Gå til innhold

"Kjølevæskenivå lavt, stopp bilen" kun når jeg bremser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, hva betyr dette?

Den første halvtimen etter jeg har starta bilen, hvis jeg da bremser godt kommer det opp rød varseltrekant lampe på dashbord "kjølevæske nivå lavt, stopp bilen" varer kun mens jeg bremser hardt.

Som sagt kun innenfor en liten stund etter at jeg har startet å kjøre. 

Volvo xc60 2012.

Anonymkode: 1e10c...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjølevæske ekspanderer når den blir varm, men hvorfor i huleste kjører du videre når du får opp en slik melding? 

Anonymkode: 2a77c...c28

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjølevæske ekspanderer når den blir varm, men hvorfor i huleste kjører du videre når du får opp en slik melding? 

Anonymkode: 2a77c...c28

For den varer som sagt kun noen sekunder..

Anonymkode: 1e10c...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde V70 2002 Mod før en slitsom bil kom meldinger hele tia både defekte pærer og tomt for spylevæske men var god å kjøre da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok kjølevæske til at den ikke varsler når bilen er kald og står rolig. Når du begynner å kjøre, og spesielt ved hard oppbremsing, forflytter kjølevæsken seg slik at sensoren ikke er dekket av kjølevæske lengre. 

Når motoren blir varm, utvider kjølevæsken seg, og sensoren forblir dekket av kjølevæske også ved oppbremsing. 

Uansett har du så lite kjølevæske at det øker risikoen for overoppheting, samt økt slitasje på motoren. Kjølevæsken skal dekke alle innvendige hulrom til enhver tid. Den er med på å smøre pakninger og hindre korrosjon, bl.a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å kjøre innom Biltema og kjøpe kjølevæske og fylle opp. Beholder er lett tilgjengelig under panseret. Trenger da ikke verksted for slikt. Kjøp ferdigblandet type. 

Og slikt må etterfylles av og til 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, newman01 said:

Det er da bare å kjøre innom Biltema og kjøpe kjølevæske og fylle opp. Beholder er lett tilgjengelig under panseret. Trenger da ikke verksted for slikt. Kjøp ferdigblandet type. 

Og slikt må etterfylles av og til 

Om det bare er et marginalt forbruk, og du ikke bor på Røros eller Sibir, ville jeg bare etterfylt med et par desiliter rent vann. Kommer feilen tilbake fort må det sjekkes av verksted. 

Om man skal etterfylle med kjølevæske må det være rett type.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel om frostvæske. Den kommer vel i to utgaver; vanlig blå og rød longlife. 

Volvon jeg hadde brukte blå type

Alternativt kan man slenge på en liten tusenlapp og få en mekaniker til å gjøre det. 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, newman01 said:

Vi snakker vel om frostvæske. Den kommer vel i to utgaver; vanlig blå og rød longlife. 

Volvo bruker blå type, ser ut som denne passer https://m.autodoc.co.no/reservedeler/frostvaeske-12305/volvo/xc60/xc60-2008/33382-2-0-t

Alternativt kan man slenge på en liten tusenlapp og få en mekaniker til å gjøre det. 

Frostvæske/kjølevæske kommer med mange ulike spesifikasjoner, og man bør bruke rett. Eventuelt kan man bruke Valvoline sin, ifølge verkstedet jeg bruker kan den blandes med alle (og det står også på flasken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (8 minutter siden):

Vi snakker vel om frostvæske. Den kommer vel i to utgaver; vanlig blå og rød longlife. 

Volvon jeg hadde brukte blå type

Alternativt kan man slenge på en liten tusenlapp og få en mekaniker til å gjøre det. 

Hva med grønn og gul? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (6 minutter siden):

Frostvæske/kjølevæske kommer med mange ulike spesifikasjoner, og man bør bruke rett. Eventuelt kan man bruke Valvoline sin, ifølge verkstedet jeg bruker kan den blandes med alle (og det står også på flasken).

Riktig. Men med mindre man blander frostvæske av ulike farger byr det sjeldent på problemer, og er nok langt mer en "ingen skal saksøke oss"-politikk fra produsentene enn en veldig reell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en liten sjekk på verksted, trenger ikke være lavt nivå - men feil på nivåsensoren som på flere biler står rett under på ekspansjonstanken. Noen biler vil gi deg denne meldingen om du har vakuum i kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet er skikkelig rart. Det er såååå mange tråder om dårlig råd, uføretrygd og høye matvarepriser. Men så fort hekken til naboen er 3cm over 150cm er det RING ADVOKAT!!! og om det er lavt nivå på frostvæske, spylervæske eller bensin skal man rett inn til verksted. Akkurat som om man overhodet ikke har forståelse for penger og ikke evner å lese hva bilen trenger 

Men snekker og vaskehjelp kan gjerne betales svart

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Adobyen
newman01 skrev (14 minutter siden):

Dette forumet er skikkelig rart. Det er såååå mange tråder om dårlig råd, uføretrygd og høye matvarepriser. Men så fort hekken til naboen er 3cm over 150cm er det RING ADVOKAT!!! og om det er lavt nivå på frostvæske, spylervæske eller bensin skal man rett inn til verksted. Akkurat som om man overhodet ikke har forståelse for penger og ikke evner å lese hva bilen trenger 

Men snekker og vaskehjelp kan gjerne betales svart

Trafikksikkerhet er viktig, og feil med bilene kan føre til større feil og til slutt skraphaugen.  Ikke tull med bilen om du ikke kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2022 at 1:55 PM, AnonymBruker said:

Kjølevæske ekspanderer når den blir varm, men hvorfor i huleste kjører du videre når du får opp en slik melding? 

Anonymkode: 2a77c...c28

Fordi hun er kvinne, de kjører til bilen stopper 😂

Anonymkode: b2fa9...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (7 minutter siden):

Trafikksikkerhet er viktig, og feil med bilene kan føre til større feil og til slutt skraphaugen.  Ikke tull med bilen om du ikke kan det.

Å etterfylle væsker er så grunnleggende at enhver med førerkort skal være i stand til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Adobyen said:

Trafikksikkerhet er viktig, og feil med bilene kan føre til større feil og til slutt skraphaugen.  Ikke tull med bilen om du ikke kan det.

Seriøst? Ringer du brannvesenet for å bytte batteri på røykvarsleren din også?

Det er en bil, ikke en rakett som skal tur/retur månen... Bilen rapporterer at det er lite væske på en beholder, da fyller man på. Om man får rødt motorlys med melding om å stoppe bilen ved første mulighet ringer man Viking og får den slept til verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...