AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Har en datter som omtrent har hatt en 180 graders vending ila. sommerferien. Hun blir plutselig sur på meg, for helt banale ting (i mitt hode). Ber henne ta på regnjakke fordi det øser ute - full tilt. Det er ikke mye jeg insisterer på, for jeg må velge mine kamper med omhu. Men hun må jo ha regnjakke på vei til skolen når det bøtter ned. Det skal liksom ingenting til lenger, og hun har sluttet å snakke med meg, og det går fra 0 til 100 på ingenting 🤪 Tror hun er blitt totalt jao, og det er helt fint. Men det er ikke bare min jentunge eller? Anonymkode: 7d079...bd7 1
Kaisada Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har en datter som omtrent har hatt en 180 graders vending ila. sommerferien. Hun blir plutselig sur på meg, for helt banale ting (i mitt hode). Ber henne ta på regnjakke fordi det øser ute - full tilt. Det er ikke mye jeg insisterer på, for jeg må velge mine kamper med omhu. Men hun må jo ha regnjakke på vei til skolen når det bøtter ned. Det skal liksom ingenting til lenger, og hun har sluttet å snakke med meg, og det går fra 0 til 100 på ingenting 🤪 Tror hun er blitt totalt jao, og det er helt fint. Men det er ikke bare min jentunge eller? Anonymkode: 7d079...bd7 Neida, dette er ganske vanlig og helt etter planen evolusjonsmessig. Vær raus og kjærlig når det er rom for det. Alle følelser er lov. Hjelp henne gjennom følelsene og forklar at nå kommer en periode hvor hun kommer til å bli lynende forbanna på de rundt og særlig deg som mor, men at du står støtt og skal veilede henne så godt du kan. Og gjør henne trygg på at du er der når hun trenger deg. Lykke til❤️ 1 1
blåtimen Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Helt naturlig. Da jeg gikk i sjette klasse hadde jeg allerede mensen og pupper og syns mamma var den teiteste på hele jord. Sistnevnte går over. 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Javisst. Eller, egentlig er de pubertale, ikke prepubertale. Hun har en hel drøss med vanskelige hormoner å håndtere. Det er slitsomt de lux. Mest for henne men også for dem rundt 😝 Beste er vel å finne en balanse mellom forståelse for at hun ikke klarer å styre humøret sitt og finne akseptable strategier for å få ut frustrasjonen Anonymkode: 0f547...bc0 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 Nei, de er pubertale da 😊 Tenk hvor vanskelig de har det, jeg som voksen kvinne sliter under pms og graviditet med samme hormonkjør, og barna våre får omtrent sjokk hormonmessig med sterke følelser de ikke er vandt til ❤️ Anonymkode: 6bf7f...5d1 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 blåtimen skrev (17 minutter siden): Helt naturlig. Da jeg gikk i sjette klasse hadde jeg allerede mensen og pupper og syns mamma var den teiteste på hele jord. Sistnevnte går over. Samme her, fikk mensen sommeren til 5. klasse. Helt normalt at 6. klassinger er i puberteten! Anonymkode: d067c...105 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Okei, dette var veldig godt å lese. Det ga en indre ro til en fortvilt mamma 😂 Tusen takk! Anonymkode: 7d079...bd7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Okei, dette var veldig godt å lese. Det ga en indre ro til en fortvilt mamma 😂 Tusen takk! Anonymkode: 7d079...bd7 Jeg skjønner ikke hvorfor du blir fortvilet; husker du ikke hvordan det var å være jente? Anonymkode: 957b1...9e7 1
Grüner Skrevet 27. september 2022 #9 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en datter som omtrent har hatt en 180 graders vending ila. sommerferien. Hun blir plutselig sur på meg, for helt banale ting (i mitt hode). Ber henne ta på regnjakke fordi det øser ute - full tilt. Det er ikke mye jeg insisterer på, for jeg må velge mine kamper med omhu. Men hun må jo ha regnjakke på vei til skolen når det bøtter ned. Det skal liksom ingenting til lenger, og hun har sluttet å snakke med meg, og det går fra 0 til 100 på ingenting 🤪 Tror hun er blitt totalt jao, og det er helt fint. Men det er ikke bare min jentunge eller? Anonymkode: 7d079...bd7 Hun er ikke prepubertal, men pubertal; hun er i puberteten. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #10 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du blir fortvilet; husker du ikke hvordan det var å være jente? Anonymkode: 957b1...9e7 Nei, husker ikke det. Jeg var nok mye mer føyelig enn henne. Jeg tok ikke de kampene med mora mi. For meg er dette ganske nytt. Anonymkode: 7d079...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #11 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en datter som omtrent har hatt en 180 graders vending ila. sommerferien. Hun blir plutselig sur på meg, for helt banale ting (i mitt hode). Ber henne ta på regnjakke fordi det øser ute - full tilt. Det er ikke mye jeg insisterer på, for jeg må velge mine kamper med omhu. Men hun må jo ha regnjakke på vei til skolen når det bøtter ned. Det skal liksom ingenting til lenger, og hun har sluttet å snakke med meg, og det går fra 0 til 100 på ingenting 🤪 Tror hun er blitt totalt jao, og det er helt fint. Men det er ikke bare min jentunge eller? Anonymkode: 7d079...bd7 Hvorfor det? Jeg ville betegnet det som en fullstendig meningsløs ting å insistere på. Barn kan bestemme hva de kler seg i, så lenge de kler seg, fra de er 1 år. Jeg har null restriksjoner. De fryser jo inn igjen. Eller svetter ut av klærne. Og så tar vi på noe annet. Null stress. En 12-åring tåler helt fint å være søkkvåt noen timer på skolen. Går så bra så. Andre ting man er gammel nok til å bestemme som 12-åring er hårfarge, hårstil, klesstil, farge på rommet, dekor på veggene etc. Fullstendig frie tøyler, fordi jeg har null interesse av detaljstyring. Å oppdra barn handler ikke om kontroll, ts. Det handler om relasjoner. Kontroll = sånt man har over husdyr. Relasjoner = slikt man har med barn og voksne (og kjæledyr, gitt at man liker dem). Og man er jo ikke bare pre-pubertal som 12-åring. Veldig mange jenter har for lengst fått mensen og er pubertale i den alderen. Du har vel hatt «man kan bli gravid av sex» samtalen med barnet? Dersom ikke - ta den! Anonymkode: 13583...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #12 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor det? Jeg ville betegnet det som en fullstendig meningsløs ting å insistere på. Barn kan bestemme hva de kler seg i, så lenge de kler seg, fra de er 1 år. Jeg har null restriksjoner. De fryser jo inn igjen. Eller svetter ut av klærne. Og så tar vi på noe annet. Null stress. En 12-åring tåler helt fint å være søkkvåt noen timer på skolen. Går så bra så. Andre ting man er gammel nok til å bestemme som 12-åring er hårfarge, hårstil, klesstil, farge på rommet, dekor på veggene etc. Fullstendig frie tøyler, fordi jeg har null interesse av detaljstyring. Å oppdra barn handler ikke om kontroll, ts. Det handler om relasjoner. Kontroll = sånt man har over husdyr. Relasjoner = slikt man har med barn og voksne (og kjæledyr, gitt at man liker dem). Og man er jo ikke bare pre-pubertal som 12-åring. Veldig mange jenter har for lengst fått mensen og er pubertale i den alderen. Du har vel hatt «man kan bli gravid av sex» samtalen med barnet? Dersom ikke - ta den! Anonymkode: 13583...7e1 Fullstendig meningsløst å ha på regnjakke med to km til skolen i ØSENDE regn? Bare en hettegenser? Anonymkode: 7d079...bd7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fullstendig meningsløst å ha på regnjakke med to km til skolen i ØSENDE regn? Bare en hettegenser? Anonymkode: 7d079...bd7 Du må gi henne sjansen til å lære. Anonymkode: 23928...44c 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #14 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må gi henne sjansen til å lære. Anonymkode: 23928...44c Antagelig.. er bratt læringskurve merker jeg. Men takk for input!😄 Anonymkode: 7d079...bd7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #15 Skrevet 27. september 2022 Samme case her. Hun har allerede fått mensen, og er "ei hard nøtt" om dagen. Tester grenser, og hører ikke etter. Skal bestemme alt selv. Jeg husker ikke hvordan det var å være hormonell, og kan ikke huske at jeg testet min mor like mye. Så synes det er vanskelig å være "tålmodig og forståelsesfull" hele tiden, fordi hver alder har sin utfordring. Når hun nekter å ta på regnjakke/vaske klær i pøsregn, og blir forkjølet hver uke, så blir jeg frustrert. I tillegg er alt jeg sier feil, og hun skal ikke gjøre noe som jeg sier. Hun behandler meg som tjeneren sin og får et raseriutbrudd uten like om hun blir bedt om å rydde opp noe etter seg. Og når jeg øyner et rolig øyeblikk og prøver å ta en prat om ting, bare himler hun med øynene og gir inntrykk av at jeg "aaaaaldri blir ferdig å snakke". VELDIG frustrerende.. Anonymkode: 74cc3...46c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 OH YES! Min går i 5 klasse, er 10.5, og er prebup. Anonymkode: 35806...e71
Gjest Wrightandrong Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 Du kan godt si at puberteten er på full innmarsj hos henne. Overhodet ikke unormalt.
Maestro Skrevet 28. september 2022 #18 Skrevet 28. september 2022 blåtimen skrev (17 timer siden): Helt naturlig. Da jeg gikk i sjette klasse hadde jeg allerede mensen og pupper og syns mamma var den teiteste på hele jord. Sistnevnte går over. Niesen min og. Er i 6 klasse med mensen og pupper. Men ikke blitt en hormonell bombe - enda! Men hun er veldig sensitiv og familiekjær, trives hjemme med familien sin og kommer mer enn gjerne opp til meg som er tante på pizza og filmkveld. Haha, da hun var her sist. Ordna håret og litt sånn gjorde seg til med munnen til noen på snap. Sikkert en søt gutt på skolen 😂🧡 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #19 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fullstendig meningsløst å ha på regnjakke med to km til skolen i ØSENDE regn? Bare en hettegenser? Anonymkode: 7d079...bd7 Nei. Fullstendig meningsløst å insistere. For da får du samme krangelen neste gang. Hun går nå inn i en ny fase, der hun ikke er et lite barn du skal kle på, få i mat, og alt det der. Selvfølgelig skal du veilede og oppfordre, og mye må du bestemme. Men når ting ikke er så farlig (i verste fall blir hun syk), så lar du henne lære. Så jeg fikk gå uten lue i kuldegrader. I småsko på høsten. - og valgte da etterhvert fornuftige klær neste gang. Fikk sitte på rommet eller ved TVen om jeg var rasende for noe og nektet å spise middag, da fikk jeg enten legge meg sulten, eller lage meg noe selv, var ikke snakk om å lage noe spesielt eller sette av rester. Fikk sitte i bilen eller henge utenfor om vi var på butikken, fordi det var "flaut" å bli sett med foreldre. Anonymkode: ceb02...10b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #20 Skrevet 28. september 2022 Høres ut som en blanding av hormoner og JAO ja. Tenker du bør jobbe ekstra med tilknytningen her for å redusere JAO, kanskje dere kan innføre lommer med Mamma og X-tid, og Pappa og X-tid? Kanskje en kveld i uka der for hver av dere foreldrene der dere gjør noe sammen med henne? Og redusere tiden hun bruker med jevnaldrende. Samt se denne for oppfriskning av egen kunnskap: Anonymkode: cb27b...730
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå