Gå til innhold

Dunjakke etter vask, hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Så, jeg vasket akkurat dunjakken min. Det stod at den kunne vaskes på 40 grader, så det ble gjort. Ikke vært i tørketrommel, kun vask.

Men... dunet inni har forflyttet seg, og klumpet seg sammen inni..!

Jeg har ristet den en god del, men det er fortsatt klumper av dun -og enkelte steder er det da ikke dun i det hele tatt nå. Vil det løsne over tid eller har jeg ødelagt jakken??

Anonymkode: 73ad3...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Så, jeg vasket akkurat dunjakken min. Det stod at den kunne vaskes på 40 grader, så det ble gjort. Ikke vært i tørketrommel, kun vask.

Jeg har ristet den en god del, men det er fortsatt klumper av dun -og enkelte steder er det da ikke dun i det hele tatt nå. Vil det løsne over tid eller har jeg ødelagt jakken??

Du må ha den i tørketrommel og helst ha inni et par tennsiballer slik at jakka får skikkelig juling.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier - man må ha tørketrommel. Om du ikke har mulighet til å låne en, burde du levere jakken på renseri/vaskeri.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørketrommel, baller og ta ut jakka innimellom for å fordele dunen, særlig i jakker med tjukke kanaler og mye dun.

Anonymkode: 3cfdb...8c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vaske den uten skyllemiddel for at det skal bli mindre klumper. Og tørketrommel med tennisballer.

Anonymkode: c0622...99d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sent nå, men man kan tørke den i sola eller mildvær, men man må massere ut dunet på plass underveis så det ikke mygler inni der av å ligge vått. Jeg må massere ut dunet jevnt i min jakke selv med tørkerommel og baller. Det hjelper litt å vaske dunjakken i vaskepose i vaskemaskinen. 

Anonymkode: 86aeb...3ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er litt sent nå, men man kan tørke den i sola eller mildvær, men man må massere ut dunet på plass underveis så det ikke mygler inni der av å ligge vått. Jeg må massere ut dunet jevnt i min jakke selv med tørkerommel og baller. Det hjelper litt å vaske dunjakken i vaskepose i vaskemaskinen. 

Eventuelt hårføner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørk på varmekabler og fordel dunen etterhvert som du snur jakken ca hver time ish. Tar lang tid, best med tørketrommel ja, lever til rens neste gang😊 men funker, gjort det et par ganger selv, ingen krise

Anonymkode: 79608...a2e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, og takk for oppklaring om tørketrommel! Jeg har ikke det selv, men kan kanskje rett og slett vaske den på nytt og så låne en fra en nabo.

Jeg er egentlig allergisk mot dun, så jeg har unngått dun hele livet, men kjøpte denne jakken likevel -så jeg hadde jo ikke peiling!

Digg å vite at jeg ikke har ødelagt hele jakken, ikke at den var så dyr eller noe -men ble litt stressa der et minutt (og en dag..!)

Takk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 14.35):

Hei

Når dun vaskes så kjenner det sånn ut når det kommer ut fra vask. Heng opp jakken i en kleshenger og heng den litt utendørs eller på badet 👍🏼

Har selv vasket både dyner og puter av dun flere ganger, og når dette er vått så blir det klumpete og rart, men med en gang det har tørket kommer det tilbake i opprinnelig form. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei dere, og takk for oppklaring om tørketrommel! Jeg har ikke det selv, men kan kanskje rett og slett vaske den på nytt og så låne en fra en nabo.

Jeg er egentlig allergisk mot dun, så jeg har unngått dun hele livet, men kjøpte denne jakken likevel -så jeg hadde jo ikke peiling!

Digg å vite at jeg ikke har ødelagt hele jakken, ikke at den var så dyr eller noe -men ble litt stressa der et minutt (og en dag..!)

Takk!

Nei, nei nei!!! 

Når dun er vått så blir det klumpete og rart 😂. Du må bare henge jakka til tørk så blir den så god som ny.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...