Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å bo i Førde? Barnevennlig,  huspriser, aktiviteter å finne på? 

Blir det stor "overgang" for en Osloborger å flytte til et slikt tettsted/liten by?

Anonymkode: 737c3...7ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trivest godt i Førde, passe stort og barnevennlig. Pass på at du flytter til en del av byen som er på solsiden…. Husprisene er dessverre svært høye her. Overgangen fra Oslo vil nok bli stor, vær innstilt på bygdeliv og mye regn😉

Anonymkode: d4038...98e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 12.48):

Blir det stor "overgang" for en Osloborger å flytte til et slikt tettsted/liten by?

Jeg liker førde veldig godt, men det har ikke på nærheten av samme tilbudet som Oslo selfølgelig. Om du/dere er under 40 kan dere melde dere inn i sunnfjord u 40 på fb

Skrevet

Prisene på boliger i Førde er omtrent på nivå med Bergen. Veldig dyrt. Mye blir bygget. Førde blir større og større. Trafikken er helt håpløs, men førdepakken skal gjøre det bedre.

Aktiviterer du kan gjøre er å gå på fjellet, gocart, bowling, shopping, spise på de (få) restaurantene som er der, trampolineparken osv. Jeg vil si det er barnevennlig, anbefaler å bo i Vie-området. Pent, solrikt, Viefjellet, dagsturhytta, barnehager og skoler i området. 

det er selvsagt en stor overgang. Førde er en pitteliten by med ikke altfor mye aktiviteter. Det er rolig(utenom trafikken) og småbyaktig. 

Anonymkode: 05c74...bfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Trafikken er helt håpløs,

Nå må du jaggu gi deg.... haha.  Det er vel ingenting å snakke om, når du kommer fra Oslo-gryta.  Bare litt småkaotisk i rushtiden, nå når de bygger om.

Sentrum er ikke så mye å skryte av, men fantastisk natur bare få minutter unna.  Et eldorado om du liker friluftsliv.                    Det går ekspressbuss til Oslo 3 gg i døgnet, og kortbaneflyplass 20 min. unna.  3 timer reisevei til Bergen 0g Ålesund.

Anonymkode: fdba1...970

• Liker 2
Skrevet

Alt er veldig tilgjengelig, trygt og forutsigbart. Et lettvint sted å drive barnefamilie, og et utmerket sted å vokse opp under trygge og gode rammer. Men personlig ville jeg ikke flyttet dit i voksen alder. Med mindre du er glad i (regnvåt) natur er det lite å finne på, og de fleste av innbyggerne som er ferdige med studietiden lever veldig etablerte familieliv og «trenge’ ikkje fleire venna’». Så det er nok utfordrende å skape seg noe godt sosialt nettverk.

Anonymkode: 0b494...cf0

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nå må du jaggu gi deg.... haha.  Det er vel ingenting å snakke om, når du kommer fra Oslo-gryta.  Bare litt småkaotisk i rushtiden, nå når de bygger om.

Sentrum er ikke så mye å skryte av, men fantastisk natur bare få minutter unna.  Et eldorado om du liker friluftsliv.                    Det går ekspressbuss til Oslo 3 gg i døgnet, og kortbaneflyplass 20 min. unna.  3 timer reisevei til Bergen 0g Ålesund.

Trafikken er helt håpløs! Enkelte plasser venter man jo i en evighet for å komme innpå veien. Førdefolk kan ikke fletting, de fleste kan egentlig ikke kjøre heller og det kan ta oppimot et kvarter på å komme seg noen få meter. Slik har det alltid vært, synes egentlig ikke det er verre nå enn før selv om de bygger om. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trafikken er helt håpløs! Enkelte plasser venter man jo i en evighet for å komme innpå veien. Førdefolk kan ikke fletting, de fleste kan egentlig ikke kjøre heller og det kan ta oppimot et kvarter på å komme seg noen få meter. Slik har det alltid vært, synes egentlig ikke det er verre nå enn før selv om de bygger om. 

Kanskje du er litt for passiv/redd i trafikken ?   Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen i det hele tatt. 

Skrevet

Hadde ikke flyttet til Førde om jeg fikk 100 mill i året. 

Anonymkode: f1e7b...3f1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og ikke for å snakke om det ene krysset hvor de med viten og vilje har laget det akkurat for smalt for at det kan stå 2 raster, 1 rett frem og 1 til høyre….

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kanskje du er litt for passiv/redd i trafikken ?   Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen i det hele tatt. 

Er jeg overhode ikke, men man kan ikke kjøre ut når det kun er et par meter mellom bilene. Er du en av de som kjører ut i veien i en voldsom fart akkurat idet jeg skal kjøre forbi? For det har skapt mange nesten-ulykker! 
Synes forresten det er veldig gøy at alle jeg prater med om Førde er helt enig når det kommer til trafikken, utenom her på kg :P 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og ikke for å snakke om det ene krysset hvor de med viten og vilje har laget det akkurat for smalt for at det kan stå 2 raster, 1 rett frem og 1 til høyre….

Om det er det krysset jeg tror det er så er det helt forferdelig. Der kan man stå i evigheter selv når det ikke er rush.

Til ts: anbefaler å bo såpass nære jobb og skole at dere kan gå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

3 timer  til Ålesund? 😅

Anonymkode: 2ea75...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det er det krysset jeg tror det er så er det helt forferdelig. Der kan man stå i evigheter selv når det ikke er rush.

Til ts: anbefaler å bo såpass nære jobb og skole at dere kan gå.

Hva snakker dere om? Jeg kjører i Førde daglig og kjenner meg absolutt ikke igjen. Nå er det jo omlegging av veien og veiarbeid, og likevel da flyter det ganske greit, hvis bare lysene fungerer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3 timer  til Ålesund? 😅

Sånn ca ja. 248 km, går fint. Litt avhengig av hvordan du treffer på ferja.  Du kan so selvfølgelig ta den kortere veien i km. med 3 ferjer, da går det mye lenger tid ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva snakker dere om? Jeg kjører i Førde daglig og kjenner meg absolutt ikke igjen. Nå er det jo omlegging av veien og veiarbeid, og likevel da flyter det ganske greit, hvis bare lysene fungerer.

Jeg er såpass heldig at jeg slipper å kjøre i sentrum av Førde hver eneste dag, det hadde jeg aldri orka. Men jeg rikker meg ikke fra meningen min om at trafikken her er helt håpløs. Svært mye trafikk nesten hele døgnet, svært mange som ikke kan kjøre bil, svært mange som tar farlige og dårlige valg og kryss der man aldri får kommet seg inn på veien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn ca ja. 248 km, går fint. Litt avhengig av hvordan du treffer på ferja.  Du kan so selvfølgelig ta den kortere veien i km. med 3 ferjer, da går det mye lenger tid ja.

Det tar ca.4 timer til Ålesund…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke ha flyttet dit. Er oppvokst i nærheten og har også bodd i Førde.

Ikke en spesielt fin plass, lite å finne på og generelt dødt. I tillegg regner det mye, men det må man regne med om en bor på Vestlandet. Det er endel å finne på om man liker friluftsliv og om man kjører ut av Førde så er det mye flott natur.

Anonymkode: b0812...6dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 13.26):

Jeg er såpass heldig at jeg slipper å kjøre i sentrum av Førde hver eneste dag, det hadde jeg aldri orka. Men jeg rikker meg ikke fra meningen min om at trafikken her er helt håpløs. Svært mye trafikk nesten hele døgnet, svært mange som ikke kan kjøre bil, svært mange som tar farlige og dårlige valg og kryss der man aldri får kommet seg inn på veien. 

Dette stemmer jo ikke, Førde har økning i trafikken rundt lunsjtider og det kan gå treigt for seg i etter arbeidstid når folk skal fra Øyrane og gjennom sentrum, det står litt på vei inn og ut da, men ellers kan en omtrent kjøre med øynene igjen fordi det er så lite. Var det i ferie da folk var hjemme du tenker på? Jeg kjører som sagt der hver dag og er der mye, kjenner meg ikke igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 13.28):

Det tar ca.4 timer til Ålesund…

Stemmer mer dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...