Gå til innhold

Er det ok å gi nabobarn mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I "gamle dager" hadde det vært greit, men jeg vet ikke hva er trenden i dag. Alt virker så farlig og man må trå forsiktig ellers kan man bli stemplet. 

Jeg har nettopp flyttet til nytt sted. Har terrasse på første etasje. Jeg lagde fiskepinner og små barn ute fikk lyst på dem, og jeg stekte flere til dem og ga dem. 

Jeg kjenner verken barna eller foreldre. 

Anonymkode: 1f70a...885

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ikke ikke kjenner hverken barna eller foreldrene, er det ikke greit.

Anonymkode: 4790f...15f

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Godt spørsmål egentlig! nå i dag blir jo alle krenket. 

Men! det kommer litt ann på alder. For noen barn kan ikke si hvilke intoleranser dem har for ting? Jeg hadde blitt lei meg om jeg hadde hatt et barn som fikk mat, og så er hen allergisk mot noe av det 😮 

• Hjerte 1
Skrevet

Kjenner barna dine disse barna…? 

Anonymkode: 429d5...18c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner barna dine disse barna…? 

Anonymkode: 429d5...18c

Mine barn er voksne. 

Skrevet

Bli kjent med foreldrene først…. 

Anonymkode: bbbbf...c80

• Liker 5
Skrevet

Ja tilfellet du beskriver tenker jeg er greit. 

Om min datter kom hjem og sa hun hadde fått noen fiskepinner hos en snill nabo hadde jeg bare syntes det var koselig 😊

Dette er også en måte for barna å tilegne seg sosial kunnskap og kompetanse på. Verre med folk som husjer ungene av tomta so, kjefter fordi de klapper katta og plukker noen rips. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når ikke ikke kjenner hverken barna eller foreldrene, er det ikke greit.

Anonymkode: 4790f...15f

Det jeg har stusset over er at det blir greit på Halloween?   Foreldre prøvesmake ikke godteri for å sjekke om det ikke er noe snusk, og barna er innom utrolig mange folk. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde bare syntes at det var koselig. Mitt eldste barn er 5.

Anonymkode: 2bc02...cf2

Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på det 😊 mine barn er 3, 5 og 6 år.

Men skummelt hvis barnet plutselig hadde en allergi en ikke visste om. Evt kommer fra en familie som bare spiser vegetar?

Det begynner å bli mye rariteter og hensyn der ute, så sikkert "skumlere" i dagens samfunn- enn for 20 år siden.

Anonymkode: 42019...a1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det jeg har stusset over er at det blir greit på Halloween?   Foreldre prøvesmake ikke godteri for å sjekke om det ikke er noe snusk, og barna er innom utrolig mange folk. 

Ts

På Halloween skal man gi innpakket godteri. Det er godt kjent.

Anonymkode: 26543...5e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde bare syntes at det var koselig. Mitt eldste barn er 5.

Anonymkode: 2bc02...cf2

Koselig at en fremmed gammel mann/dame har delt ut mat fra balkongen sin?    Hva mer er denne personen i stand til å gjøre om barna spør? Ta dem med inn på besøk ?

Anonymkode: 26543...5e8

• Liker 3
Skrevet

Hadde nok ikke likt det om barna fikk mat av fremmede folk helt random. Men nå man har besøk av barn er det ikke nødvendig å spørre foreldre før man gir mat. 

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet

Hadde min 5 åring kommet hjem og sagt at hun hadde fått middag hos en nabo fra verandaen hadde jeg stusset. Hadde nok bedt henne om å vise meg hvem det var og snakket og blitt kjent. Kan jo være eldre folk som er glad i barn og som er mye alene. Men viktig å bli kjent, og ikke minst snakke med barna om hva som er greit og ikke. 

Ift til allergier er det vel begrenset hvor galt det kan gå med fiskepinner. Hadde brydd meg katta om jeg ga "feil" mat til noen som kommer fra vegetarfamilie. Det er ikke farlig.. 

Skrevet

Jeg tenker det er ok, og koselig, å gi mat til nabobarn hvis man kjenner dem og foreldrene. Da vet man gjerne om eventuelle allergier også. De fleste tåler det meste, men noen kan bli veldig dårlige om de får noe de ikke tåler. 

Det var ikke greit å gi mat til fremmede barn da jeg vokste opp på 80-tallet heller. Jeg husker fortsatt at jeg fikk tilbud om en eske med pastiller fra en veldig koselig dame på nabohytta, og ble helt fortvilt for hun var så koselig, men det var jo farlig å ta imot noe fra fremmede. 

Men utover det så høres du ut som en veldig koselig nabo, som tenker på folk rundt deg. Når du kjenner barn og foreldre og vet at ingen av ungene f.eks. har cøliaki, så er det en hyggelig gest å steke noen ekstra fiskepinner til dem, syns jeg. 

Anonymkode: 13f0e...105

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig - er du dame så hadde det vært greit. Men om en mann hadde "lokket" ungene til seg med mat - da hadde jeg vært mer kritisk og hadde bedt barna mine om å ikke ta imot mat eller gå inn der.

Anonymkode: a17b2...3fc

• Liker 1
Skrevet

Ikke greit.

Du vet heller ikke om barna har noen allergier eller andre sykdommer som må tas hensyn til med tanke på mat. Eller om de skal ha middagsselskap om 10 min eller skal bort i selskap. 

Anonymkode: 3c2ce...ab2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I "gamle dager" hadde det vært greit, men jeg vet ikke hva er trenden i dag. Alt virker så farlig og man må trå forsiktig ellers kan man bli stemplet. 

Jeg har nettopp flyttet til nytt sted. Har terrasse på første etasje. Jeg lagde fiskepinner og små barn ute fikk lyst på dem, og jeg stekte flere til dem og ga dem. 

Jeg kjenner verken barna eller foreldre. 

Nei det er ikke greit å fôre barn du ikke har tilknytning til, eller kje foreldre til. Og nei, det hadde ikke vært greit tidligere heller at fremmede mater andres barn. 

Anonymkode: 58020...80b

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har barn så er det litt merkelig? Ikke bare av deg men også barna som oppsøker andre voksne for mat?

Jeg ville tatt en prat med foreldrene der, det er ikke greit av ungene å tigge mat av andre. Får de ikke mat hjemme så er det en annen sak 

Anonymkode: a138a...a8c

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...