Gå til innhold

Barnet vil ikke ha på belte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bhg ligger ca 600 meter fra der hvor vi bor. Vi pleier stortsett å gå til bhg. Men de gangene jeg skal på jobb så kjører vi.

Sønnen min på 4 syns at det er unødvendig med belte når kjøreturen varer noen få sekunder. Jeg blir ofte sint på han men han hører ikke etter. Hva mener dere? Er det greit uten belte?

Utenom bhg har han ALLTID på belte🙂

Anonymkode: 4da21...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke greit. Belte skal alltid på. Det er ikke en diskusjon du skal ha med en 4 åring.

Anonymkode: ca66f...3b8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da får han ta beina fatt. Du spør VIRKELIG om det er greit at man av og til kjører uten belte? Kødder du? 

Anonymkode: c05d5...c1b

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har førerkort så burde du vite at det er ALDRI greit å kjøre uten belte uansett hvor kort avstanden er, ungen skal ikke bestemme dette og hvis han blånekter så er det bare å gå.

Anonymkode: 507b4...b9c

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Belte skal selvsagt på uansett om man kjører i 2min eller 2timer…direkte uforsvarlig å i det hele tatt vurdere om det er greit uten.

Hvis gutten klager over belte, kan det være han sitter dårlig i bilstolen sin? Kanskje må noe justeres på eller det trengs nytt sete. 
Du må forklare hvorfor man bruker belte. Her har vi forklart at beltet holder oss fast hvis vi er uheldig å krasje. Om ikke belte er på kan vi velte rundt i bilen og skade oss skikkelig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bhg ligger ca 600 meter fra der hvor vi bor. Vi pleier stortsett å gå til bhg. Men de gangene jeg skal på jobb så kjører vi.

Sønnen min på 4 syns at det er unødvendig med belte når kjøreturen varer noen få sekunder. Jeg blir ofte sint på han men han hører ikke etter. Hva mener dere? Er det greit uten belte?

Utenom bhg har han ALLTID på belte🙂

Anonymkode: 4da21...d32

Selvfølgelig skal han ha på belte. Han er 4-år og dette tviler jeg sterkt på, at han har fått for seg på egenhånd. Lar faren hans han, sitte uten belte? 😊. Dette er en uvane som kommer fra en voksen.

Anonymkode: 515d7...e7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se vekk fra hvor farlig det er, vil du virkelig la dette bli en mulighet som han kan mase om? Snakk om å lage problemer for seg selv 

Anonymkode: 3f616...95b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at en fireåring tester grenser. Helt vanlig at de misliker belte. Sånn vil hele oppveksten være - og det er din jobb som voksen å sette grenser og ta fornuftige beslutninger.

Ja, han må bruke belte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må bruke belte! Helt klart!

Velger du å droppe beltet,så parkerer du bilen.

Du vil miste all erstatning om du kræsjer og han blir skadet. Det verste er jo at det kan være livstruende og invalidiserende for livet.

Skjønner du nå??

Anonymkode: fad72...c8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle om det er 600 meter eller 3 mil, beltet skal på. 

Anonymkode: 68735...b10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han hører ikke etter, så da skal han bare knekke nakken og dø hvis dere kræsjer på de 600 meterne? Han hørte jo ikke etter, så synd for han. 
 

Nesten så jeg tror dette er tull, men noen må jo ha latt han kjøre uten belte på siden han anser det som et alternativ.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg dine kamper, heter det. Og dette er en av de kampene som må tas (og vinnes).

Anonymkode: 49e33...f04

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke vil ta belte på når vi setter oss i bilen, så kjører vi ikke noe sted. Om de klipser beltet av underveis bråbremser jeg (kontrollert). Ingen gidder å protestere på belte noe mer.

Anonymkode: 7a879...7f4

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt belte! Han er 4 år, DU bestemmer.

Hva om en bil kjører i dere på vei til barnehagen?

Ikke rart skolene har problemer med elever som ikke vil rette seg etter skoleregler, når en 4-åring får bestemme bruk av bilbelte eller ikke.

Tafatte foreldre altså...

Anonymkode: 2115b...e42

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 4år! Han er faktisk ikke moden nok til at det faktisk er opp til han! Han vet ikke og forstår ikke faren ved å ikke ha på bilbelte, men det gjør du som er voksen! Du bestemmer faktisk. Hvis du lar han bestemme sånne ting nå, så vil du få ett helvete om noen år. 

 

Og dette kan jo utvikle seg til at han ikke vil ha på beltet når dere skal kjøre på motorveien. Hva gjør du da?

Anonymkode: d47de...394

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om mye mer enn et belte. Sannsynligvis vil det ikke skje noe men det kan endre katastrofalt om det gjør det. Og ikke minst…. Et barn på fire skal ikke få bestemme slike ting. Nå må foreldre begynne å kjempe litt mer i oppdragelsen av sine barn. Dette er det samme som å la barna få alt for mye skjermtid eller å spise kun det de liker. Ikke til barnets beste

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre må slutte å være så redde for å bli litt uvenn med ungen. Noen ting er ikke aktuelt å diskutere en gang, da spiller ikke ungens mening noen rolle, slik som ved bruk av belte. Det er mye som kan diskuteres, hvor barnet blir sett og hørt, men når det kommer til beltebruk vet ungene her veldig godt at de ikke har NOE de skulle ha sagt. 

Anonymkode: c05d5...c1b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...