Gjest salige nora Skrevet 22. oktober 2002 #1 Skrevet 22. oktober 2002 Jeg vil vel ikke kalle dette et problem men iallfall en situasjon som noenganger er frustrerende. Jeg har vært sammen med min mann i vel 7 år. De første 2-3 årene var vi nærmest som kaniner å regne. Vi tilbragte mesteparten av tiden i sengen. Etterhvert begynte dette å dabbe av- han tok sjeldnere og sjeldnere initiativ. Jeg har alltid hatt masse sexlyst men dessverre ikke han. SÅ jeg tok initiativet, men av og til blir jeg usikker- liker han meg ikke godt nok? Er jeg ikke sexy nok? For det ender ofte med ingen sex. HAn vil ikke. Det har i alle disse årene gått opp og ned , vi har sex men så altfor sjelden. Det kan være 4-5 ganger i måneden av og til sjeldnere av og til hyppigere. Han sier han har lyst men ikke får det helt til. Noe som undrer meg fordi at når han blir hisset opp så er han stiv som bare det. Var en stund inne på tanken om impotens, men det er ikke tilfelle. Jeg vet at han ikke er utro- og nå får jeg sikkert en haug med innlegg om at det vet jo ikke jeg noe om. MEN det vet jeg tilfeldigvis.. Jeg elsker min mann men savner litt mer sex. Nå lurer jeg på hva jeg kan gjøre, alle dere kloke der ute. HAr dere noen tips? Jeg er redd for at jeg skal mase for mye, noe jeg tror fører til usikkerhet og fortvilelse.... HJELP
Gjest laban Skrevet 22. oktober 2002 #2 Skrevet 22. oktober 2002 Ta vare på hverandre og vis at du er glad i han ect!. Jeg er veldig kosete av meg, og derfor trengte jeg en del av det tilbake får å føle meg verdsatt liksom. Kyss og klemmer er en fin måte å lage grunn gnisten. Ønsker deg i hvertfall lykke til videre, dere finner nok ut av det :blunke: mvh laban
Gjest Jan-Øyvind Skrevet 23. oktober 2002 #3 Skrevet 23. oktober 2002 Det er ikke noe galt med deg. Ditt problem er at du overser en svært utbredt fenomen, nemlig at menn mister lysten på sin kvinne etter noen år. Dette er naturbestemt, og har ingenting med deg å gjøre. Lysten er nok hos han, i høyeste grad, og den ville nok slå ut i full blomst med en ny kvinne. Slik er det bare!
Kevin Skrevet 23. oktober 2002 #4 Skrevet 23. oktober 2002 Dette forsøket fra Jan-Øyvind på å provosere, velger jeg å overse glatt... Man vil nok uansett oppleve bølgedaler i sexlivet. Det kan ha med ytre faktorer å gjøre, eller indre. De ytre faktorene kan styres av stress, mas, mye jobbing, lite kos, økonomi, barn, og ting som det. De indre faktorene kan da representere en mangel på lyst av enten psykisk eller fysisk bakgrunn. Det psykiske kan egentlig gå hånd i hånd med de ytre faktorene, og vil kunne påvirkes ettersom de ytre faktorene forandrer seg. Dersom det er en fysisk grunn til den manglende lysten, kan man også se om adferdsmønsteret hans har forandret seg den siste tiden. Har han sluttet å trene f. eks? Du vet han ikke er utro, da kan vi sette det som en forutsetning. Menn er ikke kaniner selvom vi liker å gi uttrykk for det. Vi opplever i like stor grad manglende lyst som det dere jenter gjør innimellom. For å finne ut den virkelige grunnen må man nesten sette seg ned med ham og høre grunnen. Det er ikke sikkert han vet grunnen selv engang, men kan kanskje ledes inn på en løsning dersom du viser interesse for å løse problemet? Dersom det kun er en bølgedal vil dere nok være i full vigør igjen ganske snart. Er dette en konstant situasjonsendring er det kanskje på tide å ta det alvorlig. Det høres ut som om en slik situasjonsendring ikke er ønskelig fra hverken din eller hans side. Hva med å oppsøke sexolog? Nå må det jo sies at dersom jeg hadde hatt 4-5 ganger i månenden, ville jeg vært overlykkelig...
Gjest Jan-Øyvind Skrevet 23. oktober 2002 #5 Skrevet 23. oktober 2002 Du Kevin, kanskje det er fordi så mange velger å gjøre som deg, nemlig overse et uomtvistelig svært utbredt fenomen, at folk ikke alltid har det så bra, når fenomenet oppstår? Jeg ønsker på ingen måte å provosere, jeg vil bare bringe en del kvinnelige naive reaksjoner og oppfatninger, mer fram i lyset, slik at folk kanskje kan være litt føre var...
Lilly Skrevet 23. oktober 2002 #6 Skrevet 23. oktober 2002 Weeeee. Har vi fått en ny waco, eller er det den gamle i forkledning? Lilly
Gjest Jan-Øyvind Skrevet 23. oktober 2002 #7 Skrevet 23. oktober 2002 Du Lilly.... jeg er slettes ingen ny waco, selv om jeg syns han var et morsomt innslag her for en tid tilbake. I forhold til dette temaet, så ønsker jeg kun å få unge jenter til å forberede seg på hvordan ting ofte funker i et forhold, slik at de ikke blir like forbløffet hver gang en mann mister lysten på de etter noen år... Er dette høyst tilstedeværende fenomenet tabubelagt? Tjener det noen hensikt, bortsett fra at vi får en hel del frustrerte unge kvinner, som plutselig blir rammet, uten at noen har forberedt de på det? Det virker som det er mer og mer viktig å sette naturens funksjoner ut av spill, for at den romantiske ungpike-drømmen ikke skal knuses?
Hedda-78 Skrevet 23. oktober 2002 #8 Skrevet 23. oktober 2002 Ville berre sei at 4-5 gongar i månaden ikkje verkar unormalt sjeldan. Mange har det sånn etter eit par år saman. De var heldige som var "kaniner" i tre år, for mange varer ikkje "kanin-perioden" så lenge.
TheMan Skrevet 23. oktober 2002 #9 Skrevet 23. oktober 2002 Kanskje jeg skiller meg ut litt, men jeg må faktisk si meg enig med Jan Øyvind. Vi gutter er like happy og "gira" som dere jenter, det vet jo de fleste. Vi synes det er spennende og flott i starten av et forhold.. nyforelsket og sånn... men så skjer det som skjeldent skjer med dere jenter... vi blir lei av dere(!)... mye kjappere enn dere blir lei av oss. Jeg tror faktisk det ligger i blodet hos et mannfolk.... (bam-wam, thank you mam) Det er jo sånn i naturen at det er om å gjøre å forplante seg selv og sine gener mest mulig (?) Ellers så er jeg enig med Hedda-78, 4-5 ganger i mnd. er passe
Amarone Skrevet 24. oktober 2002 #10 Skrevet 24. oktober 2002 Tja, jeg er vel enig med deg at 4-5 ganger i måneden er lite - jeg synes 4-5 ganger i uka er litt lite... Jeg og samboeren min har vært sammen i 2 år, og er vel ganske jevne når det gjelder sexlyst. Men naturligvis, om en av oss er stressa en periode så kan det helt klart gå utover sexlysten! Kanskje mannen din er stressa og sliten? Da kan det være vanskelig å "sette i gang". Tror ikke du skal ta deg nær av "gutta boys" her, men det er jo sant at det går opp og ned i et forhold - både for menn og kvinner - helt utenom "romantiske pikedrømmer" (og overdrevne guttedrømmer for den del! ). Amarone
Gjest salige nora Skrevet 24. oktober 2002 #11 Skrevet 24. oktober 2002 Merker meg at flere her inne latterliggjør hele saken. Jeg er slett ingen naiv ungpike som er uvitende om hva som skjer i samlivet og jeg syns heller ikke at mine reaksjoner er naive. Jeg vet at alle har varierende lyst-jeg har tross alt levd en stund og har hatt forskjellige partnere. Opplever jo selvsagt selv også denne varierende lysten( ja faktisk..) Men selv om man har levd en stund kan man jo ha spørsmål om saker og ting uten at man blir latterliggjort. Merker meg også at det blir ytret noe om at menn mister lysten og trenger nytt "kjøtt " for å tenne igjen.. Javel da er det jo ingen forhold som kan vare da? Uansett så vil jo gubben bli lei av oss.. Så i bunn og grunn så bør man gå inn i forhold med visshet om at han blir lei etter noen år. Så egentlig er det ingen vits i å satse på et langt samliv...? Hjelp sier jeg bare- syns synd i de kvinnene som kommer borti dere- de har jo ikke sjangs engang...På den andre siden er dere nok ikke verdt den store interressen fra kvinnene heller... Min mann og jeg har et godt samliv, vi koser mye selv om sexen ikke er så hyppig som jeg kunne ønske. ja han har en stressende jobb så det kan jo ligge der. Skal prøve å snakke med han om det - selv om det jo er et ømtålig tema. Har jo ikke lyst til at han skal føle seg trengt opp i et hjørne så jeg får nok gå forsiktig fram. Jeg takker Kevin som kom med et godt og seriøst svar jeg!!!
Lilly Skrevet 24. oktober 2002 #12 Skrevet 24. oktober 2002 Jeg har ikke sagt noe om at waco ikke var ett muntert innslag Poenget er at det her blir svart som om en mann garantert mister lysten på partneren sin etter noen år. At det skjer, ja det er jeg ikke det minste i tvil om. Men fremleggelsen over er jeg IKKE med på. Dette er individuelt! Heldigvis så klarer veldig mange (de fleste vil jeg tro) å komme over slike perioder uten at forholdet tar kveld. Tror nok ikke ideen til Kevin om å gå til sexolog er så dum jeg, hvis ikke dere klarer å løse det ved å prate sammen først. Og du salige nora Når det gjelder Kevin kan vi visst alltid regne med gode og saklige svar :D Lilly
TheMan Skrevet 24. oktober 2002 #13 Skrevet 24. oktober 2002 Det var faktisk ikke meningen å provosere deg Salige Nora, det JEG skrev, både mente og tror jeg. Siden du selv svarte på spørsmålet ditt nettopp så ser jeg ikke heelt det store i å forklare meg så nøyaktig som jeg egentlig ville gjort... men jeg tror nok nøkkelen ligger i KOMUNIKASJON. Lykke til!
Kosejente Skrevet 24. oktober 2002 #14 Skrevet 24. oktober 2002 Jaså, så du synes 4-5 ganger i måneden er nok...........og du kaller deg "The Man"...... Og forresten den "teorien" din kan du dra langt ut på landet med.... :-?
Gjest tjodleik Skrevet 25. oktober 2002 #15 Skrevet 25. oktober 2002 Det er ganske fornøyelig å registrere hvor mange unnskyldninger kvinner har for at deres mann/samboer ikke lenger har lyst på de... :D Det er alt fra at de har krevende jobb, til psykiske lidelser.... De velger, bevisst eller ubevisst, å fortrenge at dette fenomenet er naturbestemt.
Gjest vandrer Skrevet 25. oktober 2002 #16 Skrevet 25. oktober 2002 Kanskje du kan prøve å tenke ut noen leker, litt dristig klesdrakt o.s.v. som han vil tenne på. Kanskje hjelpemidler som i lek øker lysten og dermed tenningen o.s.v. Det var igrunnen det som slo meg da jeg leste innlegget ditt. Lykke til
Ylvalin Skrevet 25. oktober 2002 #17 Skrevet 25. oktober 2002 Det er ikke noe galt med deg. Ditt problem er at du overser en svært utbredt fenomen, nemlig at menn mister lysten på sin kvinne etter noen år. Dette er naturbestemt, og har ingenting med deg å gjøre. Det er jo sånn i naturen at det er om å gjøre å forplante seg selv og sine gener mest mulig (?) De velger, bevisst eller ubevisst, å fortrenge at dette fenomenet er naturbestemt. Mennene som har svart her ser ut til å være overbevist om at kjønnsdriften er styrt av mannens biologiske instinkt, nemlig å reprodusere seg i størst mulig grad. Da vil jeg påstå at disse mennene undervurderer seg selv sterkt. Det som skiller menneskene fra dyrene er nettopp det at våre høyere hjernesentra er med på å regulere driftene. Dermed er driftene koblet til våre følelser, fantasier og erfaringer. Derfor er det ikke å unnskylde mannens mangel på lyst når man sier at det kan være psykiske problemer eller mye å gjøre på jobben. Det er FAKTA!
Gjest tjodleik Skrevet 25. oktober 2002 #18 Skrevet 25. oktober 2002 Du kan sikkert finne enkelt-tilfeller, Pink Lady, på at dette fenomenet er psykisk begrunnet, men det er jaggu langt mellom de. Men at kvinner tviholder på sin teori om at denne lite representative gruppen faktisk ER vanlig forekommende, er sikkert en menneskelig forsvarmekanisme, fordi de tror det er noe galt med DE. Det er ikke noe galt med dere, jenter, når dette inntrer i livet deres, det er bare det at dere har fornektet at fenomenet eksisterer, derfor blir dere like overrasket hver gang.
Gjest bambi{E} Skrevet 27. oktober 2002 #19 Skrevet 27. oktober 2002 Menn skal liksom være kaniner - men i dag er det stadig flere menn som utvikler et lystproblem - årsakene er nok sammensatte: tempo, stress, motstridende krav fra arbeidsliv og familie - vansker med å strekke til, osv. Tror også at usikkerhet om hvorledes menn skal fylle sin mannsrolle og kravene til endring av rollen har kostet mange menn lyst - det er ikke så enkelt å vite hva en mann skal og bør være i dag som for 50 år siden. Til gutta: jeg kan betro dere at kvinner - i hvertfall noen av oss - også blir lei partnerne etter en tid - menn er ikke alene om det - skal man følge ryggmargsrefleksen bestandig, blir det lite eller ingen mening i å satse på varige forhold. Jeg blir lei kjærester jeg også. Likevel: man kan nemlig beholde lysten over tid - lyst er ikke bare noe som er der, lyst handler om valg, beslutning, fantasi og kommunikasjon og raushet. Det passer nok ikke for alle å ha varige forhold, men fremstår en del av gutta her inne overfor sine partnere slik de fremstår her, vil jeg tro de blir forlatt ganske raskt - ville kjapt blitt kjedelig. Syns du skal forsøke å snakke med mannen din, Nora - forsiktig - men samtidig være tydelig på at selv om du ikke vil presse ham har du som individ også rett til å ha et sexliv. Han skal slippe å presses til å delta i ditt sexliv om han ikke ønsker det, men da er spørsmålet om han kan gi deg rom til å skaffe deg sex på andre måter. Jeg mener at i et parforhold må omsorgen for den andre være gjensidig, individets rett til egne valg selvskreven, og viljen til ansvar og konsekvens må deles av begge. Gitt en slik problemstilling - hva vil han, er han i stand til å agere ut fra hva han vil - og hvis ikke, hvilke konsekvenser syns han at det er rimelig at dette skal få for deg - og er han beredt til å gi deg noe for å få være mer i ro selv? En slik diskusjon kan godt tas uten at det betyr at man er mindre glad i hverandre eller vil bryte forholdet - men noen ganger er man ikke i samme fase og det å se andre løsninger åpent øya behøver ikke å være så dumt - kan i hvertfall få ham våken! Lykke til!
OppNed Skrevet 27. oktober 2002 #20 Skrevet 27. oktober 2002 bambi{E}: Svært bra svar!!! TheMan, Jan-Ø, tjodleik etc etc...hva sammenlikner dere egentlig menn med? Hann-griser, hann-frosker...hva? For noe svada dere kommer med. Maiken, lykkelig over å være menneske utstyrt med hjerne som er litt mer sivilisert enn en apekatts
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå