Gå til innhold

Belastningsskade hæl

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Trenger å lufte litt tanker, og håper kanskje noen har noen råd eller tips. Jeg trente mye for en 5-6 år siden. Var inne i fitnessmiljøet og drev med bodyfitness. Ble vel noe fitnessforstyrra av å holde på med en sånn livsstil, selvom jeg elsket treninga, så hadde jeg ikke noe sunt tankesett. Livet skjer og jeg var ute av trening i et par - tre år pga. jobb og livssituasjon. Jeg er en typisk trøstespiser, så jeg la på meg. Savnet å komme i gang med trening igjen, hver gang jeg prøvde ga jeg opp med en gang. Begynte å gå regelmessig på trening igjen etter nyttår og har jobba opp formen, styrken og motivasjonen igjen. Har fått tilbake løpeformen og koser meg med å løfte tungt. Har gått ned en del i vekt. For en drøy måned siden kjente jeg på ubehag i hælen. Det ble mer og mer smertefullt. Dette har jeg hatt tidligere for et par år siden, men det gikk til slutt over. Nå har dette holdt på i en drøy måned, det har blitt noe bedre, men ikke sånn at jeg kan løpe eller belaste det mye. Jeg har kjøpt nye sko og bruker innleggssåle, men jeg blir bare mer og mer demotivert for trening når man har en skade over så lang tid. Hadde gledet meg til å løpe ute i høstlufta, øke formen på intervaller osv. Er så redd for å miste motivasjonen helt, eller legge på meg. Noen tips og råd her til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: b1ea3...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din hæl begynte å gjøre vondt, og så fortsatte du ufortrødent med hæl-belastende trening i håp om det gikk vekk av seg selv. Er det riktig forstått? 

Anonymkode: 27e58...e38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Din hæl begynte å gjøre vondt, og så fortsatte du ufortrødent med hæl-belastende trening i håp om det gikk vekk av seg selv. Er det riktig forstått? 

Nei. Da har du misforstått innlegget🙈 Har ikke kunnet jogge, løpe etc. siden det ble vondt. Har da ikke hatt muligheten til å trene som jeg pleier, dette står i innlegget. Jeg skrev at det har gått en drøy måned og det har blitt bedre, men det er fortatt vondt. Jeg må gå på beina hver dag, så har gode sko og innleggssåle, men er fortvilet fordi jeg ikke får trent som jeg pleier, redd for å miste motivasjonen igjen, og det virker ikke som hælen kommer til å bli bra…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Da har du misforstått innlegget🙈 Har ikke kunnet jogge, løpe etc. siden det ble vondt. Har da ikke hatt muligheten til å trene som jeg pleier, dette står i innlegget. Jeg skrev at det har gått en drøy måned og det har blitt bedre, men det er fortatt vondt. Jeg må gå på beina hver dag, så har gode sko og innleggssåle, men er fortvilet fordi jeg ikke får trent som jeg pleier, redd for å miste motivasjonen igjen, og det virker ikke som hælen kommer til å bli bra…

Ok. I så fall foreslår jeg at du fokuserer (midlertidig) på det du kan, i stedet for det du ikke kan. Aksepter at det er unntakelsestilstand og du midlertidig må trene litt annerledes enn normalt. Som å sykle-trene i stedet for å løpe (fordi mindre belasting på hælen) og gjøre vekt-greier uten å belaste hælen. En time i romaskinen kan få de fleste ned på jorden igjen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 23.43):

Hva med å dra til en fysioterapeut? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...