Linnea1 Skrevet 26. september 2022 #61 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han gulper oftere nå enn før, men bæsjer også mindre, vet ikke om det er noen sammenheng. Sjelden sprutgulp. Anonymkode: 49873...bf9 Noen babyer kan ha for trang passasje mellom magesekk og tolvfingertarm,det gir smerter,men da følger også sprutbrekninger med.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #62 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis jeg skal forberede meg på å ha det sånn her i 3 år kan jeg like gjerne legges inn nå. "Alle" lover jo at det blir bedre, det er jo rart om det bare er løgn? Det kan umulig være normalt at babyer er så urolige så lenge. Hvis det er så slitsomt så lenge så skjønner jeg ikke at folk får flere barn. Anonymkode: 49873...bf9 Vår ble ikke bedre.. Gikk nok fra smerter til trass/ubehag rundt soving. Vi snakket mye om det samme.. «alle sier det blir bedre etter 3mnd, 6mnd, 12mnd, 18mnd, 2år».. men neida. Men som sagt vi klarte det fint fordi vi beit det i oss, og bare aksepterte å ha det dritt mange timer hver dag/kveld 😂 Anonymkode: 28fa3...271
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #63 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vår ble ikke bedre.. Gikk nok fra smerter til trass/ubehag rundt soving. Vi snakket mye om det samme.. «alle sier det blir bedre etter 3mnd, 6mnd, 12mnd, 18mnd, 2år».. men neida. Men som sagt vi klarte det fint fordi vi beit det i oss, og bare aksepterte å ha det dritt mange timer hver dag/kveld 😂 Anonymkode: 28fa3...271 Skjønner. Ja det er frustrerende at folk lover bedring når det er det motsatte man opplever.. Så blir man sett på som negativ om man kommenterer at "kanskje det ikke blir bedre". Husker jeg kommenterte til helsesykepleier en gang vi var på åpen dør på helsestasjon at jeg registrerte at ingen andre av babyene der gråt bortsett fra vår (da va han tre uker), hun trøstet oss med at de fleste babyene der var litt eldre enn ham og at det da er mindre gråt, men nå er han nok eldre enn de fleste babyene som var der den dagen og han gråter mer enn før. Føler med dere og håper vi er litt heldigere og får det roligere snart. Hadde det vært returrett på babyer hadde jeg brukt den for lenge siden 😅😢 Anonymkode: 49873...bf9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #64 Skrevet 26. september 2022 Linnea1 skrev (8 minutter siden): Noen babyer kan ha for trang passasje mellom magesekk og tolvfingertarm,det gir smerter,men da følger også sprutbrekninger med. Skal høre med barnelegen vi har fått time hos, men tviler på at det er det. Takk for tips. Anonymkode: 49873...bf9
Linnea1 Skrevet 26. september 2022 #65 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skal høre med barnelegen vi har fått time hos, men tviler på at det er det. Takk for tips. Anonymkode: 49873...bf9 Sender over styrkeklemmer,vet det er slitsomt.Håper dere får hjelp hos barnelegen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #66 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vår ble ikke bedre.. Gikk nok fra smerter til trass/ubehag rundt soving. Vi snakket mye om det samme.. «alle sier det blir bedre etter 3mnd, 6mnd, 12mnd, 18mnd, 2år».. men neida. Men som sagt vi klarte det fint fordi vi beit det i oss, og bare aksepterte å ha det dritt mange timer hver dag/kveld 😂 Anonymkode: 28fa3...271 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Skjønner. Ja det er frustrerende at folk lover bedring når det er det motsatte man opplever.. Så blir man sett på som negativ om man kommenterer at "kanskje det ikke blir bedre". Husker jeg kommenterte til helsesykepleier en gang vi var på åpen dør på helsestasjon at jeg registrerte at ingen andre av babyene der gråt bortsett fra vår (da va han tre uker), hun trøstet oss med at de fleste babyene der var litt eldre enn ham og at det da er mindre gråt, men nå er han nok eldre enn de fleste babyene som var der den dagen og han gråter mer enn før. Føler med dere og håper vi er litt heldigere og får det roligere snart. Hadde det vært returrett på babyer hadde jeg brukt den for lenge siden 😅😢 Anonymkode: 49873...bf9 Enig, egentlig det beste rådet en kan gi samtidig som at en sjekker ut det en kan av plager alle holdt på slik til oss også, "ved 3 mnd blir det bedre", 4 mnd, 6 mnd, bare vent til han blir 1 år osv, følte meg bare mislykket når det fremdeles ikke gikk bedre.. dagen jeg falt til ro med at det blir ikke bedre, ble det i alle fall lettere for psyken min å takle alt 😅 Gå til legen, få henvisning til øre nese hals i tillegg til barnelegen, så får du sjekket ørene med en gang! Om ikke barnelegen finner noe galt, spørr om å få prøve reflux medisiner (losec/nexium), om ikke du føler du blir tatt på alvor, prøv en ny lege! Kolikk er ingen diagnose, men et symptom!! PH måling gir ingen garanti for korrekt svar så flere og flere går bort fra det nå. Her ble vi ikke tatt på alvor før gutten vår var 9 mnd gammel og jeg ringte gråtende til helsestasjonen og sa jeg klarte ikke mer, jeg vurderte å forlate han langs veien for jeg klarte ikke mer. Da først fikk vi prøve losec, og for første gang sov han mer enn 15 min sammenhengende!! kunne til og med sove opp til 2-3 timer i strekk, var en helt ny verden! Men ble fremdeles ikke helt bra, og jeg ble til slutt presset til å slutte med ammingen når han var 1 år gammel, for alle mente det var min feil, jeg ødela han med dårlige vaner. Alt ble deretter verre igjen, viste seg at ammingen var smertelindring for verre reflux enn først antatt, i tillegg til væske i ørene 🙃 ++, nå er han 4,5 år gammel og fremdeles utrygg om natten, han var 2 før alt ble oppdaget og vi fikk skikkelig hjelp så han er rett og slett redd for å sove for da tror han at han får vondt.. sover godt nå, men bare sammen med oss vel og merke. Barn nr 3 var det også noe med, men siden vi fikk "skrekkeksempel" som nr 1 så var det jo ikke såå slitsomt. Ble verre når vi introduserte fast føde, og måtte krangle meg til å prøve melkefri kost når hun var 8 mnd gammel. Hjalp litt men ikke helt, før jeg leste meg opp selv ang. det med soya og slikt. Du bør kutte alt av melk og soya, inkludert spor, i 6 uker. Merker du bedring så hold på et par uker til før du forsikrig reintroduserer spor i kosten din. Så kan du etter noen uker til teste soya igjen dersom spor går bra, og så melk forsiktig mange tåler ikke soya heller, blir en slags kryss allergi da soyaprotein minner om melkeprotein i kroppen. Men er ikke så vanskelig og mye når du kommer inn i det, svært overveldende i starten og så blir du vant med det særlig når (om) du kan spise spor av igjen, da kan du spise det meste egentlig men må være forsiktig med mat ute 😊 håper dere finner ut av det så både dere foreldre og ikke minst babyen får det bedre ❤️ ikke gi opp, kjemp med nebb og klør til du blir hørt, det er IKKE normalt! men ja, innstill deg på at det ikke blir bedre, for jeg kan love deg at gleden når det plutselig er litt bedre er 1000 ganger bedre enn skuffelsen når det enda ikke er bedre slik alle sier ❤️ du er sterk! Anonymkode: 6da9b...ae9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #67 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Svarer alle samlet angående MME. Hvorfor skal det ta kortere tid å finne ut om det er melkeallergi med MME? Rådet er jo å holde seg unna en plass mellom 3-8 uker? Kan selvsagt teste ut kun MME (melkefri) et par dager, det jeg mente var at det er bortkastet å slutte å amme og gå over på kun MME for så å finne ut etter 8 uker at det ikke er melkeallergi Har gått to uker på melkefri til nå, er ganske nøye, har til og med byttet ut tannkremen min. Noen som har erfaring med at det funket med bare to-tre dager på melkefri mme? Anonymkode: 49873...bf9 Det var en bruker lengre bak her, som skrev at de merket stor forskjell med en gang. Det er slikt man merker med en gang, siden baby får det i seg. Hvis baby reagerer på morsmelk så er det ikke slik at du ikke merker bedring av mme før om 8 uker 😅. Det er sånt man merker bedring av med en gang 24-48 timer. Anonymkode: 9de88...26d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #68 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 11.10): Takk for svar ❤️ Tror ikke det er refluks eller ørene han sover noen timer sammenhengende på rygg på natten. Fikk avkreftet allergier på blodprøven, men prøver enda melkefri diett (måtte også kutte min tannkrem), to uker inn i melkefri og har enda ikke merket noe spor av bedring. Har vært hos manuellterapeut én gang uten at hun fant noe, men vi skal dra tilbake etter anbefaling fra fysioterapeut på helsestasjon. Er skeptisk til kiropraktor, vet at det ikke er alternativ behandling, men har en dårlig magefølelse. Tror heller ikke det er stramt tungebånd da flere på helsestasjonen har sjekket. Vi har fått henvisning til barnelege og har fått beskjed om at vi får time om to uker. Det er egentlig for lenge å vente, men vi får bare holde ut. I går hadde vi sammenbrudd begge to, er så vanvittig slitsomt.. Takk for gode ord ❤️ Anonymkode: 49873...bf9 Angående melkefri diett så tar det litt lengre enn to uker dessverre. Min søster fikk beskjed om at det tok 4-6 uker før baby ikke fikk melkeprotein fra henne lenger, og at det var ute av kroppen til baby. Det ble bedre etter 4 uker. Ville kuttet kun en ting av gangen, så man vet hva baby reagerer på. Skjønner at man vil kutte alt med en gang fordi man er desperat, men da finner man aldri ut av det. Min datter er nå 10 måneder, og har aldri grått, men gulpet mye. Etter at hun begynte med fast føde så ble det til oppkast. Vi fikk alltid beskjed om at hun hadde reflux, men siden hun ikke viste ubehag eller la på seg for lite så gjorde de ingenting. Først nå står vi med en diagnose på melkeproteinallergi.. Det eneste symptomer hun hadde var oppkast, men det tok et par uker før hun sluttet med det. Hun ammes ikke lenger, så det ble bråstopp på melkeprotein på henne. Ellers er det ikke uvanlig at kolikk varer til 3-4 måneder, eller lengre. Har ikke vært gjennom det selv, men tenker at dette er unntakstilstand, og far må være hjemme. Har dere familie som kan komme og avlaste litt? Forstår at det ikke er enkelt altså. Håper det bedrer seg for dere❤️ Anonymkode: 2333d...f6d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #69 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det var en bruker lengre bak her, som skrev at de merket stor forskjell med en gang. Det er slikt man merker med en gang, siden baby får det i seg. Hvis baby reagerer på morsmelk så er det ikke slik at du ikke merker bedring av mme før om 8 uker 😅. Det er sånt man merker bedring av med en gang 24-48 timer. Anonymkode: 9de88...26d Har ikke lest hele tråden, så jeg henger ikke med. Min fikk vanlig MME. Da vi mistenkte melkeproteinallergi så måtte vi teste melkefritt i 4-6 uker. Det tok et par uker før symptomene hennes ga seg. Etter 6 uker måtte det da testes med vanlig mme igjen, og symptomene oppsto umiddelbart. Symptomene forsvinner ikke umiddelbart når man starter melkefri diett😊 Mulig noen kan påstå det, men det er ikke vanlig. En mor som ammer må stå på en 100% melkefri diett i minst 6 uker før man kan konkludere med noe. Tenker dette er noe man må rådføre seg med legen om. Anonymkode: 2333d...f6d
AprilLudgate Skrevet 26. september 2022 #70 Skrevet 26. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Svarer alle samlet angående MME. Hvorfor skal det ta kortere tid å finne ut om det er melkeallergi med MME? Rådet er jo å holde seg unna en plass mellom 3-8 uker? Kan selvsagt teste ut kun MME (melkefri) et par dager, det jeg mente var at det er bortkastet å slutte å amme og gå over på kun MME for så å finne ut etter 8 uker at det ikke er melkeallergi Har gått to uker på melkefri til nå, er ganske nøye, har til og med byttet ut tannkremen min. Noen som har erfaring med at det funket med bare to-tre dager på melkefri mme? Anonymkode: 49873...bf9 Jeg sikter til den MME’ en fordi da unngår du ALLE allergener. Du klarer vanskelig å holde deg unna spor av ditt, datt og hattifnatt. Potensiell allergi er jo ikke bare melk, men man anbefaler å begynne der fordi endel babyer med allergi har denne. Poenget mitt er at babyen trenger å få den raskeste veien til lindring, og om dette skulle være cøliaki/eggallergi (et foreldrepr i bhg hadde barn med egg/nøtte/melkeallergi 🫥🫠). De slet noe verre med førstemann nettopp fordi hun forsøkte amming med å kutte ut melk osv - men barnet hadde jo FLERE allergier. Hvilket jo ikke fremkommer på tester før etterhvert såvidt jeg skjønner. Med nummer 2 skjønte de tegninga med en gang. Det er ingen garanti for at allergivennlig MME hjelper, men da har du krysset allergier av lista som årsak. Så kan man forsøke medisiner for refluks osv, men for disse som opplever bedring første uka er det jo åpenbart verdt et forsøk. Du må jo bare teste det når babyen plages så sterkt tenker jeg. Jeg har ikke hevdet garanti for rask bedring, jeg sier derimot at du må holde mulighetene åpne for at dette handler om eventuelt mer enn melk. EDIT: ser dere har tatt blodprøver som avkrefter allergier - det er bra Men: IKKE gi dere hos barnelegen. Si dere vil undersøke alle tipsene som har kommer her i tråden. Har flere venner som har blitt avspist med «alt er normalt/hvem vet», og så fikk barna lindring med rett medisin/tiltak. Og da var jo foreldrene helt utkjørt forlengst. Håper dere finner en løsning 💗💗💗 Endret 26. september 2022 av DundreMilfin
Vera Vinge Skrevet 26. september 2022 #71 Skrevet 26. september 2022 Det er jo lett å tenke på refluks når du skriver. Jeg hadde en baby med refluks, og han kunne også ha rolige perioder innimellom, uten at jeg skjønte hvorfor. Det tok vel rundt åtte mnd før jeg skjønte at det var refluks, til tross for at han var mitt tredje barn. Samtidig tror jeg kanskje det at han var nr tre gjorde at det var lettere å akseptere situasjonen og holde ut, siden jeg visste at alt går over en eller annen gang. Skulle gjerne ha testet medisiner før… Her tok de alle mulige tester, fra pH-test til røntgen med kontrast av brystet og ultralyd av hodet (men han hadde også en del episoder med plutselig sprutbrekninger og etter hvert skikkelig oppkast). De fant ingenting, mente alt tilsa stille refluks. Han fikk prøve medisiner og det hjalp en del. Etter hvert byttet han medisiner til en annen type, og da kom den virkelige effekten. Vi hadde før dette gjort alt mulig fra å klippe tungebånd, gå til osteopat, kiropraktor m.m. Pluss at jeg spiste mellefritt og soyafritt. Flere ting som hjalp en del hver, men den virkelig endringen kom med riktige medisiner. Da mente legen at det var etseskader som førte til en del av problemene også. Uansett hva det er, føler jeg virkelig med deg! Og så vil jeg si at jeg da for fire år siden opplevde liten hjelp fra helsesøster og fastlege og kun delvis hjelp fra barneavdeling på sykehuset. Den beste hjelpen fikk vi av en privat barnelege som jobber mye med den denne problematikken bl.a. Ille at det skal være sånn, syns jeg. Hadde man akseptert at vi voksne gikk med sånt ubehag og lite søvn i lange tider? Jeg opplevde mye normalisering av det jeg visste var reelle plager hos barnet mitt. Jeg vil hvertfall råde deg til å lese deg opp og prøve å finne ut hva som kan være problemet. Opplever at det alltid er en fordel som forelder å lese seg opp når barna sliter med noe, så vet man hvilke spørsmål man kan stille og ofte få bedre hjelp. Jeg syns også alltid det er så rart med råd om å kutte ut ammingen. Om du ønsker å amme, skjønner jeg ikke hvorfor MME skal være bedre. For meg var det verdt det å kutte ut melk og soya for å kunne amme. Tøft i starten, men så gikk det helt fint når jeg kom inn i det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #72 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Symptomene forsvinner ikke umiddelbart når man starter melkefri diett😊 Mulig noen kan påstå det, men det er ikke vanlig. En mor som ammer må stå på en 100% melkefri diett i minst 6 uker før man kan konkludere med noe. Anonymkode: 2333d...f6d Nei, det stemmer ikke. Jeg forstår at det var sånn for deg og ditt barn, men vær så snill å ikke si at symptomene ikke kan forsvinne umiddelbart eller at noen "påstår" det, men da er det uvanlig. Dette kommer helt an på årsaken til melkeproteinallergien, og for de som har IgE-mediert allergi, som gir straksallergiske symptomer inntil to timer, så ser man jo med en gang at symptomene uteblir. For denne gruppen forsvinner symptomene ganske umiddelbart ved å starte på melkefri diett. Derimot er dette vanskelig for de som har ikke IgE-mediert allergi, som gir senallergiske reaksjoner, og da er det ofte nødvendig å gjøre en eliminiasjon-reintroduksjon etter flere uker for å se om symptomene kommer tilbake. Jeg forstår at du sannsynligvis ikke var klar over detaljene rundt dette, men jeg ber om at du ikke trekker andre i tvil uten å først forsikre deg om at du har tilstrekkelig kunnskap om temaet. Det gir også feilinformasjon til andre som leser tråden, som kan bli i tvil om det er mpa siden de opplevde umiddelbar bedring. Anonymkode: cbea1...580 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #73 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var en bruker lengre bak her, som skrev at de merket stor forskjell med en gang. Det er slikt man merker med en gang, siden baby får det i seg. Hvis baby reagerer på morsmelk så er det ikke slik at du ikke merker bedring av mme før om 8 uker 😅. Det er sånt man merker bedring av med en gang 24-48 timer. Anonymkode: 9de88...26d Det gir ikke mening for meg at man kan teste med melkefri mme i et par døgn for å sjekke, mens man må gå på melkefri diett i 4-8 uker før man får resultat? Da burde jo ingen bli anbefalt melkefri kost, men gå rett på MME for å utelukke/bekrefte mpa? Anonymkode: 49873...bf9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #74 Skrevet 26. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det gir ikke mening for meg at man kan teste med melkefri mme i et par døgn for å sjekke, mens man må gå på melkefri diett i 4-8 uker før man får resultat? Da burde jo ingen bli anbefalt melkefri kost, men gå rett på MME for å utelukke/bekrefte mpa? Anonymkode: 49873...bf9 Her er det blandet inn mange ting på en gang i tråden: 1: melkefritt kosthold kan være vanskeligere å få heeelt melkefritt pga spor og pga kanskje barnet også reagerer soya som er så likt. + hvis barnet har andre matallergier kan det fortsette å reagere på disse i kostholdet. Sånn sett vil mme kutte alle potensielle allergier samtidig, men det igjen kan gjøre det vanskeligere å vite hva det er. 2: hvor lang tid det tar å se bedring når man fjerner melk varierer, og har ingenting med mme vs melkefritt kosthold å gjøre. Som sagt: AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette kommer helt an på årsaken til melkeproteinallergien, og for de som har IgE-mediert allergi, som gir straksallergiske symptomer inntil to timer, så ser man jo med en gang at symptomene uteblir. For denne gruppen forsvinner symptomene ganske umiddelbart ved å starte på melkefri diett. Derimot er dette vanskelig for de som har ikke IgE-mediert allergi, som gir senallergiske reaksjoner, og da er det ofte nødvendig å gjøre en eliminiasjon-reintroduksjon etter flere uker for å se om symptomene kommer tilbake. Anonymkode: cbea1...580 Anonymkode: cbea1...580
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #75 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det gir ikke mening for meg at man kan teste med melkefri mme i et par døgn for å sjekke, mens man må gå på melkefri diett i 4-8 uker før man får resultat? Da burde jo ingen bli anbefalt melkefri kost, men gå rett på MME for å utelukke/bekrefte mpa? Anonymkode: 49873...bf9 Og bare for å ha sagt det, vi fikk resultat på melkefri diett og morsmelk med en gang. Anonymkode: cbea1...580
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #76 Skrevet 27. september 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Er så frustrerende at man får høre ulike ting av ulike leger. Jeg synes det er vanskelig nok å kutte melkeprodukter, men om jeg kutter soya også er det nesten ingenting igjen å spise, da utelukker jeg det asiatiske kjøkkenet som ofte er uten melkeprodukter. Rekker ikke lage mat fra bunnen nå for tiden så redningen har vært sushi, thai, vietnamesisk og kinesisk take away. Hvis det utgår ender jeg opp med knekkebrød med kjøttpålegg til frokost, lunsj og middag, ikke akkurat et sunt kosthold å ha i flere måneder. I tillegg er det rart at det blir sagt så mye forskjellig om hvor lenge man må prøve, alt fra to uker til flere måneder/halvt år.. Hvordan skal man forholde seg til alle rådene? Hvis jeg må gå på denne dietten i månedsvis vil jeg heller kutte amming, men er jo synd å gjøre det hvis det viser seg at det ikke er melkeallergi.. Noen som har nyere kilder på dette med soya og lengden på dietten? Barnelegen jeg snakket med virket veldig oppdatert på feltet nemlig. Samtidig skjønner jeg jo at når man selv har en annen erfaring så har det ikke så mye å si hva legene sier.. Anonymkode: 49873...bf9 Jeg har dessverre ikke nyere kilder. Det eneste jeg kan si er at mitt barn også reagerer på soya. Vil ikke nevne navn på legen som følger opp mitt barn, men hun holder foredrag om emnet. Hun er på legekonferanser og er tilknyttet OUS. Jeg har absolutt tillit til henne. Hun sier: kutt ut all melk og soya i 7 uker. Deretter forsøker du å introdusere mat med melk som er varmebehandlet. Om du ikke orker tanken på å kutte ut alt i 7 uker ville jeg i hvert fall forsøkt i 14 dager. Anonymkode: 5d7d7...890
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #77 Skrevet 27. september 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke lest hele tråden, så jeg henger ikke med. Min fikk vanlig MME. Da vi mistenkte melkeproteinallergi så måtte vi teste melkefritt i 4-6 uker. Det tok et par uker før symptomene hennes ga seg. Etter 6 uker måtte det da testes med vanlig mme igjen, og symptomene oppsto umiddelbart. Symptomene forsvinner ikke umiddelbart når man starter melkefri diett😊 Mulig noen kan påstå det, men det er ikke vanlig. En mor som ammer må stå på en 100% melkefri diett i minst 6 uker før man kan konkludere med noe. Tenker dette er noe man må rådføre seg med legen om. Anonymkode: 2333d...f6d Etter 2 uker skal som regel en viss effekt vise seg, ofte raskere enn det også. 6 uker er tiden man tror det kan ta før alle symptomer er borte, men er det null effekt etter 2 uker er det som regel ikke anbefalt å fortsette å prøve. Og da må jo ts prøve melkefri mme i opptil 2 uker da. Takk og farvel til ammingen! Anonymkode: c5e32...3a1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #78 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har dessverre ikke nyere kilder. Det eneste jeg kan si er at mitt barn også reagerer på soya. Vil ikke nevne navn på legen som følger opp mitt barn, men hun holder foredrag om emnet. Hun er på legekonferanser og er tilknyttet OUS. Jeg har absolutt tillit til henne. Hun sier: kutt ut all melk og soya i 7 uker. Deretter forsøker du å introdusere mat med melk som er varmebehandlet. Om du ikke orker tanken på å kutte ut alt i 7 uker ville jeg i hvert fall forsøkt i 14 dager. Anonymkode: 5d7d7...890 Hvorfor kan du ikke si navnet på legen? Jeg bor også i Oslo og kunne gjerne tenkt meg å kontakte henne for å få råd. Anonymkode: 49873...bf9
NakenPanda Skrevet 27. september 2022 #79 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det var en bruker lengre bak her, som skrev at de merket stor forskjell med en gang. Det er slikt man merker med en gang, siden baby får det i seg. Hvis baby reagerer på morsmelk så er det ikke slik at du ikke merker bedring av mme før om 8 uker 😅. Det er sånt man merker bedring av med en gang 24-48 timer. Anonymkode: 9de88...26d Vi merket skiftet på mme i løpet av 1-2 dager, husk dette er mme som skal være så anti allergisk som det går. Man må nesten sjekke de mest sannsynnelige tingene først før man begynner med relativt sjeldne ting som allergisk mot morsmelk. Husk at babyer skal utsettes for mye nytt de første månedene som kroppen skal venne seg til. Det blir bedre, men også annerledes med tid (ie nye problemer også) Jeg synes personlig at småbarnstiden er sterkt oppskrytt og stort sett er slitsom for alle parter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #80 Skrevet 27. september 2022 Til alle som kommer med råd om melkefri/soyafri diett. Takk for alles innspill og tips ❤️ De som har lest tråden skjønner sikkert hvor frustrasjonen og forvirringen min kommer fra, her varierer rådene fra å gi melkefri MME i et par dager til at man må kutte melk OG soya i 8 uker (noen har sagt de ikke merket bedring før etter enda lengre tid). På helsestasjonen har jeg fått ulike råd og leger sier ulike ting. Legen jeg kontaktet per mail sa 3 uker og at jeg ikke trenger å kutte soya (lege med doktorgrad i barneallergier, har skrevet bøker og er såvidt jeg vet en respektert lege), mens fastlegen min sa 4-8 uker (hva legger han i det? Stor forskjell på 4 og 8 uker), men han kunne ikke noe særlig om det så fikk inntrykket av at han bare sa det han hadde lest et sted. Nå har jeg gått på melkefri diett i 2 uker, men om jeg må begynne på nytt fordi jeg ikke har kuttet soya og holde på i 7 uker kan jeg like gjerne slutte å amme nå. Jeg er for sliten til å lage melke/soyafri mat fra bunn hver dag og jeg får ikke i meg nok næring som det er så det vil bare gjøre det enda vanskeligere. For et par dager siden spiste jeg godteri til middag fordi jeg ikke hadde overskudd til å skjære meg en brødskive. For å være ærlig synes jeg det er helt jævlig å ikke kunne drikke melk, spise sjokolade og ost. Har i tillegg kutte koffein så den lille gleden jeg har hatt gjennom mat/drikke er nesten totalt fraværende. Det høres kanskje rart ut at jeg sutrer over å ikke kunne spise sjokolade, men i en så krevende tid vi står i har en sjokoladebit og en liten kopp kaffe kunnet lyse opp en ellers beintøff hverdag (jada, jeg vet det finnes alternativer, men det smaker ikke like godt). Hvis noen kan anbefale en dyktig lege på dette feltet i Oslo hadde jeg satt veldig pris på det. Anonymkode: 49873...bf9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå