AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #1 Del Skrevet 3. oktober 2022 Hva legger du i ressurssterke familier? Lurer på hva dere tenker vi er. Vi har to tette barn, er 30 begge to. Jeg har en vgs utdannelse og en bachelor, jobben jeg har krever kun vgs. Tjener 470 000. Samboeren har en master med lønn på 800 000. Vi sier hus til 7 mill uten lån. Har bil, uten lån (ingen hjelp eller arv). Vi har ett ryddig og rent hjem, men det er også rotete og møkkete innimellom. Vi har flere gode venner. Vi har familie, men mange av de har vi ikke kontakt med. Så vi har tilsammen få nære. Føler selv at jeg sliter sosialt med nye mennesker så ikke ofte jeg får nye mennesker inn i livet. Både i jobbsammenheng og privat. Barna går på en fritidsaktivitet hver. Vi er ikke med på sosiale aktiviteter med andre foreldre. Jeg føler meg ikke særlig kunnskapsrik, samboeren kan mye. Vi hverken røyker eller drikker, bortsett fra en fest eller to i året hvor vi drikker. Er vi ressurssvake? Sterke? Hva gjør at dere tenker vi er hva vi er? Noen andre punkter som er gjeldene for om vi er svake/sterke? Anonymkode: f48da...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Del Skrevet 3. oktober 2022 Jeg tenker at man kan være ressurssterk eller svak på flere måter, så dere er vel en god blanding. Det tror jeg de fleste mennesker er. Anonymkode: f2396...724 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Baxter Skrevet 3. oktober 2022 #3 Del Skrevet 3. oktober 2022 Litt ressurssterke vil jeg si, da dere har hus og bil uten lån i så ung alder…🤗 jeg blir gjeldfri når jeg er førti, eier leilighet og bil, barnet er 1-2 aktiviteter og jeg har råd og tid til mine hobbyer så føler meg litt ressurssterk og😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Del Skrevet 3. oktober 2022 Jeg kobler ressurssterk til høy sosioøkonomisk status. Spesielt utdanning, jobb og økonomi. Mulighet og kunnskaper til å hjelpe barna med lekser, tilby dem fritidsaktiviteter og sørge for sunn og god mat samt annet utstyr barna trenger. Ville absolutt vurdert dere som ressurssterke utifra hva du skriver. Anonymkode: 6b839...bf3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. oktober 2022 #5 Del Skrevet 3. oktober 2022 Jeg vil si dere er midt på treet normale? Jeg ville ikke satt noen med jobb som krever vgs inn typisk på «ressurssterk» skalaen, men på ingen måte heller på ressurssvak. Man kan ha mange ulike type ressurser, økonomisk/sosialt/kulturelt. Jeg ville sagt dere har gode forutsetninger for å gi barn trygge og gode oppvekstvilkår, og sammen ville dere kunne nok scoret høyere enn to med lavinntekt på forutsetninger for helse/livskvalitet. På grunn av økonomi og utdanning. Men jeg ville likevel ikke tenkt hverken typisk ressurssterk, eller svak om man skal tenke strengt utfra definisjoner. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Del Skrevet 3. oktober 2022 Stusser litt på hus til syv millioner uten lån? Arv? Anonymkode: 99645...754 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Del Skrevet 3. oktober 2022 Enkelt forklart, dette er er noen av kriteriene for å få stempelet ressurssvak: - Mottar ekstraordinær økonomisk støtte fra staten, slik som bostøtte, støtte for x, y og z - Har oppfølging i hjemmet, være seg barnevern eller annen oppfølging. - Bor i kommunal bolig, eller fått lån av staten til å kjøpe bolig (gjelder ikke vanlig husbanklån) - Har aldri råd til ferier betalt av egen lommebok - Foreldre kan ikke betale for barnas aktiviteter. Staten/fylke/kommune må gi støtte til disse aktivitetene - Barna har ingen merkevareklær, de beste plaggene er fra cubus - mm Anonymkode: 842fb...90c 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. oktober 2022 #8 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kobler ressurssterk til høy sosioøkonomisk status. Spesielt utdanning, jobb og økonomi. Mulighet og kunnskaper til å hjelpe barna med lekser, tilby dem fritidsaktiviteter og sørge for sunn og god mat samt annet utstyr barna trenger. Ville absolutt vurdert dere som ressurssterke utifra hva du skriver. Anonymkode: 6b839...bf3 Nettopp, men når TS har jobb som krever VGS havner man nok mer på «midt på treet Familien AS folk flest» enn «øvre sjikte ressurssterk. Viktig å presisere at oppvekstvilkårene er veldig gode i midt på treet, og mange opplever også høyest grad av lykkefølelse der i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Del Skrevet 3. oktober 2022 Det jeg legger i a være ressurssterk er om man alltid har en plan b om noe skulle gå galt. At man betaler regninger i tide. Og at man har det godt og trygt sammen m.m... Vet ikke om min definasjon er riktig, men har alltid sett det slik, tenker ikke at man automatisk er ressurssterk om man eier eget hjem eller tjener godt eller har et stort nettverk. Anonymkode: d8b0d...930 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 3. oktober 2022 #10 Del Skrevet 3. oktober 2022 Ms Baxter skrev (2 minutter siden): Litt ressurssterke vil jeg si, da dere har hus og bil uten lån i så ung alder…🤗 jeg blir gjeldfri når jeg er førti, eier leilighet og bil, barnet er 1-2 aktiviteter og jeg har råd og tid til mine hobbyer så føler meg litt ressurssterk og😅 Selv synes jeg ikke dette beskriver i hvilken grad man er ressurssterk. Inntekt altså. Jeg ser gjerne på sosial kompetanse for å avgjøre dette. Samt barneoppdragelse. Ressurssterke vet hva bra oppdragelse og hva som styrker barnet og bidrar aktivt i deres utvikling og kompetanse på alle områder. Jeg kjenner rike som ikke eier sosial kompetanse blant folk, og som er elendige foreldre, ikke hjelper med lekser, ikke møter barnet og kun serverer pølser til middag. Da er man ressurssvake. Jeg tenker det hele handler om hvordan man nyttiggjør seg av ressurser man har, og kan få eller ressursene i samfunnet. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballmamma Skrevet 3. oktober 2022 #11 Del Skrevet 3. oktober 2022 For meg så betyr ikke økonomien så mye når jeg tenker på ressurssterk, så fremt du har nok til å forsørge deg selv og familien. Jeg mener ressurssterk i forhold til barn og oppvekst er å være i stand til å følge opp skolearbeid og lekser, holde seg oppdatert i samfunnet, vise engasjement og sørge for et sosialt nettverk. Sette grenser og være en tydelig voksen, være med ungene på aktiviteter etc. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Del Skrevet 3. oktober 2022 Jeg ser på ressurssterke folk som økonomisk "uavhengige" (altså, tjener egne penger og klarer seg uten stønad av noe slag) og at de har et fungerende sosialt nettverk, men også at de har kunnskaper og evne til å skaffe seg ressurser de mangler - eller at de vet hvordan de kan hente inn nødvendige ressurser (i en krise feks). Anonymkode: 3a208...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Del Skrevet 3. oktober 2022 Vi ser på oss selv som rundt midt på treet ressursmessig. Vi tok lang utdannelse men kom sent inn på boligmarkedet og bodde steder hvor vi ikke kunne tjene masse på salg av bolig. Sykdom har gjort at kun en av oss jobber nå. Så økonomisk er vi ikke ressurssterke, men vi kan hjelpe ungene med alle fag og vi bruker MYE tid til å motivere med skolearbeid. Vi har sittet i FAU, vært klassekontakt, trener og lagleder så vi har vært en ressurs der. Vi kjører ungene på alle aktiviteter og en av oss er også blant de som frivillig overnatter med ungenes lag på skoler. Så hvor ressurssterk man er kan diskuteres, noen legger mer i det økonomiske, andre i andre ting man kan gi barna. Anonymkode: 6d50c...a13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #14 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva legger du i ressurssterke familier? Lurer på hva dere tenker vi er. Vi har to tette barn, er 30 begge to. Jeg har en vgs utdannelse og en bachelor, jobben jeg har krever kun vgs. Tjener 470 000. Samboeren har en master med lønn på 800 000. Vi sier hus til 7 mill uten lån. Har bil, uten lån (ingen hjelp eller arv). Vi har ett ryddig og rent hjem, men det er også rotete og møkkete innimellom. Vi har flere gode venner. Vi har familie, men mange av de har vi ikke kontakt med. Så vi har tilsammen få nære. Føler selv at jeg sliter sosialt med nye mennesker så ikke ofte jeg får nye mennesker inn i livet. Både i jobbsammenheng og privat. Barna går på en fritidsaktivitet hver. Vi er ikke med på sosiale aktiviteter med andre foreldre. Jeg føler meg ikke særlig kunnskapsrik, samboeren kan mye. Vi hverken røyker eller drikker, bortsett fra en fest eller to i året hvor vi drikker. Er vi ressurssvake? Sterke? Hva gjør at dere tenker vi er hva vi er? Noen andre punkter som er gjeldene for om vi er svake/sterke? Anonymkode: f48da...f64 Jeg jobber i skolen. Jobber blant annet med å vurdere familiesituasjon. Jeg ville sagt dere var en helt vanlig, ressurssterk familie under forutsetning om at dere begge var oppegående mennesker som forstår hva barna trenger, også emosjonelt sett. Er du for eksempel en mamma som ikke forstår noe særlig av barnas verden, eller klarer å tune deg inn på barnas følelser, bikker dere fort over til ressurssvake. Men - det er mage nyanser her, så vanskelig å generalisere sånn veldig. Dette var bare et eksempel.. Anonymkode: c345b...5e4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #15 Del Skrevet 3. oktober 2022 Hvorfor lurer du på det ts?? Av svarene du får, ser du at folk legger forskjellig i begrepene. I mine øyne er dere nokså midt på treet. Ikke ressurssvake i alle fall. Anonymkode: 31841...50c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 3. oktober 2022 #16 Del Skrevet 3. oktober 2022 Normalt ressurssterke. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #17 Del Skrevet 3. oktober 2022 DundreMilfin skrev (21 minutter siden): Nettopp, men når TS har jobb som krever VGS havner man nok mer på «midt på treet Familien AS folk flest» enn «øvre sjikte ressurssterk. Viktig å presisere at oppvekstvilkårene er veldig gode i midt på treet, og mange opplever også høyest grad av lykkefølelse der i livet. Tja, skjønner hva du mener. Ts har dog høyere utdanning og så lenge de har økonomi til det syns jeg ikke valg av jobb nødvendigvis gjør ts mindre ressurssterk - for da har dem fortsatt mulighet til å «skaffe flere ressurser» om de ønsker/trenger det (gitt at ts ikke ble «tvunget» til å ta den jobben pga mangel på bedre alternativer og/eller en ubrukelig bachelor). Enig i at de kanskje ikke havner i «øvre sjiktet», men det handler om at det mangler info om kosthold, omsorgsevne, oppfølging av barnas skolegang osv. syns utdanning og økonomi ser ut til å være på plass. Anonymkode: 6b839...bf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #18 Del Skrevet 3. oktober 2022 Jeg anser meg selv som ressurssterk, men med en dårlig økonomi Er alenemor på aap grunnet en fysisk sykdom. Har høyere utdannelse og eier leilighet i ett av byens billigste strøk. Jeg deltar aktivt i ungers fritid og engasjerer meg i nærmiljøet. Hyppig gjest på biblioteket og flittig bruker av marka. Åpen for andre mennesker uavhengig av nasjonalitet. En mester i å gi ungene mine gode opplevelser på sommeren, selv om det betyr at jeg må være hjemme. Dessverre så er ikke felles ferie mulig pga økonomi, men vi har allikevel mange felles opplevelser. Anonymkode: 4316e...261 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #19 Del Skrevet 3. oktober 2022 Du skriver lite om hvordan barna har det. Du nevner et lite nettverk, med få nære. Du sliter også sosialt i nye relasjoner. Dere er ikke med på aktiviteter med andre foreldre. Du har mye fokus på utdanning, jobb og penger. Lite fokus på barnas psykososiale behov. For meg så kan dette være tegn på at ting sosialt ikke er så lett for deres familie og muligens deres barn påvirkes av dette. Jeg vil derfor ikke se på deres familie som ressurssterk. Anonymkode: 0e8b2...8e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 3. oktober 2022 #20 Del Skrevet 3. oktober 2022 For meg er ressurssterk at man har nok kapitaler, økonomisk, sosialt (nettverk) og kulturelt. I kulturell kapital ligger de bøkene man leser, å skille Manet fra Monet, og Bach fra Beethoven. Der ligger samtaleemnene ved middagsbordet, å være oppdatert i samfunnet, og hvilke ord man kan og bruker. Både dannelse og utdannelse. Så det blir umulig å svare på om akkurat din familie er det ene eller de andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå