AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #1 Skrevet 30. september 2022 Jeg har ikke tatt celleprøve på mange år, og tenkte at nå må jeg ta meg sammen og få det gjort. Det viste seg å være vanskeligere enn jeg hadde trodd. Fastlegen var ikke komfortabel med å gjøre det. Hun sendte en henvisning til gynekolog, men fortalte at den sannsynligvis blir avvist siden jeg ikke har noen spesielle plager. Dette var 5 uker siden, og jeg har fortsatt ikke fått svar på henvisningen. Jeg antar at det betyr at den er avvist? Jeg har sett etter muligheter for å gjøre dette privat, men det er jo så dyrt. Gynekologen i min kommune tar ikke imot private pasienter. På volvat koster det 1800, og de tar forbehold om at prisen kan øke til 2700 ved behov. Jeg fant noen rimeligere, men da blir reiseutgiftene så høye at det blir dyrt allikevel. Hvordan gjør dere for å få tatt celleprøve, og er det noen muligheter for oss som ikke har råd til private helsetjenester? Anonymkode: 90849...58b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #2 Skrevet 30. september 2022 Er det ikke noen andre leger på fastlegekontoret ditt som kan gjøre det heller? Du har jo krav på dette, så det må fastlegen din løse tenker jeg. Anonymkode: 42967...82c 9
anon01 Skrevet 30. september 2022 #3 Skrevet 30. september 2022 Purr på henvisningen evt. be legen å finne noen andre leger på legekontoret som kan gjøre det. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #4 Skrevet 30. september 2022 Her må du purre opp legen din. Dette er en undersøkelse man blir sterkt anbefalt å gjøre regelmessig. Purr opp legen din, få legen til å gjøre det, eller få ny henvisning. Det finnes også noen jordmødre som kan gjøre dette. Det er fort gjort, og tar bare noen minutter. Forstår ikke at legen kan si at de ikke vil 😳 Anonymkode: cc740...ac4 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Skrevet 30. september 2022 Ring et annet legekontor. Anonymkode: 16801...268 3
Leviora Skrevet 30. september 2022 #6 Skrevet 30. september 2022 (endret) Det er det verste jeg har hørt. «Avslag fordi det ikke er nødvendig»?! Bytt fastlege! Tviler sterkt på at du får avslag fra gynekolog. Uansett om du skulle få det vil du motta brev som bekrefter det i posten, så du kan ringe gynekologen du ble henvist til og purre. Eller få en annen lege på kontoret til å ta prøven. Leger med slike holdninger skulle aldri fått lov til å praktisere. «Ikke nødvendig» 😳 edit: trodde jeg leste «ikke nødvendig» når det står «sannsynligvis blir avvist siden jeg ikke har noen spesielle plager». Tomeito, tomato. Endret 30. september 2022 av Leviora 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 Sjekk pasientjournal på Helsenorge. Der bør det stå om henvisningen er mottatt med mindre du tilhører Helse Midt-Norge. Det står også om henvisningen er vurdert. Du kan også se hva legen har skrevet i henvisning. Er du over 25 år bør du få time, da man har et screeningprogram for livmorhalskreft. Anonymkode: ce5c6...2ff 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #8 Skrevet 30. september 2022 Leviora skrev (5 minutter siden): Det er det verste jeg har hørt. «Avslag fordi det ikke er nødvendig»?! Bytt fastlege! Tviler sterkt på at du får avslag fra gynekolog. Uansett om du skulle få det vil du motta brev som bekrefter det i posten, så du kan ringe gynekologen du ble henvist til og purre. Eller få en annen lege på kontoret til å ta prøven. Leger med slike holdninger skulle aldri fått lov til å praktisere. «Ikke nødvendig» 😳 Hvor leser du at legen eller gynekologen mener det ikke er nødvendig? Jeg leser at legen ikke er komfortabel med prøvetaking. Men spesialister kan avslå henvisninger dersom de mener det ikke er behov for spesialisthelsetjeneste dersom det kan behandles/utføres i primærhelsetjenesten. Her bør legen skrive i henvisning at legen ikke er komfortabel, og at det er derfor pasient henvises videre. Anonymkode: 6b52e...713 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #9 Skrevet 30. september 2022 Kan man være fastlege hvis man ikke er «komfortabel» med å ta celleprøver???? Bytt fastlege. Anonymkode: c2249...361 6
Leviora Skrevet 30. september 2022 #10 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor leser du at legen eller gynekologen mener det ikke er nødvendig? Jeg leser at legen ikke er komfortabel med prøvetaking. Men spesialister kan avslå henvisninger dersom de mener det ikke er behov for spesialisthelsetjeneste dersom det kan behandles/utføres i primærhelsetjenesten. Her bør legen skrive i henvisning at legen ikke er komfortabel, og at det er derfor pasient henvises videre. Anonymkode: 6b52e...713 Jeg leste «avslag fordi jeg har ikke spesielle plager» som ikke nødvendig, som er det som menes. Avslag pga ingen plager - ikke nødvendig. Det er ei skummel holdning synes jeg. En skal ikke måtte plages for at det skal bli nødvendig med celleprøve. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #11 Skrevet 30. september 2022 Leviora skrev (1 minutt siden): Jeg leste «avslag fordi jeg har ikke spesielle plager» som ikke nødvendig, som er det som menes. Avslag pga ingen plager - ikke nødvendig. Det er ei skummel holdning synes jeg. En skal ikke måtte plages for at det skal bli nødvendig med celleprøve. Nei, men man trenger ikke gynekolog. Det er ikke gynekologen som har gjort feil her, det er fastlegen. Vedkommende får ta seg sammen og begynne å ta celleprøver. Anonymkode: c2249...361 3
Leviora Skrevet 30. september 2022 #12 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men man trenger ikke gynekolog. Det er ikke gynekologen som har gjort feil her, det er fastlegen. Vedkommende får ta seg sammen og begynne å ta celleprøver. Anonymkode: c2249...361 Sånn å forstå, ja. Men man trenger jo åpenbart gynekolog når fastlegen nekter.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #13 Skrevet 30. september 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men man trenger ikke gynekolog. Det er ikke gynekologen som har gjort feil her, det er fastlegen. Vedkommende får ta seg sammen og begynne å ta celleprøver. Anonymkode: c2249...361 Jeg ville ikke ha fått tatt celleprøve av en lege som helst ikke vil. Anonymkode: f2141...64f 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #14 Skrevet 30. september 2022 Leviora skrev (26 minutter siden): Jeg leste «avslag fordi jeg har ikke spesielle plager» som ikke nødvendig, som er det som menes. Avslag pga ingen plager - ikke nødvendig. Det er ei skummel holdning synes jeg. En skal ikke måtte plages for at det skal bli nødvendig med celleprøve. Men om alle, som ikke har spesielle plager, skulle gått til gynekolog framfor fastlege, hvordan tror du ventelistene hadde vært da? Jeg synes i alle fall det var grusomt å måtte vente lenge på time hos gynekolog når jeg faktisk hadde plager, og behov for undersøkelse av spesialist. Anonymkode: 6b52e...713 2
Daria Skrevet 30. september 2022 #15 Skrevet 30. september 2022 Hvis fastlegen ikke vil (?!), er det jo hennes ansvar å sørge for at du får det utført hos noen andre. Blir henvisningen avvist, får hun enten sende en ny, finne en kollega som kan ta det eller ta seg sammen og gjøre jobben sin... 4
enkefru Skrevet 30. september 2022 #16 Skrevet 30. september 2022 FLere helseforetak har kampanje på dette i disse dager (gratis - sjekk) , så sjekk i nærheten av deg
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #17 Skrevet 30. september 2022 Helt idiotisk at du skal betale 2000,- hos privat gynekolog fordi fastlegen din ikke fikser å gjøre det. Da må fastlegen din betale deg Anonymkode: 84d37...68a 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #18 Skrevet 30. september 2022 Leviora skrev (4 timer siden): Det er det verste jeg har hørt. «Avslag fordi det ikke er nødvendig»?! Bytt fastlege! Tviler sterkt på at du får avslag fra gynekolog. Uansett om du skulle få det vil du motta brev som bekrefter det i posten, så du kan ringe gynekologen du ble henvist til og purre. Eller få en annen lege på kontoret til å ta prøven. Leger med slike holdninger skulle aldri fått lov til å praktisere. «Ikke nødvendig» 😳 edit: trodde jeg leste «ikke nødvendig» når det står «sannsynligvis blir avvist siden jeg ikke har noen spesielle plager». Tomeito, tomato. Det er helt vanlig at gynekologer avslår henvisninger om kun celleprøve. de har mer enn nok å gjøre med kvinner son faktisk trenger gynekologens spesialkompetanse, celleprøve kan tas av "hvem som helst". Anonymkode: f90b6...4b7 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #19 Skrevet 30. september 2022 Min fastlege gjør det heller ikke, fordi det tar for lang tid. Hun setter kun av én time à 12 minutter til hver pasient (pluss 3 minutter til journalskriving), og lar ingen bestille dobbelttime. Hun har 2500 pasienter på listen, så for å rekke unna må hun gjøre det sånn. Jeg synes hun har tatt seg vann over hodet når hun har valgt å ha en så stor liste, og håper at det snart vil komme en stor endring i hvordan hele fastlegesystemet er bygget opp. Anonymkode: a30ad...a69 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #20 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Min fastlege gjør det heller ikke, fordi det tar for lang tid. Hun setter kun av én time à 12 minutter til hver pasient (pluss 3 minutter til journalskriving), og lar ingen bestille dobbelttime. Hun har 2500 pasienter på listen, så for å rekke unna må hun gjøre det sånn. Jeg synes hun har tatt seg vann over hodet når hun har valgt å ha en så stor liste, og håper at det snart vil komme en stor endring i hvordan hele fastlegesystemet er bygget opp. Anonymkode: a30ad...a69 Hun er ikke tilfeldigvis fastlege i Sandviken/Bergen vel? Anonymkode: 84d37...68a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå