Gå til innhold

Kan psykopater, sosiopater eller narsissister, jobbe i helse og omsorgsyrker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: c0aab...285

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart. Er vel midt i blinken, det.

Anonymkode: 20260...f3e

• Liker 9
Skrevet

Mange gjør det allerede. Spesielt "ledere"

Anonymkode: e6af1...775

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så klart. Er vel midt i blinken, det.

Anonymkode: 20260...f3e

Å, forklar.

Skrevet

Og der har jeg møtt de fleste av de. De kan jo ikke hs folk i de yrkene som bryr seg oppriktig, de hadde jo aldri kommet seg til neste pasient. 

Anonymkode: 74871...a25

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og der har jeg møtt de fleste av de. De kan jo ikke hs folk i de yrkene som bryr seg oppriktig, de hadde jo aldri kommet seg til neste pasient. 

😂🤦🏼‍♀️

Anonymkode: e556c...e9a

• Liker 2
Skrevet

Det er sikkert en del av dem,  burde ikke være der men er det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selvsagt kan de det, det er jo ikke noe de opplyser om på et jobbintervju, og de fleste av dem er veldig flinke til å skjule det. Vil også tro at enkelte med disse lidelsene bevisst søker seg til yrker hvor de på en måte kan utøve makt over andre. Burde de jobbe i slike yrker, overhodet ikke. 

Endret av JegMotStrømmen
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig, man må vel ha omsorg og empati for å jobb innen helse?

Skrevet
JegMotStrømmen skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan de det, det er jo ikke de opplyser om på et jobbintervju, og de fleste av dem er veldig flinke til å skjule det. Vil også tro at enkelte med disse lidelsene bevisst søker seg til yrker hvor de på en måte kan utøve makt over andre. Burde de jobbe i slike yrker, overhodet ikke. 

Hvordan kan man finne ut det da, må da være noen tegn?

Skrevet

Det er ikke lett for den type mennesker å jobbe i omsorgsyrker.  Det er fordi kontrasten mellom krav og forventninger til yrkesutøvelse og en dyssosial personlighet blir så langt unna hverandre. Man skal drive klientsentrert, dvs. at man ikke setter seg over pasienten. De som utøver makt vil risikere å få negative tilbakemeldinger på seg fra pasienter, pårørende og kollegaer.  Empati står i kjernen av disse yrkene. Det er vanligere at cluster b-folk søker seg til yrker hvor det er en del av selve yrket å UTØVE makt og autoritet, f.eks. politi, advokat/dommer, politikere, forvaltning, ledelse generelt. Empati er ikke en del av "stillingsinstruksen" her.

Anonymkode: 6fbce...3a8

• Liker 3
Skrevet

En jeg kjenner er sykepleier.. Ingen jeg vet om som oppfører seg like slemt mot andre som henne. Trist! 

Anonymkode: 92fc7...d6c

• Liker 2
Skrevet

Dette telles ikke, men min mor er psykiatrisk sykepleier og hun mishandlet meg fysisk som barn og helt til jeg var i tjueårene. Hun er populær på jobb og flink i jobben. Hun foretrekker jobben over familien faktisk. Noen ganger sammenligner hun seg med foreldrene til pasientene sine da hun mener hun er mer bevisst på skaden hun har gjort enn dem. 

Anonymkode: 74d1f...b2a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kjenner ei som er nabo (vi er ikke venninner), og bor heller ikke i noe storby. Men hun jobber innenfor helse, helsefagarbeider. Hun er høyreradikal politisk sett, sånn type som synes at Adolf ikke er så "farlig".  Så da kan en tenke seg hva som skjer om hun får pasienter / brukere som har innvandrerbakgrunn.  Ikke så rart at minoriteter foretrekker helst å dø hjemme eller at familien tar seg av de. 

Anonymkode: 4036f...ac2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner ei som er nabo (vi er ikke venninner), og bor heller ikke i noe storby. Men hun jobber innenfor helse, helsefagarbeider. Hun er høyreradikal politisk sett, sånn type som synes at Adolf ikke er så "farlig".  Så da kan en tenke seg hva som skjer om hun får pasienter / brukere som har innvandrerbakgrunn.  Ikke så rart at minoriteter foretrekker helst å dø hjemme eller at familien tar seg av de. 

Det kalles religion 

Anonymkode: 5baff...e95

Skrevet

Vet om enkelte innenfor barnevernet som er direkte redselsfulle personer. Den ene verre enn den andre.

Anonymkode: 39819...ad9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

😂😂😂 Den var god, dagens😂😂 Hilsen en som jobber i omsorgsyrket🙂

Anonymkode: 5daf2...ad1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kalles religion 

Anonymkode: 5baff...e95

Nei, det kalles ikke religion. Det heter at det vil være direkte helsefarlig for en pasient med innvandrerbakgrunn å bli utsatt for det kvinnelige, høyreradikale "helsepersonellet". 

Gudene skal vite hvor mange pasienter er blitt skadet som følge av at helsefagarbeider, sykepleier, lege eller kirurg, ikke liker noen på bakgrunn av fordommer eller mer radikale politiske meninger.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Merkelig, man må vel ha omsorg og empati for å jobb innen helse?

Det holder at man er god på å late som. Og på en måte er jo det logisk, for det er vel ikke så naturlig å bli sønderknust over at Per og Kari, som er totalt fremmede for deg, har kreft?

Anonymkode: bffae...7a1

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg kjenner en som jeg er sikker på har dyssosial personlighetsforstyrrelse som jobber i psykisk helsevern. Han pleide å gaslighte meg på forskjellige måter, altså få meg til å tvile på min egen virkelighetsoppfatning. Følte jeg gikk på eggeskall rundt ham. Han jobber ikke lengre med direkte pasientkontakt heldigvis. Fikk seg en jobb høyere opp i systemet.

Anonymkode: 91979...796

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...