Gå til innhold

En berg- og dalbane


Besina

Anbefalte innlegg

Da ble det dagbok på meg, etter å ha gått litt fram og tilbake med meg selv. Jeg ble gjenkjent her inne, så jeg vurderte å slette hele profilen min og starte på nytt, eller bytte til en gammel en. Men jeg har ikke noe å skjule egentlig, så det får være litt på eget ansvar å lese her inne tenker jeg!

Jeg er altså en kvinne på omtrent tredve år, fikk diagnosene bipolar 2 og ocd i vinter, men har levd med det i mange år. Det siste året har vært preget av mange svingninger og store utfordringer med ocd og eksponering. I det siste har jeg vært langt nede, men det har vært mer som en lang, blandet periode. I hovedsak depresjon.

For et par uker siden ish, ble jeg for første gang vurdert av en spesialist på grunn av økende suicidale tanker. Jeg har ikke og har aldri hatt planer direkte om å ta det steget, men har hatt både tvangstanker og "vanlige" tanker om at det hadde vært deilig å bare slippe det her. 

Jeg tror det blir fint med en åpen og ærlig dagbok. Akkurat nå er jeg på en litt bedre plass og prøver å ta grep for å gjøre hverdagen litt lettere. Startet med noe så enkelt som å rydde og organisere litt hjemme forrige uke, og målet er å holde det slik. Et ryddig hjem = ryddigere hode, for min del. I dag startet bipolarkurset jeg har ventet lenge på også, så det blir spennende framover. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De siste månedene har jeg koblet ut helt. Har isolert meg fra de fleste vennene mine og egentlig bare hatt kontakt med kone, barn og nærmeste familie. Det fikk jeg virkelig svi for da min aller beste venninne så å si "dumpet" meg på grunn av det. Jeg unnskyldte og ville gjerne ordne opp, men det var for sent. Det skal sies at jeg har faktisk prøvd å ta litt kontakt, men hun har vært litt fjern, så hun tok vel kanskje valget for lenge siden. Jeg vet det ikke bare er min skyld, men det er vondt. Hun var den ene personen jeg kunne dele alt med og som tålte å høre alt, og vice versa. Det merkes godt. Flere ganger om dagen dukker det opp noe jeg vil si til henne, noe jeg irriterer meg over, noe jeg vet hun hadde flirt av eller fortelle henne om noe jeg har hørt eller sett... men så kan jeg ikke det, fordi hun ønsker avstand. Det er skikkelig trist, men samtidig sliter jeg litt med å ta det inn, som med mye annet. 

Jeg er ganske følelsesløs sånn generelt nå, egentlig. Men hele situasjonen med bestevenninna mi har gitt meg en lærepenge, så jeg har tatt mer initiativ i andre vennskap også nå. Jeg vil ikke miste flere venner på grunn av det fucka hodet mitt. 

Endret av Besina
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lot jeg tvangstankene vinne, noe som føles skikkelig dritt. Jeg skulle kjøre til dps selv i dag, men fikk det ikke til. Skikkelig skuffende. Jeg har ikke vært noe særlig "flink" med eksponeringen på en stund nå, for jeg har rett og slett ikke orket. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (1 time siden):

Lykke til! Kommer til å følge med🙂

Takk for det! Så koselig, jeg leser din dagbok også. Den inspirerte meg litt faktisk 😊

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besina skrev (1 minutt siden):

Takk for det! Så koselig, jeg leser din dagbok også. Den inspirerte meg litt faktisk 😊

Hyggelig hvis jeg kan være til inspirasjon, selv om innholdet mitt ofte blir negativt og lite løsningsorientert🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står for øyeblikket og steker proteinpannekaker, noe jeg absolutt ikke hadde lyst til å lage, men jeg vet det er bedre og sunnere enn den sjokoladen jeg egentlig hadde lyst på. Det er noe dritt å ta gode valg når det er det siste man vil, er dere ikke enig? 

Fysisk aktivitet, rydde, stå opp tidlig, dusje osv osv. Det er så forbanna kjedelig at det ofte er de tingene som skal til for å komme seg ut av en depresjon, når hele kroppen bare "NEEEIIII!!!". Akkurat nå klarer jeg bare å holde det ryddig og dusjer jevnlig, men søvnen og kostholdet for eksempel, det mestrer jeg dårlig. Bortsett fra sunne pannekaker (med litt sjokoladesaus 🤫)

På onsdag skal jeg forresten på møte med nav angående AAP. Jeg har innsett at jeg blir sykere av å jobbe nå og må sette grenser. Skulle gjort det for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daryl Dixon skrev (2 minutter siden):

Gratulerer med dagbok. :blomst:

Takker så meget! Håper du har en okej kveld 😊

Anonymburker skrev (2 minutter siden):

Hyggelig hvis jeg kan være til inspirasjon, selv om innholdet mitt ofte blir negativt og lite løsningsorientert🙂

 

Sånn er det av og til. Men det er godt å ha et sted å få det ut på i det minste 😊 Hva driver du med for øyeblikket da? Noen spennende serier du ser i det siste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si, jeg har vært skikkelig selvsentrert siste året. Har ordnet dagbok selv, på oppfordring fra flere brukere her. Synes du er kjempetøff. Ærlig, ting er vanskelig, men du står i det. Stor klem fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (3 minutter siden):

Må bare si, jeg har vært skikkelig selvsentrert siste året. Har ordnet dagbok selv, på oppfordring fra flere brukere her. Synes du er kjempetøff. Ærlig, ting er vanskelig, men du står i det. Stor klem fra meg. 

Takk for klem og fine ord ❤ Ja, da er vi to. Kanskje det er nødvendig å være litt selvsentrert av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besina skrev (Akkurat nå):

Takker så meget! Håper du har en okej kveld 😊

Sånn er det av og til. Men det er godt å ha et sted å få det ut på i det minste 😊 Hva driver du med for øyeblikket da? Noen spennende serier du ser i det siste? 

Akkurat nå er det avslapping foran pc`en som det ofte blir om kveldene. Ellers har jeg sett den nye House of the Dragon-episoden tidligere i dag 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (9 minutter siden):

Akkurat nå er det avslapping foran pc`en som det ofte blir om kveldene. Ellers har jeg sett den nye House of the Dragon-episoden tidligere i dag 🙂

Den skal kona og jeg se nå i kveld! Liker den så godt så langt. Etter denne blir det game of thrones (nei, har ikke sett fordi jeg trodde jeg kom til å hate det) 😅 

Ha en fin kveld 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besina skrev (9 minutter siden):

Den skal kona og jeg se nå i kveld! Liker den så godt så langt. Etter denne blir det game of thrones (nei, har ikke sett fordi jeg trodde jeg kom til å hate det) 😅 

Ha en fin kveld 😊

Game of Thrones er mye, mye bedre! Da kan du glede deg🙂

Ha en fin kveld du/dere også!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si, i familien, har bipolar, add, adhd, og Asperger. Jeg kommer overens med alle. Jeg ser alle. Har sikkert noen bokstaver jeg og. Men er for gammel til at det ble fanget opp. Jeg fungerer i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (49 minutter siden):

Må bare si, i familien, har bipolar, add, adhd, og Asperger. Jeg kommer overens med alle. Jeg ser alle. Har sikkert noen bokstaver jeg og. Men er for gammel til at det ble fanget opp. Jeg fungerer i hverdagen. 

Du høres ut som et bra menneske 😊 Så lenge man fungerer, er det kanskje ikke like "viktig" med en diagnose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Besina skrev (12 minutter siden):

Du høres ut som et bra menneske 😊 Så lenge man fungerer, er det kanskje ikke like "viktig" med en diagnose? 

Det tenker jeg litt også. Aner ikke om jeg har en diagnose og hva det skulle ha vært. Kjenner meg igjen i mange symptomer på det ene og det andre, men så er det sentrale ting som ikke stemmer. Så kanskje jeg har litt av alt😄

Så lenge jeg fungerer i 100 % jobb er jo det bra, men det er mangelen på et sosialt liv privat som er mitt største problem. En partner, barn. Det vanskeligste er å være utenfor på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (13 minutter siden):

Det tenker jeg litt også. Aner ikke om jeg har en diagnose og hva det skulle ha vært. Kjenner meg igjen i mange symptomer på det ene og det andre, men så er det sentrale ting som ikke stemmer. Så kanskje jeg har litt av alt😄

Så lenge jeg fungerer i 100 % jobb er jo det bra, men det er mangelen på et sosialt liv privat som er mitt største problem. En partner, barn. Det vanskeligste er å være utenfor på det området.

Jeg forstår godt at det er vanskelig og jeg skulle ønske det ikke var sånn for deg! Det er utfordrende å finne venner i voksen alder. Jeg meldte meg inn i en organisasjon ganske nylig som åpnet en dør for meg, der jeg fikk møtt likesinnede og som jeg i alle fall kalle nye bekjente, og forhåpentligvis noen jeg kan kalle venner til slutt. Du er ikke medlem i en organisasjon eller noe, du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger våken i senga og har vondt i magen. La meg tidlig for en gangs skyld, men må bare bli ferdig med kveldens siste snus. Huff. 

Jeg grubler mye på høsten og vinteren, og hvordan jeg kan gjøre det beste ut av det. Jeg virkelig hater denne mørketiden. Kan ikke fordra kulde og snø. Det gjør tvangslidelsen tusen ganger verre, så jeg er redd jeg kommer til å isolere meg igjen og falle i en dypere depresjon. Så hva kan jeg gjøre for å forebygge eller bare gjøre denne tiden litt bedre? Har dere noen idéer?

Jeg har begynt med noe så enkelt som å tenne noen lys hver kveld for å lage litt god og varm stemning. Det hjelper også å ha kona i armkroken. Lese bøker eller finne annet å sysle med kan jo også være koselig, men det er alltid så vanskelig å komme i gang. Jeg liker å hekle, men blir fort lei. Akkurat nå finner jeg ikke så mye glede i noenting egentlig. Jeg har veldig lyst til å snu det. 

Sovemedisinene mine virker ikke like bra for tiden, noe som er utrolig frustrerende. Jeg har slitt med insomnia siden tenårene. Nettene er alltid verst, og uten en god natt søvn blir neste dag veldig tung. Det er vel en av mine aller største triggere, å ikke få sove skikkelig. Søvn er så viktig, spesielt for bipolare. 

I morgen skal lege fra dps ringe meg for å diskutere veien videre med medisiner. Jeg har prøvd så mye forskjellig i det siste som ikke har fungert, så nå er neste steg å enten slutte helt med medisinen jeg går på nå og se hvordan det går, eller bytte til en helt ny. Begge deler er utrolig skummelt synes jeg. Det er snakk om mulig innleggelse under nedtrappingen. Jeg har både lyst og ikke lyst. Det kommer til å påvirke de rundt meg veldig om jeg skal reise bort en periode, så det gir meg dårlig samvittighet. Men men.. vi får se. 

Anyway, nå må jeg prøve å sove. God natt!

Endret av Besina
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt et valg i en alder av 53. Jeg har nå flyttet 40 mil sørover. Mest pga helsen. Har flere grunner. Har gått ifra sambo, har sovemedisin, dvs, har selv valgt kun å ha melatonin. Andre ting gir meg bare hangover. Orker ikke det. Med sambo, har ikke sovet på flere år. Nå er jeg ufør, og som dere ser, skriver her midt i natten. Hadde en skikkelig tøff dag i går. Selvvalgt. Dro på en handletur som tok hele dagen. Måtte bla kjøpe seng til mitt nye hjem. Leide bil. Kom hjem ca kl 20 i går kveld. Da var bilen tømt og levert. Var da så sliten at jeg bare sovnet i 5 timer, og våknet midt i natten. 
 

Ts, du skal ikke være redd for å bli innlagt eller for å få hjelp. Det er en styrke fra din side å be om hjelp og ta imot det. Har selv vært gjennom tøffe tak, men har aldri angret på at jeg ba om hjelp. Ja det er skummelt, men det er også en investering i din framtid. Du våkner opp om noen timer med en stor klem fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...