Gå til innhold

Diskusjonen rundt kvinnehelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig!
Bare ta skolen f.eks. Det er blitt fokusert ekstremt mye på jenter osv må våge å ta mer plass i skolen samt ta høyere utdannelse. Og det er fokusert alt for lite på gutta. Nå topper jo jenter statistikkene for at dem tar høyere utdannelse og skolesystemet passer ikke lengre for gutta. På tide å fokusere like mye på gutta som jenter. Så på tide å snakke om likestilling igjen (og da mener jeg at gutta skal få like mye støtte i skolen slik som jentene). 

Hilsen ei som har både en sønn og ei datter 

Anonymkode: 3cb9a...df7

Dette er vel ikke akkurat en problemstilling som er ukjent, eller som har vært oversett og underkommunisert de siste årene...

Jeg lurer litt på hva dere som mener at menns problemer får så lite oppmerksomhet egentlig får med dere av aviser og andre nyhetsmedier? Jeg synes vi har vasset i oppslag om mannen i krise i flere år - nå kommer jo regjeringen dessuten med et eget mannsutvalg som skal se på menns likestillingsutfordringer, det er ikke sånn at dette ikke er noe man snakker om eller har fokus på.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, Daria said:

Det jeg synes er litt påfallende i diskusjoner som dette, er at kvinner kjemper fram fokus på kvinnesaker, mens menn sutrer over at ingen tenker på deres problemer, heller enn å ta ansvar for det selv

Det er feil.
Det hadde vært riktig hvis det var sånn at kvinner alene hadde kjempet fram kvinnesaker uten hjelp fra menn og samfunnet,  noe vi alle vet ikke stemmer. Menn som roper høyt får i de fleste tilfeller høre at de er noen sutrete incels.
"Sutring" gir et bilde av bortskjemte drittunger, som med urimelig oppførsel maser og griner seg til uviktige småting. Ergo, når du og andre omtaler det som sutring, med holdningen om at menn får ordne opp i egne problemer, forteller det alt om deres manglende engasjementet og vilje til å bry dere. Med nedverdigelser som "sutring", avfeier dere det som barnslige tulleproblemer, og medvirker til motstand, mer misnøye og dårligere samarbeid. Bare naivt å tro at det vil ha noe positiv effekt i lengden.

Anonymkode: b5838...021

• Liker 1
Skrevet

Ok, jeg tror jeg fikk svaret mitt basert på alle innleggene her fra kvinner. Total mangel på forståelse og kun opphengt av å "forsvare" sitt eget kjønn. Hvis man er litt smart, så ligger nok mye av svaret her ja! Dette er jo nettopp prakt eksempler på feminisme.

Jeg har derimot en anelse om at menn som roper ut blir jo stigmatisert og blir sett på som "sutrete" i dette feministiske samfunnet vi lever i, så det er kanskje delvis svaret på hvorfor mange menn ikke "skriker" ut og legger ut sine problemer i samme omfang! Det er en forventet at menn skal være "sterke" og tåle mer. Dette ligger nok litt dypere i vår kultur og biologi en hva mange tror.

Det er også slik at menn har en annen form for stolthet en kvinner og derfor heller ikke deler ut sine problemer så lett.

Anonymkode: 37b98...028

Skrevet

Menn må gå ut selv og bli kvitt toksisk maskulinitet. Menn hører på menn. Normaliser at det er greit å snakke med følelser, både i det offentlige, hos psykologer og i kompisgjengen. Dette gjelder de som har hjulpet i feminismen også. Samtidig må de bringe dette frem på en ryddig måte for å ikke fremstå "sutrete" som ts påstår. Man får mer forståelse dersom man er ydmyk. F.eks fremhev menns helse og spesielt psykisk helse, men IKKE dra inn de fæle feministene og slike ting. Vær smart, forståelsesfull og empatisk.

Anonymkode: e076b...790

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok, jeg tror jeg fikk svaret mitt basert på alle innleggene her fra kvinner. Total mangel på forståelse og kun opphengt av å "forsvare" sitt eget kjønn. Hvis man er litt smart, så ligger nok mye av svaret her ja! Dette er jo nettopp prakt eksempler på feminisme.

Jeg har derimot en anelse om at menn som roper ut blir jo stigmatisert og blir sett på som "sutrete" i dette feministiske samfunnet vi lever i, så det er kanskje delvis svaret på hvorfor mange menn ikke "skriker" ut og legger ut sine problemer i samme omfang! Det er en forventet at menn skal være "sterke" og tåle mer. Dette ligger nok litt dypere i vår kultur og biologi en hva mange tror.

Det er også slik at menn har en annen form for stolthet en kvinner og derfor heller ikke deler ut sine problemer så lett.

Dette er piss. Menn som uttaler seg om oppriktige "mannsproblemer" blir hørt og mottatt på en god måte. Menn som utrykker misnøye mot kvinner og samfunnet som ikke er  tilstrekkelig tilpasset de selv, blir ikke.

Vi er langt forbi det stadiet der menn som viser følelser blir stemplet som svake eller mindre manndige. Det er menn selv som setter seg i dette.

Anonymkode: ad8bb...0cc

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, og hva er poenget ditt? Vi vet dette, det har kommet tydelig frem. Men det utelukker allikevel ikke at veldig mye som omhandler kvinner får mer fokus en ting som omhandler menn, da enten det er helse eller andre relevante ting. Hvorfor det er sånn derimot, det som er spørsmålet.

Og til tross for dette fokuset, blir lite gjort. Vi har fortsatt mange tilstander som rammer flest kvinner, som overhodet ikke prioriteres. To venninner med PCOS ble bedt om å slanke seg, punktum. Da ville de etter legens mening bli kvitt både de enorme menssmertene, den uønskede hårveksten og alle de andre symptomene. Jeg har selv lavt stoffskifte, og det eneste jeg får tilbud om, er Levaxin som ikke funker. Svigerbrorens mamma døde av hjerteinfarkt fordi hun ikke ble tatt på alvor med sine KVINNELIGE symptomer på hjerteinfarkt, som er annerledes enn de MANNLIGE. Hun kunne ha vært i livet i dag hvis hun kom tidligere til legevakten. Pasienter med lipødem blir også bedt om å slanke seg for å få det bedre, selv om det er en medisinsk umulighet. Fødselsskader må fikses ved at kvinnen gjør knipeøvelser hjemme i stua. De tror at det går an å "knipe" vekk livmorfremfall og andre typer skader etter tøffe fødsler. 

Hva tror du hadde skjedd hvis menn fikk ødelagt underlivet sitt og ble nektet operasjon fordi det er jo "bare naturlig"? Da tror jeg det hadde vært stor ståhei! 

Anonymkode: 26e1f...73f

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er piss. Menn som uttaler seg om oppriktige "mannsproblemer" blir hørt og mottatt på en god måte. Menn som utrykker misnøye mot kvinner og samfunnet som ikke er  tilstrekkelig tilpasset de selv, blir ikke.

Vi er langt forbi det stadiet der menn som viser følelser blir stemplet som svake eller mindre manndige. Det er menn selv som setter seg i dette.

Anonymkode: ad8bb...0cc

Nettopp! Hvis en mann kommer til meg og sier at han sliter fordi han er ensom, savner de gode følelsene, har problemer på jobb og så videre, vil han få støtte og pep talk hos meg. Hvis han kommer til meg og beskylder meg og alle andre kvinner for at han er miserabel, vil jeg be ham å dra til helvete. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er feil.
Det hadde vært riktig hvis det var sånn at kvinner alene hadde kjempet fram kvinnesaker uten hjelp fra menn og samfunnet,  noe vi alle vet ikke stemmer. Menn som roper høyt får i de fleste tilfeller høre at de er noen sutrete incels.
"Sutring" gir et bilde av bortskjemte drittunger, som med urimelig oppførsel maser og griner seg til uviktige småting. Ergo, når du og andre omtaler det som sutring, med holdningen om at menn får ordne opp i egne problemer, forteller det alt om deres manglende engasjementet og vilje til å bry dere. Med nedverdigelser som "sutring", avfeier dere det som barnslige tulleproblemer, og medvirker til motstand, mer misnøye og dårligere samarbeid. Bare naivt å tro at det vil ha noe positiv effekt i lengden.

Sutring er å klage over noe uten å gidde å gjøre noe med det. Jeg kjenner to stykker i nærmeste omgangskrets som har sytet over å ikke få dame i flere år. Men prøver de å gjøre noe for å tiltrekke seg damer? Nope. De er like overvektige, går i joggis, dusjer to ganger i uka og er sosialt tilbakestående. De forventer at verden endrer seg rundt dem uten at de trenger å endre seg selv. Så ja, slike ting er sutring. 

Det som IKKE er sutring, er når du klager og samtidig gjør noe aktivt med det. For eksempel, går ned i vekt, bedrer hygienen, prøver å interessere deg for flere ting slik at du blir mer spennende samtalepartner, og så videre. Da GJØR du noe.

• Nyttig 3
Skrevet
Daria skrev (13 timer siden):

Dette er vel ikke akkurat en problemstilling som er ukjent, eller som har vært oversett og underkommunisert de siste årene...

Jeg lurer litt på hva dere som mener at menns problemer får så lite oppmerksomhet egentlig får med dere av aviser og andre nyhetsmedier? Jeg synes vi har vasset i oppslag om mannen i krise i flere år - nå kommer jo regjeringen dessuten med et eget mannsutvalg som skal se på menns likestillingsutfordringer, det er ikke sånn at dette ikke er noe man snakker om eller har fokus på.

Nettopp. Jeg synes jeg leser overalt om ufrivillig barnløse menn, menn som blir lurt til å bli fedre, menn som sliter psykisk, selvmordsfare hos menn, menn som blir valgt bort på grunn av utdanningsnivå, menn som ikke får sex og så videre. Det er jo ikke slik at man har null fokus på menns utfordringer i samfunnet. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke misforstå, bra at ting som dette tas opp i media og får fokus, men forstår ikke helt hvorfor dette får så mye mer fokus en feks menns helse og menn som sliter psykisk, blant annet!? Er ikke dette like viktig, da selvmordsraten hos menn er betraktelig høyere. Aldri opplevd at dette har fått så mye fokus?

Noen ganger bare stusser jeg  litt over ting som dette, kanskje feminismen har noe å si her? Får inntrykk av at alle problemer kvinner har får mye mer oppmerksomhet en problemet menn har, da enten det gjelder helse eller andre utfordringer i livet. Er det fordi at menn skal "være sterke" osv!?

Det du skriver er nok grunnen til at kvinnehelse ikke er prioritert, kunnskap i befolkningen er altså generelt lav både når det kommer til biologiske forskjeller mellom kjønnene samt politikk/økonomi. 

Det er fakta at forskning først og fremst er myntet på menn og menns anatomi. Historisk sett er det flest menn i politikken og ledende stillinger, og det er først og fremst menn det er bevilget penger til å forske p0 og deres helse. Standard behandling for en lang rekke sykdommer og lidelser er basert på forskning på menn. For eksempel hjerteinfarkt blir behandlet likt på menn og kvinner, selv om anatomisk og endokronologisk er kjønnene ulike. 

Man har også en lang rekke sykdommer og tilstander som kun rammer kvinner (derav begrepet kvinnehelse) som det ikke er forsket på overhode, som legestanden har fryktelig lav kompetanse på, der kvinner lever med store smerter og symptomtrykk man blir fortalt man "bare må akseptere fordi sånn er det for kvinner ".

Et annet eksempel er bivirkninger av covid/covidvaksinen. Betennelse på hjertemuskelen rammet uhyre få menn, men allerede før sommeren 2022 var dette FERDIG forsket på og konkludert. Ergo har noen bevilget penger og prioritert denne forskningen, selv om det rammet svært få.

Langt over 100.000 kvinner i Norge og Sverige har rapportert inn alvorlige blødningsforstyrrelser og påfølgende alvorlige plager og konsekvenser etter covidvaksinen. Det rammer kun kvinner, og kvinners mulighet til reproduksjon.  Det er enda ikke bevilget penger, enda ikke startet forskning, enda ikke innrømmet sammenheng. I tillegg har mange av de samme stort hårtap og kronisk fatigue. 

Kvinner med for eksempel pcos og/eller endometriose må kjempe mot systemet for å bli tatt på alvor, bli undersøkt, bli trodd. Siden det ikke finnes forskning eller vilje til å forske finnes det altså ikke behandling eller medisiner. 

Fastlegene har uhyre lav kompetanse på feltet kvinnehelse siden det heller ikke er et prioritert felt i studiet. 

Det må løftes opp og frem og skrikes høgt fra fjell og talerstoler. Kropoen til en mann og en kvinne er ulik og må behandles der etter. 

Anonymkode: 19628...731

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Sutring er å klage over noe uten å gidde å gjøre noe med det. Jeg kjenner to stykker i nærmeste omgangskrets som har sytet over å ikke få dame i flere år. Men prøver de å gjøre noe for å tiltrekke seg damer? Nope. De er like overvektige, går i joggis, dusjer to ganger i uka og er sosialt tilbakestående. De forventer at verden endrer seg rundt dem uten at de trenger å endre seg selv. Så ja, slike ting er sutring. 

Det som IKKE er sutring, er når du klager og samtidig gjør noe aktivt med det. For eksempel, går ned i vekt, bedrer hygienen, prøver å interessere deg for flere ting slik at du blir mer spennende samtalepartner, og så videre. Da GJØR du noe.

Jeg kjenner mange nok selv, men holder meg for god til å generalisere på grunn av dem. Hvem man innbiller seg at man møter flest av handler mye om egen innstilling. Gjennomsnittet stempler menn som sutrere uten å vite noe om dem og egeninnsatsen. Enkelt og greit; fordi de ikke bryr seg! Jeg tolker deg kanskje feil, men du antyder at ingen menn har problemer med tiltrekning fordi det alltid står på egeninnsatsen, derfor er det alltid sutring. Det sidestiller jeg med at du ikke bryr deg.
Var forresten en tråd her som nettopp ble fjernet, vær glad og se lyst på livet.  En større ansamling av "sutrete" kvinner som maser og klynker over de minste ting samlet på ett sted har jeg aldri sett! Dere utgjorde det soleklare flertallet. Hva som er viktig er helt følelsesstyrt og viljestyrt. Lett å se.

Skrevet

Dette er kun anekdotisk, men jeg har vært med mannen min til fastlege og spesialister som støtte. Hans symptomer ble tatt alvorlig på en helt annen måte enn mine har blitt (uten at de i utgangspunktet eller i etterpåklokskap var det). Han ble sendt videre med en gang til spesialisthelsetjenesten og han fikk diagnoser i løpet av en uke. 

Selv fortalte jeg om symptomer som ble avskrevet med at jeg måtte bevege meg mer, tenke mer positivt, "alle har sitt i din alder". Etter en MR for et akutt problem løsnet det plutselig i forhold til meg også. Det var flere funn som førte til videre undersøkelser som ga flere diagnoser som forklarte de fleste symptomene jeg hadde beskrevet 2 år tidligere. Dersom jeg hadde fått hjelp tidligere så hadde jeg trolig hatt en enklere hverdag nå. 

Det var for meg overraskende å se hvordan jeg ble møtt da jeg satte ord på hva jeg observerte hos min mann i forhold til hva jeg opplevde selv. Hos samme fastlege spesielt. Da jeg først kom til spesialister, så hadde de allerede målbare og synlige funn. Det var en helt annen opplevelse enn fastlegen. Jeg har også flere kvinner i familien som ikke har blitt tatt alvorlig til tross for alvorlige symptomer, noe som har gitt alvorlige langvarige konsekvenser for flere. 

Jeg mener det i et større perspektiv er forskjell på at flere menn ikke oppsøker hjelp (eventuelt ikke tidsnok) og at flere kvinner oppsøker hjelp uten å bli tatt alvorlig/forstått. Dette burde ikke være en kamp, men to forskjellige problemstillinger som bør tas på alvor samtidig.

Anonymkode: aedfc...7d5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har fått mye fokus fordi kvinner har skrevet innlegg som er blitt publisert. Menn og kvinner kan selvfølgelig også skrive flere innlegg om menns helse, men det krever altså timing. Poenget er jo at hovedartikkelen provoserte, så man må ha en start. Starten fungerer aldri når det er: kvinner syter over små ting, se på menn, de tar selvmord. Dessverre er det en del menn som skriver innlegg nettopp sånn og da kveler de debatten i tillegg til å hindre solidaritet fra kvinner. Det er lite strategisk.

Anonymkode: 050b0...645

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp. Jeg synes jeg leser overalt om ufrivillig barnløse menn, menn som blir lurt til å bli fedre, menn som sliter psykisk, selvmordsfare hos menn, menn som blir valgt bort på grunn av utdanningsnivå, menn som ikke får sex og så videre. Det er jo ikke slik at man har null fokus på menns utfordringer i samfunnet. 

Enig.

Anonymkode: 050b0...645

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke misforstå, bra at ting som dette tas opp i media og får fokus, men forstår ikke helt hvorfor dette får så mye mer fokus en feks menns helse og menn som sliter psykisk, blant annet!? Er ikke dette like viktig, da selvmordsraten hos menn er betraktelig høyere. Aldri opplevd at dette har fått så mye fokus?

Noen ganger bare stusser jeg  litt over ting som dette, kanskje feminismen har noe å si her? Får inntrykk av at alle problemer kvinner har får mye mer oppmerksomhet en problemet menn har, da enten det gjelder helse eller andre utfordringer i livet. Er det fordi at menn skal "være sterke" osv!?

Du forstår at kvinnehelse i all hovedsak refererer til det fysiologiske som alle kjønnsmodne kvinner må forholde seg til og hvor mye tabu det er forbundet med dette? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Begrepet «kvinnehelse» er dukket opp som en kompensasjon for at «helse» i alle år har vært ensbetydende med mannshelse.   Så i stedet for å grine over at det ikke prates om mannshelse slik det prates om kvinnehelse, bør menn stikke fingern i jorda og forstå hvorfor et begrep som kvinnehelse er oppstått. 

Anonymkode: 04995...8ab

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er enormt mye å ta igjen når det gjelder forskning og kvinner, det meste i verdenen har vært tilrettelagt for menn.

Den såkalte komforttemperaturen i kontorbygninger satt ut ifra forskning på hvilken temperatur menn foretrekker. 

Kvinner har 47% større sjanse for å bli alvorlig skadet i en trafikkulykke enn menn fordi bilbeltet er designet for menn og testet på menn. 

Anonymkode: d2306...49f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor lever da kvinner lenger enn menn?

Anonymkode: e0430...2f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...