Gå til innhold

Oppbevaring av røkelaks


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har vunnet en ferdig røkt, vakuumpakket laks. Utenpå står det at det er kjølevare og holdbar til januar -06. Men hvor lenge er den holdbar etter at jeg har åpnet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frys en passe porsjonsbit eller to etter at den er tatt ut av vakumpakken! Det går helt fint, men fet fisk har ikke så så veldig lang holdbarget i fryseren (på grunn av fettet) så frossen røykelaks bør brukes i løpet av 3-4 måneder, men da slipper en å spise laks til morgen midag og kvelds dagene etter åpningen av vakumpakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Kjempelurt å fryse i porsjonspakninger! Så for meg at jeg måtte spise røkelaks dagen lang i 3 dager.....Ha-ha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkelaks som har vært frossen syns jeg smaker ekkelt. Når en sånn rar ettersmak selv om den ikke har vært frosset lenge...

Men det går jo å gjøre det selvfølgelig.

"Oppbevaring og holdbarhet

Røkelaks er en ferskvare som skal oppbevares kaldt. Dato for siste forbruksdag (holdbarhetsdato) er kun gyldig hvis pakningen har vært oppbevart på foreskreven måte. Hvis emballasjen mangler holdbarhetsdato, eller det er grunn til å tro at røkelaksen har vært oppbevart uten kjøling i lengre tid, er den ikke håndtert og omsatt i samsvar med gjeldende regelverk for trygg mat."

http://matportalen.no/Saker/1103271460.43

Jeg bruker lengre tid som holdbarhet på laks. Sjelden det blir så gammelt her i huset,men...

Jeg ville gått ut i fra holdbarhetsdatoen og kost meg utover i desember med den. Det er jo røkt fisk og før i gamle dager røkte de jo maten for å kunne få bedre holdbarhet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...