AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Mannen og jeg diskuterer dette iblant, da vi står på litt ulikt sted. Jeg var av troen at ettersom barn blir litt større og klarer mer seg selv, vil de også klare å underholde seg selv iblant. Som barn har jeg minne av at mine foreldre gjorde ganske lite for å aktivisere meg. Da jeg lærte meg å lese kunne jeg sitte med tegneserier f.eks. Ellers var jeg med venner, og vi var ute og holdt på med ting. Nå er det opplegg som må lages absolutt hele tiden. Mannen er kjempeflink pappa, kjører rundt og holder på, men jeg tenker iblant at sønnen vår blir litt passiv. Han driver ikke så mye med fritidsaktiviteter, han vil sjelden ta kontakt med gutter fra skolen for å finne på noe, og spør stort sett pappa om de kan dra og kjøpe burger eller is. Jeg snakker jo mye med foreldre som alle er "utslitt", og jeg lurer på om det er fordi det er en fulltidsjobb å underholde barna? Gjør barnet ditt (8-10) noen ting alene, ANNET enn iPad? Anonymkode: b6708...b27 3
Toyah Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Jeg har hatt veldig selvstendige barn i den alderen. Jenta mer selvstendig enn guttene. Men de har underholdt seg selv, kommet seg på skolen, laget matpakker osv I den alderen var/er de mye ute med venner og drev med alt mulig. Jeg har ikke trengt å aktivisere dem. 2
Mamajune11 Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mannen og jeg diskuterer dette iblant, da vi står på litt ulikt sted. Jeg var av troen at ettersom barn blir litt større og klarer mer seg selv, vil de også klare å underholde seg selv iblant. Som barn har jeg minne av at mine foreldre gjorde ganske lite for å aktivisere meg. Da jeg lærte meg å lese kunne jeg sitte med tegneserier f.eks. Ellers var jeg med venner, og vi var ute og holdt på med ting. Nå er det opplegg som må lages absolutt hele tiden. Mannen er kjempeflink pappa, kjører rundt og holder på, men jeg tenker iblant at sønnen vår blir litt passiv. Han driver ikke så mye med fritidsaktiviteter, han vil sjelden ta kontakt med gutter fra skolen for å finne på noe, og spør stort sett pappa om de kan dra og kjøpe burger eller is. Jeg snakker jo mye med foreldre som alle er "utslitt", og jeg lurer på om det er fordi det er en fulltidsjobb å underholde barna? Gjør barnet ditt (8-10) noen ting alene, ANNET enn iPad? Anonymkode: b6708...b27 Nå har jeg kun jenter da. Men eldste er på alder med din, og hun sitter gjerne å perler, tegner, lager hundretusen armbånd/smykker, diverse hobby ting, leker med barbie eller dukker alene på rommet sitt. Kanskje for å få fred fra småjentene i huset også. Hun har ikke tilgang på iPad eller TV, her i huset har iPad aldri vært et alternativ. Vi har jo gjort mye av disse aktivitetene med henne så vi har liksom «lært» henne å holde på alene. Tegneserier og bøker har hun null intresse for, kun ett og annet blad på ferie eller i jula. Hun har dog begynt å mase om å få telefon så hun kan spille PokemonGo med veninnene sine, tenker hun skal få en til jul. Legger til at hun må jo oppfordres til leken. Endret 25. september 2022 av Mamajune11 1
Mamajune11 Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Toyah skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt veldig selvstendige barn i den alderen. Jenta mer selvstendig enn guttene. Men de har underholdt seg selv, kommet seg på skolen, laget matpakker osv I den alderen var/er de mye ute med venner og drev med alt mulig. Jeg har ikke trengt å aktivisere dem. Men var dette i nyere tid, eller 20år siden? Siden du skriver «har hatt». 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Toyah skrev (3 minutter siden): Jeg har hatt veldig selvstendige barn i den alderen. Jenta mer selvstendig enn guttene. Men de har underholdt seg selv, kommet seg på skolen, laget matpakker osv I den alderen var/er de mye ute med venner og drev med alt mulig. Jeg har ikke trengt å aktivisere dem. Hva gjør guttene f.eks. en helg som dette? TS Anonymkode: b6708...b27
Toyah Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 Mamajune11 skrev (Akkurat nå): Men var dette i nyere tid, eller 20år siden? Siden du skriver «har hatt». Jeg både har og har hatt. Jeg har ei på 10 nå. Guttene er en del eldre 1
JegMotStrømmen Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 2 av mine var veldig selvstendige i den alderen, de lekte ute med venner, lekte hjemme, fant ut hva de ville drive med, enten det var perling, brettspill, eller til og med rydding av rom. Det 3 av barna mine var ikke det, veldig avhengig av meg, og tilrettelegging for aktiviteter, men hn modnet tidligere enn de andre i tenårene, så tok det på en måte igjen der.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Mitt barn har vært veldig selvstendig fra 8 års alder. Leker mye ute i gata med venner, hører på lydbok og bygger lego, går på fritidsaktivitet osv. Nå er hun 10 og jeg syntes jeg ser henne for sjelden. Er opptatt med venner hele tiden. De leker fortsatt en del, og bygger lego og perler mye, og så spiller de nok litt sammen også. Anonymkode: d58b5...b85 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Gutten min på 9 år styrer hverdagen sin selv, og veksler mellom å game og å sykle seg turer eller leke ute med venner. Men jeg har måttet "jobbe" for at barna mine skulle bli selvstendige i aktivisering, og det var først rundt 8-års alder at de sluttet å klage over at de kjedet seg. Vi gjør selvsagt aktiviteter sammen i helgene, ikke hver helg, men ofte. Å spise is og burger ute hører til "sjeldenheten" og da blir det ekstra stas og hyggelig. En klassekamerat av gutten min på 9 år er sånn som hele tiden reiser ut og gjør ting. Jeg skjønner ikke at foreldrene har overskudd! Anonymkode: c1570...a8e 1
Toyah Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva gjør guttene f.eks. en helg som dette? TS Anonymkode: b6708...b27 Dette er noe noen år siden. Men jeg hadde speidergutter. De var mye ute i helgene. Drev med ulike ting nede på speiderhytta. Byde hytte i skogen bak huset. Mine gutter bygde også mye lego. Fint å gjøre en regnværsdag Vi har alltid kjørt åpent hus her, så vi har hatt et renn av unger bestandig Hyggeligere å gjøre ting når de er flere Endret 25. september 2022 av Toyah 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 Mitt barn er 9, og har ikke hverken iPad eller smarttelefon. Hun kan sitte å tegne eller leke på rommet sitt i timesvis med en lydbok, og fikser seg mat eller baker og rydder opp igjen etterpå. Selv om vi tar ansvaret for sosialt liv for det meste ved å mld andre foreldre, så går det mot at hun og venninnene avtaler seg imellom merker jeg. Når hun har besøk trenger vi kun å minne dem på å spise innimellom, men de lager seg mat selv. Hun sykler eller tar buss til og fra skole og trening. Hun har gått på butikken alene (5 min unna, må krysse en vei med 50 sone) siden hun var 5, og kan være hjemme alene i noen timer. Hun bidrar med husarbeid uten protester eller betaling. Hun trenger fortsatt masse kos (håper hun aldri slutter) og vi gjør mye sammen som familie som fjellturer, klatring, spiller brettspill eller ser film, men generelt er hun rimelig selvstendig ja. Jeg vil påstå at disse skjermavhengige ungene mister evne til å leke, til å være sosiale irl, og til å utvikle selvstendighet. Det er en tragisk utvikling. Anonymkode: b2335...16d 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Her er det ikke noe alternativ å skulle bli underholdt hele tiden. Vi har to andre barn som også trenger oppfølging, den minste er fortsatt så liten at der trengs det oppfølging hele tiden. Åtteåringen leker litt med søsken, sykler, drar på besøk til venner, spiller fotball med venner osv. Kjeder han seg får han noen ganger se på iPad (om alle vennene er borte en helg), men får stort sett beskjed om å finne på noe. Om det er å lese Donald eller gjøre noe ute får han velge selv. Er med å gjøre hagearbeid innimellom, og en del helger prøver vi å gjøre noe som å dra på lekeplassen eller sykkelpark, kino osv. Men når barna går på skolen mener vi de er store nok til å ikke måtte bli underholdt hele tiden. Anonymkode: 162fe...133 1
Mamajune11 Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Toyah skrev (46 minutter siden): Jeg både har og har hatt. Jeg har ei på 10 nå. Guttene er en del eldre Min eldste er f*** aldri ute å leker. De er alltid bare inne, med untak av sommer hvis det er over 20 grader. Noen av veninnene har begynt å gå ute nå i høst pga PokemonGo da..
Toyah Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Mamajune11 skrev (3 minutter siden): Min eldste er f*** aldri ute å leker. De er alltid bare inne, med untak av sommer hvis det er over 20 grader. Noen av veninnene har begynt å gå ute nå i høst pga PokemonGo da.. Her er de heldigvis veldig flinke enda. De bader, sykler, er på trampolina, er på fotballbanen. I alt er jentene her i nabolaget veldig aktive. Jeg ser at telefonen får mer og mer plass. Men selv om jeg er den sære mammaen, som stopper dem og sier at de må finne på noe annet, velger de gjerne å henge rundt her allikevel. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 Mine på 9 og 11 er mye ute med venner.. mye fotballbanen i nabolaget for å turne, leke og henge på eldste. Yngste er ute å sykler, bygger trehytte, spiller fotball/basket. De er også inne og spiller brettspill/kort, PlayStation, ser film og trykker på telefonen. Litt av alt. En god blanding.. Anonymkode: 57108...741
Arkana Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 Alle våre tre underholdt/underholder seg selv på den alderen. Selvsagt bruker vi mye tid med dem også (sykkeltur i helgene, drar og bader, brettspill flere kvelder i uka osv), men de har aldri forventet eller krevd at vi skal være hovedunderholdningen til enhver tid. Min niåring har med venninner hjem fra skolen de fleste ukedagene og er mye med venninner i helgene også. Når hun er med venner bruker de nesten aldri skjerm. De er ute på trampolinen, sykler rundt, sitter på verandaen og spikker eller bygger noe av planker, drar til skolen og leker i skolegården og gjør mye forskjellig kreativt. Når hun ikke er med dem blir det en del skjerm, men hun gjør også mye kreativt alene samt at hun og brødrene gjør ting sammen. Hun kommer seg til og fra skolen og venner selv, hun har faste oppgaver i huset, hun lager seg enkel varmmat selv og baker litt. Guttene satt nok mer på skjerm enn hun gjorde på den alderen og hadde ikke med venner hjem fullt så ofte, men selv de fant alltid på egne ting. Mitt inntrykk fra både egne og andres barn er at de fleste underholder seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Vi har to gutter på 12 og 8. 12 åringen ble veldig selvstendig og selvgående i 10 årsalderen. Spiller fotball, mye ute å spiller fotball med venner, ute å sykler, drar å ser på kamper, besøker venner, har besøk osv. 8 åringen er lite selvstendig enda. Han spiller også fotball, men må følges opp mye enda. Vil helst være hjemme hele tiden. Får endel besøk av venner, og så pusher vi ham litt på å gå på besøk til venner innimellom. Han bygger endel lego og styrer med det, hopper på trampoline, tegner litt. Spiller på iPad og x-bok endel, har begrensninger på det da. Anonymkode: f415a...e06
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 Jeg har to gutter på 6 og 8 år. Den eldste er lite eller noe selvgående og vi må tilrettelegge mye. Vi må invitere venner ofte og kjøre han/hente. Jeg føler mye av grunnen til dette er at vi bor langt fra de andre barnefamiliene, og det er ikke fortau langs veien her vi bor. Det er visst og et økende rusmiljø og utenlandske kriminelle her og jeg er faktisk redd for å slippe ungene løs her alene. Det at vi kjøpte enebolig langt fra alle andre var et dumt valg. Null problem da ungene var babyer og gikk i bhg, men nå som de blir eldre så merkes det. Når ungene er hjemme så leker de endel alene, men vi må være i nærheten og hjelpe til ved konflikter. De klarer å smøre skiver selv osv, men alt må jobbes med og ingenting gjøres av seg selv. 8- åringen bruker f eks lang tid på å kle på seg, og blir lett distrahert. Anonymkode: dc072...554 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mannen og jeg diskuterer dette iblant, da vi står på litt ulikt sted. Jeg var av troen at ettersom barn blir litt større og klarer mer seg selv, vil de også klare å underholde seg selv iblant. Som barn har jeg minne av at mine foreldre gjorde ganske lite for å aktivisere meg. Da jeg lærte meg å lese kunne jeg sitte med tegneserier f.eks. Ellers var jeg med venner, og vi var ute og holdt på med ting. Nå er det opplegg som må lages absolutt hele tiden. Mannen er kjempeflink pappa, kjører rundt og holder på, men jeg tenker iblant at sønnen vår blir litt passiv. Han driver ikke så mye med fritidsaktiviteter, han vil sjelden ta kontakt med gutter fra skolen for å finne på noe, og spør stort sett pappa om de kan dra og kjøpe burger eller is. Jeg snakker jo mye med foreldre som alle er "utslitt", og jeg lurer på om det er fordi det er en fulltidsjobb å underholde barna? Gjør barnet ditt (8-10) noen ting alene, ANNET enn iPad? Anonymkode: b6708...b27 JA! Barnet går ut gjennom døra og er med venner. Anonymkode: 2977f...a86
GammelKaktus Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 Mitt barn er enebarn så han har alltid måtte klare å aktivisere seg selv og han har vært god til det og. Sosial er han og så han er flink til å lage seg avtaler med venner. Da er de ute å sykler, spiller fotball og henger (som da er leking men de kaller det å henge)... 😄 Så blir det jo en del gaming på kvelden da sitter de å prater på discord og tar over verden. Vi veldig godt til så her kan gjengen gå å kjøpe seg burger og is selv om de ønsker det så de trenger ikke følge liksom, men det har vært lite ønsker om slikt. De setter pris på å kunne ordne opp selv og føler seg voksne når de kan ta seg en tur på lekeland uten at vi ødelegger stilen for de. Herlighet, knotten min er tenåring snart...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå