AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Har en ganske krevende baby (snart 3 måneder) som gråter mye og er vanskelig å få til å sove. Har veldig lyst til å reise til hjembyen min (1,5 times flytur), men jeg vegrer med veldig fordi babyen er så vanskelig. Holder meg stort sett bare hjemme om dagen så tanken på å reise ut til flyplass, være der i flere timer, ta fly (jeg er ikke overbegeistrert over å fly selv) føles som en litt for stor oppgave. Og tanken på å måtte sitte inne i flyet hvis det blir forsinkelser eller lignende (grøss). Grunnen til at jeg virkelig føler for å dra nå er fordi jeg har en asyk besteforeldrer som jeg gjerne vil få møtt før det er for sent, hvis ikke hadde jeg holdt meg hjemme til ungen er 18 år 😅 Hva gjør man på fly med vanskelig unge? Hva har man lov til å ha med inn på flyet? Ungen min har veldig vanskelig for å sovne, må bysses på yogaball eller gå rundt og bysse i bæresele og hyler da intenst til hen sovner (om vi er heldige). Kan ikke sette oss ned med bæresele så det utgår jo egentlig da man må sitte store deler av flyet. Kan man ha med bilsete på fly? Hvis hen er opplagt og mett kan det funke å underholde meg bok/leke, problemet er at hen stort sett sover for lite og dermed blir sur og grinete. Ser ikke for meg at det blir optimal søvn på vei ut til og på flyplassen så kan fort hende hen er overtrøtt når vi gå ombord. Pleier de som jobber å være hjelpsomme? Får man lov til å stå og bysse fremme i kabinen? Ta gjerne i mot dine beste tips til krevende baby på fly. Anonymkode: 55c14...c3c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Sannsynligvis har ungen vondt, den er ikke vanskelig. Prøv å finne ut hva det er, så ungen kan få det bedre. Manuellterapaut som har spesialisert seg på babyer? Anonymkode: c8d64...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 En ting : det er fortsatt en BABY. Og babyen er IKKE vanskelig. Det er en grunn for babyen krever mer av deg nå jo større han/hun blir. Enten: smerter. Eller 3-4 måneder utvikling. Eller faktisk også understimulert/overstimulert - Eller faktisk sulten - for snart på tide med å fylle på med fast føde. i fare for å være for pedagogisk og mamma nazi - så bør du faktisk tenke deg godt og finne ut grunnen til babyen er slik enn å kalle han/hun for ungen og vanskelig…. Alltid en årsak…. Ikke prøv å si noe annet for det er vas.. Det er første pri enn flytur. Finner du problemet - får du plutselig en lettere hverdag og happy baby. Lær deg babyen språk!!!! Anonymkode: 3cb64...ce5 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 TS her, beklager at jeg kalte ungen vanskelig. Har hatt en tøff tid og nestne ikke sovet det siste døgnet så har det ikke så bra akkurat nå. Til andre som ser denne tråden. Vær så snill å se bort i fra at jeg kalte ungen min vanskelig. Mener ikke å være en dårlig mamma, er bare stressa, utslitt og trist. Til dere som har kommentert: om dere tror vi ikke har gjort ALT for å finne ut hva som feiler ungen tar dere feil. Manuellterapeut, kiropraktor, lege, melkediett, mange besøk på helsestasjon. Har fått beskjed om at det må være kolikk så vi venter på at det skal bli bedre Anonymkode: 55c14...c3c 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En ting : det er fortsatt en BABY. Og babyen er IKKE vanskelig. Det er en grunn for babyen krever mer av deg nå jo større han/hun blir. Enten: smerter. Eller 3-4 måneder utvikling. Eller faktisk også understimulert/overstimulert - Eller faktisk sulten - for snart på tide med å fylle på med fast føde. i fare for å være for pedagogisk og mamma nazi - så bør du faktisk tenke deg godt og finne ut grunnen til babyen er slik enn å kalle han/hun for ungen og vanskelig…. Alltid en årsak…. Ikke prøv å si noe annet for det er vas.. Det er første pri enn flytur. Finner du problemet - får du plutselig en lettere hverdag og happy baby. Lær deg babyen språk!!!! Anonymkode: 3cb64...ce5 Hjelpes! Ts skjønner nok meget godt at babyen ikke er krevende med vilje. Hun har sikkert også vært i kontakt med helsestasjonen. Min var også svært krevende, uten at det var noe quick fix på det. Noen babyer er sånn de første månedene, uansett hvor godt ivaretatt de blir. Man kan f.eks ikke kurere magevondt hos en baby, med mindre vondten utelukkende kommer av allergi. Det er noe de bare må gjennom og vokser av seg. Det samme gjelder den intense klistremerke-oppførselen. Sånn ellers hadde stresset rundt flytur vært helt uaktuelt for meg da jeg hadde krevende baby, uansett hvem som lå for døden. Da hadde jeg heller valgt enn lang biltur, hvor man kan stoppe så mye man vil, eller bare innfunnet meg med at det nye livet (babyen) var viktigere enn det livet som var på vei til å avsluttes. Man kan jo eventuelt facetime etc. Anonymkode: 3049a...670 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Skjønner godt at du vil hjem ❤️ Det pleier å være stellebord bakerst i kabinen, så der kan du sikkert ta med baby å vugge. Du kan ta med bilstol på flyet, men må da betale for et helt sete og passe på at bilstol er smalt nok til flysete. Jeg har kun hatt min på fanget i sele og synes dette har vært veldig greit slik at jeg bare kan kaste ut puppen om hun blir lei seg. Vi har flydd en del allerede(hun er dog 11mnd) og litt sutring blir det, men på 1,5 time går dette helt fint. Bare fokuser på å trøste babyen. Vet ikke om du ammer eller gir mme, men om du gir mme ta med en sånn ferdig blanding tilfelle babyen kjenner trykk ved landing. Jeg har lagt baby på puppen om hun ikke allerede sover. Min sovner veldig raskt på fly, tipper på grunn av alle lydene. Veldig white noice med all flystøy! Kanskje din også liker det. Anonymkode: ba9f6...c57 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): TS her, beklager at jeg kalte ungen vanskelig. Har hatt en tøff tid og nestne ikke sovet det siste døgnet så har det ikke så bra akkurat nå. Til andre som ser denne tråden. Vær så snill å se bort i fra at jeg kalte ungen min vanskelig. Mener ikke å være en dårlig mamma, er bare stressa, utslitt og trist. Til dere som har kommentert: om dere tror vi ikke har gjort ALT for å finne ut hva som feiler ungen tar dere feil. Manuellterapeut, kiropraktor, lege, melkediett, mange besøk på helsestasjon. Har fått beskjed om at det må være kolikk så vi venter på at det skal bli bedre Anonymkode: 55c14...c3c Skjønner du er sliten og ikke uthvilt - så veldig godt - men sånn er foreldre livet… sånn er babytiden. Det vil bli bedre !!! Og så vil det bli værre! Det vil gå i bølgedaler. Tenk deg når barnet begynner å bli selvstendig, løpe og gå og nysgjerrigheten tar overhånd… full rulle. Og barnet blir sykt - blir lite søvn da og… kolikk pleier å gi seg ved tre måneders alder - har dere sjekket for stramt tungebånd ?! Anbefales i såfall. Jeg har vært forelder i noen år og bonus mamma - og er nå i slutten av svangerskapet med nr barn nr fire og totalt utslitt for har fått forskjølelse i tilegg som er helt overveldende…. Og null søvn, men opp med unger må man uansett og passe på de gjør det de skal og får i seg mat - lager middag, følger opp skoler osv. Så tro meg, det er grusomt når det står på! Men du kommer deg igjennom det !! Folk som har idyllisert familie livet kan ta seg en bolle som jeg pleier å si og idylliserer baby tiden. De får seg en overraskelse, men må holde fasade og skrive på nett hvor herlig tida er og fortelle andre hvor herlig tida er ! Nei, den er ikke herlig. Den er shitty !! Rett og slett… lykke til med babyen, sjekk ut stramt tungebånd om det ikke er gjort.. som jeg skrev over, å lære seg babyen språk er alfa omega.. Anonymkode: 3cb64...ce5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 Hopp i det tenker jeg. Hvis du virkelig vill hjem, så får dere det til. Kan hende det blir en virkelig miserable dag med gråt og stress for begge to, men det er bare én dag. Mest sannsynlig så går det mye bedre enn du ser for deg, det er min erfaring Og til alle som reagerte på at hun kaller babyen krevende: er det virkelig så rart da? Noen barn krever mer av foreldrene enn andre rett og slett. De gjør det ikke med vilje, og de er ikke dårligere babyer på noen måte. Men det er mer slitsomt å være mor til en som gråter masse. Høres ut her som om gråten skyldes vansker med å sovne, og etter hvert mangel på søvn. Og det må han bare få vokse av seg. Anonymkode: c770a...cf7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 Ville aldri brukt de siste kreftene jeg har på noe sånt. En flytur er krevende selv for "enkle" babyer. Tenk om han får dotter i ørene osv? Du burde prioritere hvile. Anonymkode: 409df...056 1
RockyRose Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 Eg har flydd med min fleire gongar, men han har då vore litt større. Vil anbefale bæresele, for då kan han berre (forhåpentligvis) sove medan du ventar på flyplassen/går ombord. Eg har alltid hatt med mykje snacks(igjen litt større baby), stille leikar, og rikeleg med drikke. Viktig å tenkje på trykket når flyet tek av, så få baby til å drikke då. Om babyen har ein pappa er det sikkert lurt at begge blir med - lettare å dele på stresset då 😉 og i verste fall er det 1.5t så er det over. Og ikkje stress med medpassasjera, alle har opplevd skrikande ungar her og der, så sånn er det for alle! ❤️ eg hadde fleire blikk og kommentara bak ryggen min når eg skulle fly med min, som handla om at dette blir kjipt for dei andre medpassasjerane når babyen min kjem til å skrike heile flyturen. Han sovna straks flyet letta 😉🤞
Gjest Albbas Skrevet 29. september 2022 #11 Skrevet 29. september 2022 1.5 time er jo egentlig ikke så lenge, det overlever du. ❤️ Bæretøy helt til du er inne på flyet. Sett deg ned med urolig baby, hold ut til dere har lov til å reise dere, og gå litt rundt (hvis baby ikke har sovnet av den deilige flyduringa). Små babyer er som regel enklere på fly enn større barn. Folk tåler mer gråt fra en baby enn fra en sinna toåring som sparker i setet foran og roper "EG VIL HA NY BAMSE!!" (fordi dere tidligere passerte en kiosk som selger alskens greier barnet får lyst på). Du overlever. Medpassasjerer overlever. ❤️ Hvis du kjøper eget sete til babyen kan du ha med bilstol.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 Enig med dei som seier prøv! Vi tok med vår som sleit veldig med dagsøvn rundt 3 mnd gammal, det gjekk veldig bra! Anbefaler å amme/gi flaske ved take off og landing, for å hjelpe babyen utligne trykket. For oss leda det til at støyen + pupp + alle dei nye inntrykka = baby sovna i 20-30 min. Gardermoen (om du reiser der) er ikkje så "lett", men ta feks med eit teppe eller noko som babyen kan ligge på på golvet/sofa ei stund. Min var ikkje glad i bæresele, men det å kunne variere litt før avgang hjalp veldig! Og som nokon sei, om en dag blir dritt, så får du nok gode dager når du har komt fram! Og godt med litt forandring for deg og! Lykke til! Anonymkode: 83513...f17 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 Kan det hjelpe å reise sammen med en annen? Barnefar eller at mor eller far flyr ned til deg og så flyr dere sammen tilbake? Det kan jo hende det hele går skikkelig bra også Jeg personlig ville bare gjort det, enn å angre senere på at du ikke fikk være med besteforeldren i det siste❤️ Lykke til! og ps; litt (eller mye) babygråt klarer alle på et fly, bare drit i alle andre og fokuser på deg og baby😊 Anonymkode: 0b333...f50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå