Gå til innhold

Urettferdig musikal 7. trinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger lærerne vekt på ved uttak av roller? Jenta søkte en rolle, fikk sunget, lærerne ble imponerte over sangstemmen hennes, og hun fikk tilbakemelding på at hun sikkert fikk rollen, som skulle fordeles på fem personer. Det er ikke hovedrollen. En musikal, hvor sang er en stor del av spillet. 

Hun har hatt det tøft dette skoleåret, og dette var det «løftet» hun trengte, og muligheten til å vise frem sangstemmen sin. (Er ganske ny så har ikke fått vist den frem på skolen enda)

Så går rollen til ei som ikke kan å synge(ikke treffer tonene og synger veldig lavt) samme jenta får vokalist-roller hver eneste gang(!) Ytterligere fire jenter fikk (rollen er fordelt på flere) rollen men ikke henne. De kunne jo ha gitt henne en av del-rollene…

Hva gjør jeg som mor for å støtte henne opp om dette, hun var sikker på å få den, har øvd inn sangene allerede, og hun kunne blitt plukket ut til å være en av de som spilte den rollen… De begrunnet det med at jenta som fikk rollen hadde rocka T-skjorte på seg i dag, derfor fikk hun rollen? 

Anonymkode: cf0df...a5b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får høre med læreren, vi aner jo ikke. Men generelt skal sånne ting være gøy og en artig utfordring og ikke ha noe med talent å gjøre. 

Anonymkode: 8fb49...f68

• Liker 16
Skrevet

Føler at mye av du sier ikke stemmer..at hun fikk rollen pga t skjorte.

Men mener ikke være teit..men kan det være at din datter ikke var den flinkeste? Kansje hun kan synge..men ikke har personlig til å stå på scenen?

Det er nok mye som spiller inn..

Dessverre er det del av skolen gang og møte motstand:/

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Derfor er jeg motstander av audition i skolesammenheng. Bør heller være slik at alle som er interessert får være med, og så fordeler instruktørene rollene strategisk og talentmessig lurt.

Endret av takinova
Skrevet

Hun er scenevant… Men det vet ikke lærerne… 

Skrevet

Håper slike roller går på rundgang, og ikke på hvem som er flinkest.

Anonymkode: 7fe52...d2c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er scenevant… Men det vet ikke lærerne… 

Hva med å snakke med denne læreren slik at du kan få er svar og dermed snakke med din datter. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper slike roller går på rundgang, og ikke på hvem som er flinkest.

Anonymkode: 7fe52...d2c

Samme jenta har fått hver gang nå. Har ikke sangstemme engang. De andre får da ikke vist seg frem, uansett talent.

• Liker 1
Skrevet

Dette må du angripe på den måten som faller deg minst inn: nemlig støtte jenta di i at det var kjedelig at hun ikke fikk det hun ønsket seg, men at stykket ikke vil bli det samme om hun ikke deltar i den rollen hun har blitt tildelt. 

Livet byr på motgang. Hvis du skal ringe og ordne opp hver gang det blir litt tøft for din datter, så kommer hun til å knekke sammen når hun er voksen, og mamma ikke lenger kan hjelpe henne med å unngå vanskelige og vonde følelser. 

Følelser dere bør snakke om: skuffelse, misunnelse, sinne, lei seg, kanskje skam hvis hun føler hun ikke var bra nok

Helt vanlige følelser å ha i en slik situasjon, helt ufarlige følelser å ha. Ikke avled dem med å gjøre noe gøy sammen, eller bedøve følelsene. Bare kjenn på dem sammen med henne, så vil de forsvinne av seg selv. 

Anonymkode: 657d8...d84

• Liker 28
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Samme jenta har fått hver gang nå. Har ikke sangstemme engang. De andre får da ikke vist seg frem, uansett talent.

Om dette er slik må du jo snakke med rektor..ingen ting vil forandre seg om ingen sier ifra. Men hvordan vet du at disse ikke har sangstemme?

• Liker 1
Skrevet

Veldig usjarmerende og lite lurt av deg å angripe de som faktisk fikk rollen - håper ikke du har delt de tankene med din datter!? 

Hvordan kommer hun til å forholde seg til medelevene fremover da, gjennomsyret av egne og mammas vonde følelser som hun er? 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette må du angripe på den måten som faller deg minst inn: nemlig støtte jenta di i at det var kjedelig at hun ikke fikk det hun ønsket seg, men at stykket ikke vil bli det samme om hun ikke deltar i den rollen hun har blitt tildelt. 

Livet byr på motgang. Hvis du skal ringe og ordne opp hver gang det blir litt tøft for din datter, så kommer hun til å knekke sammen når hun er voksen, og mamma ikke lenger kan hjelpe henne med å unngå vanskelige og vonde følelser. 

Følelser dere bør snakke om: skuffelse, misunnelse, sinne, lei seg, kanskje skam hvis hun føler hun ikke var bra nok

Helt vanlige følelser å ha i en slik situasjon, helt ufarlige følelser å ha. Ikke avled dem med å gjøre noe gøy sammen, eller bedøve følelsene. Bare kjenn på dem sammen med henne, så vil de forsvinne av seg selv. 

Har ingen planer om å ringe og prøve å påvirke de til å velge henne likevel. Er ikke en sånn mor, så slapp av. 

Er bare at samme person får hver gang, alle andre kommer i skyggen og får ikke vist seg fram. Lærerne hadde gitt uttrykk for og gitt henne håp om at hun skulle få rollen da hun sang da de ble imponerte over stemmen hennes. 

Må vare støtte henne på best mulig måte, men litt gøyere å synge i et skolestykke på skolen enn solo i kirken på tilstelninger… 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Veldig usjarmerende og lite lurt av deg å angripe de som faktisk fikk rollen - håper ikke du har delt de tankene med din datter!? 

Hvordan kommer hun til å forholde seg til medelevene fremover da, gjennomsyret av egne og mammas vonde følelser som hun er? 

Nei jeg tenker mitt…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ingen planer om å ringe og prøve å påvirke de til å velge henne likevel. Er ikke en sånn mor, så slapp av. 

Er bare at samme person får hver gang, alle andre kommer i skyggen og får ikke vist seg fram. Lærerne hadde gitt uttrykk for og gitt henne håp om at hun skulle få rollen da hun sang da de ble imponerte over stemmen hennes. 

Må vare støtte henne på best mulig måte, men litt gøyere å synge i et skolestykke på skolen enn solo i kirken på tilstelninger… 

Slik er det jo på audition...de sier jo ofte at alle er flinke og etc...de sier jo aldri..nei du er håpløst...du vil aldri få rolle. Dette er nok ikke bare sakt til din datter..men alle. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Trynefaktoren lever i beste velgående. Lærere og skoleverk kan benekte det så mye de vil, men det hjelper ikke for det er veldig synlig når det skjer. 

Støtt jenta di på det var synd hun ikke fikk rollen, at livet noen ganger er veldig kjipt, men at det blir bedre. At noen ganger tar de voksne valg det er vanskelig å forstå, men slik er livet bare. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at på 7.trinn er det bra at det ikke bare er de flinkeste som får mulighet. Jeg tenker de som har lyst må få mulighet, uavhengig av talentet. Forstår veldig godt hun blir lei seg, samtidig, hva hvis en av de fem andre ikke får delta, de blir jo sikkert også lei seg. 

Det eneste å reagere på er hvis det er slik som du sier at en person får være med hver eneste gang. Det ville jeg nevnt for en lærer, at det føles urettferdig. Her hadde jeg sendt en "påminnende" mail til kontaktlærer el rektor, og fortalt at xx har vært med på alle forestillinger, og etterspurt om det ikke burde blitt rullert litt neste gang når det er så mange som har lyst.

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig. Det er ikke alltid vi vet grunnen til valg andre tar heller, og vi får kanskje aldri vite hvorfor. Det var nok ikke personlig ment fra læreren. Kanskje denne jenta som alltid blir valgt sliter med noe, og har lite mestring i livet ellers? 

Kanskje dattera di kan begynne på teater eller kor, så får hun sjansen til å vise seg frem der? :) det er ikke verdens undergang å ikke få hovedrollen i et skole-stykke. Det er uansett mer profesjonelt i et ordentlig kor eller teatergruppe.  

Anonymkode: 50dfb...a51

• Liker 4
Skrevet

Til jenta hadde jeg nok heller forsøkt å finne en annen aktivitet, utenom skolen, der hun kan bruke sangtalentet sitt. 
Og ellers bare sagt at det var trist hun ikke fikk rollen, men noen ganger blir det sånn. 

Men uten å fortelle jenta om det, ville jeg kontaktet denne læreren som hadde gitt tilbakemelding på audition. Og gitt beskjed om det er ganske dårlig gjort å jo jenta di slikt håp om at hun var sikret rolle, hvis det ikke var sant. Fordi det ga jenta di falskt håp. (Ikke for å presse frem en rolle, men for å få denne til å oppføre seg annerledes senere.) 

Jeg ville nok også spurt om det var riktig at hun som fikk hovedrollen har hatt mange hovedroller før, og om ikke lærer tenker på at det kan oppleves som forskjellsbehandling dersom det ikke er tydelig forståelse for hvorfor det skjer. 

Om ikke lærer har noen god forklaring på dette, vill nok jeg løftet saken til rektor, og nevnt hva barnet ditt har fortalt, og hva lærer sa når du snakket med denne om det. 
Det høres ut som om det kanskje er noe som har fått gå for lenge under radaren på denne skolen. 

Anonymkode: 80d11...63b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Til jenta hadde jeg nok heller forsøkt å finne en annen aktivitet, utenom skolen, der hun kan bruke sangtalentet sitt. 
Og ellers bare sagt at det var trist hun ikke fikk rollen, men noen ganger blir det sånn. 

Men uten å fortelle jenta om det, ville jeg kontaktet denne læreren som hadde gitt tilbakemelding på audition. Og gitt beskjed om det er ganske dårlig gjort å jo jenta di slikt håp om at hun var sikret rolle, hvis det ikke var sant. Fordi det ga jenta di falskt håp. (Ikke for å presse frem en rolle, men for å få denne til å oppføre seg annerledes senere.) 

Jeg ville nok også spurt om det var riktig at hun som fikk hovedrollen har hatt mange hovedroller før, og om ikke lærer tenker på at det kan oppleves som forskjellsbehandling dersom det ikke er tydelig forståelse for hvorfor det skjer. 

Om ikke lærer har noen god forklaring på dette, vill nok jeg løftet saken til rektor, og nevnt hva barnet ditt har fortalt, og hva lærer sa når du snakket med denne om det. 
Det høres ut som om det kanskje er noe som har fått gå for lenge under radaren på denne skolen. 

Anonymkode: 80d11...63b

Mor skriver at de er ganske nye på skolen, så jenta har ikke fått vist frem talentet sitt enda. Samtidig sier hun at jenta som har fått rollen både har dårlig sangstemme og alltid får disse rollene. To ganske store selvmotsigelser, om de har vært på skolen så kort tid. 

Jeg anbefaler mor heller å la saken ligge, og gå videre med livet sitt og datterens. Det er ikke en sammensvergelse, trynefaktor, eller et behov for læreren å forklare for mor hvilke valg han/hun har tatt, som gjorde at jenta ikke fikk hovedrollen selv om hun hadde kjempelyst. Noen måtte få hovedrollen, og da var det andre som ikke fikk den. Saker har minst tre sider, alltid. 

Gå videre, livet er som noen over her sier kjipt noen ganger, og i en klasse/på et trinn er det alt fra 15-20-50 elever. Hvis alle skal ringe lærer og rektor for en filleting som dette, så blir det jo ikke tid til de viktige sakene de bør holde på med. Det finnes sikkert flere sangtalenter og deres mødre som er skuffede nå. 

Enig i at det var lurt å melde jenta på sang/teater på fritiden hvis hun er interessert. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner hvor folk kommer fra når det gjelder disse «alle må få vise seg frem og delta på likt grunnlag», men bør det egentlig være sånn? Sang er et instrument, og det å kunne beherske instrumentet sitt krever et visst talent - både for vokal og for f eks piano. Og man lar kanskje ikke en 13-åring som overhodet ikke kan spille piano delta i et show?

Mitt inntrykk fra da jeg selv drev med musikk i barndommen, var at veldig mange, spesielt jenter, automatisk trodde at de kunne synge. Og ofte var foreldrene deres like tonedøve som barna, så de «heiet de videre» selv om de var helt elendige. Husker godt da musikklæreren sa til en av disse jentene at hun kanskje ikke egnet seg så godt til sang, og at hun kanskje ville prøve et annet instrument - og det ble ramaskrik. Men det var jo bare sannheten.
Er det ikke greit at man blir gjort oppmerksom på at man ikke automatisk har talent for alle ting man synes er gøy? Og at man kan ha mye gøy med sang og musikk likevel, men kanskje ikke på en scene? 

Jeg tenker det. Blir alltid så lei meg av å se barn som melder seg på norske talenter/idol osv, og driter seg skikkelig ut - og så kunne de vært spart for det om noen bare våget å si sannheten.

Uansett, dette var bare et svar til de av dere som mener at alle har en plass på scenen som sangere. Jeg tenker at det er mange andre artige ting man kan gjøre innenfor musikk om man ikke behersker akkurat sang - og det er ikke verdens undergang.

Anonymkode: 74818...332

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...