Gå til innhold

Fjerne fliser og legge på nye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg drømmer om å pusse opp badet i boligen min, men vet ikke helt hvor mye jeg må spare opp for å få råd til dette.

Nå har vi et bad på omkring 6 kvadrat (22,5 kvadrat med vegg) som har fliser på både vegg og gulv.
Jeg har regnet meg frem til at jeg trenger fliser til omkring 4 000 kr, men lurer på jobben med å fjerne og legge nye fliser.
Jeg er ganske handy så kunne gjort dette selv, men for å spare meg selv for bryet, hvor mye ville dette kostet og er det idiotisk å fjerne fliser og kun legge på nye, eller bør man heller belage seg på å totalrenovere badet?
Tenker da prisen for å fjerne og legge flis på vegg og gulv
Badet er relativt fint og nytt fra 2006, men jeg ønsker en annen style på det da vi har pusset opp resten av boligen.

Takker så mye på forhånd for svar 🧡

Anonymkode: afefe...e03

Skrevet

Vi har et lite bad med fliser som ikke er fine og når vi hørte rundt så sa de bare legg de på utsiden av de gamle. Da sparer du deg for mye jobb. Og det går helt greit å gjøre sånn. 
Så nå tenker vi på det, å legge på utsiden av de gamle

Anonymkode: 08255...135

• Nyttig 1
Skrevet

Ulempen er at det er membran på badet. Så det er forbundet med en del risiko for å skade menbran når man pigger opp gamle fliser. Tryggeste er å legge flis på flis. Blir litt dritt med elektriske installasjoner, men det fikser elektrikern. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (12 minutter siden):

Ulempen er at det er membran på badet. Så det er forbundet med en del risiko for å skade menbran når man pigger opp gamle fliser. Tryggeste er å legge flis på flis. Blir litt dritt med elektriske installasjoner, men det fikser elektrikern. 

Ja, for da er jo spørsmålet om en skulle pusset opp hele badet og skiftet membran, selvfølgelig mye høyere kostnader deretter..
Men hvordan vil det funke med flis på flis, det bygger jo ut en del og da vil eventuelt toalettet ikke henge godt nok samt trykkplaten ikke passe osv?

Anonymkode: afefe...e03

Skrevet

Badet er jo 16 år gammelt, så varer ikke evig. Du er jo godt over halvveis i levetiden.  

Men det budsjettet ditt... 4000 for 22,5m2 fliser. Du må nok legge på noen hundrelapper på fliskryss, og så må du ha fliskutter til en tusenlapp, flislim, flislimblander som koster en tusenlapp, forlenger til sluk, noen duppedingser til toalett, mulig noe til vasken, så budsjettet ditt kan nok ihvertfall tredobles uten at det er fare for at du sitter igjen med så altfor mye penger. Og gjør all jobben selv

Nytt bad koster 250k plusspluss

• Liker 1
Skrevet

Flisefjerning gjør av og til at en tar med veggen bak, sånn hvis du ikke har tenkt på det. Fjerner du flisene ville jeg kanskje ha vurdert baderomsplater i stedet. Men bad er dyrt og alt bør være i orden så du ikke får vannlekkasje. 

Anonymkode: 3e09d...793

Skrevet

Den tekniske tilstanden på badet er jo den samme når det kun er lagt nye fliser eller flis-på-flis. Personlig ville jeg spart noen år for så å heller renovere badet skikkelig.

Sitat

- I flere tilfeller ble nye fliser lagt rett oppå gammelt gulv, uten at det ble lagt membran eller skiftet sluk. Slike "gjør det selv"-løsninger forbedrer ikke husets tekniske tilstand, og lønner seg ikke på sikt, sier Fiskum og får støtte fra fagsjef Ole Larmerud i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bad2/sa-lenge-varer-badet/?gclid=EAIaIQobChMI8unEppnG-gIVKI9oCR2arQhvEAAYAiAAEgIP8PD_BwE

Anonymkode: 734a4...073

• Liker 1
Skrevet

Nja, når en bransjespesifikk forening går ut og sier slikt må man jo selvfølgelig ta det med en klype salt. Opplysningskontoret for kjøtt og melk er ikke ivrige pushere av grønnsaker, og Norges Eiendomsmeglerforbund prøver stadig nye måter å fjerne mulighet for å selge bolig uten megler... 

Det går fint an å endre utseendet på badet uten å gå bananas med full rehab. Man må selvfølgelig være klar over at huset ikke blir noe bedre teknisk sett, men det kan definitivt bli penere. Har man dusjkabinett i tillegg kan et bad fint leve i 50 år og litt til, og da er det kjekt å kunne modernisere halvveis i løpet

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...