Gå til innhold

Urettferdig musikal 7. trinn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mor skriver at de er ganske nye på skolen, så jenta har ikke fått vist frem talentet sitt enda. Samtidig sier hun at jenta som har fått rollen både har dårlig sangstemme og alltid får disse rollene. To ganske store selvmotsigelser, om de har vært på skolen så kort tid. 

Jeg anbefaler mor heller å la saken ligge, og gå videre med livet sitt og datterens. Det er ikke en sammensvergelse, trynefaktor, eller et behov for læreren å forklare for mor hvilke valg han/hun har tatt, som gjorde at jenta ikke fikk hovedrollen selv om hun hadde kjempelyst. Noen måtte få hovedrollen, og da var det andre som ikke fikk den. Saker har minst tre sider, alltid. 

Gå videre, livet er som noen over her sier kjipt noen ganger, og i en klasse/på et trinn er det alt fra 15-20-50 elever. Hvis alle skal ringe lærer og rektor for en filleting som dette, så blir det jo ikke tid til de viktige sakene de bør holde på med. Det finnes sikkert flere sangtalenter og deres mødre som er skuffede nå. 

Enig i at det var lurt å melde jenta på sang/teater på fritiden hvis hun er interessert. 

Anonymkode: 657d8...d84

Selvfølgelig lar jeg det ligge, er ingenting å gjøre noe med. 

Er sikkert ikke eneste skuffa elev i dag, og verden er urettferdig sånn er det. Man kan ikke få alt. Men hvordan de velger, er det jeg lurer litt på.

Anonymkode: cf0df...a5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende jenta som fikk rollen trenger selvtillitsboosten mere enn jenta di. At det ikke går på talent, men på å få elever ut av komfortsonen sin. 

Anonymkode: 5daa6...424

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er 7.trinn, det er ikke så alvorlig. Ærlig talt. De gjør vurderinger for hvem som skal få en rolle, og det er ikke hovedvekt på best og flinkest alltid. En t-skjorte er nok ikke grunnen til at noen får en rolle. Jeg tar ikke ditt ord for fem flate øre, for du høres ikke så objektiv ut. For alt du vet så kan den jenta som får rollene slite med angst og det å stå på en scene, hun trenger trening i å øke selvtilliten sin mer enn det din unge gjør. 
Hva har å vise frem sangstemmen sin å gjøre med noe som helst? Tror du hun vil bli populær og få flere venner av å kunne å synge? Du burde kanskje lære barnet ditt at man kan ikke få alt i livet og man må lære seg å bli glad på andres vegne. Det at du snakker ned barn på er ikke noe du bør lære ungen din. Det er nok mange andre grunner til at akkurat det barnet får rollene hun får. Det er 7. trinn, ikke broadway. 

Er sang og teater så viktig for ungen din, så får du melde hun på teater eller sang/kor etter skolen. Skolen er ikke en talentkonkurranse og de vektlegger alt annet enn talent når de utdeler roller og arbeidsoppgaver til skoleforestillinger på barneskolen. 

Anonymkode: 4c972...13d

• Liker 2
Skrevet

Hva gjør deg så sikker på at dattera di kan synge bedre enn den andre jenta? Av erfaring er unger superstjerner og verdensmestere i alt i foreldrenes øyne. Du klarer nok bare å se datteren din og ikke henne som person.

Anonymkode: 4e7c3...15d

• Liker 3
Skrevet

Er en fin måte for ungen din å lære seg at livet noen ganger er urettferdig og at man ikke kan få alt man vil og peker på. Skuffelse er en del av livet. Lurt å lære det tidlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva legger lærerne vekt på ved uttak av roller? Jenta søkte en rolle, fikk sunget, lærerne ble imponerte over sangstemmen hennes, og hun fikk tilbakemelding på at hun sikkert fikk rollen, som skulle fordeles på fem personer. Det er ikke hovedrollen. En musikal, hvor sang er en stor del av spillet. 

Hun har hatt det tøft dette skoleåret, og dette var det «løftet» hun trengte, og muligheten til å vise frem sangstemmen sin. (Er ganske ny så har ikke fått vist den frem på skolen enda)

Så går rollen til ei som ikke kan å synge(ikke treffer tonene og synger veldig lavt) samme jenta får vokalist-roller hver eneste gang(!) Ytterligere fire jenter fikk (rollen er fordelt på flere) rollen men ikke henne. De kunne jo ha gitt henne en av del-rollene…

Hva gjør jeg som mor for å støtte henne opp om dette, hun var sikker på å få den, har øvd inn sangene allerede, og hun kunne blitt plukket ut til å være en av de som spilte den rollen… De begrunnet det med at jenta som fikk rollen hadde rocka T-skjorte på seg i dag, derfor fikk hun rollen? 

Foreldrene tilhun som ikke kan synge er sikkert drit rike. Uansett vær glad dattera di ikke fikk rollen,  for da hadde hun nok endt opp som mobbeoffer. Slik mi ble, da hun var flinkere en. De rike og populære. Utestengt siden 5 klasse

Anonymkode: 5c9f9...6a5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan hende jenta som fikk rollen trenger selvtillitsboosten mere enn jenta di. At det ikke går på talent, men på å få elever ut av komfortsonen sin. 

Skal det være en grunn ? Det blir jo hekt feil

Anonymkode: 13aa2...e1a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er 7.trinn, det er ikke så alvorlig. Ærlig talt. De gjør vurderinger for hvem som skal få en rolle, og det er ikke hovedvekt på best og flinkest alltid. En t-skjorte er nok ikke grunnen til at noen får en rolle. Jeg tar ikke ditt ord for fem flate øre, for du høres ikke så objektiv ut. For alt du vet så kan den jenta som får rollene slite med angst og det å stå på en scene, hun trenger trening i å øke selvtilliten sin mer enn det din unge gjør. 
Hva har å vise frem sangstemmen sin å gjøre med noe som helst? Tror du hun vil bli populær og få flere venner av å kunne å synge? Du burde kanskje lære barnet ditt at man kan ikke få alt i livet og man må lære seg å bli glad på andres vegne. Det at du snakker ned barn på er ikke noe du bør lære ungen din. Det er nok mange andre grunner til at akkurat det barnet får rollene hun får. Det er 7. trinn, ikke broadway. 

Er sang og teater så viktig for ungen din, så får du melde hun på teater eller sang/kor etter skolen. Skolen er ikke en talentkonkurranse og de vektlegger alt annet enn talent når de utdeler roller og arbeidsoppgaver til skoleforestillinger på barneskolen. 

Anonymkode: 4c972...13d

For et ufattelig kjipt innlegg , hva er det med folk i denne tråden?

Anonymkode: 13aa2...e1a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er sikkert ikke eneste skuffa elev i dag, og verden er urettferdig sånn er det. Man kan ikke få alt. Men hvordan de velger, er det jeg lurer litt på.

Kan være loddtrekning for alt du vet.

Synes det høres fornuftig å legge saken bak seg, og heller bygge opp jenta til å trives med den rollen hun fikk. 

Jeg husker det som kjempegøy å sette opp stykker på skolen, og alle bidro på sin måte. Det var ikke mange hovedroller, så noen ble sikkert skuffede, men de har sikkert trukket det lengste strået ved en annen anledning. 

Anonymkode: 657d8...d84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Måten du fremstår på, hvor du rakker ned på andre og fremhever din egen datter tilsier at du ikke evner å se objektivt på dette. Og da er nok vurderingene dine heller ikke objektive. 

Anonymkode: 36f7a...896

• Liker 2
Skrevet

Så lenge barna går i grunnskolen så tenker jeg at man fordeler rollene på rundgang til de som vil og ikke etter talent. 

Uansett så høres dette merkelig ut, dere er helt nye på skolen men vet at hun som fikk rollen har hatt slike ledende roller før og at hun ikke kan synge... Får ikke mye sympati i måten du skriver på her inn altså.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo bare å spørre?

Hva lærerne her har lagt til grunn er jo umulig å si noe om.

Jeg trekker ofte lodd, men sørger for en viss rullering allikevel. Dvs har du blitt trukket ut flere ganger før, så legger jeg det navnet til side. I så fall informerer jeg om det. 

Når man må velge ut noen, så vil nesten alltid noen andre bli skuffet. Det er vondt, men også en nødvendig lærdom.

Men jeg foretrekker at foreldre spør, når de lurer. Mye bedre det, enn at det skal bli "gruff" utenom. '

Noen ganger hender det at foreldre gjør meg oppmerksom på ting jeg ikke har sett/oversett også. 

• Liker 1
Skrevet

Egentlig greit at barn lærer først som sist at det oftest ikke er de dyktigste som lykkes. Sånn er det i arbeidslivet også. 

Anonymkode: 671f3...fb3

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Så lenge barna går i grunnskolen så tenker jeg at man fordeler rollene på rundgang til de som vil og ikke etter talent. 

Uansett så høres dette merkelig ut, dere er helt nye på skolen men vet at hun som fikk rollen har hatt slike ledende roller før og at hun ikke kan synge... Får ikke mye sympati i måten du skriver på her inn altså.

Greia er at det ikke går på rundgang men samme personen som får hoved»rolle hver gang.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hver eneste gang?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Greia er at det ikke går på rundgang men samme personen som får hoved»rolle hver gang.

Og dette vet du fordi dere foreldre har diskutert dette eller? :rolleyes:

Uansett, hvis dette er en big deal for deg så får du ringe lærer og spør da, jeg tenker de sannsynligvis har en god grunn for å gjøre som de har gjort. Kan være flere rundt som "trenger" dette.

Gjest blåbærpike
Skrevet

Jeg velger roller basert på hvem som trenger det mest (trenger å løftes frem på den måten) i kombinasjon med hvem som ønsker det. Presser aldri noen inn i en rolle de ikke ønsker. 

Er det mange som trenger og ønsker samme rolle, trekker vi lodd om det. Og jeg passer på at det rullerer hvem som får de  store rollene. 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Og dette vet du fordi dere foreldre har diskutert dette eller? :rolleyes:

Uansett, hvis dette er en big deal for deg så får du ringe lærer og spør da, jeg tenker de sannsynligvis har en god grunn for å gjøre som de har gjort. Kan være flere rundt som "trenger" dette.

Nei jeg vil ikke spørre lærerne eller kritisere måten de gjør ting på. 
Jeg bare undres. Over hvordan de velger. Selv gjør jeg mitt beste for situasjonen og oppmuntrer og vinkler til å se ting positivt og å ta lærdom i at man ikke får alt og at sikkert mange ønsket det samme og det er bare én som får osv. Man må jo gjøre det beste ut av det, og se fremover.

Skrevet

Kjedelig for jenta di, men sånn er jo livet 🤷‍♀️
Jeg føler ofte at lærerne har helt andre baktanker om fordeling av roller til forestillinger. Den ene ungen min ELSKER scene! Snakker høyt og tydelig, synger fint, kan dansene ++ Han står uten unntak bakerst gjemt bak en eller annen stor unge, mens en av de andre ungene hater sånt, han gjør dansen med minst mulig bevegelse, ser ned og beveger knapt nok munnen når de skal synge, han setter de fremst og har prøvd å få med som forsanger flere ganger. Helt merkelig.

• Liker 1
Skrevet
solsolsol skrev (19 minutter siden):

Kjedelig for jenta di, men sånn er jo livet 🤷‍♀️
Jeg føler ofte at lærerne har helt andre baktanker om fordeling av roller til forestillinger. Den ene ungen min ELSKER scene! Snakker høyt og tydelig, synger fint, kan dansene ++ Han står uten unntak bakerst gjemt bak en eller annen stor unge, mens en av de andre ungene hater sånt, han gjør dansen med minst mulig bevegelse, ser ned og beveger knapt nok munnen når de skal synge, han setter de fremst og har prøvd å få med som forsanger flere ganger. Helt merkelig.

Ja, det var merkelig, som om de ikke «ser» og klarer å lese ungene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...