Koalan Skrevet 29. november 2005 #1 Skrevet 29. november 2005 Har en vaskebjørn som skal få minikoala. Den klager over økt tarmaktivitet og mye løs avføring. Den sier at den er i første trimester. Kan det skyldes graviditeten? Prompingen har også tiltatt mye, og blitt svært illeluktende. Finnes det noen vidunderkur mot dette? Jeg må tross alt leve med dette. :hår: PS: Kanskje du kan hjelpe hvis du er ca xx år (den vil ikke bli oppgitt alder på). Jeg skriver dette fordi den ikke tør å si d selv. Klem til min kjære vaskebjørn
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #3 Skrevet 29. november 2005 Den sier at den er i første trimester. Kan det skyldes graviditeten? ← Om det skyldes graviditeten at den er i det første trimesteret? Ja..
Gjest miiip Skrevet 29. november 2005 #4 Skrevet 29. november 2005 Jeg vet ikke om vaskebjørner har tarmsystem tilsvarende mennesker, men hvis de har det er det ganske sannsynlig at økt tarmaktivitet og mye promping skyldes graviditet. Fordøyelsessystemet forandrer seg for at det skal ta opp næring til embryoet/fosteret (i dette tilfellet minikoalaen). Det finnes noen kjerringråd mot dette, men de har ikke jeg greie på.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #5 Skrevet 29. november 2005 Biola fungerer sikkert bra for vaskebjørner også Og spis masse fiber og sunn mat som gjør at tarmene må jobbe litt, og unngå loff og veldig fet mat, så blir det kanskje bedre.
Trampe Skrevet 29. november 2005 #6 Skrevet 29. november 2005 Har en vaskebjørn som skal få minikoala. ← Har du en vaskebjørn som skal få minikoala? Hvordan går det an? Er vaskebjørnen drektig får den vel vaskebjørnunger? Koalaer og vaskebjørner er ikke akkurat samme dyret... ...og er vaskebjørn et kjælenavn på noen (som da er mest sannsynlig) så skriv det da. Kanskje folk forstår et ordentlig spørsmål..
liv Skrevet 29. november 2005 #7 Skrevet 29. november 2005 Vaskebjørnen er kjæresten til trådstarter og ettersom trådstarter kaller seg Koalaen så blir barnet en minikoala
Koalan Skrevet 29. november 2005 Forfatter #8 Skrevet 29. november 2005 Vaskebjørnen er kjæresten til trådstarter og ettersom trådstarter kaller seg Koalaen så blir barnet en minikoala ← Du har jammen skjønt det! Hvem synes ikke at koalabjørner og vaskebjørner er kjempesøte bjørner?
smilepia Skrevet 30. november 2005 #9 Skrevet 30. november 2005 Hvem synes ikke at koalabjørner og vaskebjørner er kjempesøte bjørner? ← De er kjempesøte, men koalaen er ingen bjørn!!! Vaskebjørn skal jeg ikke uttale meg om for den vet jeg ikke...
@lfa Skrevet 30. november 2005 #10 Skrevet 30. november 2005 Koala er en pungbjørn, vaskebjørn er av halvbjørnfamilie. Så koalaen er nok mer bjørn enn vaskebjørnen. Har ikke noe råd mot mageproblemene, men gratulerer så masse uansett!
smilepia Skrevet 30. november 2005 #11 Skrevet 30. november 2005 Nei nei nei - nå sporer vi helt utenom graviditet her altså, men Koalaen er et pungDYR _ikke_ pungbjørn. Pungbjørner finnes ikke og koalaer er altså ikke bjørner på noen som helst måte. (selv om vi ynder å kalle dem koalabjørner)
Trampe Skrevet 30. november 2005 #12 Skrevet 30. november 2005 Men vaskebjørn + koala = koala? Selv om mora er vaskebjørn og faren er koala? Du koalamannen må si ifra når barnet kommer altså. Lurer fælt på hva det blir. ...og nei, jeg har ingen råd denne gangen heller
@lfa Skrevet 30. november 2005 #13 Skrevet 30. november 2005 Ok... jeg refererer bare til Caplex... Pungbjørn er muligens en fornorskelse av koala? Koala, pungbjørn, Phascolarctos cinereus, et klatrende pungdyr som bare finnes i Australia. Ca. 80 cm lang. Modell for teddybjørnen. Lever vesentlig av eukalyptustrær pungbjørn, dss. → koala. Pungdyr, pattedyrordenen Marsupialia, primitiv pattedyrorden, 76 slekter med 266 arter. Mangler morkake; ungene fødes uutviklet og fullfører deretter fosterlivet i hunnens hudfold (pungen). Finnes i dag på Ny-Guinea og Australia samt Amerika (bare pungrotter). Mest kjent er kenguru, koala (pungbjørn), pungflygeekorn og vombatene. Tasmansk pungulv er høyst sannsynlig utryddet. For og komme tilbake til det oprinnelige problemet, så sakset jeg dette fra nettet: Luft i magen! En viss gassproduksjon er normalt, og friske mennesker har flatusavgang ("fiser") omtrent femten ganger daglig. Du blir spesielt oppblåst i magen av følgende matvarer: * Kål og løk * Svisker og rosiner * Bananer og endel annen frukt * Kli og fiberrik mat * Tunge sauser * Mat med gjær * Drikke med kullsyre Etter slik mat kan det være lurt å... * tygge 3-4 mandler godt og svelg ned. * svelge en ts karve rett ned med vann. For å generelt unngå luft i magen, kan man: * drikke et glass cultura hver morgen. * tygge maten godt. * redusere melk og melkeretter * unngå søtsaker, spesielt tyggegummi * mosjonere
smilepia Skrevet 1. desember 2005 #14 Skrevet 1. desember 2005 Ok... jeg refererer bare til Caplex... Pungbjørn er muligens en fornorskelse av koala? Koala, pungbjørn, Phascolarctos cinereus, et klatrende pungdyr som bare finnes i Australia. :-) Ja, jeg er kjennt med at de omtales som bjørner. Gjorde det selv i mange år, nettopp fordi det er slik de blir beskrevet bl.a i norske leksikon. Men det var helt til jeg flyttet til Australia og fikk grundig leksjon der nede i at koalaer overhode ikke er beslektet med bjørn og at den betegnelsen er feil. Sakset fra Australian Koala Foundation: Koalas are not bears. They are not placental or ‘eutherian’ mammals, but MARSUPIALS, which means that their young are born immature & they develop further in the safety of a pouch. It’s incorrect to call them ‘koala bears’. Their correct name is simply ‘koalas.’
@lfa Skrevet 1. desember 2005 #15 Skrevet 1. desember 2005 Da har jeg lært noe nytt i dag også. :icon_razz:
Koalan Skrevet 1. desember 2005 Forfatter #16 Skrevet 1. desember 2005 Veldig lærerikt å ta del i hvor grundig dere kvinner går til verks i slike (kontroversielle) spørsmål. Uansett. Vaskebjørnen har begynt å få svært rennende avføring. Jeg påstår at dette skyldes at hun kaster opp alt hun spiser, og dermed ikke får i seg fast føde til forbrenning, slik at avføringen får en heller løs konsistens. Vaskebjørnen derimot, er svært paranoid, og påstår det skyldes farlige bakterier som er skadelig for minikoalan. Hvem har rett? Hvorfor er jenter så hysteriske når de skal ha barn, og tror at de ikke kan spise noe som helst? Og tror de har abbortert bare de slipper en liten fis? Huffhuff... -Koalan-
Trampe Skrevet 2. desember 2005 #17 Skrevet 2. desember 2005 Hvorfor kontakter hun ikke lege hvis hun er så bekymret, i stedet for at mannen hennes går på KG? Vi er ikke leger her inne. Hvis hun er bekymret for barnet bør hun kontakte lege eller jordmor med en gang.
Koalan Skrevet 2. desember 2005 Forfatter #18 Skrevet 2. desember 2005 Vasken har ikke bedt meg henvende meg til dere kvinneguidere her inne. Jeg bare lurte på et par ting, og siden dere kvinner er så heldige å få føde barn, tenkte jeg dere kanskje hadde vært ute for lignende tilfeller. PS: Selv om noen ikke vil kalle koalaer for bjørner, synes jeg de er mye søtere da, enn om man sier pungdyr. Noen som så koalaene teddy og freddy når de var her? Jeg kalles freddy...
@lfa Skrevet 2. desember 2005 #19 Skrevet 2. desember 2005 (endret) I ditt tilfelle er det vel ganske riktig og si pungdyr. Men enig i at bjørn høres litt bedre ut. Endret 2. desember 2005 av @lfa
smilepia Skrevet 5. desember 2005 #20 Skrevet 5. desember 2005 Vaskebjørnen har begynt å få svært rennende avføring. Jeg påstår at dette skyldes at hun kaster opp alt hun spiser, og dermed ikke får i seg fast føde til forbrenning, slik at avføringen får en heller løs konsistens. Vaskebjørnen derimot, er svært paranoid, og påstår det skyldes farlige bakterier som er skadelig for minikoalan. Hvem har rett? Hvorfor er jenter så hysteriske når de skal ha barn, og tror at de ikke kan spise noe som helst? Og tror de har abbortert bare de slipper en liten fis? Rennende mage kan hun få under graviditeten, og dette skyldes sikkert en kombinasjon av at helle kroppen slapper litt mere av og utvider seg for å gi plass til barnet, samt hvilken type mat hun får i seg. Fiberrik mat kan helt sikkert hjelpe på, vil jeg tro. Men dersom hun har grunn til å tro det er bakterier på ferde, eller bare er særlig bekymret, bør hun selvsagt kontakte lege (evt veterinær) umiddelbart. Det er kun fagfolk som kan si noe med sikkerhet om det skyldes bakterier eller annet. Ang hysteriske blivende mødre, så skyldes vel det helt enkelt at morsinstinktet slår til med full kraft. Vi vil beskytte våre barn for en hver pris. også før det har kommet til verden. Dette må far bare forsone seg med, mener jeg. Ps. ang betegnelsen av koala. Så trenger man ikke slengepå hverken den feilaktige -bjørn postfiksen, ei heller pungdyr. Det holder å bare kalle dem Koala vi sier vel ikke, mygg-innsektet eller ørret-fisken, gjør vi vel?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå