AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Ikke misforstå, bra at ting som dette tas opp i media og får fokus, men forstår ikke helt hvorfor dette får så mye mer fokus en feks menns helse og menn som sliter psykisk, blant annet!? Er ikke dette like viktig, da selvmordsraten hos menn er betraktelig høyere. Aldri opplevd at dette har fått så mye fokus? Noen ganger bare stusser jeg litt over ting som dette, kanskje feminismen har noe å si her? Får inntrykk av at alle problemer kvinner har får mye mer oppmerksomhet en problemet menn har, da enten det gjelder helse eller andre utfordringer i livet. Er det fordi at menn skal "være sterke" osv!? Anonymkode: 37b98...028 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 Jeg synes menn er litt lite flinke til å skape oppmerksomhet rundt tema som handler om dem. Det er utrolig viktige tema, men kanskje bør menn mobilisere mer? Jeg er helt enig i at menn sliter med egne ting, men det må vel menn ta tak i da? Anonymkode: f95f1...bc9 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes menn er litt lite flinke til å skape oppmerksomhet rundt tema som handler om dem. Det er utrolig viktige tema, men kanskje bør menn mobilisere mer? Jeg er helt enig i at menn sliter med egne ting, men det må vel menn ta tak i da? Anonymkode: f95f1...bc9 Jeg tenker at menn som sliter med slike ting er ikke de som "skriker høyest" og at en del av ansvaret ligger hos journalister og media. Anonymkode: 37b98...028 1
umAxa Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Det er et godt spørsmål med mange svar fra ulike posisjoner. Det ligger en viss psykologisk vinkling til at menn spør ikke om hjelp, og flere menn tærer på sin fysiske og mentale helse over flere ti-år som leder til en redusert livskvalitet og tidligere død. Denne psykologien tror jeg har eksistert siden tidenes morgen og er en bi-effekt av at man må ikke vise svakhet av biologiske grunner. En del av min erfaring er at det er kun menn som kan forstå menn sine utfordringer. Selv om det finnes godvilje fra kvinner til å hjelpe menn, så er ikke rådene eller foreslåtte løsningene alltid det beste. Men det er bedre med noe råd, enn ingen råd. Kulturen, spesielt Norge som er stolt over som et av de mest likestilte landene i verden ved å løfte kvinner i alle områder, er heller ikke flink til å være åpensinnet nok til å anerkjenne problemer til unge menn. Ingen inspireres om å bli en incel men allikevel havner der av ulike årsaker og det gjelder å utrede hvorfor slikt skjer. I slike diskusjoner ser man ofte at incel blir brukt som en dømmende nedverdig stråmann. Det sier noe om kulturen som har mistet sin balanse av faktisk likestilling. Vi skal hjelpe kvinner, vi skal ikke hjelpe menn. Samfunnet setter av store budsjetter som går til helse, forskning og hjelp, men ofte kvinnehelse, kvinne forskning og kvinnehjelp. Menn har har knapt offentlig institusjoner i like stor grad som kvinner har. Denne mobiliseringen om å hjelpe menn eksisterer i dag som f.eks bøker og personer som prøver å motivere og hjelpe menn - men slike kanaler blir ofte sett på kvinnefiendtlig som videre gjør tema om menn sine utfordringer blir tabu-belagt. Og færre og færre har lyst til å utsette sitt navn og rykte med å assosiere seg med noe som folkemengden kaller for kvinnefiendtlig. Til tross for stigende frafall fra samfunnet, høyere selvmord, mer sexløse menn enn noen dokumentert historie og pilen er enda ikke snudd er samfunnet i fortsatt i 2022 ikke villig til å være åpensinnet nok til å snakke seriøst om dette. Kaaanskje om 15-25 år når den sosiale og økonomiske effekten av å miste en fjerdedel av menn fra samfunnet treffer oss hardt nok, men bare kanskje...
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Stort sett alle forskning innen medisin er gjort på menn, både på selve tilstanden og behandlingen. Det er menn sine symptomer som regnes som "typiske/kjennetegn" og behandlingen er utprøvd på menn. Kvinner kan ha andre symptomer og reagere annerledes på medisiner, men dette skrives det lite eller ingenting om. F.eks hjerteinfarkt, det er klassiske symptomer for menn som beskriver tilstanden, som læres bort i undervisning, og som man kan lese om på div helsenettsider. Forskning på sykdommer som primært rammer menn har fått mye større andel av forskningsmidler enn forskning på sykdommer som i større grad rammer kvinner, både når det gjelder å finne årsaker, utredning og behandling. Mange typiske kvinnesykdommer er også betydelig mer tabubelagte enn de som hovedsak eller kun rammer menn, som igjen betyr at det tar lengre tid før kvinner søker hjelp og ofte også lengre tid å få hjelp. Kvinnehelse handler om å prioritere områder som har vært nedprioritert i mange tiår fordi menns helse har hatt fokuset og fått alle midlene. At flest menn tar livet sitt betyr ikke at flest menn er syke, de topper bare en annen statestikk. Du kan jo sjekke hvem som driver mest med selvskading pga psyken, det er kvinner. Men selvmord snakker vi om (det er in for tiden), selvskading sukker man over og forbigår. Anonymkode: eedef...b55 8 1 18
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Stort sett alle forskning innen medisin er gjort på menn, både på selve tilstanden og behandlingen. Det er menn sine symptomer som regnes som "typiske/kjennetegn" og behandlingen er utprøvd på menn. Kvinner kan ha andre symptomer og reagere annerledes på medisiner, men dette skrives det lite eller ingenting om. F.eks hjerteinfarkt, det er klassiske symptomer for menn som beskriver tilstanden, som læres bort i undervisning, og som man kan lese om på div helsenettsider. Forskning på sykdommer som primært rammer menn har fått mye større andel av forskningsmidler enn forskning på sykdommer som i større grad rammer kvinner, både når det gjelder å finne årsaker, utredning og behandling. Mange typiske kvinnesykdommer er også betydelig mer tabubelagte enn de som hovedsak eller kun rammer menn, som igjen betyr at det tar lengre tid før kvinner søker hjelp og ofte også lengre tid å få hjelp. Kvinnehelse handler om å prioritere områder som har vært nedprioritert i mange tiår fordi menns helse har hatt fokuset og fått alle midlene. At flest menn tar livet sitt betyr ikke at flest menn er syke, de topper bare en annen statestikk. Du kan jo sjekke hvem som driver mest med selvskading pga psyken, det er kvinner. Men selvmord snakker vi om (det er in for tiden), selvskading sukker man over og forbigår. Anonymkode: eedef...b55 Ja, og hva er poenget ditt? Vi vet dette, det har kommet tydelig frem. Men det utelukker allikevel ikke at veldig mye som omhandler kvinner får mer fokus en ting som omhandler menn, da enten det er helse eller andre relevante ting. Hvorfor det er sånn derimot, det som er spørsmålet. Anonymkode: 37b98...028 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at menn som sliter med slike ting er ikke de som "skriker høyest" og at en del av ansvaret ligger hos journalister og media. Anonymkode: 37b98...028 Jeg tenker at friske menn som ikke sliter med sånt bør bidra mye. Jeg har for eksempel aldri hatt behov for abort, har ingen typiske kvinnesykdommer, osv., men jeg prøver å bidra der jeg kan likevel, selv om det ikke gjelder meg. Fordi det er viktig både for andre kvinner og for samfunnet som helhet. Om man forventer at bare de individene det gjelder skal kjempe for en sak så skjønner jeg at det skjer lite. Anonymkode: f95f1...bc9 5 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, og hva er poenget ditt? Vi vet dette, det har kommet tydelig frem. Men det utelukker allikevel ikke at veldig mye som omhandler kvinner får mer fokus en ting som omhandler menn, da enten det er helse eller andre relevante ting. Hvorfor det er sånn derimot, det som er spørsmålet. Anonymkode: 37b98...028 Kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig? Kvinnehelse har hatt og har svært lite fokus, det er først de to siste ukene at det har blitt satt i søkelyset da disse damene dummet seg ut. Men pengene er fortsatt ikke der. Jeg er helt enig at menns psykiske helse også må settes i fokus og det er på vei. Leste senest å går denne https://forskning.no/psykisk-helse-psykiske-lidelser-rus-og-avhengighet/har-virkelig-menn-sa-mye-bedre-psykisk-helse-enn-kvinner/2083245 Interessant at menn gir opp behandling etter en eller to samtaler, for de forventer bedring med en gang. Og de må ha helt klare spørsmål, ikke type hvordan føler du deg. Anonymkode: ff3cf...71d 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig? Kvinnehelse har hatt og har svært lite fokus, det er først de to siste ukene at det har blitt satt i søkelyset da disse damene dummet seg ut. Men pengene er fortsatt ikke der. Jeg er helt enig at menns psykiske helse også må settes i fokus og det er på vei. Leste senest å går denne https://forskning.no/psykisk-helse-psykiske-lidelser-rus-og-avhengighet/har-virkelig-menn-sa-mye-bedre-psykisk-helse-enn-kvinner/2083245 Interessant at menn gir opp behandling etter en eller to samtaler, for de forventer bedring med en gang. Og de må ha helt klare spørsmål, ikke type hvordan føler du deg. Anonymkode: ff3cf...71d Det har blitt skrevet litt om å fått litt mer fokus, blant annet via en dokumentar hos nrk. Men langt ifra så mye fokus som dette med kvinnehelse har fått, som både har vært tema på debatten og på nrk nyhetene. Derfor jeg stusser litt, men er jo bra at det får fokus, men kunne ønske andre like viktige ting fikk like mye fokus. Men kvinner er vel flinkere til å "skrike" ut hvis det noe som handler om dem selv osv Anonymkode: 37b98...028
Daria Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, og hva er poenget ditt? Vi vet dette, det har kommet tydelig frem. Men det utelukker allikevel ikke at veldig mye som omhandler kvinner får mer fokus en ting som omhandler menn, da enten det er helse eller andre relevante ting. Hvorfor det er sånn derimot, det som er spørsmålet. Anonymkode: 37b98...028 Det litt useriøse, men likevel ikke usannferdige, svaret er at vi har noen århundrer med mannsfokus å ta igjen, både når det gjelder medisinsk forskning og det meste annet. Det jeg synes er litt påfallende i diskusjoner som dette, er at kvinner kjemper fram fokus på kvinnesaker, mens menn sutrer over at ingen tenker på deres problemer, heller enn å ta ansvar for det selv. Verden er full av viktige spørsmål og verdige kampsaker - hvis noe er viktig for deg må du ta den kampen selv, heller enn å klage over at andre er opptatt av andre ting (som er viktigere for dem, av så mange grunner). Ingen kan være opptatt av alt, og man velger seg helt naturlig de sakene som ligger en selv nært. Jeg er en kvinne med PCOS og ingen av mennene i min nærhet sliter så vidt jeg vet psykisk - ergo er kvinnehelse et større fokus for meg enn menns psykiske helse. Endret 27. september 2022 av Daria 9 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke misforstå, bra at ting som dette tas opp i media og får fokus, men forstår ikke helt hvorfor dette får så mye mer fokus en feks menns helse og menn som sliter psykisk, blant annet!? Er ikke dette like viktig, da selvmordsraten hos menn er betraktelig høyere. Aldri opplevd at dette har fått så mye fokus? Noen ganger bare stusser jeg litt over ting som dette, kanskje feminismen har noe å si her? Får inntrykk av at alle problemer kvinner har får mye mer oppmerksomhet en problemet menn har, da enten det gjelder helse eller andre utfordringer i livet. Er det fordi at menn skal "være sterke" osv!? Anonymkode: 37b98...028 70%av forskning forskes på menn fordi kvinner har fler variabler iht syklus osv. Det er en rekke sykdommer som først og fremst rammer kvinner noen kun kvinner som blir gitt lite oppmerksomhet og som fører til å bli invalid. En av grunnene til at flere kvinner blir også ufør. Feks endometrise, er jo helt forjævlig for de som får det. Men pga manglende forskning blir de overlatt til seg selv. Jeg tenker det er jo litt pussig da, at ingen tenker på at nesten 100%av damer bruker eller har brukt hormon behandling for ikke å bli gravide. Man vet andet kan bidra til komplikasjoner. Men forske på det gjør de ikke. Fikk selv en rekke kroniske tilstander, som ble bedre men ikke borte når jeg kuttet ut alt sånt i alder 22år. Jeg oppdaget den gangen at det sto drevet at man kan bruke sånt i 2år, men skal da ha en pause på minst 6mnd. Ingen jeg kjenner på slike produkter hadde noen sinne hørt om det. Spurte legen hvorfor dette var ukjent info med liten skrift. Og fikk til svar at det var bedre å fortsette fremfor å bli uønsket gravid. Så vi kan visst ikke få det valget selv. Anonymkode: 14b2e...a40 3 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har blitt skrevet litt om å fått litt mer fokus, blant annet via en dokumentar hos nrk. Men langt ifra så mye fokus som dette med kvinnehelse har fått, som både har vært tema på debatten og på nrk nyhetene. Derfor jeg stusser litt, men er jo bra at det får fokus, men kunne ønske andre like viktige ting fikk like mye fokus. Men kvinner er vel flinkere til å "skrike" ut hvis det noe som handler om dem selv osv Anonymkode: 37b98...028 Det er bare for menn å skrike ut og. Anonymkode: f95f1...bc9 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 Menns helse har alltid vært prioritert. Menns helse står alltid i midten. Menns helse er det som normen baseres på, for kvinner kan ikke ta del i noe forskning for hormonene hennes kan ødelegge studiet 🤬🤬🤬🤬 Menn har alltid vært prioritert innen helse. Det tar i gjennomsnitt 7 år for en kvinne å få diagnosen endometriose. Vi får høre at det er normalt at man har kramper, det er normalt å ha det vondt. Det er bare i hodet ditt, ta deg sammen, ta litt ibux så er alt fint etc… Det er på tide at kvinnehelse får fokus. Nettopp pga. tanken om at «men skal være sterke», blir de trodd når de går til legen med noe. Mens kvinner er hormonelle, gråtende personer som ikke tåler så mye, og de overreagerer på alt. Vi trenger å sette kvinnehelse i fokus. Anonymkode: dd4be...479 10 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #14 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke misforstå, bra at ting som dette tas opp i media og får fokus, men forstår ikke helt hvorfor dette får så mye mer fokus en feks menns helse og menn som sliter psykisk, blant annet!? Er ikke dette like viktig, da selvmordsraten hos menn er betraktelig høyere. Aldri opplevd at dette har fått så mye fokus? Anonymkode: 37b98...028 Nå står det hele året rundt mye om menns psykiske helse. Den internasjonale mannedagen har dette som hovedtema hvert år og er markert i Norge siden 1991. Det er også verdensdagen for selvmord, og verdens dagen for psykisk helse gjennom året. Menns psykiske helse drar jevnlig opp i media og i politikken. Menns fysiske og psykiske helse har høy prioritet i helsevesen og forskning og kvinnehelse og kvinnesykdommer har ikke det, og det er derfor det er viktig med fokus på kvinnehelse. Visste du at kvinner med hjerteinfarkt ikke blir tatt seriøst og møtes med at de bare skal legge seg å slappe av, mens menn med mistanke om infarkt sendes rett i sykebil på EKG? Visste du at de typiske kvinnesykdommene også er de sykdommene som det er mest stigma og minst forskning på, mens sykdommer med lik fordeling av menn og kvinner blir tatt mye mer alvorlig? Eller at P-piller for menn har vært utviklet for lenge siden, men fordi de kommer med enkelte av de samme bivirkningene som P-piller for kvinner har så mener folk at det ikke er forsvarlig å starte å selge dem? Er du klar over at kvinner ble diagnostisert med Hysteria når de ikke oppførte seg som menn forventet, og at behandlingen for det de mente var en psykiatrisk diagnose var å begå seksuelle overgrep mot dem ved å stimulere de til orgasme på legekontoret? Når kvinnehelse har vært feiet bort i hundrevis av år så tåler du noen uker med litt mer fokus på det enn før altså. Sitat Noen ganger bare stusser jeg litt over ting som dette, kanskje feminismen har noe å si her? Får inntrykk av at alle problemer kvinner har får mye mer oppmerksomhet en problemet menn har, da enten det gjelder helse eller andre utfordringer i livet. Er det fordi at menn skal "være sterke" osv!? Nå dreier en del av feminismen seg om nettopp bedre psykisk helse blandt menn da, og å få vekk ukulturen og holdningene om at menn må "være sterke" osv. Så feminismen jobber for bedre psykisk helse for menn og hjelper for at det skal bli lettere for menn å snakke om hvordan de har det og ikke "svakt" å søke behandling. Vil du bedre stigmaet for psykisk helse blandt menn så bør du bli feminist. Det stemmer ikke det du påstår at kvinner får mer oppmerksomhet for sine problemer enn hva menn gjør. For eksempel kan vi jo ta psykisk helse da, alle har hørt at fler menn tar selvmord, men hvor mange er klar over at det er fler kvinner enn menn som faktisk prøver å ta selvmord og at andelen både unge og voksne som har angst, depresjon og driver med selvskading er høyere blandt kvinner enn menn? Eller så kan vi ta voldtekt. De få gangene det står om voldtekt i media er bare en dråpe i havet, det fins egne kampanjer som retter seg mot menn som overgrepsofre, men omfanget er så stort blandt jenter at hver dag blir mellom 40 og 50 kvinner i Norge voldtatt. Enda fins det noen som blir provosert av å lese en voldtektsartikkel et par ganger i året for at kvinner får for mye fokus. Hvis du ikke har fått med deg at menns problemer får mye fokus så kan du ikke være så opptatt av mannesaker rett og slett. Anonymkode: 9b293...a57 7 10
Marissa Skrevet 27. september 2022 #15 Skrevet 27. september 2022 (endret) Feil Endret 27. september 2022 av Marissa Helt feil tråd
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #16 Skrevet 27. september 2022 Kan ikke menn ta litt tak i dette selv da? Sin egen helse altså. Så kan vi kvinner fortsette å fronte kvinner, barn, familie, likestilling, fattigdom og klima? Anonymkode: ad8bb...0cc 7 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #17 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke misforstå, bra at ting som dette tas opp i media og får fokus, men forstår ikke helt hvorfor dette får så mye mer fokus en feks menns helse og menn som sliter psykisk, blant annet!? Er ikke dette like viktig, da selvmordsraten hos menn er betraktelig høyere. Aldri opplevd at dette har fått så mye fokus? Noen ganger bare stusser jeg litt over ting som dette, kanskje feminismen har noe å si her? Får inntrykk av at alle problemer kvinner har får mye mer oppmerksomhet en problemet menn har, da enten det gjelder helse eller andre utfordringer i livet. Er det fordi at menn skal "være sterke" osv!? Anonymkode: 37b98...028 Enig! Bare ta skolen f.eks. Det er blitt fokusert ekstremt mye på jenter osv må våge å ta mer plass i skolen samt ta høyere utdannelse. Og det er fokusert alt for lite på gutta. Nå topper jo jenter statistikkene for at dem tar høyere utdannelse og skolesystemet passer ikke lengre for gutta. På tide å fokusere like mye på gutta som jenter. Så på tide å snakke om likestilling igjen (og da mener jeg at gutta skal få like mye støtte i skolen slik som jentene). Hilsen ei som har både en sønn og ei datter Anonymkode: 3cb9a...df7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #18 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, og hva er poenget ditt? Vi vet dette, det har kommet tydelig frem. Men det utelukker allikevel ikke at veldig mye som omhandler kvinner får mer fokus en ting som omhandler menn, da enten det er helse eller andre relevante ting. Hvorfor det er sånn derimot, det som er spørsmålet. Anonymkode: 37b98...028 Altså du spør i startinnlegget ditt om hvorfor det er så mye fokus på kvinnehelse og så lite på menns helse, og jeg svarer deg på årsaken til det. Vi "vet" ikke det nei, fremdeles blir f.eks hjerteinfarkt hos kvinner oversett og ubehandlet fordi symptomene kan være fundamentalt forskjellige fra menn. Fremdeles testes medikamenter på menn, og så virker de annerledes på kvinner fordi hormonene er ulike. Blodprøver med verdier settes ut fra tester på menn ect. Ting som omhandler kvinner har fått svært lite fokus i de hundre årene moderne medisin har eksistert, og det får de fremdeles. Det er du som ikke følger med i tiden. At det skrives litt i avisene i en kort periode betyr ikke at det følger med forskningsmidler, som FAKTISK er det som trengs for å utgjøre en forskjell. Det betyr ikke at det gis ressurser til langvarig forskning og utvikling av nye retningslinjer, utredningsmuligheter, behandlingsmetoder, tilpasning av andre systemer som er relatert til sykdommen ect. Ta lipødem f.eks, ikke tatt på alvor i det offentlige i det hele tatt. Kvinner får beskjed om å skjerpe seg når de faktisk er syke og ikke kan slanke seg, hadde dette vært en mannesykdom hadde det vært innført behandling for lengst, basert på omfattende forskning. Avisoppslag hjelper ingen når det ikke ligger reell mulighet til endring sånn i den virkelige verden. Akkurat dette forstår du åpenbart ikke. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har blitt skrevet litt om å fått litt mer fokus, blant annet via en dokumentar hos nrk. Men langt ifra så mye fokus som dette med kvinnehelse har fått, som både har vært tema på debatten og på nrk nyhetene. Derfor jeg stusser litt, men er jo bra at det får fokus, men kunne ønske andre like viktige ting fikk like mye fokus. Men kvinner er vel flinkere til å "skrike" ut hvis det noe som handler om dem selv osv Anonymkode: 37b98...028 At du eller noen du kjenner ikke får det de vil ha i psykisk helsevern betyr ikke at det ikke er fokus på det. Det er masse fokus på menn og helse, både innen hva som deles av forskningsmidler, hva som er i fokus i fagmiljøer og hvor lett det er å få hjelp som mann vs kvinne. Har for øvrig vært flere kampanjer på ulike hashtags om menn og helse, sist fremme var vel #mennsnakkomdet fra Kreftforeningen ifm at Aksel Lund Svindal fortalte om testikkelkreft. Snart er det movember som får betydelig mer oppslag enn det meste som omhandler brystkreft. Menn har fremdeles overvekt av fokuset innen helse, og det kommer til å ta mange tiår før kvinnehelse innhenter dem. Anonymkode: eedef...b55 9 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #19 Skrevet 27. september 2022 Det ville jeg vært så absolutt for, og jeg er en kvinne. Men så er det ikke så mange menn selv som tar taket og bringer oppmerksomhet til temaet. Anonymkode: 799e2...2e8 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #20 Skrevet 27. september 2022 Sånn er det i dette landet! Laget og styrt av en MANNLIG statsminister!!! Kvinner er undertrykket og underbetalt!!! Samfunnet hadde ikke gått runt uten kvinner!! Sånn er det bare. vi kvinner sin helse blir ikke tatt seriøst i det hele tatt og jeg er lei av det Anonymkode: 6a6e3...173 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå