Iroim Skrevet 29. november 2005 #1 Skrevet 29. november 2005 (endret) Jeg vil gjerne prøve å forbedre noen karakterer fra vgs skole. Faget det gjelder er 2sk og 3sk (samfunnskunnskap..) Det jeg lurer på er om det er den karakterern jeg får ved en evnt eksamen nå som gjeler samme hva, eller om jeg kan velge den beste? Litt kjedelig å miste studiekompetansen om jeg stryker .... Og kan jeg ta opp disse eksamnene når jeg har eksamen fra samme fag på høgskolenivå? Takk for svar Endret 29. november 2005 av Iroim
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #2 Skrevet 29. november 2005 Interessante spørsmål. Jeg lurer på det samme. Håper noen med virkelig peiling kan svare oss Selv har jeg fullført en høyere økonomi- grad ved universitet og hyskole, men ønsker likevel forbedre karakterer for å komme inn på mitt neste mål: juss. Og for eget jåleri sitt skyld. (Hadde en tøff periode på vgs. derfor ble ikke karakterene så gode det siste året. Men det er aldri for sent).
Gjest HaterSkolenOgAlleLærere Skrevet 29. november 2005 #4 Skrevet 29. november 2005 Jeg tok eksamen som privatist på vgs, og måtte selv sørge for å opplyse om karakterene jeg ville ha med ekstra på kortet. Hvordan dette stiller seg ved forbedring vet jeg ikke helt, men jeg kan ikke tenke meg at privatistkontorene sender beskjed til skolen du har gått på. Det er du som får et dokument med karakteren din tilsendt, og ikke skolen. Så må du selv sørge for å få denne på vitnemålet, og betale for et nytt. Vanskeligere er det når du har både 2sk og 3sk. Iflg retningslinjene skal det ikke være mulig å forbedre karakteren i 2 klasse når du har tatt faget videre i 3dje klasse, tenkte noen smarte byråkrater. Men jeg har en mulig løsning: 1) stryk karakteren i 3dje klasse fra vitnemålet. 2) Nytt vitnemål 3)Ta faget på nytt. En risikoløsning men kan være verdt det. Lurte litt på det samme, skuffe en del komplekser av veien og skaffe meg perlerad med litt morsom vitnemåltriksing når jeg er ferdigutdannet. Det er ingen som har muligheten til å overprøve min utdannelse. Det er ingen lov som sier at ikke voksne mennesker har lov til å forbedre videregåendekarakterer, men det er mulig du får noen kommentarer, ettersom du må besøke din gamle skole angående vitnemålet ditt. Dessverre. Duste regler- laget for å skaffe folk færre muligheter- ikke flere.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #5 Skrevet 29. november 2005 Til deg over: Det er heller ingen lov som sier at voksne mennesker ikke har lov til å forbedre karakterene fra videregående.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #6 Skrevet 30. november 2005 Jeg var privatist i skoleåret 98/99, så det er selvsagt mulig at det har kommet noen forandringer, men den gang var det kun siste karakter som gjaldt. Det er ikke noe i veien for å ta både 2 og 3sk (selv tok jeg 2 og 3 kjemi samme år) også om du har høyere utdanning. På videregående fikk du både standpunkt karakter og evnt eksamenskarakter. Denne gangen får du kun eksamenskarakter. Dette får du utskrift av på privatistkontoret, og må selv levere denne til den videregående skolen du gikk på for å få det med på vitnemålet. Så dersom du ikke er fornøyd med karakteren kan du jo la være å levere det inn? Men har du høyere nivå burde det ikke være noe problem å få en bedre karakter vel?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #7 Skrevet 30. november 2005 Så det du sier, er at man ikke kan få en ny standpunktkarakter i et fag ved å ta opp fag som privatisk igjen, som voksen? Kan man ikke få seg et nytt vitnemål? Hva er forbedring verdt da, hvis man ikke kan endre sine standpunktkarakterer og vitnemål?
Saeria Skrevet 30. november 2005 #8 Skrevet 30. november 2005 Jeg holder på å forbedre karakterer nå, pluss at jeg tar noen ekstra fag. Noen ekstrafag skal jeg bytte ut med gamle, og noen tar jeg i tillegg. Jeg følger undervisning i stedet for å ta fag som privatist. Da får jeg både standpunkt og eksamenskarakterer hvis jeg blir trukket ut til eksamen. Hvis jeg får dårligere karakterer i et fag jeg har tatt opp på nytt, trenger jeg ikke bruke det på vitnemålet. Om det fungerer slik når en går som privatist, vet jeg ikke. Jeg tror ikke at man bare kan stryke et 3.klasse fordypningsfag fra vitnemålet sånn helt uten videre for å kunne ta 2.klassefaget opp igjen. Man er jo nødt til å ha et godkjent antall timer i uken for å få godkjent et vitnemål. Har man ikke det, sitter man uten studiekompetanse men med et kompetansebevis. Det er generelt slik at man ikke kan ta opp 2.klassefordypningsfag, hvis man har tatt det videre i 3.klasse. Men det er noen unntak. Biologi er hvertfall et av dem. Der kan man forbedre begge. Hør med skolen din om det gjelder 2 og 3SK også. Er det et fag man må ha eksamenskarakter i, så bør man ta det opp som privatist. Man er jo ikke garantert at man kommer opp til eksamen om man følger undervisning. Jeg mener det er et unntak er om man har vitnemål utstedt etter reform 94, og bare tar opp ett skriftlig 3.klassefag. Da skal man nemlig ha eksamen i det faget. Det er fordi det kreves at man har minst en skriftlig eksamen om man tar opp 3.klassefag som det er skriftlig eksamen til. Jeg tok opp kun 3Bi som 3.klassefag, og visste alt i januar at jeg kom til å komme opp til eksamen siden det var det eneste skriftlige 3.klassefaget jeg tok.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #9 Skrevet 30. november 2005 Klønete forklart av meg. Jo, du får ny karakter vitnemålet. Standpunktkarakteren forsvinner og du får bare eksamenskarakteren på vitnemålet. Sånn kan alle se at du har forbedre karakterer. Det finnes også en del privat skoler som gir deg standpunktkarakterer slik som det beskrives over, men jeg forsto det slik at du kun ville ta eksamen? I så fall kommer kun den karakteren på vitnemålet. Du må levere inn det gamle vitnemålet ditt når du får nytt. Sånn sikrer de at du bare har en versjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #10 Skrevet 30. november 2005 Så det du sier, er at man ikke kan få en ny standpunktkarakter i et fag ved å ta opp fag som privatisk igjen, som voksen? Kan man ikke få seg et nytt vitnemål? Hva er forbedring verdt da, hvis man ikke kan endre sine standpunktkarakterer og vitnemål? ← Jeg tar fag som privatist, og går på privatskole. Tok 2SK nå til jul, skal ta 3 SK etter jul. Det er de nye karakterene som teller etter hva jeg har forstått. Men jegh adde ikke faget fra før av da, så jeg får uansett de jeg fikk/får på vitnemålet
Saeria Skrevet 30. november 2005 #11 Skrevet 30. november 2005 Og hadde jeg hatt 2sk fra før og ville tatt det opp igjen med undervisning, så hadde ikke jeg trengt å bruke de karakterene jeg fikk når jeg tok det opp igjen hvis jeg fikk dårligere enn første gangen jeg tok 2sk.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #12 Skrevet 30. november 2005 Og hadde jeg hatt 2sk fra før og ville tatt det opp igjen med undervisning, så hadde ikke jeg trengt å bruke de karakterene jeg fikk når jeg tok det opp igjen hvis jeg fikk dårligere enn første gangen jeg tok 2sk. ← Jøss...?
Saeria Skrevet 1. desember 2005 #13 Skrevet 1. desember 2005 (endret) Jeg har betalt for en vare, og det er opp til meg om jeg vil at den varen skal brukes eller forkastes. Og jeg kan også ta nye fag for å erstatte de med noen helt andre gamle. 2 sk skal erstatte min 2kj, og 3sk skal erstatte IT faget jeg tok i 3.klasse. Jeg sender avgårde kompetansebevisene jeg får fra skolen jeg går på nå med intruksjoner om hva som skal erstatte hva, og de gjør det. Endret 1. desember 2005 av Saeria
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2005 #14 Skrevet 1. desember 2005 Man kan velge hvilken karakter man vil ha på vitnemålet, for da jeg gikk allmenn påbygning så hadde vi 1 time engelsk i uka for å få studiekompetanse (4+4+1), men de som hadde gått Salg og Service hadde alle 5 timene på GK derfor trengte de ikke engelsk, men de som ville ta opp faget fikk valget og prøve å forbedre karakteren fikk muligheten, og kunne velge i slutten av året hvilken karakter de ville ha på vitnemålet.
Gjest Noen som vet? Skrevet 25. desember 2005 #15 Skrevet 25. desember 2005 Jeg har samfunnskunnskap fra før, fra 2. klasse videregående, allmennfag. På mitt vitnemål sto karakteren fra 2. klasse der, siden jeg ikke tok SK3. Hvis jeg ønsker nå (flere år etter) å ta SK3, blir da min karakter fra 2.kl. "fjernet" fra avgangsvitenmålet? Det er vel ikke noe poeng i at jeg tar opp både SK2 og 3, hvis deter 3'ern som teller på vitenmålet vel? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #16 Skrevet 25. desember 2005 Det er jeg usikker på... Jeg har tatt 2SK som orivatist nå til jul, og skal ha 2 SK etter jul. Men jeg tar det ikke så mye pga karakterene da, men for poengene, er jo fordypningspoeng
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #17 Skrevet 25. desember 2005 Til deg over her (frysepulver?): jobber du fullt (i arbeidslivet) ved siden av at du tar samfunnsfag?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #18 Skrevet 25. desember 2005 Nei, jeg går 75 % på privatskole og jobber litt hos mor som ekstrahjelp på si
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #19 Skrevet 25. desember 2005 Ok, så du tar flere fag fra vgs samtidig, og ikke kun samfunnsfag. Da er det sikkert nok å stå i med. Lykke til med karakterene.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #20 Skrevet 25. desember 2005 Jepp. jeg gikk yrkesfag, så jeg tar endel almenne fag nå, var bare to eksamener til jul, men seks eller no til sommeren - DET blir langt verre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå