Gjest Miloine Skrevet 7. desember 2005 #261 Skrevet 7. desember 2005 Det som har undret meg mest, er hvor aggressive og til tider vulgære noen av dere er. Jeg har ikke sporet noen stor tilfredshet med tilværelsen blant dere. Men takk for en interessant diskusjon iallefall. Vi møtes sikkert i en annen tråd. ← GOD JUL!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #262 Skrevet 7. desember 2005 Nå skal det sies til hans forsvar at han forholder seg til bibelen da. Det står der at homofili er synd, og det er jo egentlig bare det han sier. Personlig mener jeg at man skal forholde seg til bibelen dersom man påberoper seg å være kristen. Jeg har ingen respekt for de som lemper på lovene som liksom skal være pålagt oss av gud, for å tilpasse den til våre dager. Enten tror man boken er fra gud, ellers så tror man ikke det. Det er vel ikke opp til menneskene og endre guds lover, eller hva? (Dermed sier jeg ikke at de kristne har lov til å dømme noen som helst) ← Fint at du personlig mener det da. Jeg mener at kristen har med tilhørlighet til kristendom å gjøre, og det er noe annet enn en bokstavtro tolkning av en mildt sagt lite troverdig literær kilde. Det er også snakk om hvordan en skal lese bokstavene, om jeg sier at jeg "går på veggen," har det en betydning annent enn at jeg rent fysisk har 2 føtter plantet i vertikalen. Ordvalget har med flere ting å gjøre, oversettelse, språklig bruk på den tiden og et siste poeng som du har gått glipp av: forståelse av eksemplene i bibelen ut fra den tid det ble skrevet. F.eks var det sikkert veldig hensiktsfullt med svinekjøttforbud i andre religioner noen århundrer tilbake, når hygienen ikke var all verden. Det har ikke noe med svinekjøttet å gjøre, men med hygienen. Det kan tenkes at tilsvarende argumenter kan brukes i andre sammenhenger, f.eks om homofile i tilknytning til bibelen. Hvis jeg skal være forsonende, så kan jeg jo påstå at det er en glidende overgang her. Tolkninger blir vel lett farget av virkelighetsoppfatningen til den som tolker, noe som igjen har å gjøre med kulturen rundt. Er dette egentlig noe å forakte, Mysan?
Gjest KRasshøl Skrevet 7. desember 2005 #263 Skrevet 7. desember 2005 Det som har undret meg mest, er hvor aggressive og til tider vulgære noen av dere er. Jeg har ikke sporet noen stor tilfredshet med tilværelsen blant dere. Men takk for en interessant diskusjon iallefall. Vi møtes sikkert i en annen tråd. ← Det er kanskje også slik at du bidrar til at mange ikke sporer noen stor tilfredshet med tilværelsen. Uansett hva dine meninger er om homofile, er det ingen som tvang deg til å ytre dette på forumet her. Når du tråkker andre på tærne, er det vel naturlig at du får reaksjoner tilbake som er preget av irritasjon. At ikke alle er like velformulerte som en gammel ringrev som deg, er noe du bare må ta til etteretning.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #264 Skrevet 7. desember 2005 Du er altså en mann på over 60 år!!! Da burde du vite bedre KR. Vet du har vokst opp med at homofili var ulovlig og straffbart, men har du virkelig stangnert så til de grader. Norsk homopolitikk har endret seg sterkt i løpet av de siste årene. Seksuelle handlinger mellom menn var forbudt etter norsk lov helt frem til 1972, og helt frem til 1977 definerte Norsk Psykiatrisk Forening homofili som en mental diagnose. Siden dette har de politiske forandringene vært store. Norge er nå ett av de landene i verden som er lengst fremme i forhold til å lovbeskytte homofiles rettigheter. Seksuell omgang mellom menn ble inkludert i norsk verdslig straffelovgivning i 1687. Straffen var ikke nådige men ble gradvis endret fra å bli brent på bål, til tukthus (1842) og siden fengsel. Først i 1972 ble forbudet fjernet. Basert på forskning og erfaringer endret den politiske oppfatning seg mot oppfatningen om at det ikke er tilfelle at noen i teorien kan la seg "forføre" til homofile handlinger. Dermed forsvant også behovet for å hindre dette gjennom straffelovgivning. Man gikk ut fra at homofile handlinger ikke er noe man gjør, men at homofil er noe man er, og ikke kan forføres til å bli. Med andre ord så man ikke lenger på homofile handlinger som sykt, men på homofile som en minoritet. Lær litt av historien, det hjelper ikke å bare lese bibelen. Hva om barnebarnet ditt er homofil! Hva gjør du da? ← Det var vel dette som gjordet han stum tenker jeg! Dette ville han ikke svare på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå