Gå til innhold

Lege eller jordmor?


Murf

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere under svangerskapet?

jeg har jo fastlege og kan gå til henne, kommer til å gå til første time der iallefall.

Hvordan kommer man i tilfelle i kontakt med jordmor?

Fordel med lege er vel at de kan skrive ut sykemelding hvis jeg blir dårlig (kryss fingre for å slippe det!) og fordel med jordmor er at de driver stort sett med svangerskap og barn.

Noen erfaringer?

Murf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg gikk til fastlegen min og syns det var helt ok.Fikk svar på det jeg lurte på og ble godt tatt vare på

Men har venninner som gikk annenhver gang til legen og helsestasjon (jordmor er der)

Og de syns det var supert,tror nok jeg gjør det hvis det blir en neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kun til min faste gynekolog gjennom svangerskapet. Første gang jeg så en jordmor lå jeg på fødestuen med veer.

Det er jo så individuelt hva man ønsker så du får "kjenne" etter litt selv hva du tror blir riktig for deg. Vet mange velger å gå til jordmor fordi de kan være en god hjelp til å forberede seg mentalt til fødselen, og så har de gjerne litt bedre tid under konsultasjonen enn lege/gynekolog har.

Men som sagt; jeg feks var godt fornøyd med kun (mannlig) gynekolog. Savnet aldri en jordmor underveis i svangerskapet.

Tror forresten man får kontakt med jordmor via helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap var jeg hos legen 2 ganger, og resten til jordmor.

Likte det godt jeg, og det blir vel slik denne gangen også, tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta kontakt med helsestasjonen i kommunen/bydelen for å få time hos jordmor. Jeg gikk stort sett annenhver gang, og jeg syntes det var veldig greit. Fordelen med jordmor er jo at de kan mer om nettopp graviditet og fødsel, samt at de gjerne har mye bedre tid enn legen. Det aller viktigste er kanskje å prate med jordmor på slutten angående ting rundt fødsel. Jeg tok med mannen min til jordmor og ikke lege, for det var mer interessant i forhold til de tingene han lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis jeg var i den situasjonen, ville jeg valgt en kombinasjon av lege og jordmor, f.eks annenhver gang. Spesielt hvis jeg var 1.gangsfødende! Det er veldig mange spørsmål og funderinger man kan gå med, som en god jordmor kan svare på; alt fra fødsel, fosterets utvikling, smerte og smertelindring, bekymringer av ulike slag osv. Jeg syns at lege og jordmor utfyller hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går annenhver gang til lege og jordmor, og er fornøyd med det. Nå har jeg gått sykemeldt i tillegg, så da har jeg behov for å gå til legen for å fornye sykemeldingen. Men jeg hadde uansett kommet til å gått til dem annenhver gang. Som Embla sa, så synes jeg og de utfyller hverandre fint. Og jordmor og helsestasjon skal man jo forholde seg til etter babyen har kommet og, så det er jo litt greit å "være litt kjent" der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...