AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Del Skrevet 25. september 2022 Selvsagt så skjønner jeg at designere skal tjene penger for oppskriftene de lager, og jeg vet at det er mye jobb. Jeg mener også at hvis man er interessert i en oppskrift, så skal man kjøpe den istedenfor å kopiere den gratis for at designer skal ha igjen for jobben hen gjør. Men, idag kom jeg over noen oppskrifter som jeg synes var i overkant dyre. 199,- for en oppskrift på genser 😮 Flere som synes det var dyrt? https://mamaedesign.no/collections/alle-oppskriftene?page=1 Anonymkode: d46c5...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #2 Del Skrevet 25. september 2022 Du får jo femten størrelser til den prisen da! Symønster har samme pris. Anonymkode: a63c6...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #3 Del Skrevet 25. september 2022 Det var vanvittig dyrt i forhold til andre. Anonymkode: d5c5d...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #4 Del Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får jo femten størrelser til den prisen da! Symønster har samme pris. Anonymkode: a63c6...200 Joda, vet jo at det er mange str, men det er det også ofte på andre oppskrifter til under halve prisen. Å jeg er ikke av de som klager for at man må betale for oppskrifter. Nå var det uansett ingen av oppskriftene som jeg fikk lyst på, men synes de var dyre. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var vanvittig dyrt i forhold til andre. Anonymkode: d5c5d...719 Det synes jeg også. Anonymkode: d46c5...621 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #5 Del Skrevet 26. september 2022 Dyrt i forhold til andre ja. Men antakelig en mer reell pris. Vi er bare blitt vant med og bortskjemte av at garnprodusenter har gitt bort gratis eller solgt oppskrifter veldig billig, for å promotere og fremme salg av garnet sitt. Så markedet for uavhengige designere har stort sett vært dødt. Det har vært umulig å ta priser som reflekterer det arbeidet som egentlig ligger bak. Utrolig interessant og spennende at det nå virker som om enkelte våger å ha høyere priser. Markedet er tydeligvis i endring Anonymkode: 4c30d...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #6 Del Skrevet 26. september 2022 Men når det er sagt - 199 kr for en helt basic raglangenser med striper…? Modig i hvert fall. Lurer veldig på om dette selger? Anonymkode: 4c30d...771 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #7 Del Skrevet 26. september 2022 Den første der kunne jeg jo lett strikket uten mønster. Overpriset. Den bør være mer spesiell enn som så for at jeg skal betale 200 for oppskriften Anonymkode: 83e5b...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #8 Del Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dyrt i forhold til andre ja. Men antakelig en mer reell pris. Vi er bare blitt vant med og bortskjemte av at garnprodusenter har gitt bort gratis eller solgt oppskrifter veldig billig, for å promotere og fremme salg av garnet sitt. Så markedet for uavhengige designere har stort sett vært dødt. Det har vært umulig å ta priser som reflekterer det arbeidet som egentlig ligger bak. Utrolig interessant og spennende at det nå virker som om enkelte våger å ha høyere priser. Markedet er tydeligvis i endring Anonymkode: 4c30d...771 Markedet for uavhengige designere har vel aldri vært bedre. Sosiale medier og sider som Ravelry i tillegg til økt strikkeinteresse (sammenlignet med 10 år tilbake) har jo gitt en ny virkelighet. Jeg husker da Pickles begynte og de la ut én størrelse gratis, og man måtte betale 10-20 kroner for en digital(!) strikkeoppskrift. Det var jo billigsalg. De siste årene har jeg gladelig betalt 50-60+ kroner for en velskrevet og god strikkeoppskrift fra kjente Petiteknit, Knitting for Olive, Anne Ventzel, tyske Paulastrickt og mindre kjente (men svært dyktige) Marte Nilssen (og mange flere andre). Oppskiftene er velskrevet, enkle å forstå og bruker gode teknikker som gir svært flotte plagg. Jeg blir nesten litt irritert når jeg tenker tilbake på hvordan jeg mange ganger slet med å forstå oppskriften i hefter fra Sandnesgarn og Rauma for 15 år siden. Den TS lenker til, er svært dårlig til å selge de dyre oppskriftene sine. Bildene viser jo kun hele plagget forfra (ikek bakfra eller lekre detaljer), og det er ingen beskrivelse av de genserene jeg har klikket meg inn på. Strikkes genseren ovenfra eller nedenfra? Er det forhøyet i nakken? osv. Hva er det som gjør at prisen er så høy. Ja, det er mye jobb i å utvikle strikkeoppskrifter. 60 kroner for en god oppskrift er innafor. Nesten 200(!) kroner for en oppskrift der man knapt får vite noe om oppskriften man kjøper, er ran. Anonymkode: 6af1a...d2b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. september 2022 #9 Del Skrevet 29. september 2022 Jeg syns dette var utrolig dyrt, men det ser ut som de legger opp til at man skal bli medlem og dermed få halv pris på oppskriftene. Men halv pris er jo fortsatt over de fleste. Og da forventer jeg noe ekstra, men jeg har sett noen ganger at designere med de høyeste prisene har de enkleste oppskriftene. Jeg er for øvrig ikke enig i at markedet for uavhengige designere er dødt, tvert i mot! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå