Gå til innhold

Hvor mye betaler du i eiendomsskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommunen min vurderer å innføre eiendomsskatt på private boliger. Vi har arvet bolig med høy verdi, men har ikke selv høy inntekt. Så denne endringen skremmer meg. 

Hvor mye betaler du i eiendomsskatt? Hva er boligen din verd? Hva tjener du?

Anonymkode: 7a4ca...c57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 10.000 i året. Bolig med verdi på ca 7 mill.

Anonymkode: b462d...49a

Skrevet

0 kroner, fordi jeg bor i en fornuftig kommune! Har ikke råd til eiendomsskatt.

Anonymkode: b9e03...d2e

• Liker 1
Skrevet

18.000

Anonymkode: 5314b...0aa

Skrevet

Hvor ser jeg det? 🙃 Har faktisk ikke sjekket.

Anonymkode: 0b53e...8e7

Skrevet

Ingenting foreløpig, men det begynner ikke overraskende å nærme seg selv om Raymond lovet at det ikke skulle bli skatt på vanlige Obos-leiligheter. Men betaler formuesskatt på leiligheten, så en eventuell eiendomsskatt vil komme i tillegg. Får håpe de rødrøde er ute av kontorene sine før det går så langt. Allerede kraftige hopp i husleien grunnet økte energikostnader. Vårt borettslag har ikke råd til vedlikeholdsprosjekter lenger.

Anonymkode: 452a8...5b1

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor ser jeg det? 🙃 Har faktisk ikke sjekket.

På fakturaen du får fra kommunen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

0 kroner, fordi jeg bor i en fornuftig kommune! Har ikke råd til eiendomsskatt.

0 kr her også, men jeg mener kommunene bør innføre slik at de kan få akseptabelt nivå på tjenestene. Nå er alt på minimumsnivå og de trenger å kutte ytterligere siden null eiendomsskatt er valgløfte fra de fleste partier. Så kutt i skole, helse, tilbud til psykisk syke, gamlehjem etc. 

Anonymkode: a1c4b...49f

• Liker 2
Skrevet

Ingenting, bor i en kommune uten eiendomsskatt. 

Anonymkode: d2430...a53

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingenting, bor i en kommune uten eiendomsskatt. 

Anonymkode: d2430...a53

Jeg bor også i en kommune uten eiendomsskatt, men som ligger høyt oppe på listen over kommunale avgifter. 

Anonymkode: 383dd...edf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

0 kr her også, men jeg mener kommunene bør innføre slik at de kan få akseptabelt nivå på tjenestene. Nå er alt på minimumsnivå og de trenger å kutte ytterligere siden null eiendomsskatt er valgløfte fra de fleste partier. Så kutt i skole, helse, tilbud til psykisk syke, gamlehjem etc. 

Her er vi nesten best i landet på eldreomsorg, det bygges nye skoler - en av gangen de byttes ut en etter en, ingen leie i idrettshaller, gratis svømming for utvalgte klassetrinn hvert år, bra brøyting, strøing og annet vedlikehold av veier, alt i alt meget fornøyd! Så vidt meg bekjent kuttes det ikke i noe som helst 🤔

Skrevet

8000 tror jeg vi skal betale. Taksert til litt under 8mill.

Anonymkode: 5eaa3...623

Skrevet

8600 ish.

Anonymkode: 09bec...aba

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ingenting foreløpig, men det begynner ikke overraskende å nærme seg selv om Raymond lovet at det ikke skulle bli skatt på vanlige Obos-leiligheter. Men betaler formuesskatt på leiligheten, så en eventuell eiendomsskatt vil komme i tillegg. Får håpe de rødrøde er ute av kontorene sine før det går så langt. Allerede kraftige hopp i husleien grunnet økte energikostnader. Vårt borettslag har ikke råd til vedlikeholdsprosjekter lenger.

Anonymkode: 452a8...5b1

Historien viser at skatter og avgifter sjelden fjernes når de som innførte de byttes ut. Tror nok de borgerlige i Oslo er glade for eiendomsskatten når de en gang i fremtiden skal legge frem et budsjett. 
Dersom borettslaget ikke har råd til vedlikehold er felleskostnadene for lave.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her er vi nesten best i landet på eldreomsorg, det bygges nye skoler - en av gangen de byttes ut en etter en, ingen leie i idrettshaller, gratis svømming for utvalgte klassetrinn hvert år, bra brøyting, strøing og annet vedlikehold av veier, alt i alt meget fornøyd! Så vidt meg bekjent kuttes det ikke i noe som helst 🤔

Heldig dere 🤗 Regner med kommunen har andre inntektskilder da? Kraftkommune f. eks.? Her er vi en av kommunene som bruker minst pr. elev på skolen allerede. Men det er begrenset hvordan kommunen kan øke inntektene sine. De sitter med mye gjeld fra tidligere år (og andre som styrte).

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Si gjerne hvor du bor, så kommer jeg flyttende :) 

Anonymkode: df67f...929

Skrevet

Bor ikke i kommune med eiendomsskatt, men jeg regner med at i løpet av ti år vil vi ha en statlig eiendomsskatt i hele landet.

opp siden ved dette er at den kan man justere mot andre skatter slik at man ikke rører det generelle skattetrykket.

En kommunal eiendomsskatt kommer alltid i tillegg til andre skatter.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (42 minutter siden):

På fakturaen du får fra kommunen.

Takk! Betaler 4655 kr i året.

Skrevet

Oslo. Betaler 40k kr i året :sprettoy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...