Gå til innhold

Sunt pålegg til barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 8.26):

Det er ikke kalorier som sier noe om noe er sunt. Det sier bare noe om kalorier.  Leverpostei inneholder følgende: Svinelever 31%), vann, svinefett, svinekjøtt, rapsolje, hvetemel, salt, ansjos, sukker, dekstrose, tomatpuré, sitrusfiber, fortykningsmiddel (karragenan, johannesbrødkjernemel, xantangummi)surhetsregulerende middel (natriumsitrat, kaliumklorid), krydder, antioksidant (askorbinsyre), gjærekstrakt, aroma, konsereveringsmiddel (natriumnitritt).

Merk deg at svinelever står som første ingrediens med kun 31% faktisk lever, deretter er vann ingrediens nr 2. Den inneholder rapsolje, sukker, hvetemel, hva gjør disse ingrediensene i et pålegg?, og mange andre kunstige fyllstoffer som i bunn og grunn skal gjøre leverposteien rosa og gi den lengre holdbarhet. 

Naturlig pålegg er sunnere for det gir mer næring pr gram, så selv om man kanskje får i seg mer kalorier så får man i seg mer næring - og veldig ofte trenger man da mindre av det man spiser for å få i seg samme mengde næring som noe med masse fyllstoffer. 

Jeg sier ikke at leverpostei er usunt, men det finns sunnere pålegg. Pålegg skal gi næring, ikke bare kamuflere brødskiva, så næringsinnhold er viktig. 

Anonymkode: c45bf...1a2

Jeg sa ikke noe om at leverpostei er kaloririkt eller at antall kalorier sier noe om sunnhetsgrad. Jeg sa at leverpostei, prim, syltetøy, brunost - til og med nugatti - fint kan være en del av et variert og sunt kosthold. Det selges ikke giftig mat i Norge.

Anonymkode: 5f526...86b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...