Gå til innhold

Hvilken elbil?

Fremhevede innlegg

Skrevet
jabx skrev (12 minutter siden):

Denne bilen er dyr og ekstremt ressurssløsende. Dårlig effektivitet.

Dårlig effektivitet? Det må du forklare. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 9/26/2022 at 10:54 AM, AnonymBruker said:

Trenger en elbil med lang rekkevidde. Helst firhjulstrekk. 

Den skal kjøres langt hver dag. 

Hva er godt nok? Hva bør man tenke på hvis man kjøper brukt? 

Anonymkode: 84b7f...1f6

Tesla Model 3

Anonymkode: 8778a...b33

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Har økonomi til maks 500 000

Vurderer tesla 3 med firhjulstrekk. Men den har jo ikke skjerm foran rattet? Hvordan er det å kjøre med det. Må man se på den store skjermen for å se farten? 

Anonymkode: 84b7f...1f6

Det er faktisk mye lettere å ha oversikt på farten på skjermen på Tesla Model 3, enn på biler med det foran rattet. Enig at det virker rart helt til du har prøvd å kjøre en selv, tar maks 2 minutter før du ikke tenker på at det ikke er noe foran rattet

Anonymkode: 8778a...b33

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Og cruisekontroll mener du er smart å bruke over alt?

Anonymkode: 767c7...d46

Tja, vil nå si det. Cruicecontrol har to funksjoner: enten at den holder en angitt fart og avpasser farten til bilen foran (ACC), eller limit-funksjon hvor bilen ikke kjører fortere enn angitt hastighet (LIM), uansett hvor hardt man trykker på gasspedalen. Veldig praktisk i 30-60-soner. Så ja, man kan fint kjøre ganske langt uten å se på speedometeret

Skrevet

Voyah Free, firehulsdrift, 58 mil, veldig god å kjøre :)

Anonymkode: 58316...fb6

Skrevet

Jeg har tesla 3 lr og det går nok opptil 500 km om sommeren med full bil + bagasje. Jeg kan klage litt på tesla, men dessverre er konkurrentene enda dårligere, bla vw, mercedes etc som har store problemer med software. https://www.youtube.com/watch?v=H_NeOM9qevE

Anonymkode: 92530...f88

Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Tja, vil nå si det. Cruicecontrol har to funksjoner: enten at den holder en angitt fart og avpasser farten til bilen foran (ACC), eller limit-funksjon hvor bilen ikke kjører fortere enn angitt hastighet (LIM), uansett hvor hardt man trykker på gasspedalen. Veldig praktisk i 30-60-soner. Så ja, man kan fint kjøre ganske langt uten å se på speedometeret

Og det mener du fortsatt, er smart å bruke over alt? Du kan umulig ha noe særlig kjøreerfaring på svingete og bakkete veier!

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og det mener du fortsatt, er smart å bruke over alt? Du kan umulig ha noe særlig kjøreerfaring på svingete og bakkete veier!

Den skjønte jeg ikke... Det er da ikke noe problem å aktivere LIM-funksjon på f.eks 60 i en 60-sone, og man kan gasse og bremse så mye man vil, men bilen går ikke over 60. Da trenger man ikke å titte på speedometer. 

Skrevet
newman01 skrev (31 minutter siden):

Den skjønte jeg ikke... Det er da ikke noe problem å aktivere LIM-funksjon på f.eks 60 i en 60-sone, og man kan gasse og bremse så mye man vil, men bilen går ikke over 60. Da trenger man ikke å titte på speedometer. 

Nei, og nå gidder jeg ikke å finne frem teskje for å få det inn hos deg heller

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, og nå gidder jeg ikke å finne frem teskje for å få det inn hos deg heller

I hvilket scenario er det farlig å aktivere en funksjon som gjør at man ikke bryter fartsgrensa? Uansett om det svingete, bakkete eller på annen måte utfordrende topografi. 

Skrevet
jabx skrev (20 timer siden):

Denne bilen er dyr og ekstremt ressurssløsende. Dårlig effektivitet.

Kvalitet skrev (20 timer siden):

@jabx har rett, det er knapt elbiler med et høyere forbruk av kWt/km enn denne gigantiske, upraktiske Audien. Og det er tross alt et Volkswagen produkt, så regn med diverse feil om kort tid.

Anonymkode: 1cecc...9cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

@jabx har rett, det er knapt elbiler med et høyere forbruk av kWt/km enn denne gigantiske, upraktiske Audien. Og det er tross alt et Volkswagen produkt, så regn med diverse feil om kort tid.

Tviler jeg på. Leser litt misunnelse her. Har hatt  div Audier i mange år. Den eldste ble over 30. lite feil. Ikke reden upraktisk heller, snarere tvert om. 

Skrevet
Kvalitet skrev (1 time siden):

Tviler jeg på. Leser litt misunnelse her. Har hatt  div Audier i mange år. Den eldste ble over 30. lite feil. Ikke reden upraktisk heller, snarere tvert om. 

Bare å lese statistikk, eller, når det gjelder det uvanlig høye forbruket, en hvilken som helst bilpublikasjon. Polestar 2 er den andre elbilen som bruker vesentlig mer strøm enn forventet.

Skrevet (endret)
Kvalitet skrev (På 27.9.2022 den 18.31):

Den bruker mer strøm enn selv digre Model X på å komme seg frem:

https://cleantechnica.com/2018/11/05/jaguar-responds-to-criticism-about-i-pace-efficiency/

Det vil si at for hver krone du lader for så kjører Model X lenger enn Jaguaren. Med andre ord er Jaguar mye dyrere i drift. Dette kommer sannsynligvis av at Jaguars kompetanse primært er på fossilbiler, og det oversettes ikke nødvendigvis så bra til å lage elbiler.

Endret av jabx
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spar deg selv for løgner! Følger med på det og Tesla når ikke opp mot konkurentene, heldigvis!

Ok, du får si det til europeiske NCAP, australske ANCAP, amerikanske IIHS, osv.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spar deg selv for løgner! Følger med på det og Tesla når ikke opp mot konkurentene, heldigvis!

Fantastisk måte å leve på! Du og Trump liksom...jeg vet ingenting, og derfor vet jeg alt. Easy!

• Hjerte 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Du følger med på det? Hvordan da? Ved å ikke stole på NCAP, ANCAP og IIHS som gjennomfører kræsj-testene, og heller gjøre egne undersøkelser på forumer og Youtube?  

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...