Gå til innhold

Handicap plasser i sameie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en leilighet(nybygg), men dessverre følger det ikke parkeringsplass med. Dvs det er noen handicap plasser. Utenfor er det kommunal parkering, og siden dette er i sentrum kommer det til å være rift om de😒Jeg har funksjonsnedsettelse og er 100% ufør. Er i totalt avhengig av bil. Har jeg noen slags mulighet  til en sånn plass? Antar jeg står lengst bak i køen fordi sykdommene er usynlige, utenom de verste perioder jeg bruker rullator. De i rullestol må selvsagt komme før meg. Har så lyst å bo der🥴

Anonymkode: d7d2a...6d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hc-kort til bilen da? Hvis du har det så er du likestilt med de som sitter i rullestol om bruk av plassene. En i rullestol har ikke større rett på plassen enn en som ikke har rullestol men som likevel har hc-kort😊 For hc-kort får man bare når det virkelig er behov for det! Så mitt tips er å høre med megler/utbygger om hva som gjelder!

Anonymkode: e89ea...e13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du hc-kort til bilen da? Hvis du har det så er du likestilt med de som sitter i rullestol om bruk av plassene. En i rullestol har ikke større rett på plassen enn en som ikke har rullestol men som likevel har hc-kort😊 For hc-kort får man bare når det virkelig er behov for det! Så mitt tips er å høre med megler/utbygger om hva som gjelder!

Anonymkode: e89ea...e13

Er det ikke kommunen som bestemmer hvem som får HC kort?🌞Har fått ledsagerbevis av kommunen. Det vil kanskje være en påkjenning hvis folk begynner å kommentere at en som meg har HC kort🙈Fordi skadene vises ikke på meg😒Men med en ødelagt kropp fungerer jeg ikke uten bilen min❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke kommunen som bestemmer hvem som får HC kort?🌞Har fått ledsagerbevis av kommunen. Det vil kanskje være en påkjenning hvis folk begynner å kommentere at en som meg har HC kort🙈Fordi skadene vises ikke på meg😒Men med en ødelagt kropp fungerer jeg ikke uten bilen min❤️

Det er kommunen ja.

Å få HC kort er ikke "bare bare", og derfor har jeg aldri sett to ganger på den som kommer ut av en bil med et slikt kort. Jeg har rett og slett ikke noe med hvorfor de har fått det, og de hadde ikke fått det uten grunn.

Anonymkode: ef73a...47b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kommunen ja.

Å få HC kort er ikke "bare bare", og derfor har jeg aldri sett to ganger på den som kommer ut av en bil med et slikt kort. Jeg har rett og slett ikke noe med hvorfor de har fått det, og de hadde ikke fått det uten grunn.

Jeg leste om en mulitihandikappet dame med enda mer nedsatt funksjonsevne enn meg som fikk avslått søknad (husker ikke kommune), så er ikke veldig håpefull. Men godt å lese hva du skriver☘️

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg leste om en mulitihandikappet dame med enda mer nedsatt funksjonsevne enn meg som fikk avslått søknad (husker ikke kommune), så er ikke veldig håpefull. Men godt å lese hva du skriver☘️

Det er ikke så lett å sammenligne sykdommer. Min bestemor med lungeproblemer har HC kort fordi hun ikke får puste ved anstrengelse, og alt er en anstrengelse.

Likevel leste jeg nettopp om en med proteser på armer og ben som fikk avslag fordi hun fysisk kunne gå, selv om hun ikke fikk åpnet døren og gått ut av bilen på en vanlig parkeringsplass.

Ellers har jeg selv bodd i byen uten egen parkeringsplass, men kommunale parkeringer langs veien. Har alltid fått plass nær boligen. Kanskje du kan undersøke litt om hvor stort trykket er på parkeringsplassene der du ønsker å bo?

Skrevet

Jeg er usynlig syk, men bruker rullestol ute (så da er jeg synlig syk). Søk om hc kort, men om du kan gå et stykke er det vanskelig å få. De som ikke kan gå mer enn noen meter og de med rullestol må forståelig nok prioriteres, men det er ikke diagnosen din som bestemmer HC-kort, det er funksjonsnivået ditt :) så kanskje kan du få?

Anonymkode: 45bf6...a83

Skrevet

Er du skikket til å kjøre bil, da? 

Anonymkode: 35acb...ba6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du skikket til å kjøre bil, da? 

Anonymkode: 35acb...ba6

Ja, det er jeg. Akkurat nå kjører jeg ikke(ca en uke) pga oppstart av ny type smertestillende medisiner. Jeg og legene har full kontroll. Klarer ikke bære matvarer langt, og har perioder jeg ikke kan gå. Heldigvis perioder, og ikke hele tiden. Har ikke stor tiltro til at jeg får HC kort. Og hadde gitt fra meg plassen om det kom noen som trengte den mer😌

Skrevet

Nb jeg har ikke et støtteapparat rundt meg som kan hjelpe meg, derfor er jeg blitt veldig opptatt av å tenke hvordan jeg skal klare meg best mulig alene😇

Skrevet

Er det snakk om HC-parkering i parkeringskjeller som er eid av sameiet? Isåfall er det bare de som allerede har inkludert parkeringsplass i kjøpet som kan ha rett på en av plassene, i alle 3 borettslag og sameier som jeg har bodd i. Du får ikke rett på HC-plass om du i utgangspunktet ikke eier rett på parkeringsplass. Bare noe å ha i bakhodet, kan hende det er en annen sak hos deg.

Kan du ikke kontakte megler og be om å få kjøpe plass? Vi har hatt mulighet til å kjøpe ekstra plass for 300 000 ekstra under byggeperioden. 

Anonymkode: a639f...9f0

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er jeg. Akkurat nå kjører jeg ikke(ca en uke) pga oppstart av ny type smertestillende medisiner. Jeg og legene har full kontroll. Klarer ikke bære matvarer langt, og har perioder jeg ikke kan gå. Heldigvis perioder, og ikke hele tiden. Har ikke stor tiltro til at jeg får HC kort. Og hadde gitt fra meg plassen om det kom noen som trengte den mer😌

Det koster ikke noe å søke om HC kort, bortsett fra noen få kroner til legeattesten. Om du får det eller ikke vet du jo ikke før du har søkt.

Anonymkode: a9d42...bb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det snakk om HC-parkering i parkeringskjeller som er eid av sameiet? Isåfall er det bare de som allerede har inkludert parkeringsplass i kjøpet som kan ha rett på en av plassene, i alle 3 borettslag og sameier som jeg har bodd i. Du får ikke rett på HC-plass om du i utgangspunktet ikke eier rett på parkeringsplass. Bare noe å ha i bakhodet, kan hende det er en annen sak hos deg.

Kan du ikke kontakte megler og be om å få kjøpe plass? Vi har hatt mulighet til å kjøpe ekstra plass for 300 000 ekstra under byggeperioden. 

Ja noen HC plasser i parkeringskjeller, eid av sameiet. Det jeg tenkte på var de kommunale parkeringsplassene utenfor, om det er mulig å ha en fast plass. Siden det er i sentrum må de visst være kommunale, selv om jeg synes det er litt søkt at vi som bor der ikke kan få kjøpe en utendørs parkeringsplass en gang😏 Jeg risikerer at det ikke er ledig, og da må jeg parkere et godt stykke unna, og sjonglere meg selv og matvarer/annet hjem🥴

Skrevet

Helt sykt at det settes opp leiligheter uten mulighet for parkering,  evt mulighet for å kjøpe seg en plass. 

Skrevet

Det kan jo kanskje og være mulig å leie parkeringsplass av noen som har fast plass i sameiet. 

Har selv lånt/leid vekk min ved et par anledninger og vet det er flere her som gjør det til de som ikke har parkering selv,.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja noen HC plasser i parkeringskjeller, eid av sameiet. Det jeg tenkte på var de kommunale parkeringsplassene utenfor, om det er mulig å ha en fast plass. Siden det er i sentrum må de visst være kommunale, selv om jeg synes det er litt søkt at vi som bor der ikke kan få kjøpe en utendørs parkeringsplass en gang😏 Jeg risikerer at det ikke er ledig, og da må jeg parkere et godt stykke unna, og sjonglere meg selv og matvarer/annet hjem🥴

Du får neppe fast kommunal parkering på noen måte nei. Da må du skaffe deg HC-kort og satse på at det er ledig. Hvis ikke må du betale for parkeringsplass i sameiet eller kjøpe en leilighet hvor det er inkludert.

ToveM skrev (5 minutter siden):

Helt sykt at det settes opp leiligheter uten mulighet for parkering,  evt mulighet for å kjøpe seg en plass. 

Helt sykt er det vel strengt tatt ikke når det er snakk om midt i sentrum 🙃

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ikke råd til de dyreste leilighetene over 4 mill, for å så betale 300 k i tillegg😔Og synes det er for usikkert å gamble på å kanskje få leie; det har jeg prøvt der jeg bor nå uten hell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får neppe fast kommunal parkering på noen måte nei. Da må du skaffe deg HC-kort og satse på at det er ledig. Hvis ikke må du betale for parkeringsplass i sameiet eller kjøpe en leilighet hvor det er inkludert.

Helt sykt er det vel strengt tatt ikke når det er snakk om midt i sentrum 🙃

Det har du sikkert rett i. Men er en avhengig av bil ,da må man jo sjekke slikt ut før en kjøper.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ville du vært villig til å betale for den, da? En enkel parkering i sentrum koster ofte 300 000 i rene utgifter til opparbeidelse. Om det er for dyrt å kjøpe parkering i kjeller er gateparkering i alle fall for dyrt (kjeller er billigere enn gate i en by. Det er jo derfor utbygger legger parkering til kjeller. Fordi de alltid går for rimeligste løsning). 
Om du vil ha leiligheten må du rett og slett finne ut om det nær boligen kan kjøpes en parkering. Og om du har råd til den. Selv om du får hc-kort har du null garanti for at hc-plassene er ledige. Man får, naturlig nok, ikke reservert dem.

Anonymkode: ab03e...32d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ville du vært villig til å betale for den, da? En enkel parkering i sentrum koster ofte 300 000 i rene utgifter til opparbeidelse. Om det er for dyrt å kjøpe parkering i kjeller er gateparkering i alle fall for dyrt (kjeller er billigere enn gate i en by. Det er jo derfor utbygger legger parkering til kjeller. Fordi de alltid går for rimeligste løsning). 
Om du vil ha leiligheten må du rett og slett finne ut om det nær boligen kan kjøpes en parkering. Og om du har råd til den. Selv om du får hc-kort har du null garanti for at hc-plassene er ledige. Man får, naturlig nok, ikke reservert dem.

Anonymkode: ab03e...32d

Jeg er villig til å betale ja, men det følger ikke med noen parkering på den jeg kan kjøpe, dessverre. Tror nok løpet er kjørt; må gi meg på denne leiligheten😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...