Gå til innhold

Søker om bostøtte. Et styr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal oppgi antall oppholdsrom. Det er stue og soverom? Bare stue? Ikke kjøkken og bad?

Jeg skal opplyse om endringer i netto formue siden skatteoppgjøret 2021. Jeg har bare studielån og brukskonto. Brukskonto minus studielånet? Jeg betaler husleia for oktober (fristen er 25.) og så regner jeg ut netto formue?

Må laste opp husleiekontrakt. Har kontrakt fra husleie.no som er signert med bank id. What to do?

Jeg trodde at dette skulle være langt enklere, i hvert fall at de finner alle tall om inntekt, formue og gjeld selv. Brukte en kalkulator som viser seg at jeg får ca 2k/mnd. Får jeg for september, eller fra og med oktober?

bostøtte.png

Anonymkode: f281b...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Du skal opplyse om de rommene du leier/eiet. Er det kollektivt, er det i hovedsak soverommet. Hvis det er en leilighet, så er det alle rommene du leier.

2) Hvis du er student, har ikke du rett på bostøtte. Men er du på AAP etc, så henter de inn opplysninger fra Skatteetaten.

3). Du må lagre husleiekontrakten som PDF fil. 

Anonymkode: ff6d1...6ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder? Styr? 

Du må laste opp et par dokumenter også får du 2k inn på konto. Tipper det tar under en time å laste opp/ferdigstille søknaden, så det er rimelig drøyt timesbetalt. 

Alternativt kan du ta deg et par ekstra vakter hos en ordinær arbeidsgiver så slipper du å søke bostøtte.

Om du ikke kødder så slutter virkelig aldri folk å forbause meg, styret og ha mulighet til å få 2k inn på konto for under en times arbeid. Styrete å bare få penger.

Anonymkode: f4f0a...74a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generelt grunnlag kommer jeg ikke til å svare på trollekommentarer. Bare ser for meg at det blir en del av det i morgen og at dette bare er starten. Mistenker mental sykdom hos disse. Bring it on, men null svar herifra.

Anonymkode: f281b...024

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kødder? Styr? 

Du må laste opp et par dokumenter også får du 2k inn på konto. Tipper det tar under en time å laste opp/ferdigstille søknaden, så det er rimelig drøyt timesbetalt. 

Alternativt kan du ta deg et par ekstra vakter hos en ordinær arbeidsgiver så slipper du å søke bostøtte.

Om du ikke kødder så slutter virkelig aldri folk å forbause meg, styret og ha mulighet til å få 2k inn på konto for under en times arbeid. Styrete å bare få penger.

Anonymkode: f4f0a...74a

Det er faktisk ikke så lett som du skal ha det til. Jeg er ikke TS, men selv psykologen min og en spesialist synes det å få sendt inn en søknad til Husbanken var et styr. Det tar ikke under 2 timer om du tror det. 

Søknadene i seg selv var kronglete. Psykologen og spesialisten slet med å tolke skjemaene. Og når TRE høytutdannende folk sliter med å tolke skjemaene, så er det ikke oss mennesker det er noe galt med - men derimot skjemaene/søknaden. I tillegg måtte jeg skrive ut og utfylle skjemaene på PAPIR, ikke elektronisk - fordi jeg bor i kollektivt. To skjemaer måtte utflyttes, og jeg måtte dokumentere HVORFOR jeg skulle ha bostøtte - basert på sosiale grunner. Og jeg har ikke printer, så jeg måtte på biblioteket å skrive ut. 

Det tar fort en ukes arbeid, når ALT skal klaffes. De som skal dokumentere årsaker, har også 100 andre ting å gjøre, og kanskje 20 andre pasienter som trenger hjelp. Så man kan ikke forvente å komme først i køen. I tillegg så må man ikke glemme at man er syk, så må man ta hensyn til det også.

Anonymkode: ff6d1...6ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til og søke bostøtte, som jeg nå mister pga ung ufør og liten jobb som fritidskontakt. Men det går greit.

Men, leien min økte med 1000,- nå i august, da kontrakten min gikk ut. Fornyet kontrakt men med tillegg dokumentasjon på at leien økte. Skulle inn og endre dette hos Husbanken, før jeg visste noe om svar på uføretrygd. Det var litt styrete så gadd ikke 😂 Men nå mister jeg jo bostøtte uansett, så like så greit at jeg ikke la sjela mi i og ordne og styre med endringene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger ved kopi av husleiekontrakt selv om den er elektronisk signert. 
Du legger ved kontoutskrift/kvittering for innbetalt husleie. 
Du søker for inneværende måned før den 25. Støtte som søkes om innen fristen er gjeldende for inneværende måned. 

De kan hente tall fra skatteetaten, men de tallene sier ingenting om nåværende inntekt, derfor må du dokumentere nåværende inntekt. 
Endring i formue og gjeld vil si dokumentere endringer i gjeld, her altså ny saldo på studielån, samt andre eventuelle endringer. 

Anonymkode: e035d...fa6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På generelt grunnlag kommer jeg ikke til å svare på trollekommentarer. Bare ser for meg at det blir en del av det i morgen og at dette bare er starten. Mistenker mental sykdom hos disse. Bring it on, men null svar herifra.

Anonymkode: f281b...024

Er det meg du sikter til? At jeg er metalt syk? 

Why?

Det er jo vilt å mene det er styrete å få penger.

Anonymkode: f4f0a...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er faktisk ikke så lett som du skal ha det til. Jeg er ikke TS, men selv psykologen min og en spesialist synes det å få sendt inn en søknad til Husbanken var et styr. Det tar ikke under 2 timer om du tror det. 

Søknadene i seg selv var kronglete. Psykologen og spesialisten slet med å tolke skjemaene. Og når TRE høytutdannende folk sliter med å tolke skjemaene, så er det ikke oss mennesker det er noe galt med - men derimot skjemaene/søknaden. I tillegg måtte jeg skrive ut og utfylle skjemaene på PAPIR, ikke elektronisk - fordi jeg bor i kollektivt. To skjemaer måtte utflyttes, og jeg måtte dokumentere HVORFOR jeg skulle ha bostøtte - basert på sosiale grunner. Og jeg har ikke printer, så jeg måtte på biblioteket å skrive ut. 

Det tar fort en ukes arbeid, når ALT skal klaffes. De som skal dokumentere årsaker, har også 100 andre ting å gjøre, og kanskje 20 andre pasienter som trenger hjelp. Så man kan ikke forvente å komme først i køen. I tillegg så må man ikke glemme at man er syk, så må man ta hensyn til det også.

Anonymkode: ff6d1...6ab

Jeg har selv gjort det mange ganger uten å oppleve det du beskriver eller det ts beskriver, ofte gjort unna på få minutter for min og nærståendes del.

Men klart er man innlagt eller har dårlig med mentalt kapasitet kan vell selv den enkleste oppgave være uoverkommelig. 

Jeg antok at ts hadde normal mental kapasitet. Mulig det er feil. Dåg er det fortsatt en rimelig smal sak og det er godt forklart steg for steg.

Anonymkode: f4f0a...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enkelt ta skjermbilder av kontrakten din. Ta skjermbilder og send med dette. De godtar det lett. 

Anonymkode: 03660...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det meg du sikter til? At jeg er metalt syk? 

Why?

Det er jo vilt å mene det er styrete å få penger.

Anonymkode: f4f0a...74a

Det kan da være styrete selv om en får penger ( det er jo ikke alltid det er resultatet heller) . Selvom det tok deg 1 time og hente alle opplysninger , er det ikke sånn for alle. 

Anonymkode: be605...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor det å skaffe alt av dokumentasjon til søknaden skal ta opp til en uke med mindre man har en veldig spesiell sak.

Jeg har selv bostøtte og brukte kanskje en halvtime - en time på søknaden. Ganske enkel sak her da.

Oppholdsrom er stue + soverom slik jeg har forstått det. På formue har jeg satt 0 siden jeg ikke har noe som kan regnes som formue. Man skal ikke fylle ut søknaden hver måned, men når man søker og de innhenter opplysninger om inntekt osv.

Man får bostøtte en måned på etterskudd. Altså får man bostøtte for september i oktober. Det er fordi de sjekker inntekten din hver måned for å se om du har rett til bostøtte. Så hvis inntekten din overstiger beløpet en måned så får du ikke bostøtte for den måneden, men søknaden blir automatisk videreført til neste måned selv om du ikke får den måneden.

Selv om kontrakten er digital så kan du legge den ved. Ta screenshot om du ikke får lagt den til på annet vis.

Anonymkode: 45f34...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal oppgi antall oppholdsrom. Det er stue og soverom? Bare stue? Ikke kjøkken og bad?

Jeg skal opplyse om endringer i netto formue siden skatteoppgjøret 2021. Jeg har bare studielån og brukskonto. Brukskonto minus studielånet? Jeg betaler husleia for oktober (fristen er 25.) og så regner jeg ut netto formue?

Må laste opp husleiekontrakt. Har kontrakt fra husleie.no som er signert med bank id. What to do?

Jeg trodde at dette skulle være langt enklere, i hvert fall at de finner alle tall om inntekt, formue og gjeld selv. Brukte en kalkulator som viser seg at jeg får ca 2k/mnd. Får jeg for september, eller fra og med oktober?

bostøtte.png

Anonymkode: f281b...024

Kjøkken og bad er jo selvsagt ikke oppholdsrom

Anonymkode: 909df...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fått sendt inn nå etter å ha snakket med kommunen om netto formue og kapitalinntekter. Er ikke så rett fram som noen tror. Takk til dere som har prøvd å hjelpe, er ikke bare troll og mental cases her inne.

Anonymkode: f281b...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fått sendt inn nå etter å ha snakket med kommunen om netto formue og kapitalinntekter. Er ikke så rett fram som noen tror. Takk til dere som har prøvd å hjelpe, er ikke bare troll og mental cases her inne.

Anonymkode: f281b...024

Wow hva er greia de egentlig?

Anonymkode: f4f0a...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...