Gå til innhold

Kolikkbaby - blir bare verre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kolikk-survival tips vi brukte:

-de største støydempende headsettetene dere får tak i, med musikk/lydbok/podkast hva som helst for å ta brodden av den intense skrikinga. 

-sov på skift, så dere får sovet litt i alle fall

-vår hylte som besatt i vogn inne, men hvis vi trillet ute så hjalp det litt så lenge vognen var i bevegelse. Så du fant oss på trilletur kl 02 på natta og sånn. 

-vår haaatet bæresjal, bære rundt i armene mens man gikk kunne roe noe

-enkelte musikkvideoer på tv distraherte litt av og til så skrikingen lettet noe de minuttene, vi brukte YouTube. 

Anonymkode: cbea1...580

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår gutt hadde forferdelige kolikkplager frem til 6 måneder. Vi var da innlagt fordi vi var utslitte, og fikk tips om å prøve melkeproteinfri mme, han var et nytt barn etter 6-8timer😳

Vi var bare sjokkerte da jeg spiser svært lite melkeprodukter, men det lille gjorde altså et enormt utslag..

Anonymkode: 2f9c5...ab5

Skrevet

Anbefaler kiropraktor.  Min hadde også kolikk. Etter 3 behandlinger hadde vi ny baby 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 9.03):

Nei, må det sjekkes hos lege eller kan helsesykepleier sjekke det? 

Han legger på seg så har ikke tenkt at det kan være refluks, men sikkert verdt å sjekke. Er bare så slitsomt å farte rundt mellom lege, Furst, helsestasjon med en hylende baby. Vil helst bare sitte hjemme til det går over..

Anonymkode: 49873...bf9

Skjønner jeg godt 😩

I endel, men ikke alle tilfeller - så har det vært en årsak hos de jeg kjenner ved vedbarende tilsynelatende kolikk.

Det har som regel handlet om allergier, eller (stille) refluks. 

Har dere forsøkt å gi melke- og soyafri mme i noen dager (du kan jo pumpe om du gjerne vil fortsette med ammingen)? 

Om babyen feks har cøliaki hjelper jo ikke melkefri diett. Om det også er egg….ja, du skjønner. 

Jeg ville testet mme for barn med allergi, og sett over noen dager og det blir noe som helst reduksjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 17.30):

Støtter denne. Mitt barn har melkeproteinallergi og blir fulgt opp av barnelege. Barnelegen sier at det ikke er mulig å bekrefte allergi med prøver. Det samme gjelder refluks. Om jeg var deg ville jeg testet melke- og soyafri diett i 6 uker. Dersom det ikke er bedring er det ikke melkeproteinallergi. Om det blir bedre kan man prøve litt melk etter 6 uker. Det er viktig å kutte ut alle melke- og soyaprodukter.

Anonymkode: 5d7d7...890

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 17.31):

Mitt barn med melkeproteinallergi tåler ikke soya heller. Man bør vel se bedring etter 3 uker, selv om legen til barnet mitt sa 6 uker.

Anonymkode: 5d7d7...890

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 17.35):

Anbefaler gruppen Barn med melkeproteinallergi på Facebook. Mange med mye erfaring der. Veldig mange hsr måttet kutte soya i perioden man tester ut, for så å introduserer dette igjen når man har fått ut alt proteinet av kroppen. 

Mitt barn viste ikke tydelig bedring før etter 5-6 uker. Og veldig bra etter 8 uker. Hadde vi stoppet etter 3 uker ville vi nok fortsatt hatt et plaget barn. 

Ville også vurdert å teste melkefri mme for å se om det kan hjelpe raskere. Vet noen opplever det fungerer bedre. 

Anonymkode: 13a77...f75

Er så frustrerende at man får høre ulike ting av ulike leger. Jeg synes det er vanskelig nok å kutte melkeprodukter, men om jeg kutter soya også er det nesten ingenting igjen å spise, da utelukker jeg det asiatiske kjøkkenet som ofte er uten melkeprodukter. Rekker ikke lage mat fra bunnen nå for tiden så redningen har vært sushi, thai, vietnamesisk og kinesisk take away. Hvis det utgår ender jeg opp med knekkebrød med kjøttpålegg til frokost, lunsj og middag, ikke akkurat et sunt kosthold å ha i flere måneder.

I tillegg er det rart at det blir sagt så mye forskjellig om hvor lenge man må prøve, alt fra to uker til flere måneder/halvt år.. Hvordan skal man forholde seg til alle rådene? Hvis jeg må gå på denne dietten i månedsvis vil jeg heller kutte amming, men er jo synd å gjøre det hvis det viser seg at det ikke er melkeallergi..

Noen som har nyere kilder på dette med soya og lengden på dietten? Barnelegen jeg snakket med virket veldig oppdatert på feltet nemlig. Samtidig skjønner jeg jo at når man selv har en annen erfaring så har det ikke så mye å si hva legene sier..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 17.36):

Det kan høres ut som strangt tungebånd… ville ha sjekket det hos noen som er spesialisert for det, ikke alle det er så synlig på, og kunnskapen på akkurat dette er veldig dårlig i offentlige instanser. Stramt tungebånd kan føre til masse gass, spenninger og smerte i hele kroppen. Vi kranglet i det uendelige med både helsesøster, leger osv. på akkurat dette, ingen mente vår hadde stramt tungebånd og ville ikke/gadd ikke kjøre en ordentlig utredning. Vi dro til Tungbandskliniken i Gøteborg og fikk det sjekket, og joda, det var stramt, så da ble det klipp. Var også hos kiropraktor etterpå som fikk løsnet spenningene som hadde bygd seg opp. En måned etter klipp nå og vi har en ny baby. 
Kan selvsagt være noe helt annet, men jeg ville ha sjekket det om så bare for å utelukke! 
Håper virkelig dere finner ut av, både for deres mentale psyke, men også for stakkars lille som ikke har det så greit❤️

Anonymkode: 17b3a...4bf

Takk for tips, starter med å sjekke det hos barnelegen vi har fått henvisning hos, så får vi vurdere om vi sjekker det videre hvis hen ikke virker å ha peiling på det. Du sier det tok en måned etter klipp, er du sikker på at det var det da? Ikke fordi jeg ikke tror på deg altså, tenker bare at mye annet kan skje på en måned.

Takk for svar og støtte ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 21.39):

Dette kunne vært meg for tre år siden. Den harde sannheten er at det gikk over da gutten min var rundt 4-5 måneder. Jeg håper på det samme for deg. Det var vanvittig tungt for både meg og pappaen. Selv om man vet at det går over, er det lov å være sliten til den tiden kommer. Benytt deg gjerne av foreldretelefonen for å få ut frustrasjon og for å snakke med noen! Masse lykke til - dette klarer du, og før du vet ordet av det har du fortrengt hele greia ❤️

Anonymkode: 080ef...c55

Takk for svar og støttende ord ❤️ Hvis det "bare" er kolikk håper jeg det går over før det har gått 5 måneder.. Da er permen min nesten over 😢

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 23.13):

De andre diagnosene fant vi ut av etterhvert som ulike tiltak funket, ja. Diett, medisiner. Men alt dette skjedde etter kolikken var over, fordi helsesøster bagatelliserte babyens plager og mente alt var kolikk eller "helt normalt". Det var det ikke, men det er derfor jeg sier kolikk også er sin egen plage, fordi det sluttet veldig tydelig rundt ca. 4+ måneder, men fortsatt gjenstod masse andre plager. Men den intense, non-stop hylinga i 10 timer i strekk i døgnet der kun å bære i armene hjalp noe, sluttet. 

Bra at dere blir hørt og får utredning og oppfølging, det fikk jo ikke vi før alt for sent, siste diagnose og (nesten) slutt på hysterisk gråting kom på plass når mini var rundt 1,5. Men det er fullt mulig hvis de ikke finner noe annet at det bare (hehe...bare du liksom) er kolikk. Jeg vet mange sier de første tre månedene, men jeg vet om flere som kom nærmere 5 måneder før det ga seg. Så det kan fortsatt skyldes "kun" kolikk. 

Uff, høres forferdelig ut å ha det sånn. Har også slitt med bagatellisering av situasjonen. Selvsagt er det mange som sliter med barnegråt, søvn og uro, men når jeg ser meg rundt i vennegjengen og på barselgruppen er det ingen tvil om at vår gutt sliter mer enn de andre barna. Det betyr ikke at ikke venners barn også er krevende, har kveldsuro og til tider sover dårlig, men det er forskjell på når det er normaltilstanden hver dag og når det er en krevende dag innimellom. 

Man må stole på magefølelsen sin. Og det å få sjekket opp hva det kan være handler også om min og fars mentale helse. Det er grusomt å se barnet sitt slite og å ikke kunne gjøre noe for å stoppe smertene. 

AnonymBruker skrev (På 25.9.2022 den 7.27):

Kolikk-survival tips vi brukte:

-de største støydempende headsettetene dere får tak i, med musikk/lydbok/podkast hva som helst for å ta brodden av den intense skrikinga. 

-sov på skift, så dere får sovet litt i alle fall

-vår hylte som besatt i vogn inne, men hvis vi trillet ute så hjalp det litt så lenge vognen var i bevegelse. Så du fant oss på trilletur kl 02 på natta og sånn. 

-vår haaatet bæresjal, bære rundt i armene mens man gikk kunne roe noe

-enkelte musikkvideoer på tv distraherte litt av og til så skrikingen lettet noe de minuttene, vi brukte YouTube. 

Takk for tips ❤️ 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vår gutt hadde forferdelige kolikkplager frem til 6 måneder. Vi var da innlagt fordi vi var utslitte, og fikk tips om å prøve melkeproteinfri mme, han var et nytt barn etter 6-8timer😳

Vi var bare sjokkerte da jeg spiser svært lite melkeprodukter, men det lille gjorde altså et enormt utslag..

Anonymkode: 2f9c5...ab5

Såpass.. Hadde ingen tipset dere om å prøve melkefritt før det hadde gått 6 måneder? Føler med dere, 6 måneder er jo helt vanvittig..

Anonymous 91 skrev (9 timer siden):

Anbefaler kiropraktor.  Min hadde også kolikk. Etter 3 behandlinger hadde vi ny baby 

Flere som nevner det. Skal til manuellterapeut så starter der. Takk!

DundreMilfin skrev (43 minutter siden):

Skjønner jeg godt 😩

I endel, men ikke alle tilfeller - så har det vært en årsak hos de jeg kjenner ved vedbarende tilsynelatende kolikk.

Det har som regel handlet om allergier, eller (stille) refluks. 

Har dere forsøkt å gi melke- og soyafri mme i noen dager (du kan jo pumpe om du gjerne vil fortsette med ammingen)? 

Om babyen feks har cøliaki hjelper jo ikke melkefri diett. Om det også er egg….ja, du skjønner. 

Jeg ville testet mme for barn med allergi, og sett over noen dager og det blir noe som helst reduksjon.

Takk for svar! Går på melkefri diett nå, har også melkefri mme, men ammer for det meste. I og med at det blir sagt at man må være på dietten i 2-8 uker høres det litt lite ut med noen dager på mme.

Kan legene finne ut om det er cøliaki eller eggeallergi eller må jeg kutte det også?

Lurer på hva jeg kan spise til slutt 🤪

Skrevet

Prøv å bytte MME, vår fikk luft og mage problemer av NAN 1 uansett variant, Hipp var bedre for oss ihvertfall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff, høres forferdelig ut å ha det sånn. Har også slitt med bagatellisering av situasjonen. Selvsagt er det mange som sliter med barnegråt, søvn og uro, men når jeg ser meg rundt i vennegjengen og på barselgruppen er det ingen tvil om at vår gutt sliter mer enn de andre barna. Det betyr ikke at ikke venners barn også er krevende, har kveldsuro og til tider sover dårlig, men det er forskjell på når det er normaltilstanden hver dag og når det er en krevende dag innimellom. 

Man må stole på magefølelsen sin. Og det å få sjekket opp hva det kan være handler også om min og fars mentale helse. Det er grusomt å se barnet sitt slite og å ikke kunne gjøre noe for å stoppe smertene. 

Ja, det var en utrolig slitsom tid, og noe av det verste er jo det å se på at de har så vondt, og være så hjelpeløs. 

Her også var det ingen som foreslo melkefri diett, vi foreslo det selv etter over 6 mnd fordi vi hadde googlet (!) babys symptomer fordi vi ikke trodde en døyt på det de sa til oss lenger. Så vi fikk et "ja, prøv det" fra helsesøster, og masse skriking og all diaré forsvant over natta og de neste par dagene. Heftig mpa der, altså. 🤦‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar og støttende ord ❤️ Hvis det "bare" er kolikk håper jeg det går over før det har gått 5 måneder.. Da er permen min nesten over 😢

Takk for tips ❤️ 

Såpass.. Hadde ingen tipset dere om å prøve melkefritt før det hadde gått 6 måneder? Føler med dere, 6 måneder er jo helt vanvittig..

Takk for svar! Går på melkefri diett nå, har også melkefri mme, men ammer for det meste. I og med at det blir sagt at man må være på dietten i 2-8 uker høres det litt lite ut med noen dager på mme.

Kan legene finne ut om det er cøliaki eller eggeallergi eller må jeg kutte det også?

Poenget mitt var at forsøk allergi mme.

Det er ikke verst ammingen dersom dette er årsaken. Og det er veldig vanskelig å unngå spor av ditt og datt.

Tenker at når barnet plages så sterkt så er det første og enkleste ting å forsøke, sammen med å ligge forhøyet (i tilfelle refluks), teste medisiner for refluks osv.

Skrevet

Har du prøvd å gi baby MME istedenfor morsmelk? Allergivennlig selvfølgelig. Dette ville jeg ha testet ut fort som f.. 

Anonymkode: 9de88...26d

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips ❤️ 

Det er jo ikke bortkastet å gå over på MME i noen dager? Hvis baby reagerer på morsmelken så får baby det i seg veldig mange ganger i betydelige mengder, løpet av en dag. Og dette hver dag. Prøver du MME i et par dager så kommer du til å merke stor forskjell hvis det er morsmelken som er problemet. Så det ville jeg begynt med allerede i dag. 

• Liker 1
Skrevet

Gulper baby mye....sprutbrekning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men kolikk ER jo smerter. Det er ikke bare bare! Jeg blir så forbanna på leger og helsepersonell som bortforklarer skriking og gråt med at kolikk er vanlig, eller at noen barn bare har det. At det går over av seg selv etter noen måneder er jo ingen grunn til å godta at babyen har store smerter og ikke har det bra. 

Ser jo gjennom tråden her at dere gjør alt for å finne ut hvorfor, så grunnen til at jeg kommenterer dette er ikke deg TS, men fordi mange uvitende folk tenker at kolikk er noe som bare skjer noen barn, og at man må leve med det til det går over. Så derfor poengterer jeg det så vi ikke får det til å bli "bare" kolikk. Klart vi kan håpe det er "bare" magesmerter pga umoden fordøyelsessystem, men det er jo helt forferdelig at vi da ikke gir babyene smertestillende mot det. 

Håper du har fått sykemelding i dag og at mannen nå er hjemme ❤️ 

(Og du kan oppretteholde ammingen om du prøver melkefri MME noen dager! Pump og ha samme intervall som resten)

Anonymkode: 32fb9...370

Skrevet
NakenPanda skrev (6 timer siden):

Prøv å bytte MME, vår fikk luft og mage problemer av NAN 1 uansett variant, Hipp var bedre for oss ihvertfall.

DundreMilfin skrev (3 timer siden):

Poenget mitt var at forsøk allergi mme.

Det er ikke verst ammingen dersom dette er årsaken. Og det er veldig vanskelig å unngå spor av ditt og datt.

Tenker at når barnet plages så sterkt så er det første og enkleste ting å forsøke, sammen med å ligge forhøyet (i tilfelle refluks), teste medisiner for refluks osv.

Har du prøvd å gi baby MME istedenfor morsmelk? Allergivennlig selvfølgelig. Dette ville jeg ha testet ut fort som f.. 

Det er jo ikke bortkastet å gå over på MME i noen dager? Hvis baby reagerer på morsmelken så får baby det i seg veldig mange ganger i betydelige mengder, løpet av en dag. Og dette hver dag. Prøver du MME i et par dager så kommer du til å merke stor forskjell hvis det er morsmelken som er problemet. Så det ville jeg begynt med allerede i dag. 

Svarer alle samlet angående MME. Hvorfor skal det ta kortere tid å finne ut om det er melkeallergi med MME? Rådet er jo å holde seg unna en plass mellom 3-8 uker?

Kan selvsagt teste ut kun MME (melkefri) et par dager, det jeg mente var at det er bortkastet å slutte å amme og gå over på kun MME for så å finne ut etter 8 uker at det ikke er melkeallergi :)  Har gått to uker på melkefri til nå, er ganske nøye, har til og med byttet ut tannkremen min. Noen som har erfaring med at det funket med bare to-tre dager på melkefri mme?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det var en utrolig slitsom tid, og noe av det verste er jo det å se på at de har så vondt, og være så hjelpeløs. 

Her også var det ingen som foreslo melkefri diett, vi foreslo det selv etter over 6 mnd fordi vi hadde googlet (!) babys symptomer fordi vi ikke trodde en døyt på det de sa til oss lenger. Så vi fikk et "ja, prøv det" fra helsesøster, og masse skriking og all diaré forsvant over natta og de neste par dagene. Heftig mpa der, altså. 🤦‍♀️

Det er kritikkverdig at ingen nevnte det for dere. Tror faktisk det var jeg som tok det opp på helsestasjonen først og fikk da råd om å prøve å to uker. Gjorde det (for 5-6 uker siden) uten særlig effekt, fant først ut etterpå at to uker var for lite for å være sikker. Jeg stolte jo på det helsesykepleiere sa.. Så nå er det påan igjen 😅

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kolikk ER jo smerter. Det er ikke bare bare! Jeg blir så forbanna på leger og helsepersonell som bortforklarer skriking og gråt med at kolikk er vanlig, eller at noen barn bare har det. At det går over av seg selv etter noen måneder er jo ingen grunn til å godta at babyen har store smerter og ikke har det bra. 

Ser jo gjennom tråden her at dere gjør alt for å finne ut hvorfor, så grunnen til at jeg kommenterer dette er ikke deg TS, men fordi mange uvitende folk tenker at kolikk er noe som bare skjer noen barn, og at man må leve med det til det går over. Så derfor poengterer jeg det så vi ikke får det til å bli "bare" kolikk. Klart vi kan håpe det er "bare" magesmerter pga umoden fordøyelsessystem, men det er jo helt forferdelig at vi da ikke gir babyene smertestillende mot det. 

Håper du har fått sykemelding i dag og at mannen nå er hjemme ❤️ 

(Og du kan oppretteholde ammingen om du prøver melkefri MME noen dager! Pump og ha samme intervall som resten)

Anonymkode: 32fb9...370

Enig, det er utrolig merkelig at man ikke i det minste kan gi baby smertestillende. Lurer på om det forskes på kolikk i det hele tatt 🙄 Når man leser om kolikkbarn står det veldig mye om hvor viktig det er å legge dem fra seg når det blir for mye sånn at man ikke risikerer å skade dem og det er jo forståelig for man blir jo helt koko av lite søvn og konstant hyling. Tenk om de kunne funnet en måte å lette smertene evt kurere "kolikk". Ikke bare hadde det gjort den første tiden bra mye enklere for de 20% foreldrene som får kolikkbarn, men det kunne nok reddet noen liv også..

Kan absolutt prøve kun melkefri MME noen dager og pumpe, men om det må gjøres i flere uker har jeg neppe tid til det. Både pumping, oppvarming, vasking og sterilisering tar tid, spesielt med en hylende baby i ørene. Har knapt nok tid til å kaste i meg en brødskive 😅

Takk for støtte ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kritikkverdig at ingen nevnte det for dere. Tror faktisk det var jeg som tok det opp på helsestasjonen først og fikk da råd om å prøve å to uker. Gjorde det (for 5-6 uker siden) uten særlig effekt, fant først ut etterpå at to uker var for lite for å være sikker. Jeg stolte jo på det helsesykepleiere sa.. Så nå er det påan igjen 😅

Enig, det er utrolig merkelig at man ikke i det minste kan gi baby smertestillende. Lurer på om det forskes på kolikk i det hele tatt 🙄 Når man leser om kolikkbarn står det veldig mye om hvor viktig det er å legge dem fra seg når det blir for mye sånn at man ikke risikerer å skade dem og det er jo forståelig for man blir jo helt koko av lite søvn og konstant hyling. Tenk om de kunne funnet en måte å lette smertene evt kurere "kolikk". Ikke bare hadde det gjort den første tiden bra mye enklere for de 20% foreldrene som får kolikkbarn, men det kunne nok reddet noen liv også..

Kan absolutt prøve kun melkefri MME noen dager og pumpe, men om det må gjøres i flere uker har jeg neppe tid til det. Både pumping, oppvarming, vasking og sterilisering tar tid, spesielt med en hylende baby i ørene. Har knapt nok tid til å kaste i meg en brødskive 😅

Takk for støtte ❤️ 

TS igjen, må bare peongtere at jeg ikke mente det er forståelig at folk skader barn, men at det er forståelig at det er mye fokus på hvor viktig det er å legge fra seg baby hvis man kjenner det blir for mye 😅

• Hjerte 1
Skrevet

Altså helt seriøst, vi var igjennom det samme. Beste tipset jeg kan gi er å bare akseptere situasjonen som den er, ikke tenk, håp eller tro det skal gå over med det første. Vår unge begynte først roe seg ved søvn da han var 3 år gammel. Det er noe dritt og et helvete, men jeg tror den første feilen man kan gjøre er å innstille seg på at det snart går over. Bedre å bare akseptere at det nå er som det er, kan godt være det fortsetter - og blir enda verre - de neste månedene.

Men jeg tenker, hva så. Dere er nå blitt foreldre. Dette med søvn og mat til ungen blir altoppslukende. Altså, virkelig. Tenk at dere får minimalt med egentid, og når dere først har alenetid går det bare til å være utslitt/ikke gjøre noe. 

Anonymkode: 28fa3...271

Skrevet
Linnea1 skrev (5 timer siden):

Gulper baby mye....sprutbrekning?

Han gulper oftere nå enn før, men bæsjer også mindre, vet ikke om det er noen sammenheng. Sjelden sprutgulp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså helt seriøst, vi var igjennom det samme. Beste tipset jeg kan gi er å bare akseptere situasjonen som den er, ikke tenk, håp eller tro det skal gå over med det første. Vår unge begynte først roe seg ved søvn da han var 3 år gammel. Det er noe dritt og et helvete, men jeg tror den første feilen man kan gjøre er å innstille seg på at det snart går over. Bedre å bare akseptere at det nå er som det er, kan godt være det fortsetter - og blir enda verre - de neste månedene.

Men jeg tenker, hva så. Dere er nå blitt foreldre. Dette med søvn og mat til ungen blir altoppslukende. Altså, virkelig. Tenk at dere får minimalt med egentid, og når dere først har alenetid går det bare til å være utslitt/ikke gjøre noe. 

Anonymkode: 28fa3...271

Hvis jeg skal forberede meg på å ha det sånn her i 3 år kan jeg like gjerne legges inn nå. "Alle" lover jo at det blir bedre, det er jo rart om det bare er løgn? Det kan umulig være normalt at babyer er så urolige så lenge. Hvis det er så slitsomt så lenge så skjønner jeg ikke at folk får flere barn. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...