Gå til innhold

Mann som ikke sparer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har datet en mann en stund nå, og jeg har nylig funnet ut at han ikke sparer. Ikke eier han bolig heller. Han lever fra lønning til lønning, er i fast jobb. Han skylder på at han har vært ung og ikke tenkt så mye på det, bare levd i øyeblikket. 

Jeg ble litt satt ut da han sa dette. Jeg er en dame som er opptatt av økonomisk stabilitet. Det fikk meg til å lure på hvordan fremtiden kom til å bli hvis vi inngår et seriøst forhold...

Jeg hadde skjønt det hvis han var student i tjueårene, men mannen er 40..

Overdriver jeg?

Anonymkode: f8742...f79

Videoannonse
Annonse
Gjest Some guy
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har datet en mann en stund nå, og jeg har nylig funnet ut at han ikke sparer. Ikke eier han bolig heller. Han lever fra lønning til lønning, er i fast jobb. Han skylder på at han har vært ung og ikke tenkt så mye på det, bare levd i øyeblikket. 

Jeg ble litt satt ut da han sa dette. Jeg er en dame som er opptatt av økonomisk stabilitet. Det fikk meg til å lure på hvordan fremtiden kom til å bli hvis vi inngår et seriøst forhold...

Overdriver jeg?

Litt. 

Sparing er ikke noe menn liker i grunn. Det er en veldig defensiv aktivitet. Men han har jobb og leier. Ja, kanskje han trenger en prat og framtid og hva dere trenger penger til, men hvis han har vært singel lenge og klart seg bra så var det kanskje noe som fungerte for han da. Snakk åpent om penger og framtid. Viktig tema. Folk kan forandre seg. 

Skrevet

for meg hadde det vært kroken på døra. Et minimum av fornuft må man kunne spore

Anonymkode: 1dfbf...1b7

• Liker 8
Skrevet
Some guy skrev (8 timer siden):

Litt. 

Sparing er ikke noe menn liker i grunn. Det er en veldig defensiv aktivitet. Men han har jobb og leier. Ja, kanskje han trenger en prat og framtid og hva dere trenger penger til, men hvis han har vært singel lenge og klart seg bra så var det kanskje noe som fungerte for han da. Snakk åpent om penger og framtid. Viktig tema. Folk kan forandre seg. 

Han leier av foreldrene så tror ikke han betaler store summen heller 😔

Skrevet

Veldig ufoenuftig. 

Hva bruker han alle pengene på? Bil, ferdigmat, alkohol?

Anonymkode: 77e99...fa6

Skrevet

Når en 40-åring har vent seg til å "leve i øyeblikket", og aldri hatt behov for å planlegge økonomien sin, mistenker jeg at det kan bli et lite h... å skulle snu om til sparing, huslån og (ikke minst) ansvar for andre enn seg selv og sin egen tilfredsstillelse. 

Anonymkode: 03b1e...188

• Liker 5
Skrevet

Økonomi er på toppen av lista over ting som par skilles eller går fra hverandre for. Ulikt syn på økonomi, sparing, investering, og forbruk.

Det er en stor fordel å være på samme bølgelengde når det gjelder økonomi. Noe annet vil medføre store belastninger på et forhold. Jeg syns det er spesielt å leve fra lønning til lønning - det anbefaler jeg ingen som er etablert å gjøre. Personlig hadde jeg nok tatt det som et rødt flagg.

Anonymkode: 249a5...199

Skrevet

Det hadde skapt for mye utrygghet for meg å innlede forhold til en såpass voksen mann som lever fra lønning til lønning. Eller… hvis vi skulle fortsatt som særboere og barn ikke hadde vært aktuelt så kanskje, ellers ikke.

Anonymkode: f4cbc...585

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde personlig ikke bryr meg, men så er jeg heller ikke ute etter en partner å dele økonomien min med. Hvis du selv er en sparegris som ønsker å ha fellesøkonomi, bør du åpenbart ikke involvere deg med en sløsepave.

Anonymkode: e0d18...91e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde personlig ikke bryr meg, men så er jeg heller ikke ute etter en partner å dele økonomien min med. Hvis du selv er en sparegris som ønsker å ha fellesøkonomi, bør du åpenbart ikke involvere deg med en sløsepave.

Det er ikke nødvendigvis fellesøkonomi jeg er ute etter, men hvis man en dag skal kjøpe bolig og ha barn sammen så ønsker jeg forutsigbarhet. Jeg vil ikke bli stående i en situasjon hvor barna står uten klær eller andre nødvendigheter fordi han har brent bort penger på andre ting. Har sett nok av forhold hvor den ene ender opp med å forsørge sin kjære. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det hadde skapt for mye utrygghet for meg å innlede forhold til en såpass voksen mann som lever fra lønning til lønning. Eller… hvis vi skulle fortsatt som særboere og barn ikke hadde vært aktuelt så kanskje, ellers ikke.

Anonymkode: f4cbc...585

Ja, jeg tenker det samme.. 

Vi ønsker barn begge to, men dette gjorde at jeg fikk litt kalde føtter for å inngå noe mer seriøst..

• Liker 1
Skrevet

Rødt flagg. Aldri forstått folk som ikke har noe oppsparte midler, sier noe om prioriteringer. Trenger ikke en mann som er full av penger på bok, men en viss økonomisk sans må han ha. Jeg selv er ikke rik, men jeg har alltid hatt penger i bakhånd slik at jeg kan takle uforutsette utgifter. Husker jeg var sammen med en (voksen etablert mann) som fikk 20 000 i baksmell på skatten, og ikke visste hvordan han skulle få tilbakebetalt dette. Jeg selv var student og hadde likevel kunnet betale dette uten problem. Det handler om økonomisk kontroll og trygghet, og det er viktig for meg i valg av partner. 

Anonymkode: 4a595...d3d

• Liker 5
Skrevet

Jeg vokste opp fattig, og jeg TAKLER ikke økonomisk ustabilitet. Så hadde vært uaktuelt for meg personlig. Jeg har en latterlig stor buffer pga. dette.

Anonymkode: b86b1...eb8

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Overdriver jeg?

Nei. Personlig så må jeg si at jeg syns ikke du overdriver. Alle burde ha en buffer, for å takle uforutsette utgifter. For meg så hadde det vært et rødt flagg med menn som bare bruker og bruker. At han leier av foreldrene og ikke betaler så mye i leie heller, ja, da er det virkelig bekymringsfullt. Akkurat det der hadde vært kroken på døren for meg. Ikke fordi at jeg bryr meg om hvor mye han tjener eller om at vi skal ha fellesøkonomi, men vi skal være sammen og dele livet sammen så skal vi begge bidra. 

• Liker 2
Skrevet
Some guy skrev (22 timer siden):

Litt. 

Menn liker ikke sparing? 😂😂😂😂😂 

Anonymkode: 271d8...d73

• Liker 1
Skrevet

Om han hadde vært "drømmemannen", og jeg hadde vært virkelig forelska, hadde det ikke vært en dealbreaker for meg. 

Men det er fordi jeg har grei økonomi selv, eier leilighet og har en god buffer, så jeg vet at jeg kan ta vare på meg selv og eventuelle barn, om alt skulle gått skeis. 

MEN, skulle jeg inngått noe med en slik mann, skulle vi hatt separat økonomi, jeg skulle eid alene om han ikke hadde hatt mulighet til å stille med egenkapital/få lån, og han skulle ikke levd på meg på noen måte. Felles økonomi kun om jeg følte at begge bidro like mye (ikke nødvendigvis med like store summer økonomisk, men vi måtte hatt samme mindset rundt sparing og økonomisk trygghet)

Anonymkode: 50bb4...570

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke nødvendigvis fellesøkonomi jeg er ute etter, men hvis man en dag skal kjøpe bolig og ha barn sammen så ønsker jeg forutsigbarhet. Jeg vil ikke bli stående i en situasjon hvor barna står uten klær eller andre nødvendigheter fordi han har brent bort penger på andre ting. Har sett nok av forhold hvor den ene ender opp med å forsørge sin kjære. 

Det er litt derfor jeg ikke bryr meg. Skal aldri ha barn, eier allerede bolig, og skulle jeg eid noe med partner kunne vi fint delt utgifter på bolig 50/50 og fått det ned på papiret. 

Skrevet

Jeg hadde vært veldig skeptisk til en sånn mann, og det hadde vært fullstendig uaktuelt å flytte sammen/kjøpe noe sammen med han. Du kan ikke skylde på at du har vært ung helt fram til du er 40 altså, den utgår når du passerer 30.

Anonymkode: e4e5c...310

Skrevet

Jeg er gift med en sånn mann og vi har et barn sammen. Jeg eier leilighet, vi har særeie, han betaler en sum til meg hver måned - jeg betaler alle regninger. Med resten av sine penger gjør han hva han vil, han sparer ingenting. Det er slitsomt, har vurdert skilsmisse flere ganger.

Anonymkode: eaf4e...a73

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...