Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Før fikk man 0,5 poeng per år med realfag i vgs. Nå er det visst 1 poeng for 3 KJ, 3 FY og 3 MX. Noen som vet når og hvem dette er aktuelt for og hvordan det vil påvirke poenggrenser for inntak på universitet og høyskole?

Jeg hadde nemlig 3 MX i fjor, men har 3 KJ og 3 FY i år, vil jeg da bare få ekstra poeng for fagene i år, eller gjelder det for alle søkere fremover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på kurs i går, der ble blant annet dette nevnt.

Slik jeg forstod det, gjelder det fra opptaket som starter nå over jul, mao det er allerede trådt i kraft. Gjelder for alle søkere.

Du kan få maks 6 realfagspoeng nå, i motsetning til 4 tidligere, og sammen med fordypningspoengene kan man nå få maks 10 poeng. (8 tidligere)

Dette er en del av satsningen på å få flere til å velge realfag, får håpe at en slik gulrot virker!

Altså, er jeg rimelig sikker på at du nå vil få 1+1+1+,5+,5+,5=4,5 poeng ekstra.

Skrevet
Var på kurs i går, der ble blant annet dette nevnt.

Slik jeg forstod det, gjelder det fra opptaket som starter nå over jul, mao det er allerede trådt i kraft. Gjelder for alle søkere.

Du kan få maks 6 realfagspoeng nå, i motsetning til 4 tidligere, og sammen med fordypningspoengene kan man nå få maks 10 poeng. (8 tidligere)

Dette er en del av satsningen på å få flere til å velge realfag, får håpe at en slik gulrot virker!

Altså, er jeg rimelig sikker på at du nå vil få 1+1+1+,5+,5+,5=4,5 poeng ekstra.

Trodde man maks kunne få 7 tidligere, jeg. maks 4 poeng for fordypningsfag(2 poeng per maks 2 fag) og 0,5 poeng per år med realfag. Hvis man får 0,5 poeng ekstra per realfag i 3kl, får man til sammen 8,5 poeng. Eller tar jeg feil?

Uansett, hvis dette har trådd i kraft i år, vil jeg da få poeng for fagene fra i fjor?

Forvirret jeg. :sur:

Skrevet

I praksis, dersom man tar fagene på videregående, vil jo de fleste ende opp med 3 poeng.

Typisk, 2mx,3mx,2fy,3fy,3kj,2kj. Stort mer har man jo ikke tid til. Men dersom du likevel skulle få ånden over deg og ta biologi på på voksenopplæring, vil du få 1 poeng for 2bi og 3bi. Men nå er det ikke mer å hente, du kan ikke få både for mx og mz. Derfor 4 poeng maks + 2*2 fordypningspoeng = 8 poeng.

Samme nå, teoretisk kan man få 6 poeng dersom man tar fire realfag. I praksis derimot, der jo dette vanskelig.

Og ja, mener bestemt at du får full pott for poengene i fjor. Hvis ikke ville jo dette blitt håpløst å regne ut. Er altså 99,99% sikker på du får 1 poeng på matten fra i fjor. :)

(Men reglene er så nye, sikkert ikke alle som har fått det med seg engang. Ville satses på en mail til opptaksavdeling ved utdanningsinstitusjonen, disse har mer peiling enn rådgiverne på vgs))

Skrevet

Gjelder disse endringene bare 3MX, 3KJ og 3FY, eller gjelder det 2MX og 2BI og 2FY også? Noen som vet?

Skrevet

Gjelder bare 3. klassefag. Får fortsatt 0,5 poeng for 2. klassefagene. Det man ønsker å oppnå, er selvsagt at flere velger realfag utover 2. klasse. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...