AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #1 Skrevet 30. september 2022 Det er en usikker tid vi lever i nå, faktisk har aldri verden hvert så nære 3 verdenskrig noen gang som nå og det sier en del får vi har hvert veldig nærme før og. Så hvor mye mat har du i reserve tilfelle det nå skulle gå galt? Hvor mye av medisiner og andre ting du virkelig trenger har du liggende? Vi er ikke flinke nokk til å sikre oss selv her i landet, vi tenker at andre fikser det for oss men om det kommer krig eller sabotasje aksjoner hit så har staten ikke mat eller medisinlagre lengre, det var før kapitalistene fikk ta over staten vi hadde slike ting. Om strømnettet, internett, telefon og lignende plutselig blir sabotert så sitter vi der å lurer på hva vi skal gjøre nå, maten i fryseren blir dårlig, huset blir kaldt og de få matbutikkene som tørr åpne døra tar kun kontanter, noe ingen har liggende lengre og om det virkelig har tatt i så er infrastrukturen så ødelagt at det vil ta måneder før ting er på plass igjen. Så hva har du får å holde liv i deg og familien til ting har kommet på bena igjen? Selv har jeg mat og vann for 2 voksne i ca 2 mnd, kan fyre med ved og gass. Anonymkode: d007b...9c7 1 2
Topsi Skrevet 30. september 2022 #2 Skrevet 30. september 2022 Har v3l mat for et par mnd, men er avhengig av strøm og vann
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #3 Skrevet 30. september 2022 Tipper 5-6 uker Anonymkode: 954ec...af6
JegMotStrømmen Skrevet 30. september 2022 #4 Skrevet 30. september 2022 (endret) Har en sekk med grovsalt (godkjent for mat) i huset, med tanke på frysevarer. Om strømmen går over tid, så kan frysevarer saltes (kjøtt, fisk, fugl) og få forlenget holdbarhet. Har en tett kasse i boden med det som ble anbefalt i beredskapsheftet. Utover det så har jeg vanligvis nok mat i hus, full fryser, tørrvarer til baking ++ samt mulighet for å koke både på vedovn og grill. Vil tro vi kan leve godt på det vi har i 3-4 måneder. Endret 30. september 2022 av JegMotStrømmen
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Skrevet 30. september 2022 Har nok mat til i morgen men det er alt. Er ufør og fattig, så hadde nok medt sannsynligvis dødd av sult. Har ikke råd til jodix heller. Anonymkode: 1b471...293 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #6 Skrevet 30. september 2022 Tipper 3-4 måneder, mulig mer. Peis, bålpanne, gass, pelletsgrill. Men det har aldri handlet om å sikre oss, er slik vi alltid har hatt det. Og lagrene er ekstra store nå på høsten. Vi sylter og safter alt vi trenger det neste året. Samt plukker sopp og andre nyttevekster. Vi kjøper hjort fra lokalt jaktlag. Innimellom også en halv kalv. Nå på høsten kjøpes uvaskede poteter, gulrøtter, rotgrønnsaker og løk rett fra bonde, og oppbevares i mørk kjellerbod i opp mot 4 måneder. Også egg kjøpes i bulk for 2 måneder. I tillegg kjøpes alltid ting som mel, hermetikk, oljer, krydder... i bulk. Slik at vi har for opp mot et år. Både for å få med oss tilbud, samt slippe å styre med å huske slik på hver handletur. Har nok og en stor fordel i at jeg kan mye om å preservere mat. Om fryseren ryker vet jeg hvordan jeg hermetiserer kjøtt, slik at det i teorien holder i flere år i romtemperatur. Men - det ville jo krevd strøm, og mange flere glass enn jeg har, og nye lokk. Anonymkode: 2d68b...b85
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har nok mat til i morgen men det er alt. Er ufør og fattig, så hadde nok medt sannsynligvis dødd av sult. Har ikke råd til jodix heller. Anonymkode: 1b471...293 Man får linser og ris billig i store kvanta på internasjonal butikk. Jeg har levd på det i perioder når jeg har hatt dårlig råd. Du kan også få billige hermetiske linser der. Man kan tilberede det med flere forskjellige andre ingredienser, eller bare koke det helt alene i nøden. Det finnes mange oppskrifter på nettet, her er en litt mer avansert en fra NRK: https://www.nrk.no/mat/indisk-dal-med-gronne-linser-1.12413792 En slik Dal kan man også bare lage med løk og tørre krydder. Om man søker på linsegryte så kommer det opp mange forskjellige oppskrifter. Linser er forresten også lettere fordøyelig enn bønner, jeg liker selv best grønne linser. Man må bare passe på å koke dem skikkelig, og gjerne bløtlegge dem litt på forhånd også når man bruker tørre. Man kan faktisk også spire dem: https://gunnhelenearsky.no/slik-spirer-du-linser/ Anonymkode: 5274e...70c 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #8 Skrevet 30. september 2022 Har stor og kald kjeller, så har en del der siden vi kjøper ting i store kvanta, og har også en del kjøtt og bær i fryseren, men det er ganske tilfeldig hva vi har mye av til enhver tid. Vi har egen brønn, så vann har vi bare når det er strøm, men jeg pleier å drikke vann i bekker når jeg er på tur, så skal nok klare å finne noe. Har mange vedovner, noen med kokeplate, og har fremdeles en del poteter vi ikke har fått opp av jorda. Anonymkode: 6c40f...51f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #9 Skrevet 30. september 2022 Minst mulig. Har ikke plass til å lagre lassevis med mat. Anonymkode: 19058...a48 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #10 Skrevet 30. september 2022 TS. Når jeg skriver mat og vann for ca 2 mnd mener jeg da i tillegg til det som er i huset, de 2 mnd er tørrmat og hermetikk. Anonymkode: d007b...9c7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #11 Skrevet 30. september 2022 Ikke så mye faktisk, klarer meg et par uker på det jeg har nå. Men planlegger å få kjøpt en del poteter for vinteren, da jeg har tilgang til god kjeller. Dyrker mikrogrønt om vinteren, så jeg får grønt dryss på dem også. Anonymkode: 5274e...70c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #12 Skrevet 30. september 2022 Har forresten Berkey-filter og bekk + elv rett utenfor også, så vann er uproblematisk i alle fall. Anonymkode: 5274e...70c
Djungelvrål Skrevet 30. september 2022 #13 Skrevet 30. september 2022 Hvis det er ment vi skal ha et 2 mnd lager med mat så bør det også tilrettelegges for de som bor i små leiligheter og hybler. Disse burde få kunne lagre all maten og utstyret i samme bygg. Tror dere dette ville bli tilrettelagt for? 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #14 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dyrker mikrogrønt om vinteren, så jeg får grønt dryss på dem også. Anonymkode: 5274e...70c Tips? Anonymkode: 2d68b...b85
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #15 Skrevet 30. september 2022 Djungelvrål skrev (1 time siden): Hvis det er ment vi skal ha et 2 mnd lager med mat så bør det også tilrettelegges for de som bor i små leiligheter og hybler. Disse burde få kunne lagre all maten og utstyret i samme bygg. Tror dere dette ville bli tilrettelagt for? Kjøp 2-3 kasser på europris eller biltema, fyll opp med tørmat som posesupper, ris, pasta hermetikk hermetisk frukt og grønnt osv. legg det under sengen, stable på soverom eller gang eller noe slik. Anonymkode: d007b...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #16 Skrevet 30. september 2022 nada zilch Anonymkode: a6f8d...b3a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #17 Skrevet 30. september 2022 Vi har det som er anbefalt å ha (mat, vann, medisiner, en måte å lage mat på, ++). I tillegg har vi alltid en del mat liggende, rett og slett fordi vi sjeldent kan ut og handle. Sykdom hindrer oss, og vi får mat levert. Da bestiller vi for en stund hver gang. Anonymkode: e93aa...30f
Fru Uperfekt Skrevet 30. september 2022 #18 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en usikker tid vi lever i nå, faktisk har aldri verden hvert så nære 3 verdenskrig noen gang som nå og det sier en del får vi har hvert veldig nærme før og. Så hvor mye mat har du i reserve tilfelle det nå skulle gå galt? Hvor mye av medisiner og andre ting du virkelig trenger har du liggende? Vi er ikke flinke nokk til å sikre oss selv her i landet, vi tenker at andre fikser det for oss men om det kommer krig eller sabotasje aksjoner hit så har staten ikke mat eller medisinlagre lengre, det var før kapitalistene fikk ta over staten vi hadde slike ting. Om strømnettet, internett, telefon og lignende plutselig blir sabotert så sitter vi der å lurer på hva vi skal gjøre nå, maten i fryseren blir dårlig, huset blir kaldt og de få matbutikkene som tørr åpne døra tar kun kontanter, noe ingen har liggende lengre og om det virkelig har tatt i så er infrastrukturen så ødelagt at det vil ta måneder før ting er på plass igjen. Så hva har du får å holde liv i deg og familien til ting har kommet på bena igjen? Selv har jeg mat og vann for 2 voksne i ca 2 mnd, kan fyre med ved og gass. Anonymkode: d007b...9c7 I har for 6 mnd, mulighet til å lage mat ved hjelp av rødsprit og gass. Vi har og mulighet til å produsere litt strøm selv, det er lagt opp til å sikre fryseboksen og kjøleskapene (tar jeg med det vi har i frysere så har vi for 12-18 mnd) 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #19 Skrevet 30. september 2022 akkurat nok til neste måltid. Og hold opp med hamstring!!!!!!! Det vitner om en motbydelig personlighet. "Meg, meg, meg, meg. Drit i de andre, bare jeg har mer enn nok". Anonymkode: eccfc...270 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #20 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): akkurat nok til neste måltid. Og hold opp med hamstring!!!!!!! Det vitner om en motbydelig personlighet. "Meg, meg, meg, meg. Drit i de andre, bare jeg har mer enn nok". Anonymkode: eccfc...270 Du må virkelig skille mellom hamstring, og det å ha et lager. Akkurat da corona traff kjøpte jeg bare det jeg selv trengte, og selv om det nærmet seg slutten på tørrgjær så kjøpte jeg ikke mer, da jeg alltids kan bake surdeigsbrød. Men at jeg kjøper 4 pk tørrgjær på salg, for å ha det neste året, når det fortsatt er mengder igjen på hyllene. Det skader ingen. Anonymkode: 2d68b...b85 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå