Gå til innhold

My Universe


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk Epica! synes den var meget spesiell selv også:) Men, klarer jo selvsagt ikke å bestemme meg... Det er altfor mye fint der ute! :ler:

Leste at dere skal ha fri bar, det er lissom det store diskusjonsområdet her i huset. Vi blir ikke enige, for sambo HATER fulle folk siden han er ute å spiller for fulle folk hver helg. Han har ikke tenkt til å drikke i sitt eget bryllup. Derfor vil han ikke at andre skal bli fulle heller. Han skjønner ikke mitt poeng heller som er at for meg er alkoholen en naturlig del av en feiring, og bryllup er jo fest! Svigers er helt enige med ham, siden vi har en person i min familie som har en tendens til å bli ganske drita... Men, den personen har fortalt meg at han ikke skal bli så full, og trodde han skulle være sjåfør den dagen, da lettet jeg jo 10 kg. Men, sambo stoler ikke på det mennesket... :overrasket: Jeg mener ikke at det skal være fri flyt av alkohol, vi trenger ikke servere sprit, men jeg synes det skal være vin og øl til maten, og så baileys og cognac til kaffen og så er det sikkert en god del vil og øl igjen...Blir så frusterert av dette!!! :sur::sur::sur:

Han synes det er så idiotisk at enkelte ikke klarer å kose seg uten alkohol, men jeg mener det jan bli veldig stift og anstrengt uten...Vi blir aldri enige.. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Så kjipt dere ikke blir enige Bethina ...

Jeg mener dere må få ha noe alkohol, så kan dere ha noe alkoholfri drikke.

Mange av gjestene syns nok ikke det er så kult, om det ikke er litt øl & vin skulle jeg tro.

Kanskje du kan si det. Og at du også må få lov til å feire dagen som DU vil.

Så trenger ikke han å drikke om han ikke vil.

Håper dere blir enige :klem:

Jeg hadde blitt frustreeeert om sambo skulle satt foten ned om det.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ganske stå og stod på mitt da vi diskuterte dette igår. Men, han er minst like sta han...

Han synes at gjestene kan få et par glass vin hver og evt 1 baileys til kaffen, det kunne han gå med på....Aaaahhgg, dette er kjipt! Han sier han er lei seg for at jeg ikke bare kan respektere dette og heller sette pris på det å bi gift osv..Det er jo ikke det det handler om i det hele tatt, men vi jenter vil jo at dene ene dagen i livet skal nvære spesiell... Jeg har ikke tenkt til å drikke meg full akkurat, men gjør ikke noe å bli litt i farta synes nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda.. Han forstår visst ikke helt Bethina ..

Kan forstå han er lei av fulle folk, siden han spiller flere utesteder..

Men.. Han må respektere at du vil drikke, siden du respekterer at han IKKE vil drikke.

Det har ingenting med å bli full å gjøre, men det er en fest, og de fleste HAR LYST til å drikke kan du kanskje si til han...

Lykke til :klem:

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Epica,men jeg får nok prøve litt til...Usj, blir nesten litt deppa av det her. Bare det å diskutere så heftig ang dagen som skal bli den største i livet er frustrerende nok for meg... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Epica,men jeg får nok prøve litt til...Usj, blir nesten litt deppa av det her. Bare det å diskutere så heftig ang dagen som skal bli den største i livet er frustrerende nok for meg... :overrasket:

Uff.. Trist å høre.. :tristbla:

Forstår deg veldig godt! :klem:

Du får prøve å fokusere på (til sambo) at gjestene ikke vil kose seg såmye uten alkohol..... ;)

Fortell hvordan det går! :kyss:

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. :hjerte:

Men fikk tips på forumet av kitekatt..

At jeg burde ha vinrøde orkideer..

Hmmm.. Vanskelig!

Jeg får nesten spørre i blomsterbutikker, de har peiling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja..  :hjerte:

Men fikk tips på forumet av kitekatt..

At jeg burde ha vinrøde orkideer..

Hmmm.. Vanskelig!

Jeg får nesten spørre i blomsterbutikker, de har peiling.  ;)

Flott bukett!

Eller hva med vinrøde callaliljer? de er nydelige de også...(men det er da orkideer og..ikke lett det med blomster nei..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestillt hvitt undertøy til bryllupet ... ;)

Er callaliljer orkideer ja?

Hm... Skal høre med blomsterbutikken om det kan passe til kjolen cons !

:kyss:

Orkideer er nyydelig.. Men litt dyrt? .. :sjenert:

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem: Maibrud`06

Takk for det! :kyss:

Men tror jeg skal ha orkideer.. Lang, smal bukett.

Fikk høre at det sikkert passet bedre til kjolen ;)

Igår spillte vi poker igjen, er så gøy! :sjarmor:

Tok noen øl, lærer aldri.. :sjenert:

Sliten idag .. Ååå... :Gjesp:

Skal rett hjem å :sove: etter jobb

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORSLAG TIL PROGRAM

GJESTER TIL BORDS:

Gjester til bords

Brudepar til bords

BORDSETE 1:

Toastmaster ønsker velkommen

SANG - Velkommen

Forrett serveres

Hovedrett serveres

Etterfyll av drikke på bord.

MELLOM MATØKTENE:

SANGER/TALER

BORDSETE 2:

Hovedrett serveres

Rydding etter hovedrett

Etterfyll av drikke.

MELLOM MATØKTENE:

SANGER/TALER

DESSERT:

Dessertfat på bord - Dessert serveres

Toastmaster med diverse opplysninger om resten av festen.

SANG/TALE - Takk for maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell Huskeliste

- brudekjolen må prøves igjen, og sys litt inn på siden.

HUSK: tilbehør, veske, underskjørt, slør

- blomster (brudebukett, knappehullsblomster, pynting av kirke/vielsessted, bordoppsatser)

- overnattingsmuligheter for gjestene (2 stk)

- bestille ringer (ser på ringer neste uke)

- registrere ønskelisten hos forretninger eller på internett

- morgengave (bilder i album?)

- gjøre avtale med toastmaster og gaveutpakkere (tradisjonelt sett er forlovere de som pakker ut gavene)

- bekrefte avtale med fotograf

- Solarium før bryllupet

- GÅ INN SKOENE - husk at dere skal ha dem på leeeenge - ingenting er verre enn gnagende, trange sko...

1 MÅNED FØR BRYLLUPET:

- kjøpe morgengaver

- send melding om bryllupet til avisene

- endelig prøving av brudekjole og brudgommens antrekk

- gjør endelig avtale med sanger

- gi beskjed til cateringfirmaet om antall gjester, samt tidspunkt og sted for levering!

- begynn å sette opp taleliste, sanger og kjøreplan sammen med toastmaster

- prøvetime hos frisør for bruden

- avtale med sjåfør om steder og tidspunkter - husk at dere skal til frisør på morgenen bryllupsdagen - kan være greit å slippe å kjøre selv også da

- endelig avtale med fotograf - skal dere fotograferes ute eller inne, og kanskje også flere steder? Greit å ha nødløsning i tilfelle været slår om og dere ikke kan fotograferes ute allikevel.

1-2 UKER FØR BRYLLUPET:

- siste samtale med sjåfør - viktig at han vet 100% hvor han skal være til angitt tid - og at man sørger for at bil/kjøretøy er i tilfredsstillende stand og er pyntet og i orden!

DAGEN FØR BRYLLUPET:

OBS: Dette kan du få mor og svigermor til å ordne - de elsker slikt, og da føler de at de også er med på å gjøre dagen spesiell - men husk: DERE bestemmer, så avtal hvordan dere vil ha det på forhånd! Selskapslokalet pyntes. Tenk på hvordan helheten blir. Gjør lokalet enkelt og stilfullt. Husk hvem som er hovedpersonene. La blomster og dekorasjoner stå i stil med brudens kjole. La årstiden bestemme dekorasjonene

- finne fram alle klær og alt dere ellers måtte trenge til bryllupsdagen! Husk at dere skal kle på dere ETTER at dere har vært hos frisøren, så dere slipper å søle hår og sminke på klærne. Det kan også være greit å ha med en bag med ekstra klær for dagen etter om dere skal overnatte på hotell

- for bruden: husk: sminke til å "pynte på" ansiktet når det måtte trengs, lommetørkle (brylluper er rørende greier...), evt. medisiner om du bruker det

- pakk kofferten for bryllupsreisen dagen etter!

HVIL GODT TIL DEN STORE DAGEN!

BRYLLUPSDAGEN:

- time hos frisør/sminkør for både brud og brudgom - sørg for å ha god tid

- BRYLLUP - TIL LYKKE MED DAGEN!!!

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taler etc.

Toastmaster tar gjerne ordet rett etter at brudgommen har ønsket velkommen og gir informasjon til gjestene om hva som skal skje i løpet av bryllupsfesten. Og toastmaster er den som nå overtar styringen av hva som skal skje i løpet av middagen.

HOVEDTALE

Kveldens første hovedtale holdes vanligvis av brudens far eller mor. Denne talen er like mye ett tilbakeblikk på brudens barne- og ungdomstid, som en tale til brudeparet. Den som skal holde denne talen bør ha snakket med brudgommens foresatte for også å kunne si noen velvalgte ord til brudgommen. Denne talen avsluttes normalt med en skål for brudeparet. Da skal alle gjestene reise seg, men brudeparet blir sittende. Dette er den eneste talen i løpet av kvelden hvor gjestene skal reise seg og skåle. Under de øvrige talene skåles det sittende. Også brudgommen bør få noen velvalgte ord. Brudens far eller mor forsøker gjerne å gjøre et poeng av hvorfor akkurat de to passer så godt sammen, før talen avsluttes med lykkeønskninger. Tradisjonelt skal det nå også skåles for brudeparet. Da skal alle gjestene reise seg, mens brudeparet blir sittende. Ved de øvrige talene blir gjester og brudepar oftest sittende ved avslutningsskålen.

VIDERE TALELISTE

Tidligere var det vanlig at brudgommen takket sine svigerforeldre for bruden. Nå er det brudgommens tur. Han skal takker dem for hva de har vært for hans brud. Talen avsluttes med en skål for brudens foreldre og det hjem hun vokste opp i. Normalt holder ikke bruden noen tale, men hun kan, om hun ønsker, holde en lignende tale.

Nå er det forlovernes taler for henholdsvis brud og brudgom som står for tur. Etterfulgt av mens brudgommens far som taler for både brudgom og brudepar. Siden han gjerne har brudens mor til bords, benytter brudgommens far samtidig anledningen til å takke for maten og bryllupsfesten.

De øvrige som ønsker å tale, må uansett melde fra til toastmaster på forhånd.

ETTER MIDDAG

Kaffen med påfølgende dans er uansett mer uformell enn selve middagen. Her holdes sjelden taler. Gjestene sitter oftest ved småbord, - og med hvem de vil. Skikk og bruk tilsier likevel at de to familiene forsøker blande seg litt rundt bordene.

Første dans er gjerne en vals, og der brud og brudgom danser alene mens gjestene står i ring rundt. Etter hvert blir de andre gjestene med. Også neste dans er brudeparets, men nå skal herrene etter tradisjonen danse med sine borddamer. Så skal bruden svinge seg med sin svigerfar, mens brudgommen danser med svigermor. Etter dette danser bruden med sin far, og brudgommen med sin mor. Forloverne står så for tur, men deretter kan alle svinge seg med hvem de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...