Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du kan ikke sitte i badekar med epidural, bare til info. Dette kan egentlig kortes ned til å skrive at du har angst for alt, ønsker smertelindring for hver lille ting, ikke bli berørt for mye, og at du hører dårlig så de må snakke høyt.

Anonymkode: d5ae0...d3a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altfor langt og for mye informasjon. Det holder i massevis med stikkord punktvis. Ingen har tid til å lese dette under fødselen. 

Anonymkode: 93c6d...69a

• Liker 3
Skrevet

Det eneste som mangler i dette "fødebrevet" er at du helst ønsker at noen føder for deg. 

Anonymkode: 89907...854

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette ble bare pinlig å lese.. hva med å bare la være å føde? Eller i det minste la være å skrive noe?

Anonymkode: 3c55d...40f

• Liker 4
Skrevet

Føler svarene til TS er veldig kritiske (dessverre også mitt spørsmål om hun hadde fått skryt for dette brevet).

Selv om fødebrevet her var så langt at det kan være vanskelig/umulig for helsepersonell å forholde seg til hvis dette er endelig versjon før fødsel, så er det ikke et dårlig førsteutkast.  

At TS er redd for å føde kommer svært klart frem. Og det er viktig for helsepersonell å vite! Uten at jeg vet hvordan obstetrikere tenker, så innbiller jeg meg at et slikt fødebrev kanskje vil føre til at TS tilbys et keisersnitt (som hun ønsker) dersom forholdene ligger til rette for det (ikke kommet for langt i fødsel). 

Jeg synes også det bør være akseptert å skrive detaljerte fødebrev om hva man ønsker/ikke ønsker så lenge det kommer frem at man er godt orientert. TS virker til å ha noen "kunnskapshull," men sånn generelt, så synes jeg for eksempel de som skal føde på Haukeland bør kunne skrive i fødebrevet at de nekter tangforløsning der det finnes andre alternativer.  Synes man bør kunne spesifisere når man er villig til å akseptere episiotomi og ikke og slikt. 

Anonymkode: 46e2b...10c

Skrevet

Har jeg rett hvis jeg mener at hovedtrekkene i dette brevet kan sammenfattes i følgende punkter:

• Har traumer fra tidligere fødsel og fra opplevelser tidligere i livet. Ber om at det tas hensyn til. 
  • Har ekstrem fødselsangst og ber om at det tas hensyn til, blant annet ved at undersøkelser gjøres så lite "invaderende" som mulig og at det er færrest mulig som utfører ulike prosedyrer på meg.
  • Fortell meg hva som foregår, hva dere skal gjøre og hvordan det går med meg og babyen. Informasjon hjelper! 
  • Har lett for å besvime og å få ulike illebefinnende (kvalme, hetetokter etc)
  • Ønsker alle smertestillende medikamenter som sykehuset tilbyr
  • Ønsker å pumpe råmelken etter fødselen

De øvrige momentene er egentlig vurderinger som må gjøres av medisinsk personale og ikke av den fødende.  Men til dere som har bemerket at jordmorstudenter er erfarne sykepleiere; husk at også vanlige sykepleierstudenter er i praksis under studiet. 

Musikk, TV og generell atmosfære er heller ting som kan tas undervegs. Det samme med fars forhold til fødsel. 

Anonymkode: dd0ab...46b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har full forståelse for at folk har fødselsangst, og dette er det selvfølgelig viktig å informere om. Men det aller viktigste er å ta tak i dette sammen med partner FØR fødselen, for i det fødselen er i gang, så skjer det som skjer. Da hjelper det ikke å ha skrevet et flott brev på flere sider.

Det er jo ikke mulig for jordmor å stanse en fødsel for å ta hensyn til fødselsangst, og det er jo ikke all verden hun/han kan gjøre for å hjelpe den fødende med angst. Det bør man ha lagt en plan for i forkant, og så kan man heller kort oppsummere planen i fødebrevet.

Anonymkode: 71426...71c

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker alle smertestillende medikamenter som sykehuset tilbyr

Er ikke enig i at det er dette TS formidler. Oppfatter henne mer til å ønske optimal smertelindring. For de fleste vil det bety epidural + pudendal. Finnes mye annet også - så synes ikke "alle smertestillende" gir den beste informsjonen. Dessuten viktig å få med at TS ønsker keisersnitt!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har fått mye skryt for mine fødebrev, derfor laget jeg denne tråden. Den er en mal til de som lurer på hva de skal skrive. Mye negativt om fødebrev om dagene, men jeg har ihvertfall fått skryt for mine av flere eksperter på sykehuset.

Anonymkode: bfecb...c8c

Okei, så du ville egentlig bare ha skryt?

Når det kommer til «brevet» så blir dette bare latterlig. Du skal føde. Det gjør vondt - det er blod! 
Kjære tid… ta dere sammen!

Endret av Hallo12345
  • Liker 5
Skrevet

Dette blir alt for mye i og detaljert informasjon. Halvparten er nok

Anonymkode: 29688...7e0

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Føler svarene til TS er veldig kritiske (dessverre også mitt spørsmål om hun hadde fått skryt for dette brevet).

Selv om fødebrevet her var så langt at det kan være vanskelig/umulig for helsepersonell å forholde seg til hvis dette er endelig versjon før fødsel, så er det ikke et dårlig førsteutkast.  

At TS er redd for å føde kommer svært klart frem. Og det er viktig for helsepersonell å vite! Uten at jeg vet hvordan obstetrikere tenker, så innbiller jeg meg at et slikt fødebrev kanskje vil føre til at TS tilbys et keisersnitt (som hun ønsker) dersom forholdene ligger til rette for det (ikke kommet for langt i fødsel). 

Jeg synes også det bør være akseptert å skrive detaljerte fødebrev om hva man ønsker/ikke ønsker så lenge det kommer frem at man er godt orientert. TS virker til å ha noen "kunnskapshull," men sånn generelt, så synes jeg for eksempel de som skal føde på Haukeland bør kunne skrive i fødebrevet at de nekter tangforløsning der det finnes andre alternativer.  Synes man bør kunne spesifisere når man er villig til å akseptere episiotomi og ikke og slikt. 

Dette stemmer ikke helt. Både tang og vakum er forskjellige måter å forløse et barn som ikke kommer av seg selv, men hvilket som brukes kommer an på hva legen som vurderer situasjonen bestemmer- hvordan er barnet rotert, hvor lang ned/opp i fødselskanalen står det, effekten av riene og mors trykking, fosterlyd og CTG etc. Man kan gjerne foretrekke vakum over tang, men er det tang som vurderes som beste og tryggeste for barnet så blir det tang, samme hva som står i fødebrevet. Samme med episiotomi- det skal kun legges på medisinsk indikasjon, når barnet er i fare og må forløses ASAP, igjen man kan si man helst ikke ønsker det men står det om barnets liv så blir det lagt. 

Anonymkode: cdba2...518

• Liker 1
Skrevet

Herlighet..  det blir ALDRI som du har planlagt og du kan ikke forvente å sitte igjen med en positiv opplevelse hvis alt det skal følges til punkt å prikke..

Man får snakke med JM underveis å du kan si fra om de viktigste tingene der og da. Men å lage en «oppskrift» til føden på ditt «ønskede» fødselsforløp er bortkasta tid😅

mulig dette er nytt nå siden da jeg fødte for noen år siden, høres slitsomt ut.. hvem skal ha tid til å lese alt? Tror du må stole på prosessen. Barnet skal ut, du har en jobb å gjøre rett og slett. De tar vare på deg det er jobben deres.. 

💚

Anonymkode: f90fb...7c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er ikke enig i at det er dette TS formidler. Oppfatter henne mer til å ønske optimal smertelindring. For de fleste vil det bety epidural + pudendal. Finnes mye annet også - så synes ikke "alle smertestillende" gir den beste informsjonen. Dessuten viktig å få med at TS ønsker keisersnitt!

Enig med deg i at det er en bedre formulering. Kanskje det beste er å si at hun ønsker optimal medikamentell smertelindring. 

Det aller viktigste for TS er jo det siste du skriver: at hun ønsker keisersnitt. I hennes tilfelle bør hun absolutt snakke med helsepersonell så snart som mulig for å finne ut av om det er en mulighet i hennes tilfelle. 

Skrevet

For øvrig synes jeg mange av svarene i tråden her er skikkelig drittale og slemme mot TS. Hun er jo åpenbart i en svært sårbar situasjon. Ikke nok med at det finnes et mammapoliti med strenge konformitetskrav som verken gjør døren høy eller porten vid, men man har sørenmeg et fødepoliti, også! :balltre: 

• Nyttig 1
Skrevet
Hallo12345 skrev (13 minutter siden):

Okei, så du ville egentlig bare ha skryt?

Når det kommer til «brevet» så blir dette bare latterlig. Du skal føde. Det gjør vondt - det er blod! 
Kjære tid… ta dere sammen!

Herregud, det må da gå an å  være litt mer medfølelnde enn som så. Husk at angst ikke er rasjonelt. Det hjelper ikke å be om å ta seg sammen.

Anonymkode: c1e0c...483

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har fått mye skryt for mine fødebrev, derfor laget jeg denne tråden. Den er en mal til de som lurer på hva de skal skrive. Mye negativt om fødebrev om dagene, men jeg har ihvertfall fått skryt for mine av flere eksperter på sykehuset.

Det var svært overraskende for meg, da de færreste jordmødre har tid til å sette seg ned og lese ei hel novelle i fbm hver fødekvinne de har. Be heller om embla-samtale (fødselsangst-samtale) i forkant, og sørg der for at det nedfelles i journal at du ønsker tidlig epidural og færrest mulig folk på stua.

Hvis du er livredd for alt av smerter så bør du hvert fall ikke begi deg inn på keisersnitt. Keisersnitt er nokså omfattende abdominal kirurgi med en rekonvalensens som er langt mer omfattende og slitsom enn en vaginal fødsel. Du kan f eks ikke løfte barnevogna inn i bilen selv de første par månedene, da operasjonssnittet kan revne.

Jordmor har ikke noe behov for å vite at du ønsker å filme og ta masse bilder under fødselen, det får mannen din ta seg av. Og hvis han ikke tåler blod, så får du heller ta med noen andre. Gjennomsnittlig blødning hos barselkvinner er tross at 3-5 dl (helt normalt og ufarlig; voksne folk har 5-6 liter blod i kroppen). 

Anonymkode: b8445...0d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det vil overraske meg om veldig om du har fått positive tilbakemeldinger på det fødebrevet  😂

Anonymkode: 0b9fd...cff

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herregud, det må da gå an å  være litt mer medfølelnde enn som så. Husk at angst ikke er rasjonelt. Det hjelper ikke å be om å ta seg sammen.

Anonymkode: c1e0c...483

Unnskyld meg. «Alle» er redd for fødselen, noen mer enn andre. Hun skal føde - valgt det selv. Kvinner føder hver dag og har gjort det siden solen sto opp. Og en far som synes blod er ekkelt? Hva trodde han? At det kom blomster ut derfra? Så jo, en hel bok som jordmor skal lese blir bare latterlig. Dermed skriver jeg: ta dere sammen!

Endret av Hallo12345
  • Liker 5
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke helt. Både tang og vakum er forskjellige måter å forløse et barn som ikke kommer av seg selv, men hvilket som brukes kommer an på hva legen som vurderer situasjonen bestemmer- hvordan er barnet rotert, hvor lang ned/opp i fødselskanalen står det, effekten av riene og mors trykking, fosterlyd og CTG etc. Man kan gjerne foretrekke vakum over tang, men er det tang som vurderes som beste og tryggeste for barnet så blir det tang, samme hva som står i fødebrevet. Samme med episiotomi- det skal kun legges på medisinsk indikasjon, når barnet er i fare og må forløses ASAP, igjen man kan si man helst ikke ønsker det men står det om barnets liv så blir det lagt. 

Anonymkode: cdba2...518

At leger skal kunne overstyre den fødende på den måten du beskriver synes jeg er grotesk. Alternativet til tang kan like gjerne være keisersnitt. Se for eksempel på forskjellen i statistikken over bruk av tang på Haukeland vs Ullevål. Åpenbart kunne det vært valgt keisersnitt i svært mange av tilfellene der det velges tang på Haukeland. Mor bør kunne skrive i fødebrevet (og selv få bestemme(!)) at hun kun er villig til å samtykke til tangforløsning i de tilfellene der tang hadde vært vurdert som mest hensiktsmessig også på Ullevål. Det er mor som må leve med eventuell skade resten av livet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...