Gå til innhold

Folk som alltid kommer for sent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hun/han veldig små eller mange barn? Altså jeg anser meg selv som en punktlig person, men de første 6 månedene av mine tre barns liv var jeg kronisk forsinket. Det tok tid å komme inn i en ny normal, og alt var ganske kaotisk. 

Anonymkode: 86807...8d6

• Nyttig 1
Skrevet

Det finns ingen unnskyldning som er god nok for å komme for sent gang på gang ; er du på jobb så sier du fra at du kanskje kommer litt for sent, er det kø i traffikken så starter du litt tidligere.Oppstår det noe uventet på veien så ringer du å sier fra.  Alt kan løses med kommunikasjon idag nesten alle har mobiltelefon. 

Anonymkode: 66fc7...d86

• Liker 3
Skrevet

Så bra at dere kan begynne på aktiviteten selv om de er sen. Gjør det og prøv å ikke la dere distrahere/irritere av henne. Og ikke legg opp til aktiviteter hvor dere går vekk fra møtepunktet som noen foreslo. Husk at hun har et barn som er uskyldig oppi dette. Håper du velger å fortsette aktiviteten. Det er jo et flott initiativ, og synd for ungene om denne moren skal få ødelegge for alle. Noen personer har dessverre ikke respekt for andres tid. Av erfaring så nytter det ikke å endre tidspunktet heller. De beregner rett og slett ikke tiden riktig. De skal rekke mest mulig på minst mulig tid. Og kommer de for sent, så er det selvsagt bilen foran sin feil.

Anonymkode: 65e3b...a83

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så bra at dere kan begynne på aktiviteten selv om de er sen. Gjør det og prøv å ikke la dere distrahere/irritere av henne. Og ikke legg opp til aktiviteter hvor dere går vekk fra møtepunktet som noen foreslo. Husk at hun har et barn som er uskyldig oppi dette. Håper du velger å fortsette aktiviteten. Det er jo et flott initiativ, og synd for ungene om denne moren skal få ødelegge for alle. Noen personer har dessverre ikke respekt for andres tid. Av erfaring så nytter det ikke å endre tidspunktet heller. De beregner rett og slett ikke tiden riktig. De skal rekke mest mulig på minst mulig tid. Og kommer de for sent, så er det selvsagt bilen foran sin feil.

Hva med de andre barna som har møtt opp til avtalt tid? Skal det gå utover dem istedet? 

Moren velger selv å ikke respektere andres tid så da må det gå utover hennes barn. Det er hennes valg og det må få konsekvenser. 

Hadde det vært å rekke fly eller komme på jobb tidsnok, er jeg sikker på at de hadde klart det. Fordi konsekvensen er stor om man kommer for sent. 

Anonymkode: c9936...f36

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er respektløst, og irriterende.

Det er faktisk ikke så vanskelig å få til å komme tidsnok. Kommer man 5 minutter for seint til bussen, da har bussen gått. Det er det jeg er lært om til.

Om man ser at man konstant hele tiden blir 5-10 minutter for sein til noe, da viser det bare at man faktisk begynner å gjøre seg klar 5-10 minutter for seint.

De som har denne egenskapen har alltid en unskyldning. Ofte de med småbarn, aå er det barna som har slått seg vrang. Men om dette skjer hver eneste gang, da må en jo gjøre noe med det. Begynne 5 timer før man skal dra om det er så vanskelig 🤪

Anonymkode: 6a088...b41

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også noen venner som er "tidsoptimister" og alltid er for sent ute. 

Prøv å si ifra til henne, men ikke utesteng barnet hennes fordi hun ikke klarer å planlegge/har andre problemer du ikke kjenner til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med de andre barna som har møtt opp til avtalt tid? Skal det gå utover dem istedet? 

Moren velger selv å ikke respektere andres tid så da må det gå utover hennes barn. Det er hennes valg og det må få konsekvenser. 

Hadde det vært å rekke fly eller komme på jobb tidsnok, er jeg sikker på at de hadde klart det. Fordi konsekvensen er stor om man kommer for sent. 

Det går da ikke ut over de andre barna om de starter aktiviteten uten de som kommer for sent slik jeg foreslo? (Jeg har en annen AB-kode pga mobil vs PC)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går da ikke ut over de andre barna om de starter aktiviteten uten de som kommer for sent slik jeg foreslo? (Jeg har en annen AB-kode pga mobil vs PC)

Jo, fordi de må starte på nytt igjen og forklare når forsentkommeren endelig kommer. 

Skrevet

Folk som er født for seint, kommer som regel seint til jobb, aktiviteter og avtaler. Sies det. Ikke vet jeg. Men det verste man kan gjøre er og stjele av andres tid. Amen.

• Liker 1
Skrevet
MollyJones skrev (11 timer siden):

Jeg har også noen venner som er "tidsoptimister" og alltid er for sent ute. 

Prøv å si ifra til henne, men ikke utesteng barnet hennes fordi hun ikke klarer å planlegge/har andre problemer du ikke kjenner til. 

Jeg virkelig hater det ordet!! 
Det uttrykket er oppfunnet av kronisk forsentkommere, respektløse folk som ikke bryr seg om at andre stadig må vente på dem. De som stjeler andres tid og driter i det. 
De er ikke optimister, de er egoister. 

Anonymkode: 5d42a...c2b

• Liker 7
Skrevet

Keg er som deg, TS: Irriterer meg grenseløst over folk som alltid er for sene (og jeg vet at det kun skyldes dårlig planleggingsfase og en litt sånn gi blaffen-holdning). Du skriver at dete må avbryte aktiviteten for å forklare når dette barnet kommer. Hva om dere hilder dere harde og bare ikke stopper opp? Jeg forstår jo da at det er barnet det går utover den ene gangen, men kanskje det er et ok signal til moren? Det går jo utover barnet på et eller annet vis dersom hun alltid er for sen også. 

Anonymkode: 7fa17...1f6

• Liker 4
Skrevet

Er enig med deg ts, samtidig så kan jeg å "glemme meg" men så har jeg jo diagnose der jeg forbereder meg til rett tid for å gå, også ender jeg opp med å snu halveis på veien fordi jeg har glemt ditten og datten som jeg må ha med meg, fra medisiner til mobilen, en ting jeg skal ta med meg. Blir helt stresset visst jeg glemmer noe jeg syns er viktig å ta med der og da.

Det som kan være lurt å prøve ut, om du ikke har gjort det før. Er når dere avtaler neste gang. Si i fra at ALLE må komme til rett tid fordi vi skal det og det, da er det viktig å komme til det tidspunktet, gjerne 10-15 min før, kan den ikke så gi beskjed. Uten å "henge" ut en enkel person, samtidig visst det er mat på gang her f.eks har sett en del i min krets, men da sier personen som planlgerre det at alle må komme fordi maten blir kald å gjerne kommer de før, så er man sikker på at alle er på plass. Som min far tullet med meg, jar vi middag kl 15, så sier vi til dere at vi har kl 14. Å det stemmer jo ikke alltid. Det er veldig dumt og irriterende, folk burde ta seg sammen å holde avtalte tider det forstår jeg veldig godt som jeg nevnte først, men noen ganger må en gjør noen ekle grep som egentlig ikke burde være nødvendig å gjøre når det kommer til voksne folk. Men noen folk må man bare gjøre sånne ting med, men så er det ikke disse egenskapene til personen jeg hadde fokusert mest på, men deres andre egenskaper som gjør at en likevel ønsker å inkludere de.

Anonymkode: 2b587...980

Skrevet

Mangler folkeskikk da 

• Liker 1
Skrevet
On 10/4/2022 at 11:34 AM, AnonymBruker said:

Okej.. TS på tråden igjen her. Jeg trur det er like greit å avslutte tråden. Det er jo helt makalaust hva folk finner på av årsaker... Ja jeg kan skjønne at det kan ligge ting bak det hele, noe som jeg ikke kjenner til. Men det kand a UMULIG være årsaken til at personen bestandig er for sein ute. Altså HVER gang. Jeg kjenner personene godt.. har gjort det i mange år, og nei, hun jobber ikke i helger, har ikke ADHD og ingen mage/tarm-problemer... jisus christ....

Anonymkode: 53ede...678

Du.. Det er ikke sikkert det er en karaktersvakhet eller at hun er respektløs på noen måte. Det kan faktisk være hun har adhd f. Eks uten å være klar over det. Jeg fikk diagnosen etter fylte 30,etter å ha fått barn. Jeg har helt siden jeg kan huske kommet for sent til absolutt alt. Til og med legetime til utredning for diagnosen min kom jeg for sent til.. Jeg mister hodet helt på vei ut døra, har rotet bort noe som er nødvendig for å kunne dra. Jeg sier alltid beklager da og er full av skam. Men uansett om jeg prøvde å forberede meg bedre med en halvtime ekstra så resulterte det i samme resultat. 

Men her handler det om en kombinasjon av fullstendig tidsblindhet, mye tankekjør som forstyrrer ytterligere, og at jeg roter bort essensielle ting der jeg står. Adhd er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse som kan påvises på MR og som rammer dirigenten i hjernen. 

Det er jo ingen som bare alltid kommer for sent fordi det er gøy. Selvsagt vil hun være der fra start for barnets skyld. Det må jo være noe mer bak, selv om det ikke skulle vært adhd eller ibs osv. 

Spør med undring og på en hyggelig måte neste gang. Ikke kom med en aggressiv tilnærming, det vil jo bare påføre ekstra skam, og ikke være fruktbart. 

Anonymkode: e7a12...7a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du.. Det er ikke sikkert det er en karaktersvakhet eller at hun er respektløs på noen måte. Det kan faktisk være hun har adhd f. Eks uten å være klar over det. Jeg fikk diagnosen etter fylte 30,etter å ha fått barn. Jeg har helt siden jeg kan huske kommet for sent til absolutt alt. Til og med legetime til utredning for diagnosen min kom jeg for sent til.. Jeg mister hodet helt på vei ut døra, har rotet bort noe som er nødvendig for å kunne dra. Jeg sier alltid beklager da og er full av skam. Men uansett om jeg prøvde å forberede meg bedre med en halvtime ekstra så resulterte det i samme resultat. 

Men her handler det om en kombinasjon av fullstendig tidsblindhet, mye tankekjør som forstyrrer ytterligere, og at jeg roter bort essensielle ting der jeg står. Adhd er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse som kan påvises på MR og som rammer dirigenten i hjernen. 

Det er jo ingen som bare alltid kommer for sent fordi det er gøy. Selvsagt vil hun være der fra start for barnets skyld. Det må jo være noe mer bak, selv om det ikke skulle vært adhd eller ibs osv. 

Spør med undring og på en hyggelig måte neste gang. Ikke kom med en aggressiv tilnærming, det vil jo bare påføre ekstra skam, og ikke være fruktbart. 

Tror nok ts hadde merket om det var totalt tankefjernhet som førte til forsentkomming og en eventuell diagnose hadde nok ts merket for lenge siden. 

Anonymkode: b3a48...b78

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Mann1976 skrev (På 5.10.2022 den 17.30):

Folk som er født for seint, kommer som regel seint til jobb, aktiviteter og avtaler. Sies det. Ikke vet jeg. Men det verste man kan gjøre er og stjele av andres tid. Amen.

Enig. Tid er penger. Hvis ikke penger, så er det verdifullt likevel. 

Feks unge jenter opplever sikkert dette ofte, at andre har veldig lyst på tiden deres.. veldig respektløst! Vakre mennesker generelt er vel vant til å måtte være svært forsiktig med tiden sin sikkert. Whatever 🤭

Anonymkode: c8d61...e3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har adhd og jeg kommer aldri for sent hvis det er noen som venter på meg. Jeg synes det er dritflaut å signalisere at jeg tar andres tid for gitt. At jeg skal oppføre meg som om jeg er SÅÅÅÅ ettertraktet, liksom… 

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har adhd og jeg kommer aldri for sent hvis det er noen som venter på meg. Jeg synes det er dritflaut å signalisere at jeg tar andres tid for gitt. At jeg skal oppføre meg som om jeg er SÅÅÅÅ ettertraktet, liksom… 

Vel, hvis du har kunnskap nok om diagnosen din så burde du vel også vite at ingen med adhd er lik? Noen har større utfordringer eller andre utfordringer enn deg. Selv om du ikke har problemer med tid så kan andre ha det? Noen får medisiner til å fungere, 30% responderer ikke. Noen har fått god støtte i oppveksten og formet gode vaner, andre ikke.. Det handler jo ikke om at man synes man selv er “Sååå“ viktig? Helt ærlig tror jeg ikke noe på at du har adhd, for da hadde du visst bedre 😊

Skrevet

Synes det var godt sagt slik det ble beskrevet av en person her.  Mennesker som er kronisk for sene stjeler. På samme måte som jeg ikke vil omgås folk som stjeler tingene mine, vil jeg ikke omgås folk som igjen og igjen stjeler av min tid. Eneste løsningen er å gi beskjed om at hvis man er for sen mer enn f.eks to ganger per semester, får man ikke bli med på aktiviteten. Eventuelt ville jeg låst døra idet aktiviteten starter om det er en mulighet. Det er bedre at vedkommende blir stående frustrert utenfor, enn at alle andre skal være frustrert gang etter gang over oppførselen til mister kronisk forsentkommer. 

Anonymkode: 61e62...876

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vel, hvis du har kunnskap nok om diagnosen din så burde du vel også vite at ingen med adhd er lik? Noen har større utfordringer eller andre utfordringer enn deg. Selv om du ikke har problemer med tid så kan andre ha det? Noen får medisiner til å fungere, 30% responderer ikke. Noen har fått god støtte i oppveksten og formet gode vaner, andre ikke.. Det handler jo ikke om at man synes man selv er “Sååå“ viktig? Helt ærlig tror jeg ikke noe på at du har adhd, for da hadde du visst bedre 😊

eh? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...