Gå til innhold

P-piller og antibiotika

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tar nå en antibiotikakur. Fikk beskjed om at jeg må bruke annen prevansjon mens jeg tar antibiotikaen.

Må jeg vente en uke etter at jeg er ferdig med kuren, før det er trygt igjen?

Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ikke har forstått det feil så er reagerer kroppen som om du hadde hatt en p-pillepause.

Det blir vel da omtrent som om du skulle starte på nytt med piller? Altså, enten at “trygg” fra første pille om du tar første pille første dag du har menstruasjon, eller om du tar 1 pille når som helst ellers i syklusen så må du enten vente i 14 dager, eller til neste menstruasjon. Men om jeg husker rett varierer det fra merke til merke.

Skrevet

Jaha?

Har hatt mange antibiotikakurer, oppgitt hver eneste gang at jeg bruker p-piller, og har aldri fått beskjed om å bruke annen prevansjon. Mange forskjellige leger har jeg hatt....men ingen har sagt noe.

Men om det er du eller jeg som er feilinformert, det skal jeg ikke uttale meg om. ;)

Skrevet

Det er litt varierende etter hvilken type antibiotika det er om de kan svekke p-pillene, men jeg har hatt et par kurer jeg vet ikke kan tas sammen med p-piller, men legen (på legevakten, altså en lege som har 0 kjennskap til hvilke medisiner jeg tar) ikke har sagt noe som helst om at de svekker p-piller. Det er såpass vanlig med p-piller i dag at det er merkelig at de ikke har rutiner på å spørre om det. Blir skremt over at jeg aldri har blitt spurt, hvem er det som sitter med 40 + i feber, store smerter, føler seg mer eller mindre halvdød, og husker å spørre legen om den medisinen hun får svekker p-piller? Ikke jeg iverfall.

Men får håpe de sier fra om de faktisk vet om at kvinnen bruker p-piller, men jeg hadde neppe stolt 100 % på det.

Så konkusjonen er at jeg personlig stoler mest på felleskatalogen, Internett, og egen sunn fornuft ;)

Skrevet
Det er litt varierende etter hvilken type antibiotika det er om de kan svekke p-pillene, men jeg har hatt et par kurer jeg vet ikke kan tas sammen med p-piller, men legen (på legevakten, altså en lege som har 0 kjennskap til hvilke medisiner jeg tar) ikke har sagt noe som helst om at de svekker p-piller. Det er såpass vanlig med p-piller i dag at det er merkelig at de ikke har rutiner på å spørre om det. Blir skremt over at jeg aldri har blitt spurt, hvem er det som sitter med 40 + i feber, store smerter, føler seg mer eller mindre halvdød, og husker å spørre legen om den medisinen hun får svekker p-piller? Ikke jeg iverfall.

Men får håpe de sier fra om de faktisk vet om at kvinnen bruker p-piller, men jeg hadde neppe stolt 100 % på det.

Så konkusjonen er at jeg personlig stoler mest på felleskatalogen, Internett, og egen sunn fornuft ;)

Joda, men det jeg lurer på er hvor lenge jeg skal bruke annen prevansjon ;)

Har aldri fått den beskjeden før jeg heller, men så har jeg aldri brukt denne type antibiotika før heller.

Skrevet

Ja, og det var det jeg svarte på i første innlegget mitt (jeg må venne meg til å quote mer ja :))

Som sagt, jeg tror det varierer etter hvilket p-pille merke det er, og hvilke rutiner det er for nyoppstart på de.

Skrevet
Ja, og det var det jeg svarte på i første innlegget mitt (jeg må venne meg til å quote mer ja :))

Som sagt, jeg tror det varierer etter hvilket p-pille merke det er, og hvilke rutiner det er for nyoppstart på de.

Ja, så det, takk :)

Merket er Dalacin. Får søke litt på nettet og se hva jeg finner.

Skrevet

Hm, nei, ingenting. Merkelig.

Skrevet

I følge felleskatalogen står det at visse antibiotika kan i sjeldne tilfeller kan redusere effekten av ppiller.

Hadde det vært meg, hadde jeg valgt annen prevensjon den gitte tiden det tar før man er ¨trygg¨ når man starter på ppillene. Men er du usikker så ville jeg heller tatt en tlf til legen din, som sikkert kan gi deg et bedre svar enn oss ¨synsere¨ :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...