AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #1 Skrevet 23. september 2022 Noen spiser svin, noen spiser kylling men ikke halal, noen bare halal. Finnes det noe alle kan spise, eller må jeg lage 3 forskjellige retter her? Og er det sant at dyret blir bedøvd før det blir hengt opp ned og skåret over halsen ved halal? Hvis ikke det lider mer enn en vanlig norsk slakt, skal jeg kjøpe inn det for å glede dem som kun kan ha det, hvis ikke må det bli vegetarpølser på alle de som ikke kan ha svin, bursdag koster, og dette blir dyrt hvis alle skal ha hver sin type pølse kokt i 5 forskjellige gryter! Anonymkode: 55ad2...80a 1
lama13 Skrevet 23. september 2022 #2 Skrevet 23. september 2022 Kjør med vanlige kyllingpølser og en pakke vegetarpølser, så får de velge det de vil og du slipper å betale unødvendig mye. 7 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #3 Skrevet 23. september 2022 Kjøp kun halal. De slaktes på samme måte som all annen dyr i Norge. Blir kun sagt en bønn før slakt. De som ikke spiser halal vil heller ikke merke forskjell. Vi er ikke muslimer men spiser mye halal- kjøtt. Anonymkode: de4b7...fb9 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #4 Skrevet 23. september 2022 Ja jeg får gjøre det. 🙂 Noen som vet hvor man kan kjøpe småpakker av dette? Vi bruker jo ikke det, så greit at alt blir spist 🙂 Kanskje det er lurt å bare ha kylling til hele bursdagen ja faktisk, så blir det ikke haugevis av forskjellige! Det hadde jeg ikke tenkt på så takk 😅 Anonymkode: 55ad2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøp kun halal. De slaktes på samme måte som all annen dyr i Norge. Blir kun sagt en bønn før slakt. De som ikke spiser halal vil heller ikke merke forskjell. Vi er ikke muslimer men spiser mye halal- kjøtt. Anonymkode: de4b7...fb9 Hvor kjøper man dette og er det mye dyrere enn vanlig kjøtt? Anonymkode: 55ad2...80a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #6 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor kjøper man dette og er det mye dyrere enn vanlig kjøtt? Anonymkode: 55ad2...80a Vi pleier å kjøpe på internasjonale butikker, de pleier å ha. Eller eurocash siden vi bor nærme Sverige.. Ville helt ærlig kjøpt kun halal eller vegetarpølser fra coop. De er faktisk veldige gode 😊 Anonymkode: 866fe...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 Ja ser den, men så er det litt kav med at vi må reise inn til byen en halvtime for å kjøpe og servere noe kun en skal ha, når de 14 andre ikke trenger det eller har behov for å spise velsignet mat.. som jeg fortsatt ikke vet om er dyrere enn vanlig 🙂 Anonymkode: 55ad2...80a 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 Hadde bare sagt at alt var halal selv om det ikke var det. Anonymkode: f26d3...fb6 12 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 Jeg har barn med cøliaki, og tilbyr meg alltid å sende med noe. Jeg har også blitt bedt om å ta med noe selv, dersom arrangøren ikke har mulighet til å skaffe noe. Ikke alle muslimer godtar vanlig butikkhalal heller, da det påstås at det ikke er ekte halal. Er foreldrene veldig strenge, så be dem sende egne pølser med ungen. Det er tryggest for alle parter. Anonymkode: 9db90...ca1 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde bare sagt at alt var halal selv om det ikke var det. Anonymkode: f26d3...fb6 Ja skjønner det kan være den enkleste løsningen 😅 men jeg har ikke samvittighet for å lyve, det som er totalt likegyldig for vår husstand, er jo viktig for dem og de er jo gjester hos oss så.. litt hensyn må man ta. Men jeg vet fortsatt ikke om slaktingen er like human som det er (skal være, iallfall) på norsk vis. Jeg er en dyrevenn og selv om jeg spiser vennene mine (kan ikke være vegetarianer pga matallergier og underernæring, dessuten elsker jeg kjøtt, så sånn er den saken) skal de lide minst mulig før sin død. Jeg orker ikke tanken på at de henger opp ned livredde og blør fra halsen til de dør, ei heller å betale for å bidra til å støtte denne industrien. Hvis de allerede er bedøvd og behandlet med respekt før slakt er det en annen ting, men det er så mye jeg ikke vet. Anonymkode: 55ad2...80a 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #11 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde bare sagt at alt var halal selv om det ikke var det. Anonymkode: f26d3...fb6 Jeg også. 🤣 Visstnok er det sånn at man får spise ikke-halal så lenge man tror det er halal. Man kommer ikke til helvete uansett, da hverken Gud eller Djevelen finnes. Anonymkode: 39ac0...8d4 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har barn med cøliaki, og tilbyr meg alltid å sende med noe. Jeg har også blitt bedt om å ta med noe selv, dersom arrangøren ikke har mulighet til å skaffe noe. Ikke alle muslimer godtar vanlig butikkhalal heller, da det påstås at det ikke er ekte halal. Er foreldrene veldig strenge, så be dem sende egne pølser med ungen. Det er tryggest for alle parter. Anonymkode: 9db90...ca1 Ok godt å vite. Skal sjekke om de vil gjøre det når de besvarer invitasjonen! Anonymkode: 55ad2...80a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #13 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg også. 🤣 Visstnok er det sånn at man får spise ikke-halal så lenge man tror det er halal. Man kommer ikke til helvete uansett, da hverken Gud eller Djevelen finnes. Anonymkode: 39ac0...8d4 Men stemningen mellom foreldrene i barnehagen finnes, og jeg vil ikke være en av de som bidrar til å gjøre den dårlig 😅 Anonymkode: 55ad2...80a 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #14 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men stemningen mellom foreldrene i barnehagen finnes, og jeg vil ikke være en av de som bidrar til å gjøre den dårlig 😅 Anonymkode: 55ad2...80a Blir jo ikke dårlig hvis de ikke får vite at du lyver. 😅 Men jeg har hørt om foreldre som faktisk sjekker emballasjen når de ankommer bursdagen, så du må isåfall kvitte deg med alle bevis. Og hvis det bare finnes én butikk med halal i mils omkrets så vet vel disse folka hvordan pølsene skal se ut, så da må du si at du fikk pølsene da en slektning fra Oslo kom på besøk i sommer eller noe.. 😅 Anonymkode: 39ac0...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #15 Skrevet 23. september 2022 Okey. Da kjøper du vegetar. Jeg vet ikke hva vanlige pølser koster, men vegetar er litt dyrere enn halal, og siden du ikke gidder å reise inn til byen så kjøp vegetar. Men ikke lyv, det er bare respektløst. Anonymkode: 866fe...a6e 7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #16 Skrevet 23. september 2022 Jeg hadde gått for halal kyllingpølser og vegetarpølser. Da er du sikra! Anonymkode: 96bba...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #17 Skrevet 23. september 2022 Gå for vegetar. Hvis det ikke er bra nok får de ta med sin egen mat 😛 Anonymkode: 063ff...d9f 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #18 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Blir jo ikke dårlig hvis de ikke får vite at du lyver. 😅 Men jeg har hørt om foreldre som faktisk sjekker emballasjen når de ankommer bursdagen, så du må isåfall kvitte deg med alle bevis. Og hvis det bare finnes én butikk med halal i mils omkrets så vet vel disse folka hvordan pølsene skal se ut, så da må du si at du fikk pølsene da en slektning fra Oslo kom på besøk i sommer eller noe.. 😅 Anonymkode: 39ac0...8d4 Helt utrolig at enkelte er villige til å lyve om noe sånnt. Det viser bare hvor respektløse dere er. Snille,gode nordmenn,yeah right. I denne her situasjonen så tenker jeg at det er best at du sier i fra til foreldrene at dere ønsker ikke å kjøpe halal pølser så det er noe de må ta med seg. Så håper jeg virkelig at ingen av dere bor i nærheten av meg. Anonymkode: b4697...1dc 8 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #19 Skrevet 23. september 2022 Mange strengt praktiserende muslimer i klassen til barnet mitt også… Vil bare tipse om vegetarpizza istedenfor pølser. Vi lagde en med forskjellig fyll og en enkel margarita. Enkelt å lage og noe som falt i smak hos de fleste. Anonymkode: ca78f...ecf 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #20 Skrevet 23. september 2022 Lag noe annet enn pølser. Hjelpes for noe dilldall med mange ulike typer pølser. Anonymkode: 69c50...96b 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå