AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Jeg er mor til en 15 åring som har ei venninne på samme alder. Farens hennes er mye ute og reiser. Vi kaller veninna for Sofie. Ser ut som at Sofie blir ivaretatt når det gjelder det materielle og pengemessig. Hun gjør det bra på skolen, har mange venner osv. Vi er altså ikke der at barnevern må involveres Sofie kan finne på å bo hos oss flere dager på rad uten at stemoren på en måte spør henne om hun skal komme hjem, eller oppdatere seg på det en vanlig mor ville ha gjort. Det gjør meg i utgangspunktet ikke noe at hun ofte er hos oss flere dager, da hun er rolig og ryddig. Samtidig er det klart for meg at stemoren ikke ivaretar sin rolle som mor. Jeg føler Sofie trenger mor/far og jeg likestiller henne med min datter. Gir henne også kvalitetstid, og gjør henne trygg på at hun kan dele meg meg. Jeg tenker å snakke med hennes far, selv om Sofie ikke ønsker det. Dette er ikke sunt i lengde. Noen forslag? Anonymkode: 81fd1...dcd 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 22. september 2022 Hvorfor skriver du at dette er stemors problem? Dette er vel farens og eventuelt morens ansvar! Hvorfor er ikke overskriften og fokuset på at far reiser mye vekk fra sin datter? Anonymkode: 9690d...ef8 50 15
Brunello Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skriver du at dette er stemors problem? Dette er vel farens og eventuelt morens ansvar! Hvorfor er ikke overskriften og fokuset på at far reiser mye vekk fra sin datter? Anonymkode: 9690d...ef8 Det kommer helt an på hva far og stemor har avtalt. Dersom de har avtalt at stemor skal ha ansvaret, kan man ikke skylde på far. 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 Stemor har ikke et ansvar som mor, for hun er ikke mor. Dersom hennes biologiske mor er i live, så er det henne og far du kan opprettholde dialog med. Dersom det er et problem at hun er for mye hos dere, kontakter du far. Anonymkode: 408c2...049 13 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 Hvorfor drar du stemoren inn i dette her, i nok en trolletråd? Hvis det er reelt har ungen foreldre, stemoren har like stort juridisk ansvar som det du har, altså null. Kontakt foreldrene. Anonymkode: cbf13...b37 7 1
Mrs Robinson Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 Etterlyser..? Hadde det vært en 8 åring hadde jeg skjønt problemstillingen. Men regner jo med at en 15 åring har tlfkontakt med foreldrene? 2
Brunello Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor drar du stemoren inn i dette her, i nok en trolletråd? Hvis det er reelt har ungen foreldre, stemoren har like stort juridisk ansvar som det du har, altså null. Kontakt foreldrene. Anonymkode: cbf13...b37 Tull. Når stemoren har påtatt deg å passe på barnet, har hun selvsagt også ansvaret for det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 Brunello skrev (Akkurat nå): Tull. Når stemoren har påtatt deg å passe på barnet, har hun selvsagt også ansvaret for det. Nå er det jo du som passer henne....... Anonymkode: cbf13...b37 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 Har du hørt noe fra far da? Etterlyser han sin datter? Han bør da følge opp barnet sitt og vite hvor hun er, selv om han er på reise. Har barnet en mor? Da er det fortrinnsvis der hun bør være når far er på reise. Det er far hun skal ha samvær med, ikke stemor. Anonymkode: fb1cd...0e8 7
Vaffelhunden Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 Helt vanlig at ungdommer "flytter inn" hos venner med kulere foreldre. 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Jeg antar at Sofie ikke fungerer så bra sammen med sin stemor. Det vet sikkert stemor, og muligens har gitt beskjed til far, hvilket han ikke gjør noe siden han ikke er hjemme. Det et positivt at jenta er hyggelig og grei og enkel å ha på besøk. Hvor er moren oppe i alt dette? Jeg hadde sikkert prøvd å skape tillit til Sofie og prøvd å få henne til å fortelle hvordan hun har det. Så får en ta det derfra og evt ta en prat med far. Det er sikkert en konfrontasjon med far evt stemor Sofie frykter. Uansett så må en få rede på hva en skal gjøre i denne situasjonen Anonymkode: 22bba...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 Hvorfor er det plutselig greit at stemor er ansvarlig for stedatter? Har lest uendelig mange tråder her der stemor får klar beskjed om at hun ikke er barnets forelder og har bare å holde seg unne og overlate ansvaret til far og mor. Anonymkode: c28ba...8fd 5 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 Brunello skrev (12 minutter siden): Tull. Når stemoren har påtatt deg å passe på barnet, har hun selvsagt også ansvaret for det. Vel så lenge biologi ikke spiller noen rolle - nå er det TS som "har´n" og har ansvaret for barnet. Anonymkode: 408c2...049 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor er det plutselig greit at stemor er ansvarlig for stedatter? Har lest uendelig mange tråder her der stemor får klar beskjed om at hun ikke er barnets forelder og har bare å holde seg unne og overlate ansvaret til far og mor. Anonymkode: c28ba...8fd Stemor skal tas uansett 🙃 Anonymkode: 1a30d...aac 8 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvorfor er det plutselig greit at stemor er ansvarlig for stedatter? Har lest uendelig mange tråder her der stemor får klar beskjed om at hun ikke er barnets forelder og har bare å holde seg unne og overlate ansvaret til far og mor. Anonymkode: c28ba...8fd Ja, og nå skjønner du kanskje hvorfor, når du ser hvor galt det kan gå. 🤪🫣 Anonymkode: 99c6b...3b4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 Mor og far har foreldreansvar, ikke stemor, si til Sofie at det ikke passer med besøk i mange dager om det plager deg Anonymkode: e07d7...43d 5 1
Khloe P.T Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 Hvordan vet du at ikke Sofie sender sms til sin far - som så informerer stemor? 8 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 Du er god som tar så godt vare på henne ❤ selv har jeg ei veninne som bodde hos meg fra mi var yngre til mi ble voksene og flyttet på leiligheter. Mamma å pappa fikk ikke noe støtte får det var ikke barnevernsak det var bare at moren hennes trivdes bedre uten henne hjemme heletiden og hun trivdes bedre hos oss. Var hos henne noen ganger også men vi fikk lite mat og måtte være stille hele tiden så vi gikk alltid til meg igjen men hun kalte det hjemme. Ble altså vokst opp som søsken og barna hennes kaller meg tante og mamma og pappa får bestemor og bestefar. Hun har aldri kaldt mamma og pappa får annet en deres navn men hun har alltid sagt til folk at vi er søsken. Hun har fortalt mange ganger at hun hadde den beste barndommen som fikk lov å bestemme hvor hun ville bo å kunne gå hjem til sin mor engang i blant når hun selv ville 😊 så noe samme historie å pga egen erfaring setter jeg stor pris på det du gjør får din datter og hennes veninne ❤ Anonymkode: 0e8f9...b44 3
Amossa Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 Dette er da virkelig farens ansvar og oppgave. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #20 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er mor til en 15 åring som har ei venninne på samme alder. Farens hennes er mye ute og reiser. Vi kaller veninna for Sofie. Ser ut som at Sofie blir ivaretatt når det gjelder det materielle og pengemessig. Hun gjør det bra på skolen, har mange venner osv. Vi er altså ikke der at barnevern må involveres Sofie kan finne på å bo hos oss flere dager på rad uten at stemoren på en måte spør henne om hun skal komme hjem, eller oppdatere seg på det en vanlig mor ville ha gjort. Det gjør meg i utgangspunktet ikke noe at hun ofte er hos oss flere dager, da hun er rolig og ryddig. Samtidig er det klart for meg at stemoren ikke ivaretar sin rolle som mor. Jeg føler Sofie trenger mor/far og jeg likestiller henne med min datter. Gir henne også kvalitetstid, og gjør henne trygg på at hun kan dele meg meg. Jeg tenker å snakke med hennes far, selv om Sofie ikke ønsker det. Dette er ikke sunt i lengde. Noen forslag? Anonymkode: 81fd1...dcd Hva med mor til Sofie? Stakkars. Har hun ingen mor, mens får reiser og stemor lar henne bo hos venner? Anonymkode: 8f31e...9f2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå