Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor mye veier/veide din baby ved 3 måneder?

Føler vektoppgangen er så ustabil. I det ene øyeblikket går den opp med bare 100g per uke, og så plutselig går den opp 300g på under ei uke. Hun ligger nå litt over den percentilen hun var på ved siste kontroll - men er det ikke slik at de går opp og ned? Eller skal de holde seg til samme percentil hele veien?

Syns dette med mating er veldig vanskelig. Baby blir helammet og jeg prøver så godt jeg kan å lese tegnene, men nå har baby hendene i munnen til alle døgnets tider så det er vanskelig å skille på det. På natta kan baby våkne hver 2. - 4. time for mat, før baby plutselig våkner nesten hver time og viser tegn til sult over et tidsrom på 3-4 timer. Baby blir ammet i søvn på kvelden (timer det med når hun er sulten i 19-21 tiden). Noen ganger våkner hun kort tid etter hun er lagt ned og viser tegn til at hun fremdeles er sulten.

På dagen tolker jeg baby dithenn at den vil ha mat hver 1 1/2 - 2 1/2 time. Varierer om den vil ha begge sider og hvir lenge den ligger. Noen ganger sluker den maten og er ferdig på noen få minutter, og andre ganger kan baby ligge 30-40 minutter og bare sutte mens den halvsover.

Er redd jeg gir baby for mye og at det er derfor vektoppgangen plutselig skyter fart.

Hvordan er det hos dere andre?

Anonymkode: 262d7...180

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619329-baby-3-m%C3%A5neder-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Føler vektoppgangen er så ustabil. I det ene øyeblikket går den opp med bare 100g per uke, og så plutselig går den opp 300g på under ei uke. Hun ligger nå litt over den percentilen hun var på ved siste kontroll - men er det ikke slik at de går opp og ned? Eller skal de holde seg til samme percentil hele veien?

Syns dette med mating er veldig vanskelig. Baby blir helammet og jeg prøver så godt jeg kan å lese tegnene, men nå har baby hendene i munnen til alle døgnets tider så det er vanskelig å skille på det. På natta kan baby våkne hver 2. - 4. time for mat, før baby plutselig våkner nesten hver time og viser tegn til sult over et tidsrom på 3-4 timer. Baby blir ammet i søvn på kvelden (timer det med når hun er sulten i 19-21 tiden). Noen ganger våkner hun kort tid etter hun er lagt ned og viser tegn til at hun fremdeles er sulten.

På dagen tolker jeg baby dithenn at den vil ha mat hver 1 1/2 - 2 1/2 time. Varierer om den vil ha begge sider og hvir lenge den ligger. Noen ganger sluker den maten og er ferdig på noen få minutter, og andre ganger kan baby ligge 30-40 minutter og bare sutte mens den halvsover.

Er redd jeg gir baby for mye og at det er derfor vektoppgangen plutselig skyter fart.

Anbefaler deg å lese om amning på ammehjelpens nettsider, de besvarer alke dine spørsmål. Blant annet sier de:

- Du kan ikke overmate babyen din. Du kan trygt amme så ofte hun ønsker.

- Det er normalt at babys vekt øker litt i rykk og napp.

• Liker 1
Svartfugl skrev (30 minutter siden):

Anbefaler deg å lese om amning på ammehjelpens nettsider, de besvarer alke dine spørsmål. Blant annet sier de:

- Du kan ikke overmate babyen din. Du kan trygt amme så ofte hun ønsker.

- Det er normalt at babys vekt øker litt i rykk og napp.

Har lest opp og ned på ammehjelpen sine nettsider, men får likevel inntrykk av andre om at man kan gi for mye/at en baby kan legge på seg for mye. Men det gjelder kanskje mer når babyen får erstatning/fast føde?

Jeg husker ikke hvor mye de veide ved 3 mnd. mer, men jeg husker at de ikke fulgte persentilen sin helt, og at det gikk i rykk og napp. Etter en forkjølelse eller at de hadde begynt å bevege seg mer, var vektoppgangen lavere og så var den plutselig høyere igjen. Ikke at det alltid var noen tydelig sannsynlig årsak heller.

Jeg husker at helsesykepleieren kommenterte det som om det var litt uvanlig da den eldste fulgte persentilen sin på en prikk mellom flere kontroller. Den yngste gjorde ikke det, hun har hatt ganske store svingninger, og til og med krysset to persentiler (nedover), slik at vi måtte følge litt ekstra med (men det var ikke noe galt, og hun flyttet seg litt oppover igjen). 

Anonymkode: 96e43...037

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har lest opp og ned på ammehjelpen sine nettsider, men får likevel inntrykk av andre om at man kan gi for mye/at en baby kan legge på seg for mye. Men det gjelder kanskje mer når babyen får erstatning/fast føde?

Stemmer. Morsmelkernærte barn styrer dette selv.

Anonymkode: ffaca...f68

• Liker 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min var veldig stor som baby, hn var vel ca 9kg når han var 3 mnd, var nesten 15 som et åring. Nå er hn snart 10 og helsesøsteren klager på at hn er for tynn :( Men når han begynte og gå gikk ble han tynnere, hn var veldig aktiv

Anonymkode: f5982...a8a

Begge mine var 6.6kg ved 3 mnd. Fullammet. Første 6 ganger i døgnet og tok begge bryst til et måltid, og sov mye. Andremann tok ett bryst av gangen og ammet 9-12 ganger. Man kan aldri gi for mye morsmelk. 

Anonymkode: 1089b...d1b

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 16.54):

Du kan ikke amme babyen din for mye når du bare ammer. Det står klart og tydelig flere ganger. Har en glupsk baby sjøl. Han har det bra, så lenge han får pupp når han vil ha.

Har du spedbarnsboken? Det er et kapittel forfattet av ernæringsfysiologer der som handler om baby og ernæring.😊

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...