Gjest Gliffy Skrevet 4. oktober 2022 #21 Skrevet 4. oktober 2022 Her har ts tatt ansvar for å organisere aktivitet for barna. Nå skal hun altså i tillegg få ansvar for å lære opp en voksen person i at det ikke er greit å komme for sent? Lett å si at hun burde ta det opp med vedkommende, men det er i grunnen ganske urettferdig at den personen som allerede har tatt på seg frivillig organisering til alles gode, skal få enda en ganske kjip oppgave. Tror jeg hadde lagt ned hele greia og spurt om forsentkommeren ønsket å ta over.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #22 Skrevet 4. oktober 2022 Okej.. TS på tråden igjen her. Jeg trur det er like greit å avslutte tråden. Det er jo helt makalaust hva folk finner på av årsaker... Ja jeg kan skjønne at det kan ligge ting bak det hele, noe som jeg ikke kjenner til. Men det kand a UMULIG være årsaken til at personen bestandig er for sein ute. Altså HVER gang. Jeg kjenner personene godt.. har gjort det i mange år, og nei, hun jobber ikke i helger, har ikke ADHD og ingen mage/tarm-problemer... jisus christ.... Anonymkode: 53ede...678 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #23 Skrevet 4. oktober 2022 Jeg kommer omtrent aldri for sent, fordi jeg alltid legger inn ekstra tid for uante ting, noe jeg merker andre ikke gjør, legger inn mer tid jo lengre jeg skal. Selv med to småbarn kom vi ikke for sent selv med over en times kjørevei. Det tar litt selvkontroll, men jeg bare hater å komme for sent. Andre bryr seg bare ikke om tid, bruker null energi på planlegging eller har null empati for at andre bryr seg. Selv ultimatum for kronisk forsentkommere vil ikke alltid funke, noen har gjort det til livsstil og alltid sluppet unna det. Anonymkode: b3a48...b78
Hippogriff Skrevet 4. oktober 2022 #24 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Okej.. TS på tråden igjen her. Jeg trur det er like greit å avslutte tråden. Det er jo helt makalaust hva folk finner på av årsaker... Ja jeg kan skjønne at det kan ligge ting bak det hele, noe som jeg ikke kjenner til. Men det kand a UMULIG være årsaken til at personen bestandig er for sein ute. Altså HVER gang. Jeg kjenner personene godt.. har gjort det i mange år, og nei, hun jobber ikke i helger, har ikke ADHD og ingen mage/tarm-problemer... jisus christ.... Anonymkode: 53ede...678 Haha, ja denne tråden tok av - bra underholdning da. Er det mulig å bare fortsette aktiviteten, og la hennes barn hoppe inn når det kommer en naturlig pause i aktiviteten? I så fall er jo det en løsning som ikke går ut over de andre barna, og hennes barn får fortsatt delta? Litt kleint blir det jo, men mindre kleint enn at hele greia avbrytes og må startes på nytt kanskje?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #25 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Okej.. TS på tråden igjen her. Jeg trur det er like greit å avslutte tråden. Det er jo helt makalaust hva folk finner på av årsaker... Ja jeg kan skjønne at det kan ligge ting bak det hele, noe som jeg ikke kjenner til. Men det kand a UMULIG være årsaken til at personen bestandig er for sein ute. Altså HVER gang. Jeg kjenner personene godt.. har gjort det i mange år, og nei, hun jobber ikke i helger, har ikke ADHD og ingen mage/tarm-problemer... jisus christ.... Anonymkode: 53ede...678 Noen mennesker er bare forsentkommere. Jeg er en av disse. Blir ikke irritert når andre kommer forsent heller. Ser på det som et personlighetstrekk. Men prøver også å holde veldig rigide avtaler til et minimum, for ikke å irritere folk som ikke takler sånt. Ville bare begynt uten henne, og ikke tilrettelagt noe for forsentkommingen. Jeg forventer i alle fall ikke at folk skal gjøre det. Anonymkode: 740d9...ac1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #26 Skrevet 4. oktober 2022 Klarer denne damen å komme tidsnok til viktige avtaler og jobb? Da er det ikke et «personlighetstrekk», men et bevist valg. Det kan hende at hun tenker at det ikke gjør noe at hun kommer for sent. Snakk med henne og forklar at det er utfordrende for dere andre at hun alltid kommer for sent. Anonymkode: 86cb8...bf9 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #28 Skrevet 4. oktober 2022 Hvis det logistikken som hindrer henne å møte presis så bør dere andre også møte 15 min senere. Hvis ikke så kan du forklare henne hva som er problemet med at dere andre alltid må stå og vente. Jeg kan love deg at hun hater å måtte vente på andre hun også Anonymkode: 99664...dfc
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #29 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis det logistikken som hindrer henne å møte presis så bør dere andre også møte 15 min senere. Hvis ikke så kan du forklare henne hva som er problemet med at dere andre alltid må stå og vente. Jeg kan love deg at hun hater å måtte vente på andre hun også Anonymkode: 99664...dfc Dette er bare noe folk som er nøye på tid tenker. Kronisk forsentkommere bryr seg som regel ikke. Anonymkode: 740d9...ac1 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #30 Skrevet 4. oktober 2022 Hippogriff skrev (47 minutter siden): Haha, ja denne tråden tok av - bra underholdning da. Er det mulig å bare fortsette aktiviteten, og la hennes barn hoppe inn når det kommer en naturlig pause i aktiviteten? I så fall er jo det en løsning som ikke går ut over de andre barna, og hennes barn får fortsatt delta? Litt kleint blir det jo, men mindre kleint enn at hele greia avbrytes og må startes på nytt kanskje? Ja ikke sant... Sitter her og leser mens jeg tar meg en kopp kaffe og får slike svar: Kan det hende hun har mage/tarm problemer og kanskje kommer for senint? Jeg har nemlig IBS og vet hvordan det er... Altså WTF? Ja hun holder på å slå norgesrekord i tarmtømming.. Får ett mentalt bilde der hun stresser og roper på at barna skal gjøre seg klar mens hun går løs på doskåla... Anonymkode: 53ede...678 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #31 Skrevet 4. oktober 2022 Du kan fint gi beskjed på en allright måte. Man kommer som regel langt med kommunikasjon. Jeg kommer innimellom forsent. Men jeg kommer ikke så ofte forsent som folk opplever. For endel mennesker liker å være for tidlig ute. Så når jeg dukker opp kl 18, til avtalt tidspunkt, kan du banne på at noen har vært der i 10-15 min. alt og opplever det som at jeg er forseint ute. Hos oss har de på en av ungene sin aktivitet, satt oppmøte 15 min. tidligere. Til skifting ol. Med en forklaring på at ulikt tempo på skifting, dobesøk, fylling av vannflasker ol.tok såpass med tid fra aktiviteten at de heller møter opp før. Noe annet som man kan forsøke er en fast oppstart aktivitet. På den måten slipper man å forklare igjen og igjen hva som skjer til de som kommer forsent. Da kan de heller bli med uten å forstyrre så mye. Eller vente til den delen er over. Anonymkode: 13c48...518 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #32 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Snakk med henne i stedet for å forhåndsdømme. Det kan ligge noe bak, som helseutfordringer av noe slag. Jeg kan av og til komme for sent til en avtale, fordi min ibs-mage slår seg vrang akkurat i det jeg skal ut døra. Men unnskylder meg med «mye trafikk» som regel. Anonymkode: 22f61...e21 Ja, men da får du komme tidligere neste gang hadde jeg svart. Om du bare hadde vært ærlig kan det hende at folk er litt mer tålmodig. Jeg hater å vente på andre når jeg likevel kan gjøre noe annet. Folk som ikke respekterer det, trenger jeg ikke i livet mitt. Anonymkode: c9936...f36
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #33 Skrevet 4. oktober 2022 Kan dere endre aktivitet et par ganger, f.eks til en tur? Når klokka er der, så går dere. Kommer hun for seint, så kommer hun for seint. Da får hun ringe noen eller dra hjem igjen. Såklart går det ut over barnet, men det kan jo hende at mor skjønner tegninga, da. At noen i tråden føler seg tråkka på tærne her er latterlig. De aller, aller fleste sliter ikke med eksplosiv diaré. De aller, aller fleste har evne til å si at «du, den avtalen der, jeg sliter med å holde tida pga jobb». De aller, aller fleste har ikke baby som får hysterisk anfall akkurat når de er på tur ut døra. Og hvis man er i en av disse kategoriene, da har man ansvar for å gi beskjed. Gir du beskjed, så er det da ingen som oppretter sure forumtråder om deg. Denne mora her tilhører nok kategorien kronisk sein person med null forståelse og respekt for andres tid. Sånne må settes på plass. Anonymkode: b3a34...a73 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #34 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er bare noe folk som er nøye på tid tenker. Kronisk forsentkommere bryr seg som regel ikke. Anonymkode: 740d9...ac1 Nei, det er nok ikke den fulle sannhet nei. Og grunnen til er at de er stort fokusert på sine egne behov og mangel på respekt ovenfor andre mennesker. Dermed så vil de at andre skal tilpasse seg dem. Anonymkode: 99664...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #35 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk som ikke har forståelse for at det kan ligge ting bak.... - det er lavmål det Anonymkode: 458aa...c5b Man kommer ikke for sent hver eneste gang, det er for dårlig, uansett hva som ligger bak. Da må man i såfall gi beskjed om hvorfor. Å alltid komme for sent uten å gi beskjed, det holder ikke mål av voksne mennesker. Da er man respektløs overfor dem som faktisk venter på at man skal dukke opp. Anonymkode: 5d42a...c2b 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #36 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan være ADHD eller lignende Anonymkode: 05fd1...658 Likevel.. Hvorfor må man bruke diagnose som unnskyldning på alt? Ja, kanskje det er adhd som er årsaken, men og så? Da er det liksom greit å være uhøflig? Anonymkode: 13bf9...ac9 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #37 Skrevet 4. oktober 2022 Innfør en finansiell "straff": For hvert minutt man kommer for sent koster det én krone. På slutten av året kjøper dere kake for pengene og holder en fin avslutningsfest Anonymkode: ecbf0...2ba 1
totti_1 Skrevet 4. oktober 2022 #38 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Usikker om denne faller under riktig kategori, men jeg prøver her da dette inkluderer barn. På stedet der vi bor har vi foreldrene en fast aktivitet for barna våre. Det er noe vi har organisert privat da det er lite utvalg av tilsvarende aktiviteter. På den ene aktiviteten er vi bare 3 familier som har fått til en aktivitet for barna våres en gang i uka, som varer i 1 time. Her samles det da 6 barn til sammen. Det som er irriterende er at den ene forelderen er ALLTID seint ute. Det kan være 5, 10 eller 15 min. Jeg finner dette veldig respektløst både for de andre barna, men også for oss andre voksne som allitid er punktlige. Jeg vurderer nå seriøst å si ifra neste gang at hun enten får møte opp i tide, ellers kommer jeg fint til å droppe hele aktiviteten. Litt synd hele greia, men jeg føler da heller at jeg kan finne på ting selv med mine barn og slippe å irritere meg. Jeg vet ikke om det er bevisst eller ubevisst, men denne personen synnes ikke å bry seg i det hele tatt med at hun kommer for seint. Det er ingen hensynt til andre forelder og barn her... Videre driver vi å planlegger en aktivitet til, og vi hadde avtalt ett møte oss foreldre imellom. det er for å få til en annen aktivitet for barna våre. Her var det flere interesserte foreldre og barn. Kjempegreier Hun som jeg nevnte ovenfor bekreftet at hun ville komme på møtet, men dukket ikke opp i det hele tatt. Ikke ga hun beskjed engang... ingenting.. Hun kom bare ikke. Hva tenker dere her? Hva synnes dere om mennesker med denne egenskapen? Irriterer jeg meg uten grunn? Som jeg sa, så har jeg mistet all lyst til å prøve å få til noe som helst med hun og ønsker rett og slett ikke å bruke mer tid på dette. Jeg føler det rett og slett er respekløst og egoistiks oppførsel. Anonymkode: 53ede...678 Ofte mennesker som sliter litt psykisk. Litt deprimert eller dårlig selvtillit. Kan såklart også være psykopater 🤣
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #39 Skrevet 4. oktober 2022 Hater sånne folk, men det finnes dessverre alt for mange av dem, slik at jeg har blitt påvirket selv. Dvs. jeg bryr meg mye mindre om å komme "til tida" når jeg vet at det er mange som skal komme. Jeg sier likevel ifra. Om det bare er snakk om 5-10 min så har det som regel ikke noe å si, dersom det ikke er meldt ifra oppstart av noe på et tidspunkt. Men alt utover 15 min, så gir jeg beskjed. I slike tilfeller så er det alltid noen som kommer 30-60 min for sent. Ikke aner vi når de dukker opp heller. Men i dette tilfellet så er det planlagt at en aktivitet starter et gitt tidspunkt, da må man nesten bare planlegge å møte opp litt før for å faktisk rekke ting. Med bare 3 foreldre involvert, så trenger man ikke tenke så veldig mye for å skjønne at det har litt å si at man møter opp til tida... Hadde helt droppet slike mennesker. Men hva om dere to foreldre bare avtaler at dere starter 15 min senere? Men ikke gir noe beskjed til hun som kommer for sent? Om dere ikke leier en plass eller noe. Så bare drøyer dere tida så dere holder på 15 min lenger. Anonymkode: aff8b...de0
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #40 Skrevet 4. oktober 2022 totti_1 skrev (6 minutter siden): Ofte mennesker som sliter litt psykisk. Litt deprimert eller dårlig selvtillit. Kan såklart også være psykopater 🤣 Skal det unnskyldes for alt nå? Oftest er det folk som ikke har respekt for andres tid. Det må få konsekvenser. Anonymkode: c9936...f36 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå