Gå til innhold

Uhøflige nordmenn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har det seg at så mange nordmenn er så uhøflige???

Det er ikke få ganger jeg har blitt tråkket på, stikket ned med paraplyer, gått på, dyttet til og ikke minst, hva er det med nordmenn og kø kultur?? Det verste jeg vet er folk som sniker!!! (Og her er damer faktisk verst!! :evil: ) Er så vanskelig å si "unnskyld" når man stikker et annet menneske i ansiktet med paraplyen sin? Eller tråkker noen på foten?

...for ikke å snakke om alle biler/ busser som kjører som f... i regnværet og dusjer ned alle som står på fortauet med iskaldt regnvann!!!...

Er unnskyld/ beklager så vanskelig å si??

Hilsen frustrert Linnie som har blitt veldig obs på akkurat dette i det siste...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja Nordmenn kan også være uhøflige. Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig for folk å forstå at man må vente til de som skal ut av t- bane/trikk/ buss må få komme seg ut før man man går inn. Men egentlig er det bare dumt å irriterer seg over slik folk, men mer dannelse hadde gjort seg. :blunke:

Skrevet

Det høres ut som om du beskriver damene i Kalfaret :roll:

Men du har et poeng. Så det selv meget godt etter et lengre utenlandsopphold.

Nordmenn er ; FØRST MEG; FØRST MEG!!!

Heldigvis er mange ikke sånn, det er bare at man legger så godt merke til de som er. Og det forandrer seg når høsten kommer, hvert eneste år. Mørket avler sure mennesker.

Skrevet

Sant nok!!! Merket det veldig godt etter langt utenlandsopphold jeg og!! Kanskje dumt av meg, men jeg har hengt meg så innmari opp i dette, og kan irritere meg leeenge etterpå... dumt av meg da!!! he he... :wink:

Skrevet

Er ikke helt enig i dette, jeg da... Her hvor jeg bor naa derimot sier alle "how are you" som vi hjemme vanlig vis sier "hei", og det er ikke alle som er like interessert i svaret heller akkurat! DET synes jeg faktisk er uhoffelig... (et eks paa dette opplevde jeg nemlig i dag paa en kaffebar, hvor ekspiditoren spurte, men saa en annen vei, og som allerede var i gang med aa sporre neste kunde i det jeg saa opp :evil: hva er liksom vitsen med det?!?!!)

Ellers saa har jeg ikke opplevd at noen skumper borti meg uten aa si unnskyld, jeg da, verken i utlandet eller hjemme...kanskje jeg ser litt farlig ut :ler:

Skrevet

Men ada, how are you er jo bare en måte å si hei på - man venter seg ikke en utlegning om hvordan det går med deg :) Vi har jo faktisk noe av det samme i Norge - hvordan går det/ hvordan har du det

Tenk deg at du tar en tur til byen en lørdagsformiddag, så møter du en gammel kompis du ikke har sett på en stund. Så sier du hvordan går det med deg 'a? Dersom du da får en lang og personlig utlegning om hvordan denne personen har kjempet seg gjennom et samlivsbrudd med påfølgende depresjon, blir det jo litt - eh, feil. Forventet svar er jo: Jo takk, bare bra, hvordan går det med deg?

Jeg er enig i at nordmenn er utrolig uhøflige og uten køkultur (look to England). Noe så elementært som å la være å smelle døra midt i fleisen på den som kommer bak deg er for mange totalt fremmed. Det har hendt jeg har sagt til folk at de må se seg for. Men her om dagen hadde jeg underlig opplevelse: Jeg skulle ta bussen en tidlig morgen, og det står en fyr foran meg i køen. Og han gikk til side og sa "Værsågod" og strakte armen galant ut. He-he, moro! Sjelden opplevelse, og veldig hyggelig.

Skrevet

Må bare si meg enig her altså! Fikk litt småsjonn første dagen hjemme igjen etter bryllupsreisen... hadde liksom vennet meg av med å få døra sluppet rett i fleisen av den som gikk inn forran meg :(

Tror problemet er at vi ikke lærer ungene oppdragelse for tida. Det er liksom ikke så viktig å være høflig mot andre, så da får vi det vi ber om.

Skrevet

Hoeflighet er mitt lille korstog!!!!

Det er altfor mange sure og uhoeflige mennesker i Norge, noe jeg faar bekreftet hver eneste gang jeg reiser hjem til jul/paaske/sommer.

Det er enkelte ganger jeg blir saa provosert og sier i fra ogsaa, saerlig i butikker hvor ekspeditrisa/ekspeditoeren faar melka til og klumpe seg med bare et blikk!

:)

Hoeflighet koster saa lite!

Skrevet
Tenk deg at du tar en tur til byen en lørdagsformiddag, så møter du en gammel kompis du ikke har sett på en stund. Så sier du hvordan går det med deg 'a? Dersom du da får en lang og personlig utlegning om hvordan denne personen har kjempet seg gjennom et samlivsbrudd med påfølgende depresjon, blir det jo litt - eh, feil. Forventet svar er jo: Jo takk, bare bra, hvordan går det med deg?

Hvis jeg møter en gammel venn forventer jeg faktisk mer enn "jo takk, bare bra", og jeg gir også et mer utfyllende svar selv... Hvis jeg derimot møter en jeg kjenner overflatisk holder det lenge med standardfrasen...

Ellers er jeg helt enig i at det er alt for mange uhøflige mennesker rundt omkring, men heldigvis finnes det ganske mange som opptrer høflig også da :D

Skrevet

Det er vel ikke så rart vi som folkeferd oppfattes som uhøffelige. Tradisjonelt har vi holdt til på hver vår tue eller fjelltopp, hvor vi har ruget i ensomhet og stillhet. Vi har sørget for å ha avstand til vår neste, og fortsatt er det sånn at vi ikke skal tråkke ned dørterskelen hos hverandre. Nisselua er liksom et hederstegn - godt trukket ned over øra og nesten øynene også.

Men - blir man først kjent med en grinebitende, nisseluekledd, taus og traust nordmann, da har du en venn for livet (hvis du ikke sårer ham, da, for da har du en like stor uvenn!)

Men høflighet - det er ikke nordmanns vis. Husk at vi var vikinger mens andre var riddere.

Så når jeg møter en skikkelig sur nordmann, - kan jeg ikke dy meg, så jeg tar fram min mest utsøkte høflighet - noe som kan få ganske morsomme konsekvenser.

Skrevet

Jeg er en av de snille, jeg.... :wink: Og det ser faktisk ut som at sønnen min kommer til å bli, eller snarere forbli, det også. :ler:

Skrevet

Mange nordmenn kan være skikkelig atale!!!

Det gjelder både barn, ungdommer, voksne og eldre.

Vi ofrer gjerne livet for å komme først inn på bussen, viser fingeren til bilførere som kommer i skade for å gjøre en liiiiten feil. Vi er egoistiske, mistenksomme og misunnelige. Og vi er verdensmestere i alt.

Daglig irriterer jeg meg over dette. Fra jeg går ut døra om morgenen til jeg kommer hjem om ettermiddagen. Når jeg skal inn i bussen er det alltid en eldre dame som bruker albuene for å komme seg først inn. Kjører jeg bil til jobben er det Merce-folk som stikker panseret sitt ut i veien uten å blinke.

Skal man kjøpe en kartong med melk i butikken må man brøyte seg frem blant folk som skravler og barnevogner. Når man nesten kommer frem til kassa er det som regel en eller annen med STAPPFULL handlevogn (som regel den samme som ikke gadd å holde døra i 2 sekunder når jeg kom inn med 4 poser med tomgods) i turbofart og smetter inn i køen rett forran meg og den enslige melkekartongen.

Vi setter oss ned på kafeer uten å kjøpe noe (gjerne med medbrakt kaffe). Vi forlanger siden å få nøkkelen til toalettet på den samme kafeen og kjefter på ekspeditøren om h*n sier at toalettet er KUN for betalende gjester. Ikke det at ekspeditøren er så forb***a høflig heller.

Før jul gjør vi alt for å kjøpe gaver som koster lite og ser dyre ut, slik at vi er sikre på å få mer enn vi gir.

Det aller verste er at vi viderefører denne oppførselen til barna.

Om og gjøre å være mest mulig frekk og uhøflig. "Ja det er riktig det, utnytt sjansen og stå på krava!"

Lurer på om det er klimaet som gjør at hjernen vår fryser ned og er ute av drift på ubestemt tid.

Skrevet

Åhh!! Jaaa!!! Dette irritere meg grønn! Normenn altså!

Jeg er så glad for at jeg har fått skikkelig oppdragelse av mine foreldre, for jeg er faktisk en av de som SIER unnskyld hvis jeg skumper borti noen, eller beklager hvis jeg kom til å tråkke på noen! OG da kan man gi et lite smil tilbake!? Ja jeg gjør det og hvis jeg er så heldig å treffe på noen som sier beklager til meg, da smiler jeg å sier "det gikk bra".

Det er faktisk ikke så utrolig tungt/vondt/vanskelig å være HØFLIG!

Ja det gjelder faktisk folk i alle aldre!

Og en annen ting; Når jeg ser/hører på programmer hvor folk vinner noe, så sier de bare "takk" i en sånn "Ja-det-driter-jeg-i-lissom" tone! Går det virkelig ann?

Er jeg virkelig snål når jeg sier "takk for maten" når mannen min har stekt en grandiosa til oss? Eller når jeg har lagd middagen selv??

Takk til deg lea og ditt innlegg som får frem de vanligste "uhøflighets-tegnene" hos oss normenn!

xeyes

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei supernova!

Kanskje du skulle lese innlegget mitt en gang til for aa se at jeg har skjonnt at det er en maate og si hei paa.... (litt uhoffelig og ikke saa lite nedlatende aa forklare meg det naar jeg har sagt 100% det samme selv i mitt innlegg -noe aa tenke paa? (naar vi forst diskuterer uhoffelighet, mener jeg :o ))

Dessuten har det aldri falt meg inn aa legge ut om hvordan jeg har det til en kassadame heller, men svarer enkelt og greit "Fine", POENGET MITT var: de spor forst den ene og saa den andre kunden -uten en gang aa vente paa at den forste har svart "Fine" -skjonner du?!

Ada

Skrevet

Ulp - beklager. Var ikke meningen å være nedlatende, asså. Unnskyld hvis du tok det sånn.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg... har d alltid vært slik? Hadde min bestemor levd idag tror jeg hun hadde fått hjerteinfarkt bare av en tur til byen. Synes også selv å huske at d var mye bedre når jeg var mindre. Hadde en butikkansatt vært frekk en gang da, hadde ingen i nabolaget handlet i den butikken mer. Slik var d.

Men d som irriterer meg mest, er folk som går på deg og valser videre som om de bare har gått igjennom luft. Kan forstå at man kommer borti noen mennesker når man er ute å går i "trangt terreng", d kan gå ganske treigt om man skal si unnskyld for hver meter man går. Men dulter man borti noen kraftig selv om d var uhell sier man unnskyld ja. Men d er jo forskjell på d da, og å brøyte seg frem.

Det verste synes jeg er når du står dønn stille; er god plass og likevel klarer hastemann som kommer nedover å gå rett på deg, sette stresskofferten (eller noe annet hardt) midt i magen på deg og så skyndte seg videre som ingenting har skjedd. Noen kan reagere; men de blir sure for at du ikke flyttet deg. Hallo! Det er flere meter med ledig plass på siden av meg! Når ser jeg slike folk (på meters avstand!) så stålsetter jeg kroppen min for en kollisjon, og setter min koffert i kne eller magehøyde i siste millivanillisekund før treffet. Så sier jeg: Nei unnskyld, trodde de jeg var et tre? Er jeg froveklsende lik? Forresten, er det ikke den som går på treet som har vært en smule uoppmerksom?

D kan vær like irriterende at folk står stille også. F.eks. en typisk trefamiliers sammenkomst rett foran og i døra på butikken. Du må si (rope) unnskyld meg 5 X 5, men likevel hører ingen, og du må begynne å dytte deg din vei ut til frihet. Så blir de irritert over at du dytter og forstyrrer de.

Det koster jo så lite å være litt oppmerksom på menneskene du går og har rundt deg! Å gå et lite skritt til siden når du ser du og en annen er på kolliderende bane, lukke opp for hun som har seks handleposer, og hjelpe damen med barnevogn inn i bussen.

Forresten så trenger de med barnevogn å få litt opplæring også. Noen av de ser jo ut som de er kamikazepiloter ut på tokt. Jeg mener; folk har ikke øyne i ryggen heller da.....

Skrevet

He he.. Måtte en tur på butikk idag for å kjøpe gaveinnpakkingspapir. I døråpninga på butikken sto det to venninner med barnevogn- PÅ TVERS- og skravla. Stilte meg opp rett foran vognene og spurte "Unnskyld, kan jeg få komme inn i butikken?" Hvorpå jeg fikk et par sure blikk før den ene av dem høyst motvillig flyttet seg med vogna. Akkurat som om jeg kunne gått rundt og presset meg inn i butikken ved et stativ med bursdagskort; jeg har faktisk en mage som er litt i veien for tiden.. :o

Når babyen min kommer ut skal jeg ALDRI være uoppmerksom med hvor jeg plasserer barnevogna. *prøve å huske det*

Jeg bryr meg ikke så mye om de sure og lite høflige menneskene, det er mye morsommere å prøve å være snill og hjelpsom selv. Sier alltid unnskyld dersom jeg skumper borti noen.

(Men jammen er det mange av de som bare går i sin egen verden!)

Skrevet

Ada, du skulle vært her i California! Alle her sier "how are you" og ingen forventer et annet svar enn "fine". Selv om du kommer på en båre! :lol:

Jeg var faktisk hos legen her en dag og han sa først "how are you og jeg svarte "fine" . Deretter spurte han meg om hvilke plager og symptomer jeg hadde. Skulle jeg ha irritert meg over at denne frasen benyttes av amerikanere som vårt norske "hei", - så hadde jeg hisset på meg et mavesår for lenge siden! :D

Men så til saken, er nordmenn uhøflige? Mange opplever oss nok som det. Jeg bor nå i en kultur hvor det er vanlig å ta øyekontakt og hilse uansett i hvilken situasjon du er. Til og med i joggeløypa hilser folk! Dessuten har de en utrolig fin køkultur og hverken plystrer eller himler med øya når ting tar tid. Noe jeg gjør selvsagt..... :oops: Men jeg er blitt flink til å smile og si (ikke spørre) " how are you". Prøver så godt jeg kan å tilpasse meg den kulturen jeg bor i..

Noen som har vært i Frankrike? Der er det INGEN som vet hva kø-kultur er. Alle står pent på rekke og rad i taxikø, men når taxien kommer stormer alle frem! :hoho:

Skrevet

Mange nordmenn er uhøffelige, men det er mange som er veldig hyggelige også. Det verste er de som sitter i kassa på butikken og formelig lyser "Denne jobben er noe dritt. Tjene penger, tjene penger"

Hadde en positiv opplevelse her om dagen, da. Sto og ventet på bussen, og det var ekstremt kaldt ute. Bussen kom og det sto vel en 3-4 asylsøkere foran meg. (Vet de er det altså.) Sto utenfor bussen og så sier han ene: "Come in. It's cold". Så da stelte jeg meg ved siden av ham mens kameratene hans betalte. Det var så koselig. Han smilte til meg, viste at det går an å være hyggelig og ikke bare uffe seg over at han ikke kom først inn på bussen. Sånne folk skulle det vært flere av!

Noe av det verste jeg ser er når damer med barnevogn skal på bussen. De står der, og ingen løfter en finger for å hjelpe dem. Noen knoter plutselig med mobilen, eller begynner å snakke med andre. Når de spør om hjelp, er det ingen som gjør det. Og i hvert fall ikke bussjåføren.

Blir virkelig irritert av dette!

Har ofte dårlige dager, men når jeg går ute blant folk prøver jeg å smile og se litt hyggelig ut. Det er ikke koselig å få stygge blikk av andre! :(

Er ikke noen engel jeg heller, men det virker som om en del har glemt vanlig folkeskikk. Og det irriterer meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...