Gå til innhold

Gravid igjen etter MA


Rannva

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal en vente en syklus etter ma før en prøver igjen?

(spør av uvitenhet her)

Er det noen grunn til at det skal ta lenger tid en "normalt" å bli gravid etter ma?

Håper noen kan svare meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror man blir bedt om å vente en syklus av flere årsaker:

1) Slimhinnene i livmoren vil antageligvis ha godt av å ha en måned på "å komme seg" etter en abort/utskrapning.

2) Graviditetshormonet HCG kan sitte lenge igjen i kroppen, såpass lenge at du kan teste positivt før du er gravid. Når mensen så kommer så føles det som nok en abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at det skal ta lenger tid en "normalt" å bli gravid etter ma?

Det skal ikke ta noe lengre tid en "normalt". Noen sier tom at man er mer fruktbar etter en abort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette til deg: (Det er sakset herfra. Mye bra info her.)

1. If you do get pregnant again before having a period, you will not establish a reliable Last Menstrual Period date (your miscarriage date is of no use). You will run into lots of problems when you go in for your first prenatal sonograms and blood tests, causing you tons of grief (often for nothing) and can wreck your relationship with your doctor (supporting the "difficult patient" theory.) 

Jeg slettet en del av sitatet, det var veldig langt.

Grooo, moderator

Endret av Grooo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Hei Tiny :klem:

Jeg har akkurat hatt MA, var til utskrapning i går. Ble anbefalt å vente en syklus med å prøve, men av den enkle grunn at det var så vanskelig med terminberegning/ukebergening. Foprdi man ikke har noen første dag i siste mens å gå ut i fra. Mens det har man hvis man venter til man har hatt en mens.

Men de sa det var ikke farlig å bli gravid med en gang etter, det gjorde ingenting. Var kun i forhold til dette med at man ikke har datoer å gå ut i fra.

Har fått inntrykk av at det kan være en smule lettere å bli gravid fort etter en MA, men det er kanskej ikke fakta, ingen som har sagt det direkte i alle fall. Men et inntrykk jeg har fått nå når vi er oppi dette.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt 3 MAer og etter å ha konfrontert legene på sykehuset med hvorfor man skal vente en syklus før man prøver igjen har de innrømmet at det har vel så mye med psyken å gjøre som fysikken. Og jeg kan skjønne hvorfor... Mine to første MAer skjedde med 3 mnd mellomrom, og det var ganske tøft å omstille seg: "gravid - ikke gravid - gravid - ikke gravid". I tillegg er det selvsagt lettere å beregne hvor langt man er på vei om man har hatt en mens.

(Når det gjelder hvor lett det er å bli gravid etter en MA så er min erfaring at det er veldig lett...ble gravid ved et uhell etter 1. MA, og med en gang vi sluttet med prevensjon etter 2. MA.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flowery i.i.

Jeg hadde MA og ble gravid igjen 2 uker etter utskrapningen, så jeg tror også at det er veldig lett å bli gravid etter en slik hendelse. Det ble selvsagt litt rot med terminen siden jeg ikke hadde hatt mensen, men jeg føler ikke det som noe problem.

Vi var på ferie og jeg trodde at jeg hadde fått mensen. Jeg blødde i 4-5 dager og tenkte at nå var ihvertfall mensen kommet tilbake. Da vi kom hjem og "mensen" hadde stoppet, blødde jeg litt til. Jeg tenkte at dette var merkelig og tok en graviditetstest. Den var positiv. Jeg trodde da at jeg kanskje var ca. 4-5 uker gravid. En uke etterpå var vi på UL og hun sa at jeg da var nesten 9 uker! Så vi tenkte at da må jeg ha blitt gravid bare 3 uker etter utskrapningen.

Så når jeg var på den vanlige UL, så ble terminen framskyndet enda over en uke. Dermed må jeg ha blitt gravid bare 2 uker etter utskrapningen. Nå forholder jeg meg til den terminen. Som er i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...