AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Jeg har traume fra dysfunksjonell relasjon til en skjult narsissist (Han har ikke fått diagnosen, men er garantert at han er skjult N) Men nå i ettertid får jeg flasback, sterk frykt og fungerer faktisk ikke der og da. Men dette er kun hvis jeg blir trigget. Jeg blir IKKE trigget av normale mennesker, kun av mennesker som er dysfunsjonelle. Jeg har en ny evne til å legge merke til med en gang om noen er dysfunsjonelle. Det er kun dem som kan trigge meg. Derfor lurer jeg på om dette er PTSD, eller at jeg bare ikke takler slike mennesker mer og trenger avstand. Jeg fungerer helt perfekt ellers, det er kun slike folk som kan trigge og jeg får ett slag. er dette ptsd da? Anonymkode: 0eec0...8b9
Fru2020 Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Jeg vil tenke det er en sårbarhet du har med deg som gjør at du lettere det disse trekkene hos andre og trigges av det. Jeg tenker at for å få en PTSD diagnose må det stå i veien for normal fungering. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Fru2020 skrev (2 minutter siden): Jeg vil tenke det er en sårbarhet du har med deg som gjør at du lettere det disse trekkene hos andre og trigges av det. Jeg tenker at for å få en PTSD diagnose må det stå i veien for normal fungering. Jeg fungerer normalt hvis jeg ikke blir trigget. Men hvis jeg blir trigget, da fungerer jeg ikke i det hele tatt, da svartner alt og jeg vil løpe og hjemme meg og krølle meg sammen og stirre mot veggen, og det kan ta 2-3 dager før jeg blir meg selv igjen. Men det er kun slike personer som kan gjøre meg slik, ikke normale personer. Derfor lurer jeg på om det er ptsd, siden jeg ikke reagerer på normale folk. Ts Anonymkode: 0eec0...8b9
Fru2020 Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fungerer normalt hvis jeg ikke blir trigget. Men hvis jeg blir trigget, da fungerer jeg ikke i det hele tatt, da svartner alt og jeg vil løpe og hjemme meg og krølle meg sammen og stirre mot veggen, og det kan ta 2-3 dager før jeg blir meg selv igjen. Men det er kun slike personer som kan gjøre meg slik, ikke normale personer. Derfor lurer jeg på om det er ptsd, siden jeg ikke reagerer på normale folk. Ts Anonymkode: 0eec0...8b9 Det var en heftig reaksjon. Er det noe som skjer ofte? Ofte nok til at det står i veien for deg i hverdagen? Har du mareritt? Er det flashbacks som kommer? Er du var for lyder og lukter?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Det er en traumereaksjon men ikke sikkert det er PTSD. Jeg har PTSD og reagerer på vanlige folk i normale situasjoner også, ikke kun på dysfunksjonelle personer. Jeg kan bli trigget av alt fra lukt til lyd til bevegelser til klesplagg og kjemper hver eneste dag en kamp mot uro, frykt og tankespinn som handler om traumene. Du bør ta det alvorlig uansett og komme deg til psykolog. Rask behandling er viktig for å øke sjansene for å bli bedre. Anonymkode: 6359b...266 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er en traumereaksjon men ikke sikkert det er PTSD. Jeg har PTSD og reagerer på vanlige folk i normale situasjoner også, ikke kun på dysfunksjonelle personer. Jeg kan bli trigget av alt fra lukt til lyd til bevegelser til klesplagg og kjemper hver eneste dag en kamp mot uro, frykt og tankespinn som handler om traumene. Du bør ta det alvorlig uansett og komme deg til psykolog. Rask behandling er viktig for å øke sjansene for å bli bedre. Anonymkode: 6359b...266 Og mareritt omtrent hver natt hvor jeg gjenopplever traumene og føler at det skjer på nytt. Anonymkode: 6359b...266 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Jeg tenker det er en sunn reaksjon at du har lært hvilke mennesker du bør hode deg unna så du unngår å havne i et nytt dårlig forhold. Anonymkode: 5c230...f70 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 Det er vanskelig å si. Jeg er diagnotisert med PTSD av psykolog, men jeg reagerer kun på mennesker som har utsatt meg for traumene. Har opplevd både fysisk og psykisk vold i barndommen av mor og far, utsatt for seksuelle overgrep av en bror, og mistet en annen bror i selvmord. Også var jeg i et kontrollerende forhold med en fyr. Det destruktive forholdet var vel det som gjorde at alt bikket over for meg. Klarte meg så bra, så lenge. Også falt tårnet sammen. MEN jeg kan kjenne på en frykt for at menn som jeg møter, skal være som eksen. Anonymkode: b5a31...6f9 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker det er en sunn reaksjon at du har lært hvilke mennesker du bør hode deg unna så du unngår å havne i et nytt dårlig forhold. Anonymkode: 5c230...f70 Det er ikke en sunn reaksjon med gjennopplevelser av traumet og frykt. Hadde bare magefølelsen vært dårlig hadde det vært en sunn reaksjon. Trådstarter sliter med å være innenfor toleransevinduet og har en overaktiv amygdala. Dette bør behandles profesjonelt sånn at amygdalaen din stabiliserer seg og du klarer å fungere bedre. Det er et bra tegn for å unngå usunne relasjoner igjen at du nå er bevisst på hva slags folk du skal styre unna, men du vil få bedre livskvalitet med behandling som hjelper deg å holde reaksjonen innenfor toleransevinduet og ikke gå i fullt spinn. Anonymkode: 6359b...266 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 Fru2020 skrev (14 minutter siden): Det var en heftig reaksjon. Er det noe som skjer ofte? Ofte nok til at det står i veien for deg i hverdagen? Har du mareritt? Er det flashbacks som kommer? Er du var for lyder og lukter? På jobb er det kun en kollega som trigger meg, ingen andre. Men denne kollegaen har blitt satt på plass av lederen om å ta hensyn. Jeg måtte åpne meg for leder pga jeg havnet på legevakten med sykemelding. Jeg vil jobbe og måtte da ta ansvar og fortelle lederen om min psykiske helse. Nå fungerer det greit sålangt på jobb, men kollegaen glapp en gang og jeg ble trigget på nytt. Men da fikk kollegaen enda en advarsel fra lederen. Derfor satser jeg på at det vil bli bra på jobb nå. Jeg blir ikke trigget etter hun tok hensyn, fungerer derfor helt topp på arbeid. Det er kun dysfunsjonelle personer som trigger meg hardt, slik at jeg ikke fungerer i det hele tatt. Men jeg er generelt litt skvetten, reagerer på bevegelser av folk, når de prater, tonefall osv. Litt skvetten og får uro. Men ikke så gale at det gjør noe. Men jeg har ekstremt større behov for alenetid nå enn før, så jeg bruker mye tid på aktiviteter for meg selv på fritiden. Klarer ikke å være så sosial lenger. Har det veldig godt i mitt egent selskap. Tanken om å finne en ny kjæreste får meg til å spy nesten, kvalm av tanken. Nytt forhold er helt uaktuelt. Er dette forbigående og kun en liten etter reaksjon? Eller er dette PTSD? Jeg vil ikke få diagnosen ptsd hvis jeg ikke har det. Hva tror du? TS💜 Anonymkode: 0eec0...8b9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har traume fra dysfunksjonell relasjon til en skjult narsissist (Han har ikke fått diagnosen, men er garantert at han er skjult N) Men nå i ettertid får jeg flasback, sterk frykt og fungerer faktisk ikke der og da. Men dette er kun hvis jeg blir trigget. Jeg blir IKKE trigget av normale mennesker, kun av mennesker som er dysfunsjonelle. Jeg har en ny evne til å legge merke til med en gang om noen er dysfunsjonelle. Det er kun dem som kan trigge meg. Derfor lurer jeg på om dette er PTSD, eller at jeg bare ikke takler slike mennesker mer og trenger avstand. Jeg fungerer helt perfekt ellers, det er kun slike folk som kan trigge og jeg får ett slag. er dette ptsd da? Anonymkode: 0eec0...8b9 For å avgjøre om du har PTSD så må du utredes av noen med kunnskap inne på feltet. Det er ingen her på Kg som kan avgjøre om du har det eller ikke. Og selv om noen skulle si at ja det høres ut som PTSD spille det de nada rolle da du faktisk utredes må uansett. Men hvorfor du stresse såpass etter å få det eventuelt diagnsoe når det fungerer fint i hverdagen? Anonymkode: 39167...1f2 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På jobb er det kun en kollega som trigger meg, ingen andre. Men denne kollegaen har blitt satt på plass av lederen om å ta hensyn. Jeg måtte åpne meg for leder pga jeg havnet på legevakten med sykemelding. Jeg vil jobbe og måtte da ta ansvar og fortelle lederen om min psykiske helse. Nå fungerer det greit sålangt på jobb, men kollegaen glapp en gang og jeg ble trigget på nytt. Men da fikk kollegaen enda en advarsel fra lederen. Derfor satser jeg på at det vil bli bra på jobb nå. Jeg blir ikke trigget etter hun tok hensyn, fungerer derfor helt topp på arbeid. Det er kun dysfunsjonelle personer som trigger meg hardt, slik at jeg ikke fungerer i det hele tatt. Men jeg er generelt litt skvetten, reagerer på bevegelser av folk, når de prater, tonefall osv. Litt skvetten og får uro. Men ikke så gale at det gjør noe. Men jeg har ekstremt større behov for alenetid nå enn før, så jeg bruker mye tid på aktiviteter for meg selv på fritiden. Klarer ikke å være så sosial lenger. Har det veldig godt i mitt egent selskap. Tanken om å finne en ny kjæreste får meg til å spy nesten, kvalm av tanken. Nytt forhold er helt uaktuelt. Er dette forbigående og kun en liten etter reaksjon? Eller er dette PTSD? Jeg vil ikke få diagnosen ptsd hvis jeg ikke har det. Hva tror du? TS💜 Anonymkode: 0eec0...8b9 Kjenner meg igjen i alt du skriver ts, og føler virkelig med deg ❤️❤️❤️ Anonymkode: a53d4...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 Jeg har problemer med høy lyder (som smelling i skapdører/dører), brå bevegelser, folk som kommer opp bakfra og jeg ikke har kontroll på at de har kommet (panikkfølelse). Kan skje på gata. "black outs" og kort hukommelsestap, mareritt, spesielle lyder, ord eller lukter som setter i gang reaksjoner. Jeg har ikke PTSD eller de mente at det ikke er "traumer" jeg hadde opplevd. Så det tenker jeg er riktig at alt har vært fint og flott. Be om en utredning eller henvisning til psykolog som kan gi deg svarene du søker. Lykke til og alt godt Anonymkode: bd936...d5a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #14 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å avgjøre om du har PTSD så må du utredes av noen med kunnskap inne på feltet. Det er ingen her på Kg som kan avgjøre om du har det eller ikke. Og selv om noen skulle si at ja det høres ut som PTSD spille det de nada rolle da du faktisk utredes må uansett. Men hvorfor du stresse såpass etter å få det eventuelt diagnsoe når det fungerer fint i hverdagen? Anonymkode: 39167...1f2 Jeg er ikke ts. Men jeg kan tenke meg at det er for å få riktig behandling. Dette er nok utrolig utmattende og vondt for ts å ha det sånn som dette. Jeg vet akkurat hvordan ts har det. Anonymkode: a53d4...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #15 Skrevet 27. september 2022 Det er bare en fagperson som kan vurdere. Jeg har kptsd og noen av symptomene mine er/var: mistillit til andre mennesker. Flashbacks uten triggere flere ganger daglig. Voldsomme mareritt. Generell angst. Anspenthet. Mye innvendig stress. Må hele tiden være i aktivitet til det punktet at jeg bare klarer å hvile og ikke fungerte. Problemer med relasjoner/mistolker andre. Skvetten. Hele tiden i beredskap. Trenger mye alenetid. Fort mentalt sliten, særlig rundt andre. Osv. Anonymkode: ebd66...8be
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #16 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke ts. Men jeg kan tenke meg at det er for å få riktig behandling. Dette er nok utrolig utmattende og vondt for ts å ha det sånn som dette. Jeg vet akkurat hvordan ts har det. Anonymkode: a53d4...0a4 Men for å få behandling så må man uansett utredes. Så det hjelper absolutt ingenting bare folk på nett måtte mene. Anonymkode: 39167...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #17 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For å avgjøre om du har PTSD så må du utredes av noen med kunnskap inne på feltet. Det er ingen her på Kg som kan avgjøre om du har det eller ikke. Og selv om noen skulle si at ja det høres ut som PTSD spille det de nada rolle da du faktisk utredes må uansett. Men hvorfor du stresse såpass etter å få det eventuelt diagnsoe når det fungerer fint i hverdagen? Anonymkode: 39167...1f2 FORDI PSYKOLOGEN MENER JEG KANSKjE HAR KPTSD! Jeg er ikke enig og tror han tar FEIL…. For han forstår ikke hva jeg prøver å fortelle. Jeg tror det kun er en liten skade som holder på å Gro, den blir vell ikke kronisk før den har fått tid til å faktisk heale seg eller? Det er kun 6 måneder siden jeg hadde flyttet helt og blokket han. Symptomene kom i slutten av bruddet. Lam i beina og ekstrem frykt og flykt følelse. paykologen ble kjent med meg midt i volden og skjokket og forvirrelsen. Han kan ikke mene at jeg har KPTSD før jeg har fått muligheten til å puste etter det syke forholdet. men grunnen at han kan tro det er pga barndommen, min mor var narsissist og jeg fant ut av det rett før jeg fant ut av eksen. Alt gikk opp for meg at jeg har blitt dårlig behandlet. Jeg var i totalt skjokktilstand første timene hos psykologen. han kan ikke bare gi meg KPTSD fordi jeg har vært igjennom alt det vonde, det er ikke alle som får KPTSD selvom det er en stor grunn til å kunne få det. men jeg er redd for å få det nå, derfor vil jeg heale meg bra nå når skaden er fersk. Det skjer masse med både kroppen og tankene mine, både positive og negative. Jeg holder på å repareres. men jeg tørr ikke møte sannheten helt, jeg tørr ikke innse at jeg faktisk var i ett slikt forhold. Jeg bare sier det uten å legge følelsene til det. Men for noen dager siden kom det uventet sterke følelser av ekstremt sinne jeg ikke var forventet. Jeg kjørte nesten i 150 km/t og bannet og ropte til musikken, tenkte at jeg kommer til å krasje og dette var siste dagen min. Hadde også sørget for å snakke med en nær i familien først og fikk den personen til å si at hen var glad i meg og stolt av meg. Slik at det ikke ble så tungt å miste meg. Dette er gale at jeg faktisk forteller her, men det er ingen andre jeg vil dele med. Jeg vil ha hjelp alle plasser jeg kan. Har booket en gratis video samtale som kan gi meg råd til uken. Jeg gjør alt!! tipsene her kan hjelpe meg veldig. Alle små ting teller.❤️TS Jeg gråter nå føler mer såå alene ned dette… ingen forstår … slik han var mot meg er for sykt til at noen faktisk kan tro på det. Det vil høres ut som det er jeg som er splitta pine gal. Det er rett og slett for sykt til å være sant, slik som han handlet. enkelt eksempel er at du kan samenligne det med en person som kan stå på en fot oppå en stol i 5 timer kun for at du skal miste 100 kr. Kan samligne det med en person som brenner sitt egent hus og penger, KUN for å se deg ligge å vri deg av smerte. så gale var det. Eksempler fra virkeligheten har jeg store problemer med å dele med andre. Det er for sykt til å bli trodd på rett og slett TS Anonymkode: 0eec0...8b9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #18 Skrevet 27. september 2022 Spiller det noen rolle egentlig? Du gir både han og deg selv diagnoser. Dette er normale reaksjoner på unormale hendelser. ha fokus på å bli bedre, ikke på diagnose Anonymkode: bc82b...b79 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #19 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Spiller det noen rolle egentlig? Du gir både han og deg selv diagnoser. Dette er normale reaksjoner på unormale hendelser. ha fokus på å bli bedre, ikke på diagnose Anonymkode: bc82b...b79 Jeg Jar ikke gitt verken meg selv eller psykologen min en diagnose. Spesialist psykologen min mener at jeg kan ha KPTSD utifra samtalene vår. Men jeg har vært igjennom en livskrise hele veien fra start hos psykologen, derfor syns jeg det er for tidlig å gi meg en slik alvorlig diagnose. Skaden er fersk og jeg har nylig begynt å bygge meg opp igjen. Jeg syns det er litt vanskelig å bare holde meg til psykologen og syns det er lettere å få tips litt her og der samtidig som jeg snakker med psykologen. Jeg vet at det er mange gode uskyldige mennesker som har vært igjennom noe lignende som meg, og sammen kan vi stå sammen å bygge oss opp og beskytte oss. Reaksjonene mine er nytt og da trenger det ikke være ptsd?…❤️ beklager rotete melding i natt, jeg var så lei meg og ja… går bra nå TS❤️ Anonymkode: 0eec0...8b9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #20 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): FORDI PSYKOLOGEN MENER JEG KANSKjE HAR KPTSD! Jeg er ikke enig og tror han tar FEIL…. For han forstår ikke hva jeg prøver å fortelle. Jeg tror det kun er en liten skade som holder på å Gro, den blir vell ikke kronisk før den har fått tid til å faktisk heale seg eller? Det er kun 6 måneder siden jeg hadde flyttet helt og blokket han. Symptomene kom i slutten av bruddet. Lam i beina og ekstrem frykt og flykt følelse. paykologen ble kjent med meg midt i volden og skjokket og forvirrelsen. Han kan ikke mene at jeg har KPTSD før jeg har fått muligheten til å puste etter det syke forholdet. men grunnen at han kan tro det er pga barndommen, min mor var narsissist og jeg fant ut av det rett før jeg fant ut av eksen. Alt gikk opp for meg at jeg har blitt dårlig behandlet. Jeg var i totalt skjokktilstand første timene hos psykologen. han kan ikke bare gi meg KPTSD fordi jeg har vært igjennom alt det vonde, det er ikke alle som får KPTSD selvom det er en stor grunn til å kunne få det. men jeg er redd for å få det nå, derfor vil jeg heale meg bra nå når skaden er fersk. Det skjer masse med både kroppen og tankene mine, både positive og negative. Jeg holder på å repareres. men jeg tørr ikke møte sannheten helt, jeg tørr ikke innse at jeg faktisk var i ett slikt forhold. Jeg bare sier det uten å legge følelsene til det. Men for noen dager siden kom det uventet sterke følelser av ekstremt sinne jeg ikke var forventet. Jeg kjørte nesten i 150 km/t og bannet og ropte til musikken, tenkte at jeg kommer til å krasje og dette var siste dagen min. Hadde også sørget for å snakke med en nær i familien først og fikk den personen til å si at hen var glad i meg og stolt av meg. Slik at det ikke ble så tungt å miste meg. Dette er gale at jeg faktisk forteller her, men det er ingen andre jeg vil dele med. Jeg vil ha hjelp alle plasser jeg kan. Har booket en gratis video samtale som kan gi meg råd til uken. Jeg gjør alt!! tipsene her kan hjelpe meg veldig. Alle små ting teller.❤️TS Jeg gråter nå føler mer såå alene ned dette… ingen forstår … slik han var mot meg er for sykt til at noen faktisk kan tro på det. Det vil høres ut som det er jeg som er splitta pine gal. Det er rett og slett for sykt til å være sant, slik som han handlet. enkelt eksempel er at du kan samenligne det med en person som kan stå på en fot oppå en stol i 5 timer kun for at du skal miste 100 kr. Kan samligne det med en person som brenner sitt egent hus og penger, KUN for å se deg ligge å vri deg av smerte. så gale var det. Eksempler fra virkeligheten har jeg store problemer med å dele med andre. Det er for sykt til å bli trodd på rett og slett TS Anonymkode: 0eec0...8b9 Veldig merkelig at psykologen din mener at du har k ptsd deg utifra det du beskriver i hovedinnlegget. Har faktisk store problemer med å tro på at dette er sant. Det høres ikke engang ut som PTSD og man får heller ikke K ptsd av du beskriver. Og det er ingen grunn til å skrike Anonymkode: 39167...1f2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå