Gå til innhold

Handicap plasser i sameie

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke råd til de dyreste leilighetene over 4 mill, for å så betale 300 k i tillegg😔Og synes det er for usikkert å gamble på å kanskje få leie; det har jeg prøvt der jeg bor nå uten hell.

Anonymkode: d7d2a...6d1

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er villig til å betale ja, men det følger ikke med noen parkering på den jeg kan kjøpe, dessverre. Tror nok løpet er kjørt; må gi meg på denne leiligheten😔

Har du vurdert om du kan klare deg med TT-kort?

Ordningen i Oslo er ganske god, i hvert fall i forhold til her hvor jeg bor. Om du skal bo i sentrum trenger du kanskje egentlig ikke bil, om du kan få 150 turer med drosje i året?

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/tilrettelagt-transport/sok-om-tt/#toc-1

Anonymkode: f51ce...a8b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du vurdert om du kan klare deg med TT-kort?

Ordningen i Oslo er ganske god, i hvert fall i forhold til her hvor jeg bor. Om du skal bo i sentrum trenger du kanskje egentlig ikke bil, om du kan få 150 turer med drosje i året?

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/tilrettelagt-transport/sok-om-tt/#toc-1

Det er ikke i Oslo, men det ser interessant ut☺️Men de stakkars gamle menneskene jeg kjenner her som har hatt TT-kort fikk bare noen få turer i året🧐Før jeg ble for dårlig pleide jeg å kjøre en eldre dame, og hjelpe henne med handling, da hun bodde utenfor sentrum og var alene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du hc-kort til bilen da? Hvis du har det så er du likestilt med de som sitter i rullestol om bruk av plassene. En i rullestol har ikke større rett på plassen enn en som ikke har rullestol men som likevel har hc-kort😊 For hc-kort får man bare når det virkelig er behov for det! Så mitt tips er å høre med megler/utbygger om hva som gjelder!

Anonymkode: e89ea...e13

Du har kanskje rett i teorien. Men med all respekt for de som har hjertelidelser og andre usynlige sykdommer som gjør at de får HC-kort, så synes jeg faktisk at rullestolbrukere burde få forrang i et borettslag. I hovedsak trenger rullestolbrukere store plasser for å få ut rullestolen sin. Spesielt hvis du må få stolen ut på siden. Det er praktisk umulig å bruke vanlige, smale p-plasser for veldig mange rullestolbrukere.  Jeg antar at de med usynlige sykdommer som oftest får HC-kort fordi HC-plassene er nærme inngang til butikker o.l. Men dette vil sjeldent være relevant i en garasje i et boligbygg. HC-plassene er ikke nødvendigvis nære inngangen. Og uansett vil en med usynlig handicap i så fall kanskje kunne bruke en vanlig plass nærme inngangen. 

Men skjønner veldig godt TS' problem, da. Jeg har lurt på det samme selv. 

Anonymkode: 284dc...51b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har kanskje rett i teorien. Men med all respekt for de som har hjertelidelser og andre usynlige sykdommer som gjør at de får HC-kort, så synes jeg faktisk at rullestolbrukere burde få forrang i et borettslag. I hovedsak trenger rullestolbrukere store plasser for å få ut rullestolen sin. Spesielt hvis du må få stolen ut på siden. Det er praktisk umulig å bruke vanlige, smale p-plasser for veldig mange rullestolbrukere.  Jeg antar at de med usynlige sykdommer som oftest får HC-kort fordi HC-plassene er nærme inngang til butikker o.l. Men dette vil sjeldent være relevant i en garasje i et boligbygg. HC-plassene er ikke nødvendigvis nære inngangen. Og uansett vil en med usynlig handicap i så fall kanskje kunne bruke en vanlig plass nærme inngangen. 

Her skriver du akkurat det jeg tenker; at det er andre som er 100% avhengig av HC plass, mens jeg er det i perioder. Hadde vært fornøyd med en utendørs parkering, men selv det ser dårlig ut🥴Kanskje jeg må flytte til Oslo; ser ut som Bærum kommune er ganske ålreit. Hvis jeg tenker fremover…😇

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ikke i Oslo, men det ser interessant ut☺️Men de stakkars gamle menneskene jeg kjenner her som har hatt TT-kort fikk bare noen få turer i året🧐Før jeg ble for dårlig pleide jeg å kjøre en eldre dame, og hjelpe henne med handling, da hun bodde utenfor sentrum og var alene. 

Ah, beklager, vet ikke hvordan jeg fikk for meg at det var snakk om Oslo.

Men ja, TT-kort ordningen er blodig urettferdig, og på ingen måte likt rundt i landet. Det er opp til kommunen/fylkeskommunen.  Her jeg bor er det også bare noen få turer i året, og de ber om at en helst ikke søker - for ingen nye får kort om ikke noen som alt er brukere dør… 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ah, beklager, vet ikke hvordan jeg fikk for meg at det var snakk om Oslo.

Men ja, TT-kort ordningen er blodig urettferdig, og på ingen måte likt rundt i landet. Det er opp til kommunen/fylkeskommunen.  Her jeg bor er det også bare noen få turer i året, og de ber om at en helst ikke søker - for ingen nye får kort om ikke noen som alt er brukere dør… 😕 

Uff samfunnet blir kaldere og kaldere🥹Økonomi i hvert aspekt som gjelder mennesker.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er jeg. Akkurat nå kjører jeg ikke(ca en uke) pga oppstart av ny type smertestillende medisiner. Jeg og legene har full kontroll. Klarer ikke bære matvarer langt, og har perioder jeg ikke kan gå. Heldigvis perioder, og ikke hele tiden. Har ikke stor tiltro til at jeg får HC kort. Og hadde gitt fra meg plassen om det kom noen som trengte den mer😌

Du har ikke lov til å parkere på HC plasser uten HC kort

Anonymkode: 79a50...79d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du misforstår der jeg skriver og det er muligens jeg som er utydelig. Hvis du ikke eier parkeringsplass i utgangspunktet så har du ikke rett på en handicapplass. Hvis du har kjøpt rettighetene til en parkeringsplass og er handikappet så har du selvfølgelig mulighet for å få en handikapplass før andre. Det er styret som bestemmer hvem som skal ha de plassene, og jeg tviler på at det skulle vært noe problem å argumentere med at en rullestolbruker burde fått den.

Men, TS har ingen planer om å kjøpe rettighet til en parkeringsplass i sameiets parkeringskjeller. Og har da naturligvis ikke rett på en handikapplass bare fordi hn er handikappet. Hn må kjøpe plass på lik linje som resten.

Anonymkode: a639f...9f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det ikke kommunen som bestemmer hvem som får HC kort?🌞Har fått ledsagerbevis av kommunen. Det vil kanskje være en påkjenning hvis folk begynner å kommentere at en som meg har HC kort🙈Fordi skadene vises ikke på meg😒Men med en ødelagt kropp fungerer jeg ikke uten bilen min❤️

Jo, det er kommuen som bestemmer og du må ha en godt skrevet lege- eller spesialisterklæring for å søke om det! Den tankegangen din bør du prøve å endre!❤️ Man får jo et hc-kort for at hverdagen ens skal bli enklere, og da bør man heve seg over de som er misunnelige/baksnakker/blir irritert fordi de ikke ser sykdommen din! Jeg har hc-kort fordi jeg er gående rullestolbruker uten et eneste synlig tegn på at jeg er syk. Det kan gå dager og noen ganger uker mellom hver gang jeg bruker rullestolen, men jeg parkerer likevel alltid på en hc-plass. Det var litt flaut til å begynne med, men så fant jeg ut at det enkleste var å bare ignorere idiotene! Nå reiser jeg meg opp fra rullestolen og begynner å gå dersom jeg ikke klarer å rulle i en oppoverbakke f.eks. Når jeg skal ta bussen reiser jeg meg opp og triller/løfter stolen ombord, fester den og finner et ledig sete, og gjett om folk glor!🤣

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nb jeg har ikke et støtteapparat rundt meg som kan hjelpe meg, derfor er jeg blitt veldig opptatt av å tenke hvordan jeg skal klare meg best mulig alene😇

Du kan jo få BPA og/ellerhjemmehjelp om du har behov for hjelp. Og fastlegen din er jo en del av ditt støtteapparat, så be om hjelp til ting om du kjenner at du trenger det❤️ Det kan være godt å ha noen å snakke med når man er syk!❤️ Og du, har du behov for en rullestol til avlastning kan du også søke om dette, du trenger ikke å være permanent avhengig av rullestol for å få en, du kan ha den liggende i bilen f.eks😊

Anonymkode: e89ea...e13

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...