Gå til innhold

Rekkefølge hudpleie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt store problemer med min hud, den eksploderte i smertefull, kløende og brennende elveblest av helt vanlig vann på det verste. Ble stappa full av antihistaminer og sov konstant. Uansett; nå har jeg en langt mer stabil hud, jeg har funnet produkter som hjelper med det jeg har av utfordringer, og som jeg tåler(kryss i taket!). Men akkurat nå blir det litt hummer og kanari hva jeg velger for jeg tørr ikke bruke mer enn ett produkt etter rens i slengen for vet det er ting man ikke skal bruke i lag, A må brukes før B osv.

Er det noen av disse jeg absolutt ikke bør kombinere samtidig eller unngå å bruke på dagen? Serum skal vel før toner og toner før nicidamide?

Sett bort fra rens har jeg vit C serum(pure and care) og hyaluronsyre serum(ordinary), toner og nicidamide(hhv. medik8 og elixir), og til slutt har jeg azelaic acid(ordinary). Samt solfaktor og fuktighetskrem men det er jo greit. Kan godt ha ulik rutine på morgen og kveld, men gjerne minst på morgenen.

Anonymkode: 8254d...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg som har mindre irritabel hud enn deg så blir dette en for aktiv rutine på en gang.

Ville tatt azealic 2-3 ganger i uka. Og valgt 1 aktiv ingrediens daglig av C-vitamin/niacinamide. Elixir sin er bare 4%, så den er grei - men den har også litt BHA. 

Heller alterner og hold deg til en rolig pausedag.

Både C-vitamin og niacinamide er jeg usikker på om huden min egentlig liker, kanskje særlig C-vitamin fordi sterkt. 

Toner trenger du egentlig ikke, men sjekk etter aktive/irriterende ingredienser der og. Om det er parfyme/alkohol osv: dropp det. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

For meg som har mindre irritabel hud enn deg så blir dette en for aktiv rutine på en gang.

Ville tatt azealic 2-3 ganger i uka. Og valgt 1 aktiv ingrediens daglig av C-vitamin/niacinamide. Elixir sin er bare 4%, så den er grei - men den har også litt BHA. 

Heller alterner og hold deg til en rolig pausedag.

Både C-vitamin og niacinamide er jeg usikker på om huden min egentlig liker, kanskje særlig C-vitamin fordi sterkt. 

Toner trenger du egentlig ikke, men sjekk etter aktive/irriterende ingredienser der og. Om det er parfyme/alkohol osv: dropp det. 

Synd, elsker hvordan huden føles etter den er tatt på :fnise: Jeg har jo aldri tatt mer enn en av gangen av disse så kan jo godt hende huden min ikke tåler å bruke alt samtidig. Blir aldri helt klok på hva det er huden min ikke liker heller, så vært mye dyr prøving og feiling. Toneren min er straks tom og jeg synes ikke effekten var SÅ god at jeg føler jeg absolutt vil fortsette så det er kanskje like greit da.

Enn om jeg setter det opp sånn:

Morgen: Rens, vitC, krem

Kveld: Rens, hyaluronsyre, toner(til den er tom), nicidamide, krem.

Så azealic tirsdag og fredag f.eks., så får huden mest pause i helgene for da er jeg mindre rutinert uansett :fnise: Så lenge rekkefølgen er innafor så kan jeg alltids tilpasse frekvensen alt etter hvordan huden min reagerer. Burde jeg bruke solfaktor over noen av disse? Vet man skal det på retinol eller hva det nå heter(har ikke det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Synd, elsker hvordan huden føles etter den er tatt på :fnise: Jeg har jo aldri tatt mer enn en av gangen av disse så kan jo godt hende huden min ikke tåler å bruke alt samtidig. Blir aldri helt klok på hva det er huden min ikke liker heller, så vært mye dyr prøving og feiling. Toneren min er straks tom og jeg synes ikke effekten var SÅ god at jeg føler jeg absolutt vil fortsette så det er kanskje like greit da.

Enn om jeg setter det opp sånn:

Morgen: Rens, vitC, krem

Kveld: Rens, hyaluronsyre, toner(til den er tom), nicidamide, krem.

Så azealic tirsdag og fredag f.eks., så får huden mest pause i helgene for da er jeg mindre rutinert uansett :fnise: Så lenge rekkefølgen er innafor så kan jeg alltids tilpasse frekvensen alt etter hvordan huden min reagerer. Burde jeg bruke solfaktor over noen av disse? Vet man skal det på retinol eller hva det nå heter(har ikke det).

Jeg ville prøvd meg på denne ja.

Jeg får og kick av å se umiddelbar effekt, men mark my words: hudbarrieren bare ☹️ etterhvert. 

Du bør bruke solfaktor hver dag, kanskje utenom mørkeste vinterstid. 
Gjerne velg dagen etter du har brukt azealic på kvelden :) På vår/sommer/tidlig høst: solfaktor alle dager.

Nå kan jo solfaktoren bestå av en dagkrem med faktor for eksempel, eller Make The Make sin primer med solfaktor 50. Disse er ikke nok alene på sommer, men bør gå greit på vinter. 

Jeg tåler mye bedre å blande niacimamide på 10% ut med HAsyre (om den du har er denne konsentrasjonen). 

Elixiren opplever jeg iallefall som ganske mild. 

Om du merker barrieren blir sur, noe jeg tror du kan oppleve i vinter med vitaminC :

Kutt vitamin C helt, drøy en måned med azealic og kjøp La Roche Posay sin  cicaplast balm (ikke geleen). Bland 50/50 med krem, eller bruk bare den. Den er veldig god å ha i rutinen (IKKE ha aktive ingredienser under) for å gjøre en mildere form for slugging. 
Funker bra på litt irritert barriere.

Så med EN gang du får reaksjoner som litt vel ekstra glød, mild rødhet/kløe etc: ta pause fra aktive greier. Minst noen uker. Kun mildeste rens og krem, HAsyren er fint. 

Endret av DundreMilfin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (19 timer siden):

Rens

Toner

Serum

Øyekrem

Fuktighetskrem

Takk! Regnes da azelaic acid som en toner...? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DundreMilfin skrev (9 timer siden):

Jeg ville prøvd meg på denne ja.

Jeg får og kick av å se umiddelbar effekt, men mark my words: hudbarrieren bare ☹️ etterhvert. 

Du bør bruke solfaktor hver dag, kanskje utenom mørkeste vinterstid. 
Gjerne velg dagen etter du har brukt azealic på kvelden :) På vår/sommer/tidlig høst: solfaktor alle dager.

Nå kan jo solfaktoren bestå av en dagkrem med faktor for eksempel, eller Make The Make sin primer med solfaktor 50. Disse er ikke nok alene på sommer, men bør gå greit på vinter. 

Jeg tåler mye bedre å blande niacimamide på 10% ut med HAsyre (om den du har er denne konsentrasjonen). 

Elixiren opplever jeg iallefall som ganske mild. 

Om du merker barrieren blir sur, noe jeg tror du kan oppleve i vinter med vitaminC :

Kutt vitamin C helt, drøy en måned med azealic og kjøp La Roche Posay sin  cicaplast balm (ikke geleen). Bland 50/50 med krem, eller bruk bare den. Den er veldig god å ha i rutinen (IKKE ha aktive ingredienser under) for å gjøre en mildere form for slugging. 
Funker bra på litt irritert barriere.

Så med EN gang du får reaksjoner som litt vel ekstra glød, mild rødhet/kløe etc: ta pause fra aktive greier. Minst noen uker. Kun mildeste rens og krem, HAsyren er fint. 

Supert!:) Tror hudbarrieren min allerede har vært på bærtur så tror ikke jeg skal utfordre skjebnen :fnise: Må få meg en dagkrem som har spf, men synes det er vanskelig å finne en som gir nok fukt som også har spf. Akkurat nå bruker jeg elixir sin, rich-utgaven, men den er svindyr!:(

Min niacimamide står bare 4% på

Oh, har hørt om den cicaplast, men ikke prøvd den. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Takk! Regnes da azelaic acid som en toner...? 😅

Det går jeg utifra🤭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...