Gå til innhold

Hvor mye mat har du i huset?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vel et lager for halvannen til to måneder. Vi pleier alltid å ha det.

Anonymkode: 872cb...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tips?

Anonymkode: 2d68b...b85

Her er fremgangsmåte:
https://hageglede.no/blog/hvordan-dyrke-mikrogront/

Jeg bruker de små plasteskene som grønnkål kommer i i frukt og grøntavdelingen på butikken, de er litt større en jordbæresker, og uten hull under. Jeg tar litt jord i bunnen, strør frø over, fukter dem, og setter en annen eske fylt med vann oppi den første. Dette gjør jeg for å presse ned frøene så de kommer i kontakt med jorden. De er så sterke at de løfter esken med vannet i når de spirer.
Man kan bruke mange slags frø: Solsikkerfrø, erter, linser, mungbønner, bukkehornskløverfrø, reddik, brokkoli, grønnkål og andre mikrogrøntfrø. Om man har dårlig råd er det bare  å kjøpe inn mye av de rimelige frøene som solsikkefrø, erter og linser. De som selges som mikrogrønt på steder som Hageglede er litt dyrere. Jeg handler mye på Solhatt, da de jobber for å dyrke norske frø slik at vi har en egen forsyning med økologiske frø, også fra gamle sorter av forskjellige grønnsaker. Her er mikrogrøntet deres:  https://solhatt.no/produktkategori/mikrogront/
Mikrogrønt er så genialt fordi man kan dyrke det hele året inne uten vekstlys. Frø trenger nemlig ikke mye lys for å spire og få noen grønne blader, det er når de skal vokse til større planter de trenger lys. Jeg lar dem spire et varmt sted, og setter dem så i vinduskarmen så de blir grønne og fine.

Anonymkode: 5274e...70c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har nok til flere måneder, er usikker på hvor mange. Det er vel vannet det skorter mest på, men har flere dunker stående, pluss, brus og farris.

Anonymkode: 68d6d...27e

Skrevet

Godt spørsmål, TS.  Det er uvant for de fleste av oss å tenke "hva hvis", men i disse usikre tider er det fornuftig.  

Vann:  der jeg bor har vi alltid nok av vann fra en foss like i nærheten.  Hvis vi åpner en demning som er laget i nyere tid, vil en sidebekk gå gjennom eiendommen vår.  
Ved og varme:  fordi vi har varmepumpe bruker vi ikke lenger vedovnen, men den er der.  Har bjørkeskog nok for fyring i mange år.  Problemet vil være å hogge og få den fraktet hjem dersom det ikke er bensin å få til motorsag og snøscooter.  Uten strøm vil heller ikke vedklyveren virke.  Det vil bli tungvint uten strøm, men vi vil ha tilgang til ved og varme.  
Fisk:  vi er heldige som bor i et område med mye fisk OG har båt.  Uten tilgang på diesel må robåten brukes, men vi har alt av utstyr.  Om vi ikke har strøm, har vi kunnskaper om hvordan fisk saltes, tørkes og konserveres uten strøm.  
Kjøtt: vi driver med villsau.  Den lever ute hele året og spiser av det naturen gir.  I dag leverer vi til slakteri, men om vi trenger det, har vi kjøtt.  
Grønnsaker:  vi dyrker bare poteter og jordbær selv nå.  Om nødvendig kan vi dyrke mange andre grønnsaker (og urter). 

Tenker at mangel på salt, pepper og sukker vil bli mest kritisk oss, men altså ikke kritiske for overlevelse.    

Anonymkode: e5186...a64

• Liker 1
Skrevet

Tja, om strømmen ikke går så har vi mat så vi klarer oss i 3-4 mnd om man rasjonerer det som er i fryseboksen. 
Dersom strømmen går så har vi nok så vi klarer oss 1-2 mnd i tillegg til den tiden maten i fryseren holder seg før det blir for varmt

Har en del hermetisert og syltet (har en del frukt, bær og grønnsaker fra hagen), har en del tørrmat som ris, pasta osv. Kan i og for seg hermetisere en del av det kjøttet i fryseren også. Kjøper også store kvanta med egg fra en eggbonde rett nedi gata her, så har syltet en del egg faktisk. Er første gang jeg tester det så det blir spennende å smake. Er ganske vanlig i usa, men ikke hørt om noen som gjør det her i Norge 

Har gass, primus, ved og det meste for å kunne klare seg. Det eneste jeg har litt lite av er vann på dunker

Neste år har jeg forhåpentligvis en god kasse med poteter i kjelleren også dersom avlingen blir bra

Nå høres jeg kanskje ut som en prepper 😂 men det er jeg langt ifra. Jeg syns det er gøy og spennende med mat og liker å lære meg eldre teknikker på lagring av mat, dyrke mat selv osv. Er ganske bekymringsløs ellers og tenker at det nok ikke blir noen 3. verdenskrig eller at vi kommer til å lide noen nød her i Norge (nei jeg er ikke naiv, gidder bare ikke bekymre meg)

Anonymkode: 5d4d1...ee2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

akkurat nok til neste måltid. 

Og hold opp med hamstring!!!!!!! Det vitner om en motbydelig personlighet. "Meg, meg, meg, meg. Drit i de andre, bare jeg har mer enn nok". 

Anonymkode: eccfc...270

Jøss, det å ha et nødlager er ikke hamstring, her forveksler du grundig. Hamstring er når man ikke har noe nødlager, og så får man høre om en umiddelbar krise eller mangel på en matsort, og så hamstrer man panisk og tømmer butikken. Når man allerede har et nødlager så har man ikke behov for å hamstre. Da har man jo også mat til å dele med andre som kanskje ikke har et nødlager....

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jøss, det å ha et nødlager er ikke hamstring, her forveksler du grundig. Hamstring er når man ikke har noe nødlager, og så får man høre om en umiddelbar krise eller mangel på en matsort, og så hamstrer man panisk og tømmer butikken. Når man allerede har et nødlager så har man ikke behov for å hamstre. Da har man jo også mat til å dele med andre som kanskje ikke har et nødlager....

Dette! Skulle gjerne ha bygd med opp et nødlager selv om jeg hadde hatt mulighet. Det er smart å ha.

Anonymkode: 1b471...293

Skrevet

Vi er 5 stk i husholdningen, så med mindre jeg må ofre et soverom har jeg ikke plass til å lagre så mye. Har tørrvarer og hermetikk, samt vanndunker på lagerrommet. For alle 5 vil nok det holde 2-3 dager.

Skrevet

Vi har kjøtt, potet, kålrot og gulrot, fisk og diverse bær i fryseren. Nå på høsten etter slakting og høsting har vi nok til ett år fram i tid. Melk har vi på tank i fjøsen. Har alltid 10-15 kilo mel og andre tørrvarer som sikkert vil vare en stund.

Handler ikke om min frykt for krig, men vi bor ett stykke unna større butikker, så handler ofte for en måned eller to av enkelte varer når jeg først kjører langt for å handle.

Ellers har jeg ikke hamstret noe, men burde kanskje kjøpt noen pakker dopapir🤣

Anonymkode: 22463...c4e

• Liker 2
Skrevet

Har mat for et par uker, var også nylig i Frankrike og Italia, så jeg kjøpte med meg en del produkter der med lang holdbarhet. Fikk også tak i noen russiske produkter i Frankrike som jeg har savnet (øl og snacks). Blir det atomkrig er det likevel viktig å hygge seg med litt mat og drikke før man brenner opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har kjøtt, potet, kålrot og gulrot, fisk og diverse bær i fryseren. Nå på høsten etter slakting og høsting har vi nok til ett år fram i tid. Melk har vi på tank i fjøsen. Har alltid 10-15 kilo mel og andre tørrvarer som sikkert vil vare en stund.

Handler ikke om min frykt for krig, men vi bor ett stykke unna større butikker, så handler ofte for en måned eller to av enkelte varer når jeg først kjører langt for å handle.

Ellers har jeg ikke hamstret noe, men burde kanskje kjøpt noen pakker dopapir🤣

Anonymkode: 22463...c4e

Hva om dere blir uten strøm?  Melkeanlegget går ikke, tanken kjøler ikke ned, fryseboksen funker ikke?  

Anonymkode: e5186...a64

Skrevet

Jeg personlig tenker at det strømmangel er det mest sannsynlige om noe skulle skje. Derfor gidder jeg ikke fylle opp fryseren maks. Vi har det vi pleier å ha, nok til noen uker gjetter jeg. Men om strømmen går så går den. Da får man heller ikke laget maten. Greit det fins primus og lignende, men du står det også uten oppvaskmaskin, varmtvann etc. Fylle opp med ris og pasta er også meningsløst om man ikke får tilberedet det. Nei, her har vi fylt opp litt ekstra med tørrvarer som ikke trenger tilberedning. Med fokus på kaloririke varer. Du kommer lenger med en pakke kjeks enn en boks hermetiske erter om krigen kommer. Hermetisk frukt og grønt tar mye plass og gir lite energi. Vi har også noen dunker med vann, men det holder nok ikke til mer enn noen dager. Har ellers batteridrevet radio, lommelykt, batterier, fyrstikker, stearinlys og Jodix. 

Anonymkode: c1069...ba7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

akkurat nok til neste måltid. 

Og hold opp med hamstring!!!!!!! Det vitner om en motbydelig personlighet. "Meg, meg, meg, meg. Drit i de andre, bare jeg har mer enn nok". 

Anonymkode: eccfc...270

Du har misforstått. Du kjøper litt om gangen. På den måten er det mulig å bygge opp et eget lager uten at det går utover andre sine behov. 

Anonymkode: 6dba1...2b7

• Liker 2
Skrevet

Har vel mat for ca 2 uker i leiligheten, også om strømmen går. Er avhengig av strøm for oppvarming. Kan vel bruke teltvarmeren for å få plussgrader på soverommet om det kniper. Leiligheten er 30kvm og jeg har én bod, som er full, siden jeg flyttet fra 150kvm. Men jeg har fiskestenger, hagle og isbor, så mat er ikke det som bekymrer meg mest. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg personlig tenker at det strømmangel er det mest sannsynlige om noe skulle skje. Derfor gidder jeg ikke fylle opp fryseren maks. Vi har det vi pleier å ha, nok til noen uker gjetter jeg. Men om strømmen går så går den. Da får man heller ikke laget maten. Greit det fins primus og lignende, men du står det også uten oppvaskmaskin, varmtvann etc. Fylle opp med ris og pasta er også meningsløst om man ikke får tilberedet det. Nei, her har vi fylt opp litt ekstra med tørrvarer som ikke trenger tilberedning. Med fokus på kaloririke varer. Du kommer lenger med en pakke kjeks enn en boks hermetiske erter om krigen kommer. Hermetisk frukt og grønt tar mye plass og gir lite energi. Vi har også noen dunker med vann, men det holder nok ikke til mer enn noen dager. Har ellers batteridrevet radio, lommelykt, batterier, fyrstikker, stearinlys og Jodix. 

Anonymkode: c1069...ba7

Man får jo tilberedt det og vasket opp, man gjør som på tur. En liten gassbrenner eller primus, og så tørker man av kasserollen og det med papir og vasker med litt kaldt vann og evt. såpe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...