AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #41 Skrevet 27. september 2022 La læreren ta vurderingene, så er din jobb å støtte datteren din. Du aner ikke hva som ligger bak valget. Selv har jeg et talent innen musikal i hus, men hun har andre synlige talenter og kan skinne andre steder enn på scenen med klassen. Ville derfor ikke hatt noe problem med at lærerne vurderte det dithen at andre barn trengte hovedrollene mer. Jeg synes også fordeling av roller i klassen er viktigere enn talent, men så er det jo også et spørsmål om i hvor stor grad man bør la 12-åringer dumme seg ut på scenen. Kanskje noen kan få være talenter innen lyd/musikk, lys, vertskap, kostymer, lage kulisser, sminke, konferansier osv. Det er mye man kan være talent i! Men du er ikke den rette til å ta valgene for læreren! Anonymkode: 17e03...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #42 Skrevet 27. september 2022 Istedenfor å lå henne synge bortgjemt i kirken som du sier, så meld henne inn i en teaer eller musikalgruppe. På skolen er det ikke "flinkesthet" som teller på hvem som får roller. Heldigvis. Min datter som er sjenert og ikke så modig på scenen, fikk blant annet prøve seg i hovedrollen som en erfaring. Skolen er læring, ikke en utstilling for de beste. Og hvordan vet du at en har hatt alle rollene når dere er nye i klassen. Har du allerede diskutert det med andre foreldre eller? Anonymkode: 9972a...fda 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #43 Skrevet 27. september 2022 Som barn sang jeg i kor, og tok privattimer. Jeg lever som sanger i dag. Nettopp fordi jeg var en dyktig sanger fikk jeg ikke slike roller på skolen. På skolen ble vi utfordret og ble tildelt andre roller enn der vi var som mest bekvemme. Er veldig glad for det. Det er sunt å bli utfordret ved å bli tildelt en ny og uvant rolle. Anonymkode: ef113...234 4
Luckiness Skrevet 27. september 2022 #44 Skrevet 27. september 2022 De som fikk rollen er uskyldig oppe i dette. Uavhengig av hvordan sangstemmen osv er. Kan det være lærerene/de som har valgt ut sangere har plukket ut de som har vært mest frampå? Kanskje noen har uttrykt ønskene sine sterkt, mens din datter har holdt seg mer i bakgrunnen? Kanskje kan hun ha uttrykt at hun er usikker på om hun feks tør? Uansett burde det egentlig ikke hatt noe å si. Men det kan være en av årsakene. Hvem er det som avgjør roller? Lærere? Eller andre elever?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #45 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Istedenfor å lå henne synge bortgjemt i kirken som du sier, så meld henne inn i en teaer eller musikalgruppe. På skolen er det ikke "flinkesthet" som teller på hvem som får roller. Heldigvis. Min datter som er sjenert og ikke så modig på scenen, fikk blant annet prøve seg i hovedrollen som en erfaring. Skolen er læring, ikke en utstilling for de beste. Og hvordan vet du at en har hatt alle rollene når dere er nye i klassen. Har du allerede diskutert det med andre foreldre eller? Anonymkode: 9972a...fda Hun går sang i kulturskolen. Anonymkode: cf0df...a5b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #46 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Istedenfor å lå henne synge bortgjemt i kirken som du sier, så meld henne inn i en teaer eller musikalgruppe. På skolen er det ikke "flinkesthet" som teller på hvem som får roller. Heldigvis. Min datter som er sjenert og ikke så modig på scenen, fikk blant annet prøve seg i hovedrollen som en erfaring. Skolen er læring, ikke en utstilling for de beste. Og hvordan vet du at en har hatt alle rollene når dere er nye i klassen. Har du allerede diskutert det med andre foreldre eller? Anonymkode: 9972a...fda Fordi vi kjenner de. Anonymkode: cf0df...a5b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #47 Skrevet 27. september 2022 Luckiness skrev (2 timer siden): De som fikk rollen er uskyldig oppe i dette. Uavhengig av hvordan sangstemmen osv er. Kan det være lærerene/de som har valgt ut sangere har plukket ut de som har vært mest frampå? Kanskje noen har uttrykt ønskene sine sterkt, mens din datter har holdt seg mer i bakgrunnen? Kanskje kan hun ha uttrykt at hun er usikker på om hun feks tør? Uansett burde det egentlig ikke hatt noe å si. Men det kan være en av årsakene. Hvem er det som avgjør roller? Lærere? Eller andre elever? Lærerne som avgjør. Uansett, det vil passere, dette også. Selvfølgelig. Jeg bare undret meg litt over om de egentlig «ser» alle elevene… Anonymkode: cf0df...a5b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #48 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 14.25): Hva legger lærerne vekt på ved uttak av roller? Jenta søkte en rolle, fikk sunget, lærerne ble imponerte over sangstemmen hennes, og hun fikk tilbakemelding på at hun sikkert fikk rollen, som skulle fordeles på fem personer. Det er ikke hovedrollen. En musikal, hvor sang er en stor del av spillet. Hun har hatt det tøft dette skoleåret, og dette var det «løftet» hun trengte, og muligheten til å vise frem sangstemmen sin. (Er ganske ny så har ikke fått vist den frem på skolen enda) Så går rollen til ei som ikke kan å synge(ikke treffer tonene og synger veldig lavt) samme jenta får vokalist-roller hver eneste gang(!) Ytterligere fire jenter fikk (rollen er fordelt på flere) rollen men ikke henne. De kunne jo ha gitt henne en av del-rollene… Hva gjør jeg som mor for å støtte henne opp om dette, hun var sikker på å få den, har øvd inn sangene allerede, og hun kunne blitt plukket ut til å være en av de som spilte den rollen… De begrunnet det med at jenta som fikk rollen hadde rocka T-skjorte på seg i dag, derfor fikk hun rollen? Anonymkode: cf0df...a5b Har aldri hørt om lærere på skolen som plukker ut elevene på den måten, men ting blir vel gjort annerledes rundt om kring. Høres veldig merkelig ut isåfall. Alltid noen som er veldig flinke til å synge, som har det som hobby f.eks - eller synger i band eller kor, som får de rollene. Også blir elevene plukket ut litt random deretter slik at alle får sjansen. Men det gjelder vel ikke denne skolen 😂 Sånn er uansett livet, TS - muligens har lærerne valg elever som virkelig trenger dette. Kanskje hun/de som ble valgt har vært utsatt for mobbing, utestengelse og sliter mye - derfor ville lærerne utfordre dem, slik at de kan oppleve mestring. Hva vet for øvrig du, om at denne jenta ikke er flink til å synge? Anonymkode: c68ea...01a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #49 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som barn sang jeg i kor, og tok privattimer. Jeg lever som sanger i dag. Nettopp fordi jeg var en dyktig sanger fikk jeg ikke slike roller på skolen. På skolen ble vi utfordret og ble tildelt andre roller enn der vi var som mest bekvemme. Er veldig glad for det. Det er sunt å bli utfordret ved å bli tildelt en ny og uvant rolle. Anonymkode: ef113...234 På skolen min så var det konsekvent de flinke som tok slike ting, hun ene har vært med i MGP og hun andre synger i et halvveis kjent band. Det var disse to som alltid sang på ungdomsskolen, men på barneskolen fikk faktisk jeg ofte hovedrolle i teater. Jeg er veldig flink i teater og skuespill, og som barn hadde jeg mye energi og var veldig flink på dette. Sikkert noen som ble irriterte siden jeg ellers var det problembarnet som forstyrret klassen (utsatt for grov omsorgssvikt, fikk symptomer på ADHD og feilmedisinert). Men alle fikk jo prøve seg hvis de ville og var interessert . Men herregud, det er bare for barn - meningen er at man skal ha det gøy og kjenne på litt mestring. Anonymkode: c68ea...01a 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #50 Skrevet 27. september 2022 solsolsol skrev (11 timer siden): Kjedelig for jenta di, men sånn er jo livet 🤷♀️ Jeg føler ofte at lærerne har helt andre baktanker om fordeling av roller til forestillinger. Den ene ungen min ELSKER scene! Snakker høyt og tydelig, synger fint, kan dansene ++ Han står uten unntak bakerst gjemt bak en eller annen stor unge, mens en av de andre ungene hater sånt, han gjør dansen med minst mulig bevegelse, ser ned og beveger knapt nok munnen når de skal synge, han setter de fremst og har prøvd å få med som forsanger flere ganger. Helt merkelig. Dette gjør dem jo for å få ungene ut av komfortsonen, obviously. Så bra at sønnen din elsker det, han burde gå på teater - for skolen er ikke en arena for teater og musikk ferdigheter 😅. Da burde man fremheve de ferdighetene der man faktisk kan vinne noe på det isteden. Anonymkode: c68ea...01a
solsolsol Skrevet 27. september 2022 #51 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette gjør dem jo for å få ungene ut av komfortsonen, obviously. Så bra at sønnen din elsker det, han burde gå på teater - for skolen er ikke en arena for teater og musikk ferdigheter 😅. Da burde man fremheve de ferdighetene der man faktisk kan vinne noe på det isteden. Anonymkode: c68ea...01a Det kunne de jo kanskje øvd på i timene da 😅 Passe kjedelig å komme på alle mulige foreldrekonserter og se bare sure og mutte unger 😆😆 Menmen. Ungene mine forstår at det er sånn på skolen, og kobler det i alle fall ikke til at de ikke er flinke nok.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #52 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 17.24): Det kan hende jenta som fikk rollen trenger selvtillitsboosten mere enn jenta di. At det ikke går på talent, men på å få elever ut av komfortsonen sin. Anonymkode: 5daa6...424 Fornuftig. Anonymkode: e7c23...d10 1
Luckiness Skrevet 28. september 2022 #53 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Lærerne som avgjør. Uansett, det vil passere, dette også. Selvfølgelig. Jeg bare undret meg litt over om de egentlig «ser» alle elevene… Anonymkode: cf0df...a5b Det skjønner jeg du undrer deg over. Da jeg gikk på skolen, som nå plutselig er en del år siden, så var det mye trynefaktor. De som skrek høyest ble hørt. Men trodde kanskje det var mer fokus på å se alle nå
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #54 Skrevet 28. september 2022 Gunilla fra Svenske Hollywoodfruer mente jo at datteren hennes var bedre enn Katy Perry... Så selv om du mener at din datter er bedre så er det ikke sikkert andre er enige 😊 Anonymkode: 220ba...b5a
Honey Dew Skrevet 28. september 2022 #55 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 14.34): Håper slike roller går på rundgang, og ikke på hvem som er flinkest. Anonymkode: 7fe52...d2c Jeg synes ikke alltid den som har best stemme og er scenevant skal få rollen i en skole-musikal. Andre barn trenger også å få prøve seg og om de er litt sjenerte og synger falskt skal ikke ha noe å si. Hvis de har lyst til å prøve seg, synes jeg de skal få lov til det. Det kan ligge mange uoppdagete løvetannknopper som trenger å få vist hva de kan. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå